Web Analytics Made Easy - Statcounter


خبرگزاری آریا- روز (دوشنبه) مجلس ملی پاکستان نخست‌وزیر جدید این کشور را برگزید. این پس از آن اتفاق افتاد که در اواخر روز شنبه، این مجلس به عمران خان رای عدم اعتماد داده و وی را از نخست‌وزیری برکنار کرد.
به گزارش خبرگزاری آریا،اکنون شهباز شریف، رهبر ائتلاف اپوزیسیون در دولت عمران خان و رهبر شاخه نواز حزب «مسلم لیگ پاکستان» برای نخست‌وزیری این کشور انتخاب شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او همچنین برادر نواز شریف است که سه دوره نخست‌وزیر پاکستان بود.
انتخاب شریف در حالی صورت می‌گیرد که اقتصاد پاکستان درگیر بدهی بوده و سعی می‌کند سقوط نکند و پاکستان در بحرانی به‌سر می‌برد که مقصر آن را مدیریت نادرست عمران خان می‌دانند. این کشور همچنین درگیر تورمی است که از همه‌گیری کرونا ناشی شده است.
به قدرت رسیدن شهباز شریف همچنین در حالی اتفاق افتاد که درگیری عمران خان با ارتش قدرتمند و بانفوذ پاکستان در جبهه‌های مختلف از جمله سیاست خارجه عمیق‌تر شد. پاکستان از زمان استقلال در سال 1947، چندین دهه توسط ارتش اداره شد. بسیاری از نخبگان و کهنه‌کاران نظامی پاکستان از دیرباز اعمال تعادل میان قدرت‌های بزرگ را ترجیح داده‌اند، اما عمران خان این تناسب را به‌هم زده و علاوه بر نزدیک‌تر شدن به چین و روسیه، علنا به انتقاد از سیاست‌های آمریکا در منطقه پرداخته بود.
هفته گذشته نیز عمران خان آمریکا را به توطئه برای برکناری خود از طریق برگزاری جلسه رای عدم اعتماد در مجلس این کشور متهم کرد. چند روز بعد فرمانده کل ارتش پاکستان گفت کشورش به‌ دنبال گسترش روابط با چین و آمریکاست.
عمران خان که چهار سال در قدرت بود، نخستین نخست‌وزیر پاکستان بود که بدین شکل برکنار شد.

چین: تغییر قدرت در پاکستان تاثیری بر روابط دوجانبه ندارد
در پی بحران سیاسی پاکستان و برکناری عمران خان با دریافت رای عدم اعتماد از مجلس این کشور، چین اعلام کرد که احتمالا این وقایع تاثیری بر روابط پکن و اسلام‌آباد نخواهد داشت.
به گزارش وبسایت روزنامه ساوت چاینا مورنینگ پست، وزارت خارجه چین اعلام کرد که پکن وضعیت سیاسی پاکستان را با دقت تحت رصد داشته است. ژائو لیجیان، سخنگوی این وزارتخانه گفت: ما به عنوان همسایه نزدیک و دوست سرسخت پاکستان به اتحاد و همکاری با اسلام‌آباد برای حفاظت از وضعیت کلی ثبات و توسعه در این کشور ادامه می‌دهیم.
وی افزود: فارغ از اینکه اوضاع سیاسی در پاکستان چه تغییراتی بکند، چین در وفاداری خود به سیاست دوستانه در قبال پاکستان مصمم خواهد بود.
رابطه چین - پاکستان برای پکن از اولویت بالایی برخوردار بوده و سنگ بنای سیاست خارجه اسلام‌آباد است.
با توجه به این که این دو کشور از دهه 60 میلادی روابط باثبات و اعتماد استراتژیک مشترک قدرتمندی داشته‌اند، ناظران روابط این دو کشور معتقدند که تغییر قدرت در اسلام‌آباد تاثیر چندانی بر روابط اسلام‌آباد و پکن نخواهد داشت.

پیام اردوغان به نخست‌وزیر جدید پاکستان
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با شهباز شریف، نخست وزیر جدید پاکستان گفتگوی تلفنی انجام داد.
به گزارش نهاد ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه، اردوغان در این گفتگو انتخاب شریف به عنوان نخست وزیر پاکستان را تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد که این انتخاب برای مردم دوست و برادر پاکستان خیر و برکت به همراه داشته باشد.
وی با اشاره به این که ترکیه از نزدیک وضعیت پاکستان را پی‌گیری می‌کند، گفت: مردم پاکستان به رغم دشواری‌ها نشان دادند که به اولویت قانون و دموکراسی اعتقاد دارند.
رئیس جمهور ترکیه همچنین تصریح کرد که ترکیه به حمایت از پاکستان همانند گذشته ادامه خواهد داد.

پاکستان دموکراتیک برای منافع آمریکا حیاتی است
جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در واکنش به انتخاب نخست وزیر جدید پاکستان گفت، ایالات متحده برای همکاری طولانی مدت با پاکستان ارزش قائل است.
ایالات متحده، هند و ترکیه از انتخاب « شهباز شریف » به عنوان نخست وزیر جدید پاکستان استقبال کردند.
به گزارش شبکه خبری «ژئو تی وی» اندکی پس از ادای سوگند شهباز شریف، « جن ساکی »، سخنگوی کاخ سفید گفت که پاکستان دموکراتیک برای منافع ایالات متحده حیاتی است.
ساکی در  نشست خبری در کاخ سفید گفت: «ما از حفظ صلح آمیز اصول دموکراتیک قانون اساسی حمایت می‌کنیم.»
وی افزود که ایالات متحده برای همکاری طولانی مدت خود با پاکستان ارزش قائل است و همیشه پاکستان مرفه و دموکراتیک را برای منافع ایالات متحده حیاتی می‌داند.
او در پاسخ به این سئوال که آیا «جو بایدن»، رئیس جمهور آمرکا با شریف تماس خواهد گرفت یا خیر، پاسخ داد: «از نظر تماس‌های آینده، در حال حاضر نمی‌توانم  پیش‌بینی کنم. بدیهی است که در سطوح مختلف با آنها در ارتباط هستیم.»
بر اساس این گزارش، به دنبال عزل «عمران خان» نخست وزیر سابق پاکستان که با فشارهای آمریکا صورت گرفت، میلیون‌ها نفر از حامیان وی در شهرهای مختلف این کشور تظاهرات برگزار کردند و با سر دادن شعارهایی مخالفت خود را با دخالتهای آمریکایی در این کشور اعلام کردند.
پایگاه خبری «پی تی آی»  گزارش داد که این تظاهرات که در اغلب شهرهای بزرگ و کوچک برگزار شده شامگاه یکشنبه  بین ساعت 8 تا 10 شب بعد از افطار برگزار شده است.  پیش از این عمران خان گفته بود که امروز آغاز یک مبارزه برای آزادی در برابر توطئه ها و دسیسه‌های خارجی است.
به گزارش شبکه ژئو تی وی، دوشنبه شب، «نارندرا مودی»، نخست وزیر هند به شریف تبریک گفت، مودی در توییتی نوشت: «انتخاب او به عنوان نخست وزیر پاکستان را به جناب میان محمد شهباز شریف تبریک می گویم.»
مودی نوشت: «هند خواهان صلح و ثبات در منطقه‌ای عاری از ترور است تا بتوانیم بر چالش‌های توسعه خود تمرکز کنیم و رفاه مردم خود را تضمین کنیم.»
«رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه نیز در تماسی تلفنی به شریف  به عنوان بیست و سومین نخست‌ وزیر پاکستان تبریک گفت. اردوغان گفت که از انتخاب وی بسیار خوشحال است.

هند صف اول تبریک نخست وزیری «شهباز شریف»
پس از تحریم انتخابات توسط حزب «تحریک انصاف» و تعیین «شهباز شریف» به عنوان نخست وزیر جدید پاکستان،  هند به عنوان نخستین کشورنخست وزیری جدید را تبریک گفت.
«نارندرا مودی» نخست وزیر هند به عنوان نخستین سران کشورهای منطقه تعیین «شهباز شریف» رئیس حزب مسلم لیگ (نواز) به عنوان بیست و سومین نخست وزیر پاکستان را تبریک گفت..
نخست وزیر هند نیز با انتشار پیامی در توئیتر ضمن تبریک انتخاب شریف گفت: هند خواستار صلح و ثبات در منطقه‌ای عاری از تروریسم است تا بتوانیم بر چالش‌های توسعه‌ای خود تمرکز کرده و رفاه مردم خود را تضمین کنیم.
شهباز شریف روز گذشته به عنوان نامزد اپوزیسیون مشترک و درحالیکه حزب تحریک انصاف انتخابات را تحریم کرده و اعضایش از پارلمان استعفا دادند با کسب 174 رأی از مجموع 342 رأی ممکن به عنوان نخست وزیر جدید پاکستان انتخاب شد.

موضع ایران در باره تحولات پاکستان
وی درباره تحولات کنونی پاکستان نیز بیان کرد: ما به سازوکارهای دموکراتیک و قانونی مندرج در قوانین پاکستان احترام می‌گذاریم و به انتخاب‌های نمایندگان مجلس پاکستان احترام می‌گذاریم و روابط ایران و پاکستان در بالاترین سطح پیگیری شده و مطمئنم در آینده در همین چارچوب ادامه خواهد یافت.

تحولات سیاسی در پاکستان چه پیامی برای کشورهای منطقه دارد؟
به گزارش یورونیوز،اوضاع در پاکستان بحرانی به نظر می‌رسد و با رای عدم اعتماد پارلمان این کشور و البته انحلال پارلمان شرایط در این کشور بغرنج شده است.
بعد از درخواست عمران خان از رئیس جمهوری پاکستان، عارف علوی درخواست نخست وزیر را پذیرفت و پارلمان این کشور را منحل کرد. همچنین رئیس جمهوری این کشور طی بیانیه‌ای اعلام کرده تا زمان معرفی سرپرست موقت، همچنان نخست وزیر پاکستان باقی خواهد ماند. اما پرسش‌های گسترده‌ای در خصوص آینده سیاسی در این کشور پدید آمده و مشخص نیست به ویژه در حوزه سیاست خارجی این کشور واجد تسلیحات اتمی چه تغییراتی ایجاد خواهد شد.
این کشور مجهز به سلاح هسته‌ای که بیش از 220 میلیون نفر نیز جمعیت دارد در منطقه‌ای حساس و مناقشه برانگیز بین افغانستان، هند و چین قرار گرفته و اتفاقاتی که در این کشور رخ می‌دهد را با اهمیت‌تر می‌کند.
اقدامات عمران خان ابهامات زیادی را در پاکستان پدید آورده و بسیاری از کارشناسان قانون اساسی در خصوص قانونی بودن آنها بحث می‌کنند و این موضوع مورد پرسش قرار گرفته که آیا نخست وزیر و رقبای او می‌توانند راهی برای پایان دادن به این بن بست پیدا کنند یا خیر.
اما در مقام ارزیابی عمران خان از زمان به قدرت رسیدن در سال 2018 لفاظی‌های ضد آمریکایی بسیاری داشته و اخیرا هم از تمایل اسلام آباد برای نزدیک شدن به چین و حتی روسیه پس از حمله مسکو به اوکراین سخن گفته است. در همان زمان کارشناسان مسائل پاکستات گفتند که ارتش قدرتمند در پاکستان به طور سنتی سیاست خارجی و دفاعی را کنترل می‌کند و در نتیجه باعث محدودتر کردن تاثیر بی‌ثباتی سیاسی خواهد شد.
اما با توجه به شرایطی که با آن رو به رو هستیم خروج عمران خان از قدرت چه پیامی برای کشورهایی که در سیاست خارجی پاکستان نقش پررنگی دارند خواهد داشت؟ رویترز در گزارشی اختصاصی به این موضوع پرداخته و تلاش کرده به این پرسش پاسخ دهد.

افغانستان
روابط بین آژانس اطلاعات نظامی پاکستان و طالبان در سالهای اخیر در سالهای اخیر سست شده بود ولی حالا که طالبان دوباره به قدرت رسیده و این گروه اسلامگرا که با کمبود منابع مالی و انزوای بین‌المللی با بحران اقتصادی و انسانی مواجه است، می‌تواند روی پاکستان به عنوان بهترین شریک تجاری بین‌المللی حساب کند.
لیزا کورتیس مدیر برنامه امنیتی هند و اقیانوس آرام در اندیشکده آمریکای جدید در این خصوص به رویترز می‌گوید: «ایالات متحده به پاکستان به عنوان مجرای ارتباط با طالبان نیازی ندارد و قطر اکنون این نقش را به خوبی ایفا می‌کند.»
با این حال تنش‌ها بین ارتش پاکستان و طالبان افزایش یافته و چندین سرباز دو طرف نیز کشته شده‌اند. پاکستان از طالبان می‌خواهد تا برای سرکوب گروه‌های افراطی بیشتر تلاش کند. اسلام آباد نگران است که این گروه‌ها خشونت‌ها را در پاکستان نیز افزایش دهند.
همچنین عمران خان کمتر از سایر رهبران خارجی در خصوص نقض حقوق بشر در افغانستان از طالبان انتقاد کرده است. مجموعه این اقدامات شرایط برای تعامل میان پاکستان و طالبان پیچیده‌تر نیز کرده است. مناسباتی که با فرصت‌ها و تهدیدهای همزمان همراه است.

چین
عمران خان همواره بر نقش مثبت چین در پاکستان و همچنین در کل جهان تاکید کرده است. همزمان با درخواست دو حزب سیاسی مستقر در پاکستان برای برکناری عمران خان از قدرت، کریدور اقتصادی چین و پاکستان به ارزش 60 میلیارد دلار راه‌اندای می‌شود و اقتصاد پاکستان را بیش از پیش به چین نزدیک می‌کند.
شهباز شریف، رهبر اپوزوسیون و جانشین احتمالی عمران خان مستقیما در این قرارداد حضور داشته و به عنوان رهبر استان پنجاب با چین معامله کرده است. شهرت او به دلیل انجام پروژه‌های زیربنایی بزرگ او و همچنین اجتناب از ورود به بحث‌های سیاسی او را به شخصیتی تبدیل کرده که مورد توجه چین قرار گرفته است. در نتیجه ممکن است پکن از این تغییر و تحولات استقبال کند و روی شهباز شریف سرمایه‌گذاری بیشتری انجام دهد.

هند
از زمان استقلال پاکستان از هند در سال 1947، دو کشور سه جنگ با یکدیگر داشته‌اند که دو مورد از آنها بر سر منطقه مورد مناقشه کشمیر با اکثریت مسلمان بوده است. همانند بحث‌های مربوط به افغانستان، این ارتش پاکستان است که سیاست‌های این کشور در مناطق حساس از قبیل کشمیر را تعیین می‌کند. در حال حاضر تنش‌ها بر سر منطقه کشمیر به پایین‌ترین حد در سال‌های اخیر رسیده است. با این حال به دلیل بی‌اعتمادی عمیقی که نسبت به طیف وسیعی از موضوعات میان طرفین وجود دارد، در سالهای اخیر هیچ گفتگوی دیپلماتیکی میان دو طرف صورت نگرفته است.
از جمله این اختلافات می‌توان به انتقادات تند و صریح عمران خان از ناراندرا مودی، نخست وزیر هند به دلیل حملات دهلی به اقلیت مسلمانان اشاره کرد.
کاران تاپار، یک مفسر سیاسی هندی که روابط هند و پاکستان را از نزدیک دنبال کرده است به رویترز می‌گوید ارتش پاکستان می‌تواند یک دولت غیرنظامی جدید در اسلام آباد را تحت فشار قرار دهد تا در کشمیر آتش‌بس ایجاد کند.
ژنرال قمر جاوید باجوا، فرمانده ارتش پاکستان روز شنبه گفته بود که کشورش آماده است در صورت موافقت هند، در خصوص کشمیر با دهلی گفتگو کند.
کارشناسان جنوب آسیا مستقر در آمریکا می‌گویند که بعید است بحران سیاسی پاکستان برای جو بایدن که در حال حاضر در بحران اوکراین درگیر است یک اولویت به شمار آید مگر اینکه به ناآرامی‌های گسترده یا افزایش تنش با هند منجر شود.
رابین رافل، دستیار پیشین وزیر امور خارجه آمریکا در جنوب آسیا و از همکاران ارشد مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی در این رابطه می‌گوید: «ما در حال حاضر اولویت‌های بسیار بیشتری نسبت به مساله پاکستان روی میز داریم.»
به گفته برخی از تحلیلگران با حفظ کنترل پشت پرده سیاست خارجی و امنیتی پاکستان توسط ارتش این کشور، سرنوشت سیاسی عمران خان چندان جای نگرانی ندارد.
کورتیس در این رابطه می‌گوید: «از آنجایی که این ارتش است که سیاست‌هایی را که برای آمریکا اهمیت دارد، مدیریت می‌کند، تحولات سیاست داخلی پاکستان تا اندازه زیادی برای واشنگتن بی‌ارزش است.»
او در ادامه با اشاره به اینکه مسائلی چون افغانستان، هند و همچنین کنترل سلاح‌های هسته‌ای همگی با مدیریت ارتش انجام می‌شود، تاکید کرد اینها اولویت‌های آمریکا در رابطه با پاکستان هستند و تمامی این موارد تحت کنترل ارتش این کشور است.
کورتیس همچنین در ادامه سفر اخیر عمران خان به مسکو را از نظر روابط با ایالات متحده یک فاجعه نامید و تاکید کرد یک دولت جدید در اسلام‌آباد می‌تواند تا حدی به بهبود روابط میان ایالات متحده و پاکستان کمک کند.
شاید ‌بی دلیل نباشد که عمران خان در اظهارات خود ایالات متحده را مسئول بحران کنونی در این کشور خوانده و تاکید کرده واشنگتن به دلیل سفر او به مسکو خواهان برکناری‌اش از قدرت شده است.


منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: پاکستان عمران خان آمریکا نخست وزیر جدید پاکستان عنوان نخست وزیر نخست وزیر پاکستان رای عدم اعتماد نخست وزیر هند ایالات متحده ارتش پاکستان عمران خان سیاست خارجی حال حاضر رئیس جمهور اسلام آباد شهباز شریف نخست وزیری تبریک گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۷۹۱۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش وزیر دفاع آمریکا به ورود نیروهای روسی به پایگاه نظامی نیامی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، آمریکا به ورود نیروهای روسی به نیجر واکنش نشان داد.

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا امروز جمعه پس از اینکه منابع خبری از ورو نیروهای روسی به پایگاه هوایی در نیامی پایتخت نیجر خبر دادند، به این موضوع واکنش نشان داد و گفت که مشکلی وجود ندارد.

وی افزود: روسها در مکانی جدا هستنند و نمی توانند به تجهیزات یا نیروهای ما برسند. همواره بر سلامت نیروهایمان و حمایت از آنها تمرکز داریم. با این حال مشکلی بابت حمایت از نیروهای ما وجود ندارد.

یک مقام آمریکایی روز پنجشنبه اعلام کرد که روسیه تعدادی از نیروهایش را در حالی به یک پایگاه هوایی در کشور آفریقایی نیجر منتقل کرده که هنوز تعداد اندکی از نیروهای آمریکایی در آنجا حضور دارند. بیشتر نیروهای آمریکایی قبلاً از این پایگاه در شهر نیامی، پایتخت نیجر خارج شده بودند.

ورود مستشاران نظامی روسی به این کشور در غرب آفریقا حدود سه هفته پیش و در پی تصمیم نیجر مبنی بر خروج تمام نیروهای آمریکایی صورت گرفت. این فرمان به طور قابل توجهی بر تلاش‌های نظامی ایالات متحده در منطقه موسوم به «منطقه ساحل» تأثیر گذاشت، منطقه‌ای وسیع در پایین بیابان «صحرا» که در آن شاخه‌های مرتبط با القاعده و داعش فعال هستند.

پنتاگون اعلام کرد که نیروهای آمریکایی از این کشور خارج خواهند شد اما جدول زمانی دقیقی برای آن ارائه نکرده است.

زمانی که نیروهای روسی ماه گذشته میلادی وارد نیجر شدند، مشخص نبود که در کجا اقامت دارند. یک مقام آمریکایی گفت که آنها اکنون در طرف دیگر پایگاه نیامی، معروف به (پایگاه هوایی ۱۰۱) قرار دارند و نزدیک نیروهای آمریکایی نیستند. این پایگاه در کنار فرودگاه بین‌المللی دیوری هامانی است، جایی که سایر نیروهای بین‌المللی - مانند آلمانی‌ها و ایتالیایی‌ها - نیز در آن ساکن هستند.

این مقام به شرط ناشناس ماندن درباره تحرکات این نیروها صحبت کرد. دقیقاً مشخص نیست که چه تعداد از نیروهای آمریکایی در پایگاه نیامی باقی مانده‌اند. حضور روسیه در این پایگاه در حالی صورت می‌گیرد که تنش‌ها بین واشنگتن و مسکو بر سر حمایت مستمر ایالات متحده از ارتش اوکراین همچنان بالا است.

حدود ۱۰۰۰ سرباز آمریکایی هنوز در نیجر هستند، اما بخش اعظم آن‌ها به پایگاه هوایی ۲۰۱ در نزدیکی اغادیز در ۹۲۰ کیلومتری پایتخت نقل مکان کردند.

کد خبر 6095680

دیگر خبرها

  • واکنش روسیه به اقدام خصمانه کشورهای بالتیک برای قطع روابط
  • سفرهای سریالی مقامات سعودی به پاکستان برای تجارت و سرمایه‌گذاری
  • انتقاد روسیه از مواضع نخست‌وزیر انگلیس نسبت به اوکراین
  • واکنش کاردار ایران به سخنان وزیر دفاع انگلیس
  • به تنهایی قادر به رقابت با حضور فزاینده چین دراقیانوس آرام نیستیم
  • واکنش کاردار ایران در لندن به اظهارات وزیر دفاع انگلیس
  • واکنش کاردار ایران به اظهارات وزیر دفاع انگلیس
  • وزیر دفاع انگلیس به تحریم ایران واکنش نشان داد
  • وزیر فرهنگ: فیلم سینمایی «حکیم نظامی» ساخته می‌شود
  • واکنش وزیر دفاع آمریکا به ورود نیروهای روسی به پایگاه نظامی نیامی