Web Analytics Made Easy - Statcounter

تغذیه در ماه رمضان اصول خاصی دارد که با رعایت کردن آنها می‌توانیم با آسودگی روزه‌داری کنیم، به خاطر داشته باشید که ماه رمضان فرصت بسیار خوبی برای تغییر در سبک زندگی و ایجاد عادت‌های سالم است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ با فرارسیدن ماه بندگی خدا، مردم با خوشحالی و نشاط معنوی به استقبال آن می‌روند اما در کنار این حال معنوی باید توصیه های طب سنتی و پزشکی را در نظر گرفت تا بتوان به خوبی از فضای معنوی این ماه بهره برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تغذیه در ماه رمضان اصول خاصی دارد که با رعایت کردن آنها می‌توانیم با آسودگی روزه‌داری کنیم، به خاطر داشته باشید که ماه رمضان فرصت بسیار خوبی برای تغییر در سبک زندگی و ایجاد عادت‌های سالم است.

اما همانطور که گفته شد برای استفاده از این فضای معنوی به وجود آمده لازم است نکته‌هایی را درباره تغذیه در ماه رمضان بدانید، در این راستا با توجه به اصول تغذیه صحیح در ماه رمضان از نظر طب سنتی و علم پزشکی، میزگردی با حضور دکتر محمد مظاهری متخصص طب سنتی، حسین چاووشی متخصص تغذیه به صورت آنلاین برگزار کردیم که متن این میزگرد به شرح زیر است:

* فواید روزه‌داری برای سلامتی بدن انسان چیست؟

 

مظاهری؛ در طب سنتی ایران گفته شده است که همه غذاها برای بدن لازم نیست، مقداری از این غذاها برای جذب و کسب انرژی لازم است و درصدی هم باید دفع شود، دستگاه‌های دفع بدنی مانند دستگاه گوارش و ریوی مقداری از مواد غیرضروری را دفع می‌کنند، اما صرفا این چرخه برای بدن کافی نیست و مقداری از این مواد به شکل زائد در بدن انباشته خواهند شد و می‌تواند روزنه‌هایی را در بدن از نظر فیزیولوژی بپوشاند و روزه‌داری باعث می‌شود این مواد زائد و غیرضروری از بدن دفع و خارج شود.

چاووشی؛ تفاوت ماه رمضان با ماه‌های دیگر زمان و مقدار استفاده از مواد غذایی مناسب است، استفاده از  مواد پروتئینی شیر و لبنیات و سبزیجات را در ماه رمضان حتماً باید رعایت کنیم، به فرض مثال، در وعده سحری باید از مواد گوشتی که باعث جذب آب بدن می‌شوند کمتر استفاده کنیم و از حبوبات با همین میزان پروتئین بیشتر استفاده شود.

افراد روزه‌دار نباید خوردن وعده سحری را حذف کنند به دلیل اینکه در وعده افطار نمی‌توانند همه مواد غذایی را یکجا مصرف داشته باشند، خوردن وعده افطار و سحر در ماه رمضان ضروری خواهد بود و توجه به تغییر نوع مصرف مواد غذایی در این دو وعده برای رفع تشنگی و گرسنگی و کاهش افت قند خون و فشار خون در طول روز ضروری است، همچنین اندیشمندان تاکید دارند که روزه می‌تواند از بیماری‌های افسردگی و اضطراب پیشگیری کند و نقش مهمی در پیشگیری از برخی سرطان‌ها داشته و سلامتی بدن را حفظ کند.

*خوردن وعده سحری و افطار برای روزه‌داران چه اهمیتی دارد؟

چاووشی؛ در وعده سحری باید مواد غذایی را مصرف کرد که در طول روز باعث کاهش آب بدن نشود و فرد روزه‌دار دچار افت قند خون نباشد، به همین علت بهتر است از مواد غذایی پر جذب مثل نان‌های سبوس‌دار، برنج را همراه با سبزیجات و به صورت عدس پلو، لوبیا پلو و سبزی پلو استفاده کنیم، تغییر نوع غذا در ماه رمضان و استفاده زیاد از میوه‌ها بعد از افطار و در وعده سحری لازم است.

در وعده سحری مصرف گوشت‌ها، مواد شور و تند، نوشیدنی‌های شیرین را لازم است کاهش دهیم و شربت‌های رقیق و استفاده از عسل به جای شکر در اولویت غذایی قرار گیرد. مواد قندی کند جذب، در ماه رمضان باید مصرف شود، اگر افراد افت فشار خون دارند این اتفاق معمولاً به دلیل کم آبی بدن است. باید روزه‌داران از سبزیجات آبدار و سالاد میوه به وفور استفاده کنند، بعد از افطار باید مصرف میوه و مایعات به اندازه‌ای باشد که رنگ ادرار فرد روزه‌دار کاملاً روشن باشد و کم آبی بدن امروز را به فردا منتقل نکند.

*چرا روزه‌داری برای بعضی افراد طاقت‌فرسا است؟

مظاهری؛ برخلاف اینکه بسیاری از افراد فکر می‌کنند در ماه رمضان به دلیل سستی ایجاد شده مزاج روزه سرد است، مزاج ماه رمضان گرم و خشک است، و گرسنگی باعث می‌شود حرارت در بدن افراد و میزان خشکی افزایش پیدا کند. همچنین افرادی که به شکل مادرزادی مزاج گرم و خشک (صفراوی) دارند، در فصول گرم سال سه عامل گرم و خشک به بدن  آن‌ها اضافه می‌شود، این افراد ممکن است تا اندازه‌ای مضطرب و آشفته شوند و حالت ناخوشایندی را تجربه کنند.

 

باید افراد مزاج خود را مدیریت کنند و خوردن غذاها و نوشیدنی‌ها در جهت کاهش گرمی و خشکی بدن باشد، از صفرا زداها مثل شربت زرشک، آبغوره، کاسنی و شاه تره و موادی که حرارت بدن را کاهش می‌دهد بیشتر استفاده کنند، از خوردن غذاهای سرخ شده، گرم و خشک، ادویه‌هایی مثل دارچین، زیره، زردچوبه و فلفل با میزان گرم و خشکی بالایی پرهیز کنند.

افرادی که دچار مشکل معده‌ای هستند به هیچ عنوان آب یخ استفاده نکنند، به دلیل اینکه در طول روزه‌داری حرارت بدن افزایش پیدا کرده و معده ملتهب و گرم است اگر در افطار چند لیوان آب یخ بنوشند حرارت بدن به ظاهر کاهش پیدا می‌کند اما افراد دچار نفخ و ترش کردن می‌شوند و خوردن مواد یخ مثل بستنی و غذاهای سرد برای افطار توصیه نمی‌شود.

افرادی که مزاج سرد و تر، گرم و تر و سرد و خشک دارند توصیه می‌شود با غذا آب نخورند، لقمه‌ها را کوچک گرفته و شتاب زده غذا نخورند، خوب جوییدن غذا باعث کمک به هضم معده‌ای می‌شود و به نوعی با دستگاه گوارش در این ماه باید مدارا کنند و غذای مناسب، با کیفیت و زود هضم مصرف کنند.

*تغذیه های ممنوعه بعد از افطار چیست؟

چاووشی؛ بعد از افطار باید افراد روزه‌دار تا ساعتی که بیدار هستند حتماً هر ساعت آب، میوه‌های آبدار و شربت‌های رقیق به همراه عسل را بخورند، از خوردن موادی مثل گوشت‌های سرخ شده، گوشت‌های فرآوری شده (سوسیس، کالباس و همبرگر) که باعث دفع آب بدن می‌شود در وعده سحری پرهیز کرد.

غذاهای تند که سوخت و ساز بدن را بالا برده و موجب دفع آب بدن می‌شوند، باید ماه رمضان کمتر مصرف شوند و در این صورت آب بدن تا ساعت‌های انتهایی روز حفظ می‌شود و افراد می‌توانند روزه‌داری بدون تشنگی شدید را داشته باشند. در طول روز که دستگاه گوارش فرد روزه‌دار کار نمی‌کند بهتر است وعده افطار را با خوردن آب ولرم و با حجم کم مواد غذایی آغاز کند.

*مشکلات و بیماری های رایج در ماه رمضان چیست و چه درمان هایی دارد؟

چاووشی؛ معمولاً برخی افراد در این ماه دچار بیماری یبوست می‌شوند، خوردن میوه‌ها مثل آلوسیاه تازه و آلوی خشک شده و سبزی‌ها، استفاده از پلوهای حاوی حبوبات و سبزیجات غنی از فیبر و آب الزامی خواهد بود، کاهش مصرف زیاد نمک و ادویه‌ها در وعده سحری از بروز تشنگی زیاد و یبوست جلوگیری می‌کند.

مظاهری؛ نوشیدنی‌های کمک کننده به رفع یبوست و افزایش رطوبت بدن روزه‌داران شربت خاکشیر و ترنجبین است، اگر افراد برای افطار به یک فنجان آب جوشیده نیم گرم، یک قاشق غذاخوری خاکشیر، یک قاشق ترنجبین و یک قاشق سکنجبین اضافه کرده و بعد از خنک شدن میل کنند، این نوشیدنی می‌تواند به رفع یبوست، عطش و پاکسازی بدن آنها کمک کند.

کسانی که مزاج گرم و خشک و گرم و تر دارند بیشتر از این ترکیب بهره‌مند می‌شوند، اما همه مزاج‌ها می‌توانند استفاده کنند. بعضی افراد در ماه رمضان دچار بوی ناخوشایند دهان می‌شوند، اگر این گروه از روزه‌داران در افطار و سحر عرق نعناع با گلاب مخلوط شده همراه یک قاشق غذاخوری بارهنگ میل کنند، این نوشیدنی مقوی معده است و بوی بد دهان را هم از بین می‌برد، افرادی که دچار عطش می‌شوند از شربت تخم شربتی در افطار و سحر استفاده کنند.

مردم به مصرف نوشیدنی چای عادت کردند و اگر چای را استفاده نکنند دچار سردرد، اضطراب و کج خلقی می‌شوند، مصرف کردن چای رقیق بین افطار و سحر ایرادی ندارد، توصیه می‌شود افراد در این زمینه افراط نکنند و زیاده‌روی در خوردن چای باعث سوءهاضمه و ریفلاکس معده می‌شود. چای سبز نقش آنتی‌اکسیدانی دارد و به سمت مزاج سرد گرایش پیدا می‌کند، برخی از افراد چای سبز را به عنوان دارو برای کاهش وزن و کم کردن کلسترول استفاده می‌کنند، خوردن چای سبز به عنوان چای جایگزین سیاه معمولی توصیه نمی‌شود.

دمنوش‌هایی که در آن بنفشه و تمشک باشد حرارت بدن را پایین می‌آورد، اما دمنوش‌های حاوی گیاهان گرم بادرنجبویه و بهار نارنج توصیه نمی‌شود، باید افراد دمنوش‌های گرم را در فصل‌های سرد و دمنوش‌های خنک و سرد را در فصل‌های گرم استفاده کنند.

چاووشی؛ باید روزه‌داران در ماه رمضان از پرخوری و درهم‌خوری پرهیز کنند، از مصرف غذاهای سرخ کرده و باز کردن روزه با آب یخ اجتناب کنند.

مظاهری؛ اگر فردی دموی مزاج است و کارهای روزانه زیادی دارد غذای سنگین را در سحر میل کند و غذای سبک‌تر در افطار بخورد. باید روزه‌داران افطار را با آب ولرم و خرما باز کنند و سوپ‌های رقیق بخورند، در بین افطار و سحر از مصرف غذاهای زیاد برای ذخیره در طول روز خودداری کنند.

********

اگر روزه‌داران این موارد را رعایت کنند افت فشار خون در آنها کمتر شده و سردردهای میگرنی آنها کم می‌شود، برخی مواد مانند آب در بدن ما در طولانی مدت ذخیره نمی‌شود و روزه‌دار هر میزان آب بخورد جایی برای ذخیره در بدن ندارد، باید آب در قالب یک ماده غذایی مثل کاهو، میوه‌ها، شربت‌های با قند کم، عسل کم در قالب تخم شربتی و خاکشیر مصرف شود، این مواد باعث می‌شوند آب کافی در بدن در طول روز ذخیره شده و روزه‌دار مشکلات گوارشی هم نداشته باشد.

خوردن شام مختصر با غذای ملایم را به روزه‌داران توصیه می شود و از خوردن شام زیاد با حجم غذای بالا خودداری کنند، بیشترین سهم مواد غذایی را به مصرف میوه و لبنیات اختصاص داده و از پرخوری و مصرف غذاهای چرب پرهیز کنند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: استفاده کنند وعده سحری ماه رمضان بعد از افطار افطار و سحر مواد غذایی روزه داران طول روز حرارت بدن روزه داری گرم و خشک روزه دار یک قاشق میوه ها طب سنتی آب بدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۷۹۰۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقدیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از سریال «رستگاری»

در جلسه‌ای که با حضور اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه دبیر این شورا درباره گیرایی داستان «رستگاری» و استفاده از تکنیک‌های جدید جلوه‌های ویژه برای سریال‌های مناسبتی در ماه رمضان توضیحاتی ارائه داد و گفت: این سریال توانسته مردم را با سلایق مختلف پای تلویزیون بنشاند.

آیت‌الله علی‌اکبر رشاد، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز با تمجید از محتوای سریال «رستگاری» عنوان کرد: صداوسیما ویترین متفاوتی را برای ماه رمضان تدارک دیده بود.

در این جلسه با هدایایی از  کارگردان، بازیگران و عوامل سریال «رستگاری» تقدیر شد.

«رستگاری» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مسعود ده‌نمکی ماه مبارک رمضان از شبکه دو سیما پخش شد.

در این اثر هنرمندانی همچون محمود پاک نیت، رضا استادی، پویا امینی، مهدی سلوکی، کاوه سماک باشی، حمید رضا هدایتی، رامین راستاد، نیما شاهرخ شاهی، رضا توکلی، حسن اسدی، محمدرضا رهبری، مالک سراج، افشین سنگ چاپ، رامبد شکر آبی، اکبر رحمتی، محمود مقامی، مختار سائقی، نفیسه روشن، سولماز حصاری، پوراندخت مهیمن، شیوا خسرومهر، پرنیا کربلایی، ساقی زینتی، المیرا ربیعی، عاطفه رحمان‌پور، حسنی قبادی، فریبا ترکاشوند، پریا انوری، ژاله درستکار، مونا افخمی، مهرسا فلاحیان، فرخنده فرمانی زاده و افسر ناصری ایفای نقش کرده‌اند.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر

دیگر خبرها

  • مسابقات جام رمضان تنیس روی میز بانوان در سمنان پایان یافت
  • تقدیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از سریال «رستگاری»
  • جریمه راننده پراید به سبک جرثقیل‌داران! + فیلم
  • حمله به ستاره بارسا: ادا و اصول‌ها چیه، تو مدافعی!‏
  • ۳۰۰ نفر در کرمانشاه برگزیده طرح مسطورا در ماه مبارک رمضان شدند
  • خادمان قرآنی و فعالان طرح «مسطورا» در کرمانشاه تجلیل شدند
  • خانواده اساسی‌ترین رکن جامعه و مدنیت اسلامی است
  • پیگیری وضعیت بیمه کارگران و تاکسی داران در سمنان
  • ۳۴ درصد مردم از کارت جایگاه داران استفاده می‌کنند
  • موزه فسیل مراغه گنجینه‌ای از مهره داران ارزشمند