Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-29@12:03:24 GMT

قطع دست خارجی‌ها با ضایعات نخل در بوشهر!+عکس

تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۸۱۳۰۱

قطع دست خارجی‌ها با ضایعات نخل در بوشهر!+عکس

خبرگزاری فارس- بوشهر، محمدامین خلجی: امروزه کشاورزی و باغداری به‌ عنوان یکی از ارکان مهم در تولید مواد خوراکی و حتی مورد استفاده در صنایع گوناگون، با ایجاد اقتصادی کشت محور، نقش چشم‌گیری در استحکام زیربنای اقتصادی کشورها دارد، بنابراین توجه به زیرساخت‌ها و نیازها در این حرفه حیاتی از کلیدی‌ترین وظایف هر دولت و فعالان در این عرصه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با گسترش فناوری‌های نوین در علم زراعت، محققان در تلاش هستند تا همواره بهینه‌ترین سطح مورد نیاز برای کشت محصولات کشاورزی را ایجاد کنند تا با کم‌ترین هزینه و صرف انرژی، بیش‌ترین بازدهی در هر کشت و برداشت حاصل شود.

بستر کشت هیدروپونیک به بستری جایگزین خاک و فاقد بیماری‌های خاکزاد برای کشت و پرورش گیاهان اطلاق می‌شود؛ در این بستر خصوصیات جذب و نگهداری آب جهت افزایش کارایی و بهره‌وری بهتر از این مایع حیات ارتقا می‌یابد.

ابتکار خلاق جوانان بوشهری

این موضوع در استان ما از این‌ جهت بسیار مهم است که کشاورزان با کمبود آب دست‌وپنجه نرم می‌کند. در همین راستا جوانان بوشهری با اتکا به علم و فناوری بومی توانستند نمونه داخلی بسترهای کشت هیدروپونیک را با استفاده از ضایعات نخیلات تولید کنند.

شرکت دانش‌بنیان مهر آفرین از مجموعه شرکت‌های فناور پارک علم و فناوری خلیج‌فارس بوشهر است که در سال ۱۳۹۲ فعالیت خود را در زمینه محصولات کشاورزی با مدیریت عیسی مشایخی آغاز و هم اکنون تولیدات آن‌ها جایگزین موفقی برای بسترهای وارداتی(کوکوپیت) به شمار می‌آید؛ این مجموعه در شهر بادوله از توابع شهرستان دشتی فعالیت می‌کند.

 جذب مطلوب و نگهداری بهینه آب

عیسی مشایخی مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان مهر آفرین با تاکید بر اینکه بستر تولیدی آن‌ها جایگزین مناسبی برای بستر کشت وارداتی از کشورهای هند و سریلانکا است، گفت: در شرکت ما محصول بستر هیدروپونیک با برند تجاری EasaSoil  و نام محصول toppeat تولید می‌شود.

وی افزود: از ویژگی‌های منحصربه‌فرد بستر toppeat  خاصیت جذب مطلوب و نگهداری بهینه آب است؛ همچنین به دلیل تولید این محصول در استان بوشهر، فاقد بذر علف‌های هرز ناشناخته بوده که گاهی در بسترهای وارداتی مشاهده شده و از طرفی با عنایت به شرایط خاص تولید، فاقد هرگونه عوامل بیماری‌زای خاکی است. محصول ما این امکان را برای بهره‌برداران این بخش فراهم کرده تا بتوانند با استفاده کم‌تر از سموم و کاهش هزینه‌های مرتبط با آن، تولیدی بی‌دغدغه و آسان‌تر داشته باشند.

محصولات تولیدی این شرکت برای استفاده در کشت‌های خانگی، فضای سبز و کشاورزی حرفه‌ای تولید و بخش عمده‌ای از نیاز تولیدکنندگان نشا (نهال یا گیاهچه هر نوع محصول زراعی و باغی) داخلی را برطرف می‌کند. همچنین در تلاش هستند تا در سال جدید، محصولات خود را به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس صادر کنند.

 ۶ میلیون نفر درخت خرما در استان بوشهر

مدیرعامل این شرکت درباره اینکه این محصولات از ضایعات نخیلات تولید می‌شود نیز گفت: در استان بوشهر بالغ بر ۶ میلیون نفر درخت خرما موجود است که هر درخت به طور متوسط سالیانه مقدار قابل‌ توجهی از شاخ‌وبرگ و سایر اجزای جانبی هرس شده داشته و تا به‌ حال این مواد دور ریخته و معمولاً سوزانده می‌شد؛ این عمل علی‌رغم از دست‌دادن مواد زیستی کاربردی نخیلات و تولید آلاینده‌ها، در برخی موارد موجب آتش‌سوزی گسترده و ایجاد خسارت در برخی از باغ‌ها می‌گردید.

این شرکت با به‌کارگیری فناوری‌های زیستی، علاوه بر ایجاد امنیت زیست‌محیطی، باعث فراهم شدن بستر اشتغال مستقیم برای ۱۰ نفر (راننده، کارگران کارگاهی، کارگران جمع‌آوری مواد اولیه و نیروهای تکریب نخیلات) و به‌صورت غیرمستقیم برای حداقل ۲۵ نفر شده است.

جلوگیری از خروج ۱۱ میلیون دلار ارز کشور

مشایخی با اشاره بر جلوگیری از خروج ارز، تصریح کرد: با تولید سالانه ۲۰ هزار تن بستر، باعث صرفه‌جویی در خروج ارز جهت واردات بسترهای مشابه خواهیم شد؛ در این بازار به‌ازای واردات هر یک تن محصول بهایی معادل ۵۶۰ دلار صرف شده که در مقیاس تولید ۲۰ هزارتنی در یک سال، از خروج بیش از ۱۱ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری می‌شود.

 

مشایخی ضمن تشکر از مسؤولین مربوطه و درخواست حمایت‌های همه‌جانبه برای تولید و صادرات، اضافه کرد: مجموعه ما عضو پارک علم و فناوری خلیج‌فارس استان بوشهر در مرکز رشد شهرستان دشتی در حال فعالیت است؛ مجموعه پارک علم و فناوری در هدفمند کردن تولیداتمان، بازاریابی، چگونگی بسته‌بندی و ارتباط با مشتریان، مشاوره‌های مفید و مؤثری را ارائه و هماهنگی‌های لازم برای برگزاری جلسات با متولیان امر در حین تولید، جهت رفع مشکلات تولید را انجام داده است.

به گزارش فارس، امید است در سال جدید و برای تحقق شعار تولید دانش‌بنیان، دستگاه‌های دولتی تلاش جدی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در جهت تولید و رفع نیاز داخلی به کار ببندند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: کشت محصولات کشاورزی خاک کشت جوانان بوشهری علم و فناوری استان بوشهر دانش بنیان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۸۱۳۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از ۲۰ محصول جدید استان فارس در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس از رونمایی ۲۰ محصول جدید استان در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران (اکسپو 2024) که با حضور قابل توجه استان فارس و 30 استان دیگر کشور برگزار می‌شود توانمندی‌های صادراتی هر استان به مدت 5 روز به نمایش درمی‌آید و قرار است 20 محصول جدید تولید شده در فارس طی روز‌های آتی در این نمایشگاه رونمایی شود.

هدف از برگزاری این نمایشگاه فراهم کردن زمینه‌های لازم برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی در زمینه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، شیلات، فرش و صنایع دستی، گردشگری، دارو، تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی، محصولات آرایشی، بهداشتی، صنعت ساختمان، خدمان فنی مهندسی و پتروشیمی اعلام شده است.

استان فارس نیز با تاکید بر معرفی زنجیره‌های ارزش در زمینه‌های فولاد و گیاهان دارویی مشارکت جدی در این رویداد مهم اقتصادی دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس با اشاره به اینکه ششمین نمایشگاه دستاورد‌ها و توانمندی‌های صادراتی با شعار توجه به زنجیره‌های ارزش آغاز به کار کرده است؛ ابرازداشت: استان فارس با ظرفیت‌های کم نظیر خود در این رویداد ملی حاضر شده و شعار توسعه زنجیره ارزش درفناوری‌های نوین را در دستور کار خود قرار داده است.

حسن شیخ نیا با اشاره به اینکه استان فارس با 122 هزار کیلومتر مربع وسعت و 37 شهرستان به عنوان چهارمین استان پهناور کشور شناخته می‌شود؛ گفت: این استان در زمینه تولیدات باغی رتبه نخست و در زمینه تولیدات زراعی رتبه دوم کشور را در اختیار دارد.

وی با بیان اینکه فارس در تولید محصولات پروتئینی نیز رتبه سوم کشور را در اختیار دارد گفت: در حوزه معدن نیز این استان جایگاه اول به لحاظ سنگ‌های تزیینی، سیمان و خاک نسوز کشور را به خود اختصاص داده است؛ این در حالی است که در حوزه صنعت و صنایع مادر و اساسی نیز از جمله استان‌هایی هستیم که در زمینه سازه‌های فولادی در رده‌های برتر کشور قرار داریم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس در بخش دیگری از سخنان خود به ظرفیت‌های بخش گردشگری و میراث فرهنگی استان نیز اشاره و خاطرنشان کرد: در این زمینه توریسم سلامت، گردشگری تاریخی، طبیعی، مذهبی و... می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.

شعار امسال بهشت سرمایه گذاری با رویکرد زنجیره ارزش

شیخ‌نیا مجموعه این ظرفیت‌ها را زمینه ساز کسب عنوان «بهشت سرمایه گذاری برای استان فارس» عنوان کرد و گفت: شعار امسال «بهشت سرمایه گذاری با رویکرد زنجیره ارزش» می‌باشد و از همین جا از همه سرمایه گذاران داخلی و خارجی دعوت می‌کنیم تا ضمن بازدید از ظرفیت‌های استان فارس، در این بهشت، سرمایه گذاری کنند.

وی جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی را در توسعه بیش از پیش استان موثردانست و گفت: این کار در تقوبت تولید تجاری نیز موثر خواهد بود.
به گفته وی، تولیدات استان فارس در کشور‌های حوزه خلیج فارس و تعدادی از کشور‌های اروپایی بازار مصرف مناسبی دارد. گ

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس وضعیت بسیار خوب استان فارس در حوزه تولید گیاهان دارویی و لبنیات را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: تامین زیرساخت‌های صنعتی، معدنی، تجاری و مباحث گمرکی از عمده نیاز‌هایی است که فعالان اقتصادی باید در این زمینه‌ها مورد حمایت قرار گیرند.

شیخ‌نیا در بخش دیگری از سخنان خود از آمادگی استان فارس برای جذب مشارکت‌ها و توسعه بیش از پیش زیرساخت‌ها برمبنای شعار سال خبر داد و گفت: در سال 1402 در بحث صادرات وضعیت بسیار خوبی داشتیم، در زمینه سرمایه گذاری خارجی نیز تمام بستر‌های لازم و زیرساخت‌ها فراهم شده؛ کمااینکه مرکز خدمات سرمایه گذاری برای نخستین بار در کشور در استان فارس راه اندازی شد تا بتواند نیاز‌های فعالان اقتصادی در خارج از کشور را پاسخگو باشد.

وی با تاکید براینکه آمادگی لازم برای تامین نیاز‌های سرمایه گذاران داخلی و خارجی در بخش‌های اقتصادی، صنعتی، معدنی، کشاورزی و گردشگری وجود دارد؛ تصریح کرد: در نمایشگاه اکسپو امسال از 20 محصول جدید در حوزه فرایند‌ها و تولیدات رونمایی می‌شود که بخشی از این محصولات نیاز فعالان اقتصادی در داخل کشور را پوشش می‌دهد و بخشی نیز در حوزه سرمایه گذاری خارجی کاربرد دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس در پایان سخنان خود مجموعه اقدامات انجام شده را در راستای کمک به فعالان اقتصادی در زمینه اصلاح فرایند‌ها و معرفی ظرفیت‌ها عنوان کرد.

انتهای پیام/424/.

دیگر خبرها

  • فراهم کردن بستر رشد مهارتی و انگیزشی کارگران از اولویت‌های ما است
  • بازدید خبرنگاران داخلی و خارجی از بافت تاریخی بوشهر
  • شرکت‌های دانش‌بنیان صنایع معدنی گرد هم می‌آیند
  • ربات صنعتی ایران ساخت با هفت درجه آزادی تولید شد
  • اطلاعات پروژه جدید بهمن دیزل لو رفت!
  • رونمایی از ۲۰ محصول جدید استان فارس در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴
  • انعکاس برنامه‌های روز ملی خلیج فارس در بوشهر از ۱۹ شبکه خارجی
  • خسارت خشکسالی به ۱۴۰ هزار هکتار محصول گندم بوشهر
  • اطلاعات پروژه جدید بهمن دیزل
  • رونمایی از هفت محصول دانش بنیان کشاورزی در دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی خراسان رضوی