Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-05-01@18:36:56 GMT

«نذر کتاب» رویکردی ارزنده در روزهای گرانی کتاب

تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۸۲۲۹۰

نویسنده کتاب گفت: رویداد قابل توجهی که این روز‌ها به آن پرداخته می‌شود پویش نذر کتاب است این پویش که در راستای ترویج کتاب و کتابخوانی توسط مجمع ناشران و برخی از موسسات راه اندازی شده می‌تواند اقدامی مناسب و قابل توجه برای در دسترس قرار دادن کتاب‌ها برای قشر نیازمند و یا قشر متوسط جامعه باشد.

علی اسکندری در گفت‌وگو با میزان پیرامون تاثیر کرونا بر سرانه مطالعه گفت: بیماری کرونا طی دو سال اخیر شرایط دشواری را برای ناشران و فعالان عرصه فرهنگ به وجود آورد این مهم سبب شده تا برای حفظ پروتکل‌های بهداشتی تدابیر ویژه برای برگزاری نمایشگاه کتاب داشته باشند و این مهم در جهت افزایش سرانه مطالعه در نظر گرفته شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در همین راستا ادامه داد: اگر چه نمایشگاه فیزیکی کتاب گزینه و اولویت بسیار برتری نسبت به برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب بود، اما با این حال و در شرایط موجود حفظ جان مردم مهمترین عامل محسوب شده لذا زمینه فراهم شده تا نمایشگاه‌های کتاب به صورت فیزیکی برگزار شود این نوع نمایشگاه‌ها مزایای خاص خود را داشت و استقبال‌های مردمی نیز نشان گر توجه عمومی به این برنامه بود در عین حال نمایشگاه‌های مجازی بخشی از ضرر‌ها ناشران را پوشش داد. 

بیشتر بخوانید: برای مشاهده آخرین اخبار ادبیات اینجا کلیک کنید

وی معرفی کتاب ها به واسطه عوامل متعدد را مورد بررسی قرار داد و افزود: یکی از بزرگترین دغدغه ناشران و نویسندگان معرفی و دیده شدن آثار آنهاست لذا نمایشگاه مجازی کتاب بهترین گزینه برای معرفی کتاب‌ها به شمار می‌رود و فرصتی مناسب برای ناشران و نویسندگان است به عبارت دیگر نمایشگاه مجازی ویترینی و قابل دسترس برای دید عموم بوده و می‌توانند کتاب‌های منتشر شده را در معرض دید عموم قرار دهد.

اسکندری نقش فضای مجازی در سرانه مطالعه را مورد بررسی قرار داد و افزود: خانواده‌ها با افزایش قیمت کتاب‌ها به فضای مجازی روی آوردند البته کتاب‌های الکترونیک نیز بیش از هر زمان دیگر جای خود را بین افراد باز کردند این نوع از کتاب‌ها می‌تواند در کنار کتاب‌های کاغذی به سرانه مطالعه کمک کند، اما از نگاه من هیچ وقت کتاب‌های الکترونیکی نمی‌تواند هم پای کتاب‌های فیزیکی یا کاغذی جذابیت داشته باشد.

***پویش نذر کتاب انقلابی جهت دار 

این نویسنده به پویش نذر کتاب اشاره و تصریح کرد: رویداد قابل توجهی که این روز‌ها به آن پرداخته می‌شود پویش نذر کتاب است این پویش که در راستای ترویج کتاب و کتابخوانی توسط مجمع ناشران و برخی از موسسات راه اندازی شده می‌تواند اقدامی مناسب و قابل توجه برای در دسترس قرار دادن کتاب‌ها برای قشر نیازمند و یا قشر متوسط جامعه باشد لذا مسئولین و فرهنگیان همچنین ناشرین برای دستیابی به مهم‌ترین هدف خود یعنی افزایش سرانه مطالعه می‌توانند از گزینه نذر کتاب نیز استفاده و بهره لازم را ببرند بدین ترتیب فعالین و مجموعه‌های فرهنگی می‌توانند با در نظر گرفتن رقم‌های قابل توجهی از کتاب و تمرکز بر ارائه کتاب به شرکت در نظر کتاب خدمتی ارزنده در سراسر کشور انجام دهند.

وی چالش‌های به وجود آمده ناشی از افزایش قیمت کتاب را مورد بررسی قرار داد و افزود: با بالا رفتن قیمت کاغذ قیمت کتاب محصول تولید شده ناشران افزایش قیمت قابل توجهی پیدا کرده و همین امر سبب شد که میزان خرید مخاطبان کاهش چشمگیری بیابد.

***کاغذ در دست چاپخانه ها 

اسکندری خاطر نشان کرد: بهترین رویکرد برای توزیع کاغذ همان ارائه‌ کاغذ توسط چاپخانه‌داران به ناشران است، زیرا در این حالت کمتر زمینه برای سوء استفاده کاغذ دولتی خواهد شد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با وجود تمام دغدغه‌ها و مشغله‌های فراوان نمی‌تواند توزیع کاغذ را به درستی انجام دهد لذا برخی از ناشران میزان زیادی از کاغذ را دریافت می‌کنند و برخی دیگر به مقدار بسیار کم و یا حتی در مواردی اصلاً کاغذ دولتی دریافت نمی‌کنند که این بی عدالتی و ناعدالتی در توزیع را دامن می‌زند لذا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند دورنمایی از نوع و شیوه توزیع کاغذ را داشته باشد و مستقیماً در امر توزیع دخالت نکند در این شرایط قطعاً می‌توان منتظر رویداد‌های مناسبی در شیوه توزیع کاغذ بود.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار ادبیات بازار نشر

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اینجا اخبار ادبیات بازار نشر پویش نذر کتاب سرانه مطالعه قابل توجهی توزیع کاغذ کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۸۲۲۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عرضه ۳ اثر از سوره مهر یزد در نمایشگاه کتاب

به گزارش خبرنگار مهر، سه کتاب نمایش‌نامه با عنوان‌های «رازی بین من و تو»، «در تنم زمستان شد» و «روایت نه چندان پیچیده از یک عشق به طعم شمشیر» از انتشارات سوره مهر در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شوند.

«رازی بین من و تو» به قلم محمدرضا امیرخانی تصویری از زندگی علی، جانباز اعصاب و روان است. علی هنرمند پتینه‌کاری است که در جبهه‌های جنگ دچار موج انفجار شدیدی شده و همچنان با این توهم که هم‌رزمش را کشته است، دچار عذاب وجدان است. در ادامه دکتر بخشی برای رهایی او از این توهم دست به کار می‌شود.

پیش از این و در هفته هنر انقلاب مراسم رونمایی و نمایشنامه خوانی از اثر محمد رضا امیرخانی در حوزه هنری استان یزد با استقبال خوب هنرمندان، مسئولین و عموم مردم برگزار شد.

کد خبر 6091098

دیگر خبرها

  • کتاب بنیه فیلمساز را قوی می‌کند/ حتما به نمایشگاه کتاب تهران می‌روم
  • ۱۳ کتاب پرفروش شعر در نمایشگاه کتاب
  • نشر صاد با ۱۹۰ عنوان به نمایشگاه کتاب می‌آید
  • توزیع روزانه ۴ تن گوشت قرمز در بازار روزهای کرج
  • وضعیت نشر کتاب‌های حوزه پزشکی
  • تحلیل وضعیت نشر کتاب‌های حوزه پزشکی
  • کیفیت هوای پایتخت در روز جاری/ تعداد روزهای پاک از ابتدای سال
  • توزیع ۴۰۰۰ جلد کتاب برای پویش «قهرمان شهید شهر من» در استان تهران
  • نشر آموت با ۱۸۰ عنوان به نمایشگاه کتاب می‌آید
  • عرضه ۳ اثر از سوره مهر یزد در نمایشگاه کتاب