Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-01@10:10:52 GMT

قاچاق چوب با هوشمندسازی پایش به حداقل می‌رسد

تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۷۶۴۶۰

قاچاق چوب با هوشمندسازی پایش به حداقل می‌رسد

رییس مرکز نوآوری و فناوری منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: برای درختان ارزشمند جنگلی زاگرس در سطح نزدیک به ۵۰ هکتار در استان کرمانشاه، شناسنامه الکترونیکی صادر شد.

به گزارش ایران اکونومیست به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، حمیدرضا سلیمانی طرح شناسنامه‌دار کردن الکترونیکی درختان جنگلی را کم‌هزینه و اقتصادی خواند و افزود: این طرح برای نخستین بار با هدف حمایت و حفاظت از درختان ارزشمند جنگلی زاگرس از گونه بلوط در برابر آفات و بیماری‌ها و آسیب‌های غیرطبیعی از جمله قطع احتمالی درختان در استان کرمانشاه ظرف یک ماه به اجرا درآمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار داشت: در این طرح با استفاده از فناوری RFID و نصب تراشه های الکترونیکی در تنه درختان، اطلاعاتی شامل نام، گونه، ویژگی، موقعیت مکانی و ابعاد درختان جنگلی در بانک اطلاعاتی ذخیره و توسط کارشناسان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور یا همیاران طبیعت به صورت هفتگی یا ماهانه رصد می‌شود.

این مسئول با بیان این که برخی از گونه های جنگلی کهنسال برای ما ارزش ژنتیکی، اجتماعی و فرهنگی دارند، تصریح کرد: این گونه های ارزشمند در مناطق زاگرس و جنگل های مانگرو در نوار ساحلی جنوب کشور در معرض خطرند و می توان با استفاده از فناوری RFID و پایش از آنان در برابر آسیب ها، صیانت کرد.

رییس مرکز نوآوری و فناوری منابع طبیعی و آبخیزداری ادامه داد: در فاز دوم قصد داریم استفاده از فناوری RFID را به لحاظ کمی و کیفی گسترش دهیم که در این صورت هم نصب تراشه‌ها در تنه درختان در سطح بیشتری از اراضی جنگلی انجام می‌شود و هم با تکمیل این فناوری به سایر فناوری ها نظیر ارتباطات بی‌سیم و ماهواره، عملیات رصد و پایش به صورت هوشمند صورت می‌گیرد و دخالت عامل انسانی در ضبط، ثبت و رصد درختان کمتر می‌شود.

وی گفت: برای به‌کارگیری فناوری‌های نوین مانند فناوری ماهواره‌ای در پایش هوشمند درختان جنگلی از توان و ظرفیت‌های داخلی نظیر شرکت‌ها و مجموعه‌های دانش‌بنیان بهره خواهیم برد و در این زمینه با چند شرکت دانش بنیان وارد مذاکره شده‌ایم.

سلیمانی در همین حال رصد و پایش فرآیند حمل چوب در کشور و جلوگیری از قاچاق چوب را یکی از مزیت‌های هوشمندسازی رصد و پایش درختان جنگلی عنوان کرد و اذعان داشت: با هوشمندسازی و استفاده از فناوری‌های ماهواره خطاهای انسانی، عدم شفافیت، تخلف‌ها و قاچاق در فرآیند حمل چوب به حداقل خواهد رسید.

وی در عین حال گفت: اجرای طرح صدور شناسنامه الکترونیکی و پایش درختان ارزشمند در جنگل‌های هیرکانی و ارسباران نیز از برنامه‌های سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور است.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: وزارت جهاد کشاورزی ، سازمان جنگل‌ها

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی سازمان جنگل ها منابع طبیعی و آبخیزداری استفاده از فناوری درختان جنگلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۷۶۴۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف سیگار خارجی قاچاق در مراغه

 سرهنگ فارسی گفت: در پی تشدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز و کنترل خودرو‌های عبوری مامورین یگان امداد فرماندهی انتظامی مراغه در یکی از محور‌های مواصلاتی به یک دستگاه سواری سمند مشکوک و آن را متوقف کردند.

وی ادامه داد: ماموران در بازرسی به عمل آمده از خودروی مذکور تعداد ۱۸ هزار و۴۰ نخ انواع سیگار خارجی قاچاق را کشف کردند.

 فرمانده انتظامی مراغه تصریح کرد: کارشناسان امر ارزش سیگار‌های مکشوفه را ۲۰۰ میلیون ریال برآورد کردند که در این رابطه خودروی سمند توقیف و یک نفر نیز دستگیر و پس از تشکیل پرونده مقدماتی به مراجع قضایی معرفی شد.

 سرهنگ  فارسی  با اشاره به اینکه برخورد با سودجویان و مقابله با قاچاقچیان به صورت مستمر در دستور کار پلیس این شهرستان قرار دارد از شهروندان درخواست کرد در صورت مشاهده موارد مشکوک مراتب را سریعاً با شماره تلفن و سامانه پیامکی ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • هوشمندسازی ۴ پارکینگ هسته مرکزی شهر قم
  • کشف سیگار خارجی قاچاق در مراغه
  • کشف فسیل دست نخورده یک گونه کانگوروی عجیب
  • طرح «پایش و ارتقای سلامت» اعضای جهاد دانشگاهی سلامت محور است
  • تخصیص تسهیلات ۵۰۰ میلیون تومانی برای سازندگان شهر هوشمند
  • افزایش حداقل دستمزد به‌جای حق مسکن/ پیشنهادی بررسی می‌شود که کارگران پس از ۵ سال کار دائمی شوند
  • پایش معادن شهرستان تفت
  • محیط زیست معادن تفت پایش می شود/متولیان الزامات را رعایت کنند
  • ثبت تصویر گوزن قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار + فیلم
  • رخ نمایی مرال قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار