Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-05-03@21:54:20 GMT

نادیده گرفتن نقض حقوق بشر در عربستان از سوی غرب

تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۷۸۷۳۳

کشور‌های غربی و آمریکا که پیش از این نیز چشم خود را بر روی جنایات حقوق بشری عربستان بسته بودند، اکنون به دلیل افزایش نیاز در حوزه انرژی، این موضوع را نادیده می‌گیرند.

خبرگزاری میزان - وزارت کشور عربستان در ماه مارس اعلام کرد که ۸۱ نفر را در بزرگترین اعدام‌های دسته‌جمعی در سال‌های اخیر در این کشور به قتل رسانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزارت کشور عربستان سعودی ادعا کرد که این افراد به دلیل جنایت‌های فجیع متعددی که به کشته شدن تعداد زیادی از افراد منجر شد، اعدام شده اند.

به گزارش «ای بی سی»، گروه‌های حقوق بشری می‌گویند که سابقه نقض حقوق بشر عربستان سعودی ممکن است به دلیل نیاز به نفت ارزان نادیده گرفته شود.

اعدام دسته جمعی ۸۱ نفر در یک روز توسط عربستان سعودی که از سوی گروه‌های حقوق بشری به عنوان یک «قتل عام» محکوم شد، نگرانی‌های جدیدی را ایجاد کرده که سابقه نقض حقوق بشر پادشاهی عربستان بار دیگر در بحبوحه بحران جهانی انرژی نادیده گرفته شود.

«لین معلوف»، معاون مدیر منطقه‌ای عفو بین الملل در خاورمیانه و شمال آفریقا، می‌گوید «این اعدام با توجه به سیستم قضایی عربستان سعودی که پس از محاکمه‌هایی به شدت و آشکارا ناعادلانه از جمله صدور احکام بر اساس اعترافات تحت شکنجه یا سایر بدرفتاری‌ها حکم صادر می‌کند، وحشتناک‌تر است.»

تنها چند روز پس از این اعدام دسته جمعی، که محکومیت بین‌المللی را برانگیخت، «بوریس جانسون»، نخست‌وزیر انگلیس در میانه نگرانی‌ها در مورد عرضه جهانی انرژی، به عربستان سفر می‌کند.

«جانسون»، پیش از این سفر گفت «انگلیس در حال ایجاد یک ائتلاف بین المللی برای مقابله با واقعیت جدیدی است که با آن روبرو هستیم؛ عربستان سعودی و امارات متحده عربی شرکای بین المللی کلیدی در این تلاش هستند؛ ما با آن‌ها کار خواهیم کرد تا امنیت منطقه‌ای را تضمین کنیم.»

یکی از سخنگویان دفتر نخست وزیر انگلیس در پاسخ به سوالی درباره اعدام‌های عربستان پیش از سفر جانسون، ادعا کرده است «دولت انگلیس این موضوع را با مقامات عربستان سعودی مطرح خواهد کرد.»

بیشتر بخوانید: اعدام ۸۱ نفر در عربستان؛ بزرگترین اعدام جمعی در دهه‌های اخیر مرگ هزاران کودک یمنی از آغاز حملات ائتلاف سعودی اماراتی

با این وجود گروه‌های حقوق بشری هشدار می‌دهند که به دلیل نیاز به انرژی، ممکن است غرب چشم خود را بار دیگر بر روی این اقدام عربستان ببندد.

موسسه حقوق بشری «ریپرایو» هشدار می‌دهد که ممکن است سران جهان چشم خود را بر نقض حقوق بشر از سوی عربستان سعودی به خاطر تضمین قیمت‌های پایین‌تر سوخت ببندند.

«مایا فوآ»، مدیر موسسه ریپرایو، می‌گوید که محمد بن سلمان مطمئن است که غرب چشم‌پوشی خواهد کرد، زیرا ترجیح می‌دهد دولت نفتی غرق در خون او را تامین مالی کند.

قتل «جمال خاشقجی»، روزنامه نگار و ستون نویس واشنگتن پست در سال ۲۰۱۸ در کنسولگری عربستان در استانبول و همچنین بحران انسانی جاری در یمن، درخواست‌های مجدد از سوی گروه‌های حقوق بشری برای بازنگری در این زمینه را برانگیخته است.

مدیر موسسه ریپرایو، تاکید می‌کند «ما نباید به عربستان پاداش بدهیم؛ انعقاد توافق با عربستان در حال حاضر، با وجود این اعدام دسته جمعی، عملا تضمین می‌کند که تعداد بیشتری از افراد که تنها جرمشان به چالش کشیدن وضعیت موجود بود، اعدام خواهند شد.»

 

انتهای پیام/

برچسب ها: عربستان محمد بن سلمان آمریکا حقوق بشر

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: عربستان عربستان محمد بن سلمان آمریکا حقوق بشر گروه های حقوق بشری عربستان سعودی نقض حقوق بشر دسته جمعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۷۸۷۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عربستانی‌ها آماده می‌شوند: آتش‌بازی در تابستان

به گزارش ورزش سه، فوتبال عربستان از نیم فصل گذشته و پس از انتقال کریستیانو رونالدو به النصر، شاهد حضور ستارگان بزرگی بوده است و حالا در شرایطی که لیگ روشن عربستان هفته‌های پایانی خود را سپری می‌کند، روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های مختلف از آغاز مذاکرات مسئولان باشگاه‌های این کشور با ستارگان فوتبال در‌ جهان خبر می‌دهند.

روزنامه الشرق الاوسط نوشت: مسئولان فوتبال عربستان سعودی در ماه‌های گذشته ملاقات‌هایی با مسئولان باشگاه‌های انگلیسی داشتنه‌اند تا خود را برای نقل و انتقالات تابستانی آماده کنند. اکثر باشگاه‌های لیگ عربستان در حال آماده شدن برای بالا بردن کیفیت تیم خود با جذب بازیکنان بهتر هستند.

این روزنامه توضیح داد که کاسمیرو، بازیکن برزیلی منچستریونایتد، در صدر فهرست بازیکنان مدنظر لیگ عربستان قرار دارد و یکی از باشگاه‌ها برای مذاکره و عقد قرارداد با این بازیکن چراغ سبز دریافت کرده است.

از طرفی جان مورتاگ، مدیر ورزشی سابق منچستریونایتد، در پایان ژانویه گذشته برای مذاکره با مقامات به عربستان سعودی آمد، چراکه این باشگاه چندین بازیکن را برای فروش پیشنهاد داده که در راس آنها کاسمیر قرار دارد.

الشرق الاوسط افزود: مایکل ایمنالو، مدیر ورزشی لیگ عربستان، به دلیل رابطه‌ای که با مدیربرنامه این بازیکن دارد، نقش مهمی در تنظیم این قرارداد ایفا خواهد کرد.

روزنامه تلگراف انگلیس نیز تأیید کرد که تاد بولی، رئیس باشگاه چلسی ماه گذشته به عربستان سعودی سفر کرده و احتمالاً در آنجا با مدیر ورزشی لیگ عربستان دیدار کرده است. این روزنامه توضیح داد که اگر همه چیز با روال عادی پیش برود، انتقال لوکاکو جزو اولین قراردادهای آینده لیگ عربستان خواهد بود، زیرا آبی‌ها از فروش مهاجم بلژیکی بدشان نمی‌آید.

روزنامه انگلیسی اتلتیک نیز به دیدار ادو گاسپار، مدیر ورزشی آرسنال و جیسون اتوئو، دستیارش با مقامات عربستان سعودی اشاره کرد و نوشت که دیدار بر روی آشنایی با یکدیگر به منظور گفتگو درباره بازیکنان و قراردادهای احتمالی متمرکز بوده است.

نکته قابل توجه این است که رسانه‌های انگلیسی، انتقال توماس پارتی، بازیکن آرسنال را به انتقال به لیگ عربستان در تابستان آینده محتمل دانسته‌اند و اعلام کرده‌اند باشگاه‌های الاتحاد و النصر خواهان جذب هافبک غنایی هستند.

دیگر خبرها

  • توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا در انتظار چراغ سبز اسرائیل!
  • عربستانی‌ها آماده می‌شوند: آتش‌بازی در تابستان
  • گزارش چند سازمان حقوق بشری در مورد رابطه رهبران کشور‌ها با مطبوعات
  • سخنگوی طالبان گزارش یوناما را تکراری و تبلیغاتی خواند
  • کنایه علی جنتی به افشای زمین خواری در حوزه علمیه ازگل/ نادیده گرفتن تخلفات صدیقی نوعی دهن کجی به مردم است
  • چراغ سبز عربستان به اسرائیل با بازداشت حامیان فلسطین
  • بلومبرگ: عربستان دیدگاه‌های ضد اسرائیلی را سرکوب می‌کند
  • با توافق الاتحاد: بنزما به رئال بازگشت (عکس)
  • سیل شدید در شمال مکه مکرمه
  • عربستان و اسرائیل سازش می‌کنند؟