Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش شامگاه سه شنبه ایرنا از مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی در دیدار مسئول جدید موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) قم با تقدیر از تدوین کتاب ارزشمند دانشنامه امام خمینی(ره)، اظهار داشت: واقع مطلب این است یکی از کارهای ضروری که باید در مورد امام راحل می‌شد همین بود که یک دانشنامه‌ای حاوی همه ابعاد امام از جهت علمی، اخلاقی، سیاسی، اجتماعی، تألیف شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تاکید بر اینکه امام راحل شخصیتی است که در هر بُعدی ابعادی و در هر فنی فنونی دارد، افزود: در مورد فقاهت باید کتاب‌ها راجع به روش اجتهادی امام نوشته شود. هنوز روش اجتهادی امام روشن نشده حتی به برکت پیروزی انقلاب و تشکیل حکومت اسلامی و ۱۰ سال رهبری امام باز آن مبانی فقهی امام در تمام فقه، روش اجتهادی امام، مبانی اصولی امام منقح نشده و لازم است اینها در یک میدان پژوهشی قوی قرار داده شود و آثار و ثمرات هر یک از این مبانی بیان شود. نظیر بحث خطابات قانونیه که از جمله بحث‌هایی است که من در موردش مفصل بحث کردم چاپ شده است.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) گفت: در بُعد علمی باید کتاب‌ها راجع به روش علمی امام نوشته شود و آراء و نظرات امام در فقه، فلسفه، تفسیر، اخلاق، عرفان، و حتی مسائل سیاسی و اجتماعی تبیین شود که خیلی نیاز به کار دارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، امام راحل را یک شخصیت کم‌نظیر و در خیلی از ابعاد و مباحث علمی بی‌نظیر دانست و ابراز کرد: یک چنین شخصیتی که ابعاد منحصر به‌فرد و وسیع دارد، باید به مراکز علمی نسل امروز و آینده معرفی شود و یکی از راه‌ها تدوین همین دانشنامه‌هاست تا مورد مطالعه محققین قرار بگیرد و منبعی باشد برای آیندگان که بخواهند امام را درست بشناسند.

مدرس درس خارج حوزه علمیه قم نقش شاگردان و بازماندگان را در معرفی و ادامه راه امام راحل بسیار خطیر ارزیابی کرد و گفت:  بزرگانی که از شاگردان امام هستند هرچند اکثر آنها به رحمت خدا رفته‌اند شاید تعداد انگشت شماری باقی مانده باشد، همچنین بیت امام و یادگارهای ایشان مخصوصا حجت الاسلام سیدحسن خمینی باید به میدان معرفی امام، دفاع از اندیشه‌ها و نیز تحکیم اندیشه‌های امام بیایند.

فاضل لنکرانی ادامه داد: البته این‌کار یک قدم بسیار بزرگی است که برداشته شده و من به سهم خودم از حجت الاسلام حسن خمینی و موسسه نشر آثار امام و همه ۲۶۰ نفری که در این کتاب قلم زده‌اند و آقای مرتضوی که سر ویراستاری علمی آن را انجام داده‌اند و این کتاب فاخر را به جامعه علمی عرضه داشتند تشکر و تقدیر می‌کنم. این کار نه فقط خدمت به امام بلکه خدمت به اسلام و انقلاب و جزء سرمایه‌های حوزه‌های علمیه است.

وی در ادامه با بیان اینکه علمای گذشته را از طریق آثارشان می توان شناخت و چنین آثاری جزء سرمایه‌های حوزه است خاطرنشان کرد: آنچه که انتظار و توقع من است و از خدا هم می‌خواهم که واقع شود این است که این کار مقدمه‌ای برای شناساندن بیشتر امام به نسل حاضر و آینده حوزه و دانشگاه باشد.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) وظیفه امروز حوزه علمیه و علما را شناخت و معرفی امام به جهانیان دانست و گفت: ما باید امام را بشناسانیم و این شخصیت عظیم را درست معرفی کنیم که هنوز نتوانستیم ایشان را درست معرفی کنیم، این کار خدمت بسیار بزرگی است واجر فراوانی هم بر آن مترتب است.

مدرس درس خارج حوزه علمیه قم خطاب به مسؤول جدید مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) قم بیان کرد: امیدوارم در این مسئولیتی که پذیرفته‌اید موفق شوید این مجموعه را تفوق و رونق ببخشید و با افکار و طرح‌ها و ایده‌های خیلی نو پژوهشهای عمیقی را ارائه دهید.

وی با تاکید بر اینکه بقای حوزه علمیه از امام است و اگر امام نبود اثری از این حوزه‌ها و این مراکز علمی و پژوهشی که در حوزه‌ها ایجاد شده نبود، اظهار داشت: همین مرکز کوچکی هم که ما داریم همه از برکات امام است. ما خود را همیشه مدیون امام می‌دانیم، نه ما بلکه همه حوزویان باید خودشان را مدیون امام بدانند، امام بر همه ما حق دارد هرچند متأسفانه به این امر توجّه نمی‌شود.

برچسب‌ها جامعه مدرسین حوزه علمیه قم حوزه علميه قم امام خمینی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم حوزه علميه قم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم حوزه علميه قم امام خمینی حوزه علمیه قم امام خمینی امام راحل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۷۷۴۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراسم تشییع همسر سیدمصطفی خمینی شنبه برگزار می‌شود

مراسم تشییع همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی شنبه برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا به نقل از جماران، بیت امام خمینی (س) در اطلاعیه ای اعلام کرد:

«انا لله و انا الیه راجعون

در نهایت حزن و اندوه به اطلاع می رساند بانوی با فضیلتی از خاندان علم و تقوا، صبیه مرحوم آیت الله حاج شیخ مرتضی حایری یزدی و همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی، عروس امام راحل مرحومه معصومه حایری یزدی در جوار رحمت الهی آرام گرفت. 

مراسم تشییع پیکر آن مرحومه روز شنبه ساعت ۱۰ صبح از مسجد نو به سمت حرم مطهر و مراسم ختم همان روز بعد از نماز مغرب و عشا در حسینیه شهدا (خیابان صفاییه) برگزار خواهد شد. شرکت عموم طبقات مومنین بویژه روحانیت معظم موجب شادی روح آن مرحومه و تسلی خاطر بازماندگان خواهد بود.

بیت امام خمینی (س)»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پیام تسلیت مدیر حوزه های علمیه درپی درگذشت همسر آیت الله سیدمصطفی خمینی
  • زن و خانواده مرز مواجهه جمهوری اسلامی با غرب است
  • آیت الله کوهستانی، ستاره آسمان فقاهت ایران
  • همسر آیت‌الله «سید مصطفی خمینی» در قم تشییع شد
  • ‌همسر شهید ‌مصطفی خمینی در قم تشییع شد
  • سفر به سومین دیار حرم اهل بیت (ع) در ایران -  بخش نخست
  • فرزندان با استعداد خود را به حوزه های علمیه بفرستید
  • پیام های تسلیت در پی درگذشت همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی
  • مراسم تشییع همسر سیدمصطفی خمینی شنبه برگزار می‌شود
  • بررسی ابعاد سیاسی علامه سیدمحمد باقر درچه‌ای/ یک کنش‌گری سیاسی با شاگردپروری