Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزارت صمت با تاکید دستگاه‌های بالادستی ساز و کار ثبت سفارش و میزان واردات را تغییر داد که بر این اساس هر صادرکننده‌ای که نسبت به سال گذشته، از صادرات بیشتری برخوردار باشد، از شرط سقف و سابقه معاف خواهد بود و این موضوع حواشی را ایجاد کرده است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اواخر سال گذشته بود که ستاد هماهنگی اقتصادی دولت طی جلسه‌ای که با حضور رئیس جمهور برگزار شد مصوبه‌ای را در خصوص جایگزینی اعتبارسنجی واردکنندگان به جای سقف واردات به تصویب رساند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مصوبه از سوی معاون اقتصادی رئیس جمهور برای اجرا به وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شد.

تصمیمات اجزاء (4، 5 و 6) بند (ب) جلـسه 46 ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مورخ 1400/12/8 با حضور ریاست محترم جمهوری به دستگاه‌های اجرایی مربوط، جهت اجرا ابلاغ شده است که بند آخر آن مربوط به بحث جایگزینی اعتبارسنجی به جای سقف واردات برای ثبت سفارش است.

جزء (6) بند (ب) این مصوبه به شرح زیر است:

وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است برای تسهیل فرآیندهای تجاری، سابقه واردکنندگان بر اساس نظام رتبه بندی اعتباری در سامانه اعتبارسنجی و رتبه بندی اعتبار را ملاک عمل قرار دهد. این تصمیم جایگزین مفاد بند (2) مصوبه شماره 64854 مورخ 1397/5/18 ستاد هماهنگی اقتصادی دولت می‌گردد.

متن کامل این نامه به شرح زیر است:

گفتنی است، این مصوبه ستاد اقتصادی دولت، جایگزین مصوبه سال 1397 ستاد اقتصادی دولت شده که در نتیجه آن اعتبارسنجی جایگزین سقف واردات شده است.

این بدین معنا است که هر صادرکننده‌ای که نسبت به سال گذشته، از صادرات بیشتری برخوردار باشد، از شرط سقف و سابقه معاف خواهد بود. بر این اساس، شرط سقف و سابقه واردات برای هر صادرکننده به میزانی که افزایش صادرات نسبت به سال گذشته را تجربه کنند از ابتدای سال 1401 برداشته می‌شود و به عنوان مشوق می‌توانند هر کالایی را بدون سقف و سابقه وارد کنند.

گفتنی است، سقف واردات براساس میانگین دو سال واردات یک واردکننده تعیین می‌شده است و که در حال حاضر این موضوع کنار گذاشته شده است. با توجه به اینکه مدتی است از ابلاغ و اجرایی شدن این مصوبه ستاد اقتصادی دولت می‌گذرد، لازم است وزارت صمت نسبت به شفاف‌سازی شاخص‌های این اعتبارسنجی اقدام کند چراکه در حال حاضر مشخص نیست که واردکنندگان بر چه اساسی اعتبارسنجی خواهند شد. ضمن اینکه مسئول این اعتبارسنجی مشخص نیست و تعیین نشده که کدام نهاد یا شرکت این وظیفه را به عهده دارد.

همچنین برخی گزارش‌ها حاکی است که این تغییرات سبب افزایش سقف واردات شده است. با توجه به اینکه افزایش واردات سبب رشدتقاضای ارز خواهد شد و این مسئله در نهایت بر روی ذخایر ارزی کشور تاثیر مستقیم دارد. با توجه به این مسئله که یکی از مسائل بسیار مهم در راستای حفظ منافع ملی است پیشنهاد می‌شود، وزارت صمت رویه گذشته در خصوص روش قبلی یعنی تعیین سقف واردات را در دستور کار قرار دهد و یا اینکه ترکیبی از روش اعتبارسنجی و تعیین سقف واردات را عملیاتی کند.

در واقع این وزارتخانه می‌تواند سقف واردات را حفظ کند و رتبه‌بندی واردکنندگان را باید سخت‌تر بگیرند تا جهش واردات نداشته باشیم، با در نظر گرفتن این شرایط می‌توان سقف واردات را به رتبه متصل کرد. رتبه نیز می تواند براساس داده‌های گردش مالی و مالیاتی که کارت بازرگانی پرداخت می‌کند، محاسبه شود.

لازم به ذکر است، اگر چنین اقدامی صورت نگیرد می‌تواند منجر به ثبت‌سفارش بی‌رویه و افزایش شدید واردات می‌شود، در نتیجه شفاف‌سازی و انجام اقدامات فوری در این ضمینه ضروری به نظر می‌رسد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: واردات واردات سقف واردات اقتصادی دولت سقف و سابقه ثبت سفارش سال گذشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۷۹۵۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۳ مزرعه غیر فعال تولید مرغ مادر آرین احیا می‌شود

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر با بیان اینکه ایران از واردات مرغ اجداد بی نیاز شد گفت: احیا سیزده فارمِ غیر فعال تولید مرغ مادر در راستای موارد سازی و افزایش تولید در حال انجام است - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در حالی که در گذشته بیش از 90 درصد مرغ اجداد جوجه‌یک‌روزه از کشور‌های دیگر تامین می‌شد سازمان اقتصادی کوثر که مجری نگهداری و تولید آرین در کشور است اعلام کرد که ایران با دانش متخصصان از واردات اجداد از کشور‌های غربی بی نیاز شد و در زمره هشت کشور دارنده این فناوری استراتژیک قرار گرفت.

فخاری رئیس این سازمان حتی اعلام کرده است که ظرفیت صادرات به کشور‌های دوست دیگر فراهم شده است. ضریب تبدیل در مرغ آرین از 2.2 به 1.7 کاهش یافته است که با توجه به ارزانی جوجه یک‌روزه آرین نسبت به جوجه نژاد راس و سلامت بیشتر این محصول پروتئینی رقابت نژاد ایرانی را با سویه‌های وارداتی وارد مرحله جدی‌تری کرده است.

مالزی خریدار مرغ آرین ایران شد

وی در تبیین اجمالی شیوه‌هایی که منجر به کاهش ضریب تبدیل در این نژاد شده است، بیان داشت: به‌گزینی ژنتیکی و تغییر روش‌های پرورش در بخش GGP، اجداد و مرغ مادر نقش مهمی در این تحول ایفا کرد.

در سال 1400 بیش از 90 درصد بازار جوجه‌یک‌روزه کشور متعلق به سویه راس، آربوراکرز و کاپ بوده که از طریق واردات مرغ اجداد از دو شرکت بزرگ اصلاح نژادی آویاژن و کاپ تامین شده است.

نژاد مرغ ایرانی آرین یا همان لاین ایرانی پس از سال‌ها دوباره احیاء شده است، فعالان دامپروری بهره وری نژاد مرغ آرین را پایین می‌دانند، اما منتخصصان کشور می‌گویند که کار اصلاح نژادی پایان نیافته و ادامه دارد.

 ناصر فخاری، مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر به عنوان مجری مرغ لاین آرین در این ارتباط  اظهار داشت: واردات دستگاه جوجه‌کشی که نقش بزرگی در تولید گوشت مرغ و تخم مرغ دارد تحریم شد و این دستگاه را دیگر به ایران نفروختند، این اتفاق باعث شد همکاران ما تصمیم بگیرند که این وابستگی را قطع کنند، لذا از دل تهدید و تحریم تلاش‌ها برای کسب خودکفایی شکل گرفت و با نوآوری و خلاقیت نه تنها دستگاه جوجه‌کشی مرغ بلکه دستگاه جوجه‌کشی بوقلمون را نیز تولید کردند و مایه خرسندی است که دستگاه ایرانی تولید شده راندمان تولید را بهبود بخشیده و در بخش خصوصی نیز مورد استقبال واقع شده است.

وی افزود: با تولید لاین مرغ آرین ضریب امنیت غذایی و استقلال اقتصادی کشور بالا رفته است و به جرأت می‌گوییم امروز تمام مرغ اجداد مورد نیاز کشور در سازمان اقتصادی کوثر تامین می‌شود و در تامین این کالای راهبردی که تولید گوشت مرغ به آن بستگی دارد دیگر نیازی به واردات از کشورهای دیگر نداریم.

فخاری ادامه داد: در راستای  به جریان انداختن اموال و دارایی‌های متروکه، راکد و یا بلااستفاده به نفع تولید، مولدسازی سیزده فارمِ غیر فعال تولید مرغ مادر، در حال انجام است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تولید زیر تیغ واردات یارانه‌ای!
  • الگوی عملیاتی تحقق شعار سال باید منجر به رشد تولید و خلق ثروت شود
  • ۱۳ مزرعه غیر فعال تولید مرغ مادر آرین احیا می‌شود
  • لزوم ارایه برنامه‌های عملیاتی برای افزایش تولید و ثروت در کردستان
  • دو راهکار کاهش ارزبری واردات بی رویه موبایل
  • احتمال کاهش عرضه لپ تاپ؛ بازار راکد و متقاضی بلاتکلیف است
  • ‌ساختارهای حقوقی و ‌حقیقی در تحقق شعار سال ‌مورد توجه قرار گیرد
  • راهنمای تشخیص کالای اصل از تقلبی | کدام کالاها بیشتر در معرض تقلب هستند؟
  • ورود کشتی جنگی آمریکا به ساحل غزه/ حماس با پیشنهاد چین موافقت کرد/ هشدار درباره وقوع فاجعه در رفح
  • آیا رویه واردات در مقابل صادرات خود اصلاح می‌شود؟