Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-27@10:14:01 GMT

خشکسالی؛ جان باغستان قزوین را تهدید می‌کند

تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۸۱۳۰۹

خشکسالی؛ جان باغستان قزوین را تهدید می‌کند

باغستان سنتی شهر قزوین میراث هزاران ساله و ارزشمند پیشینیان و نیاکان ساکنان این شهر است و جزو لاینفک هویت مردمان دیار مینودری محسوب می‌شود.

به گزارش ایران آنلاین، باغستان قزوین فراتر از یک باغ و فضای سبز است، چرا که نمایانگر تعامل و پیوند انسان، تاریخ و طبیعت به شمار می‌رود. جدای از ارزش تاریخی باغستان که به ثبت ملی رسیده است، این باغ‌ها حکم ریه‌های شهر را دارند و باعث طراوت و تلطیف هوای قزوین نیز می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جالب‌تر اینکه آنها به دلیل طراحی خاص خود توانایی مهار سیلاب‌ها را نیز دارند و از نظر کشاورزی هم منبع درآمد و معیشت بخشی از اهالی به شمار می‌روند. اما باغستان قزوین، در دهه های گذشته با رویکرد غلط برخی مسئولان و توسعه ناهمگون شهر و ساخت و ساز نامتوازن به سوی نابودی سوق داده شده است؛ به طوریکه وسعت آن از ۵ هزار هکتار به 2 هزار و 500 هکتار کاهش پیدا کرده و شوربختانه همین باقیمانده نیز در مسیر نابودی قرار گرفته است. اما مشکلات به اینجا ختم نمی‌شود و در سالیان اخیر هم چالش دیگری بر مشکلات مدیریتی افزوده شده است و آن بحران خشکسالی در نتیجه کمبود آب و تشنگی درختان است که نفس باغستان را به شماره انداخته است.
مدیرعامل سازمان باغستان سنتی قزوین درباره بحران کم‌آبی که تهدیدی جدی برای باغستان این شهر به شمار می‌رود، به خبرنگار ایران‌آنلاین گفت: متاسفانه امسال بیش از ۹۰ درصد باغستان سیراب نشده و از 5 رودخانه فصلی که منبع تامین آب هستند، تنها دو رودخانه ارنجک و رودخانه بازار  مختصر آبی داشته اند. از سایر رودخانه‌ها از جمله دلیچای، زویار و دیزج نیز هیچ آبی وارد باغستان نشده است. البته این رودخانه ها چون سیلابی محسوب می‌شوند و به دلیل اینکه امسال بارش‌ها کمتر از حد نرمال بوده و در کوه ها نیز برفی وجود ندارد، کاملا خشک شده اند.
محمدکریم کاظم‌پور در ادامه افزود: در سال‌های گذشته و در فصل بی‌آبی و خشکی رودخانه‌ها، ۸ میلیون مترمکعب آب از طریق کانال از سد طالقان به باغستان تخصیص پیدا می‌کرد. در سال گذشته از این مقدار حدود ۶ میلیون متر مکعب آب دریافت شد و این در حالی است که خشکسالی سال گذشته نسبت به امسال خیلی کمتر بود و به طور میانگین سال گذشته ۵۰ درصد خشکسالی داشتیم.

آب تخصیصی به باغستان جوابگوی نیاز آبی نیست 

مدیرعامل سازمان باغستان‌ سنتی قزوین ادامه داد: متاسفانه امسال بنا بر اعلام سازمان آب منطقه‌ای مبنی بر حجم کم آب سد طالقان، تنها ۳۰ درصد از سهمیه در نظر گرفته شده به باغستان و سایر کشاورزان اختصاص پیدا خواهد کرد که این مقدار به هیچ عنوان کافی نیست و حجم بسیار کمی از باغستان را پوشش می‌دهد؛ مسأله ای که  قطعا بحران پیش رو را شدیدتر خواهد کرد.
کاظم‌پور در پاسخ به این سئوال که چه راهکاری برای گذر از این بحران اندیشیده شده است، اظهار داشت: سازمان باغستان نقشی در توزیع آب ندارد و تنها نقش هماهنگ‌کننده دارد. در واقع آب توسط سازمان آب منطقه‌ای در اختیار نمایندگان رودخانه‌‌ها قرار می‌گیرد و آنها با باغداران هماهنگ می‌شوند. با این حال و با وجود محدودیت آب قرار بر این شده که صرفا به باغ‌های آباد، آب اختصاص داده شود و باغ‌های رها شده، مستثنی شوند. به نظر ما، باید از دوباره کاری پرهیز شود و باغ‌هایی که به هر نحوی قبلا آب دریافت کرده‌اند، دوباره آب دریافت نکنند و حتی باغ‌هایی که سال گذشته آبیاری شده‌اند، امسال کنار گذاشته شوند‌.
مدیرعامل سازمان باغستان‌ سنتی قزوین ادامه داد: به مناطقی هم که چاه‌آب دارند نیز تاکید شده است، آب کانال تخصیص داده نشود؛ ضمن اینکه مکاتباتی هم صورت گرفته تا هم سهم ۳۰ درصد از سد طالقان افزایش یابد و هم بخشی از آب برخی چاه‌ها به باغستان هدایت شود.
وی در پایان تأکید کرد که آب اختصاص یافته برای باغستان قزوین، سهم بسیار ناچیزی است و جوابگوی نیاز آبی این باغستان نیست. برای سیراب کردن باغستان قزوین انتظار می‌رود، عدالت در توزیع آب رعایت شود تا بتوانیم با کمترین خسارت از بحران پیش‌رو گذر کنیم.

بر همگان روشن است که قامت باغستان قزوین با همه زیبایی‌های منحصر به فردش در حال خم شدن است و تنها با توجه ویژه مسئولان طبیعت دوست می‌تواند قد علم کند و جانی دوباره بگیرد.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: سازمان باغستان باغستان قزوین سال گذشته باغ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۸۱۳۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«تهدید بی خاصیت»

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، دستاور‌های اقتصادی که علیرغم هشدار مستقیم آمریکا به مقامات اسلام آباد و کلمبو، محقق شد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • آبراهه‌های چند صدساله خراسان‌شمالی تشنه برف و باران
  • فاز اول پروژه دوگاز تا پایان سال به بهره برداری می رسد؛ تکمیل فاز دوم فتح-باغستان تا پاییز
  • خسارت خشکسالی به ۱۴۰ هزار هکتار محصول گندم بوشهر
  • حل دو مشکل اصلی در بزرگراه آزادگان | فاز دوم فتح-باغستان تا پایان شهریور افتتاح می شود
  • فاز اول پروژه دوگاز تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد/ تکمیل فاز دوم فتح-باغستان تا پاییز
  • جان دوباره تالاب جازموریان بعد ۲ سال خشکسالی
  • «تهدید بی خاصیت»
  • آبگیری سازه‌های آبخیزداری در پی بارندگی‌های بهاری
  • کدام نواحی ایران در معرض خشکسالی شدید هستند؟
  • کدام نواحی ایران در معرض خشکسالی شدید هستند؟/ کاهش ۱۱ درصدی بارش‌ها در دهه ۱۳۹۰-۱۴۰۰