Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-05-03@21:12:35 GMT

مزار حضرت خدیجه (س) کجاست؟

تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۷۷۷۸۲

مزار حضرت خدیجه (س) کجاست؟

مورخین در قرن سیزدهم از ضریح چوبین مزار حضرت خدیجه (س)، که با پارچه مخمل گلابتون دوزی شده پوشیده شده بود، و نیز از وجود متولی و خادم و زیارت نامه خوانِ این بقعه خبر داده‌اند.

به گزارش مشرق، امروز دهم رمضان سالروز رحلت حضرت خدیجه (س) همسر گرامی پیامبر اعظم است. حضرت خدیجه همه ثروت خود را در راه نشر اسلام به کار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیامبر (ص) به احترام خدیجه، در طول حیات او همسر دیگری برنگزید و پس از درگذشت وی همواره از او با نیکی یاد می‌کرد. کمک‌های مالی حضرت خدیجه (س) موجب غنای پیامبر (ص) شد. از رسول خدا (ص) نقل شده که «هیچ مالی به من سود نبخشید، آنگونه که ثروت خدیجه (س) به من سود بخشید». بنا بر روایات اسلامی، پیامبر (ص) از اموال خدیجه (س) در راه کمک به آزادی بدهکاران، یتیمان و بینوایان استفاده می‌کرد. حضرت خدیجه (س) سه سال قبل از هجرت، در ۶۵ سالگی در مکه درگذشت و در قبرستان معلاة به خاک سپرده شد.

قبرستان معلاة که ایرانی‌ها آن را با نام قبرستان ابوطالب می‌شناسند یکی از زیارتگاه‌های مسلمانان در مکه مکرمه به شمار می‌آید. این مکان را به نام مقبره بنی‌هاشم نیز می‌شناسند. این قبرستان محل دفن بسیاری از افراد خاندان بنی‌هاشم و برخی از نزدیک‌ترین یاران رسول خدا صلی‌الله علیه و آله و سلم است.

قبرستان معلاة قدیمی‌ترین قبرستان شهر مکه است. پس از قبرستان بقیع در مدینه، همواره در کانون توجه مسلمانان و حج‌گزاران و زائران به ویژه شیعیان قرار داشته و از زیارتگاه‌های شیعه به شمار می‌رود.

حضرت عبدالمطلب و حضرت ابوطالب علیهما السلام در این مقبره دفن هستند، همچنین حضرت خدیجه سلام الله علیها و به گفته برخی فرزند پیامبر (ص)، قاسم که در کودکی از دنیا رفت نیز در کنار هم دفن می‌باشند. پیش از این بارگاه حضرت خدیجه سلام الله علیه و قاسم دارای گنبد و بارگاه بود.

این بنا ظاهراً در قرن هشتم با گنبدی مرتفع ساخته شد. این آرامگاه احتمالاً تا سال ۹۵۰ که سلطان سلیمان قانونی، پادشاه عثمانی، آن را به شیوه مقابر مصری تجدید بنا کرد و گنبد بلندی بر آن ساخت، تخریب نشده بود. تا زمان احداث بنای جدید، مزار حضرت خدیجه (س) فقط یک صندوق چوبی داشت. این آرامگاه، بر اساس کتیبه آن، در ۱۲۹۸ مرمت شد. فراهانی در قرن سیزدهم از ضریح چوبین آن، که با پارچه مخمل گلابتون دوزی شده پوشیده شده بود، و نیز از وجود متولی و خادم و زیارت نامه خوانِ این بقعه خبر داده است.

در حال حاضر و پس از استقرار آل سعود در عربستان سعودی این بارگاه به دست آنها تخریب شد.

منبع: مهر

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو تحولات اوکراین ماه رمضان قیمت مزار حضرت خدیجه عربستان سعودی رسول خدا صلی الله حضرت خدیجه خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت حضرت خدیجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۷۷۷۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیکر شهید دفاع مقدس پس از ۴۰ سال وارد بوشهر شد

به گزارش خبرنگار مهر، نعمت الله غلامپور ظهر پنج شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: شهید مرتضی غلامی (دشتی نظری) از شهدای والامقام ارتش جمهوری اسلامی در هوابرد شیراز، متولد روستای خواجه گیر شهرستان دیلم است که در اسفند ماه سال ۱۳۶۳ در منطقه شرق دجله به شهادت رسید.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان بوشهر با بیان اینکه پیکر مطهر این شهید والامقام در سال ۱۳۸۸ تفحص و به عنوان شهید جاویدالاثر و گمنام در نجف آباد اصفهان به خاک سپرده شد گفت: در جریان شناسایی شهدا در آذر ماه سال ۱۴۰۰ شهید تعیین هویت شد و خانواده این شهید به دلیل همجواری با مزار شهید محسن حُجَجی رضایت خود را مبنی بر باقی ماندن مزار در نجف آباد اعلام کردند.

وی ادامه داد: اکنون خانواده شهید مرتضی غلامی دشتی نظری تصمیم گرفتند پیکر این شهید در زادگاهش در گناوه و در کنار همرزمانش به خاک سپرده شود.

غلامپور گفت: روز شنبه همزمان با شهادت امام جعفر صادق (ع) پیکر مطهر این شهید بر روی دستان مردم تشییع و بعد از آن در گلزار شهدای گناوه به خاک سپرده می‌شود.

کد خبر 6095158

دیگر خبرها

  • اگر جامعه فرهنگی آگاه باشد آن جامعه به پیروزی می‌رسد
  • (عکس) قبرستان ممنوعه تهران، کجاست و مدیریت آن با چه کسانی است؟
  • «قبرستان ممنوعه تهران» کجاست و مدیریت آن با چه کسانی است؟ (+عکس‌)
  • (تصاویر) «قبرستان ممنوعه تهران» کجاست و مدیریت آن با کیست؟
  • (تصاویر) «قبرستان ممنوعه تهران» کجاست و مدیریت آن با چه کسانی است؟
  • تهران قدیم | «قبرستان ممنوعه تهران» کجاست و مدیریت آن با چه کسانی است؟ / عکس‌
  • پیکر شهید دفاع مقدس پس از ۴۰ سال وارد بوشهر شد
  • عطر افشانی مزار شهدا درپلدشت
  • مزار شهید آیت‌الله مطهری در قم گلباران شد
  • اولین قبرستان مسلمانان در ایران کجاست؟ + عکس