Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که عصر امروز (چهارشنبه) ۲۴ فروردین ماه میزبان فؤاد حسین وزیر امور خارجه عراق بود، پس از دیدار و گفت‌وگوی با همتای عراقی در نشست خبری مشترک حضور یافت و ضمن تشریح گفت‌وگوهای انجام شده به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در ابتدای این نشست خبری ضمن خیرمقدم به همتای عراقی گفت: امروز در خصوص موضوعات متنوعی با هم گفت‌وگو کردیم. درباره موضوعات دوجانبه و از جمله موضوعاتی که در مباحث دوجانبه گفت‌وگوهای امروز مورد توجه دو هیأت ایرانی و عراقی قرار گرفت تأکید بر اهمیت لغو روادید زمینی بین دو کشور بود. امیدواریم در آینده نزدیک با توجه به فاصله گرفتن دو کشور از بحران و شرایط حاد ویروس کرونا قادر باشیم که رفت و آمدهای اتباع دو کشور را از طریق مرزهای زمینی گسترش دهیم. طبعا صنعت توریسم بین دو کشور می‌تواند نقش مهمی در توسعه هر چه بیشتر مناسبات ایفا کند.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: آرزو کردیم طرف عراقی این موضوع را پیگیری کند که اتباع دو کشور با خودروهای شخصی و خانواده‌های خود به استان‌های دو کشور سفر سیاحتی و زیارتی داشته باشند.

وزیر خارجه بیان کرد: می‌توانیم در ماه‌های آینده روابط را در عرصه‌های مختلف گسترش دهیم. در هفت ماهه گذشته دولت سیزدهم حجم تبادلات تجاری و همکاری های دو کشور چهار و نیم برابر مدت مشابه قبلی افزایش یافته است. بر نقش مهم منطقه‌ای عراق تأکید و از نقش دولت عراق برای ایجاد تفاهم منطقه‌ای قدردانی کردیم و بر اهمیت گفت‌وگوهای منطقه ای با حضور اهل منطقه تأکید کردیم و از تلاش های دولت عراق برای از سرگیری گفت‌وگوهای ایرانی سعودی استقبال کردیم. امیدواریم منطقه ما شاهد ثبات، امنیت، پیشرفت و رفاه هر چه بیشتر باشد.

وی افزود: تحولات در یمن و استقبال از برقراری آتش بس در یمن و تاکید بر لغو محاصره انسانی و گفت‌وگوهای یمنی - یمنی اتفاق نظر داشتیم. در سوریه بخش‌هایی از خاک این کشور در اشغال پایگاه‌های نظامی مخالفت خود را اعلام می‌کنیم و مردم سوریه باید در سایه استقلال و حاکمیت و تمامیت ارضی نسبت به آینده خود تصمیم بگیرند.

آخرین تحولات در افغانستان مورد گفت‌وگو قرار گرفت و از تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام در افغانستان حمایت می‌کنیم. اتفاق ناگواری در مقابل سفارت ایران در کابل و سرکنسولگری در هرات رخ داد دولت مرکزی افغانستان با اعزام والی هرات مراتب ناخرسندی و محکومیت این اقدام را به صراحت اعلام کردند و امروز هم جمع بزرگی از مردم و گروه‌های سیاسی افغانستان با حضور در مقابل نمایندگی‌های ایران با تقدیم گل تلاش کردند نشان دهند دشمنان مشترک دو کشور قادر نخواهند بود با توطئه افکنی باعث بروز مشکلات و ناامنی در مرزهایا مشترک و روابط دو کشور شوند. همچنان شناسایی هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان را منوط به تشکیل دولت فراگیر در این کشور می‌دانیم.

وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به سؤالی درباره آزادسازی بخشی از دارایی‌های ایران نیز اظهار داشت: توافقی در خصوص آزادسازی مطالبات مالی ما نزد یکی از بانک‌های خارجی به وجود آمده و روز گذشته هیأتی از یکی از کشورها برای پیگیری مراحل اجرایی آن در تهران بود و مذاکراتی را با مقامات بانک مرکزی و مقامات اقتصادی وزارت خارجه ما به عمل آوردند و درباره زمان و چگونگی آزادسازی این مبالغ توافق اولیه‌ای را به عمل آوردیم.

 

این خبر در حال تکمیل است...

منبع: فارس

کلیدواژه: وزیر امور خارجه فؤاد حسین وزیر خارجه عراق گفت وگوهای دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۸۵۹۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک بانک برای ۵۷ کشور | ایران وام جدید می گیرد؟

به گزارش همشهری آنلاین، احسان خاندوزی تأکید کرد: نسخه‌های اصلاح‌شده آتی استراتژی گروه بانک توسعه اسلامی مانند همیشه باید سیاست‌های اصلاحی مؤثر را مجدد فرموله کنند و اصل حکمرانی و تضمین پایداری مالی اقتصادی و زیست‌محیطی را به‌گونه‌ای که بر چالش‌ها غلبه کنند، تقویت نمایند.

او افزود: بی‌تردید گروه بانک توسعه اسلامی به‌عنوان یک بانک پیش‌رو در امت اسلامی قادر خواهد بود که نقش اساسی ایفا کند و ایران نیز با به اشتراک‌گذاشتن دانش و تجربیات خود آمادگی‌اش را برای همکاری با بانک و کشورهای عضو اعلام می‌دارد.

تأیید پیشنهاد ایران

وزیر اقتصاد در حاشیه نشست مجمع بانک توسعه اسلامی گفت: پیشنهاد ایران مبنی بر اینکه پنجره تأمین مالی جدی با نرخ ترجیحی برای کشورها ایجاد شود، مورد تأیید اعضا قرار گرفت.

او گفت: قرار شد که بار مالی ناشی از این پنجره مالی توسط کشورهایی که جزو سهامداران این بانک هستند تأمین شود. خاندوزی تأکید کرد: در بیانیه رسمی ایران به بانک توسعه اسلامی هم موافقت خودمان را با این پنجره و هم شرایطی که پیشنهاد داده بودیم در ارتباط با مسئله تأمین مالی و اینکه پروژه‌های عمدتا دانش‌بنیان و پروژه‌های حوزه فقرزدایی بسته به اولویت‌های توسعه‌ای کشورهای اسلامی از این وام ها استفاده کنند را مطرح کردیم که با استقبال اعضای ۵۷کشور عضو بانک توسعه اسلامی مواجه‌شد.‌

وام ۶میلیارد دلاری به اعضا

به‌گفته محمد الجاسر، رئیس بانک توسعه اسلامی، این بانک قصد دارد در سال‌جاری ۶میلیارد دلار برای تأمین مالی پروژه‌های توسعه‌ای با بازده بالا در کشورهای عضو، وام دهد و اوراق قرضه سبز بیشتری منتشر کند. ازجمله کشورهایی که موفق شده‌اند از این بانک برای خودشان وام بگیرند می‌توان به ترکیه، تاجیکستان، ساحل عاج و بنین اشاره کرد.

الجاسر با بیان اینکه بانک توسعه اسلامی احتمالا طی ۵۰سال آینده با حمایت کشورهای عضو بودجه خود را دوبرابر خواهد کرد، گفت: این بانک بر تامین مالی زیرساخت‌های اساسی مانند آموزش، بهداشت، بنادر، جاده‌ها و فرودگاه‌ها تمرکز می‌کند. شرکت‌کنندگان در این نشست در بیانیه‌ای با عنوان «راه سعادت؛ فقر چندبعدی» ‌فقر چندبعدی را یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های پیش روی کشورهای عضو دانستند.

ایران وام جدید می‌گیرد؟

دستور کار جدی وزیر اقتصاد در ریاض مذاکره برای تامین مالی ۳پروژه جدید ایران از سوی بانک توسعه اسلامی بود. به‌گفته خاندوزی ۱۱پروژه مهم ایران از سوی بانک توسعه اسلامی تامین مالی شده و برای افزوده شدن ۳پروژه مهم ایران در حوزه بهداشت و درمان و دانش‌بنیان‌ها به این فهرست در حال مذاکره هستیم.

وی افزود: ۵۷کشور مسلمان عضو از تسهیلاتی که این بانک برای پروژه‌های زیرساختی انرژی، آموزش، بهداشت و سلامت تزریق می‌کند بهره می‌برند. ما هم در ایران به‌عنوان یکی از ۳سهامدار بزرگ که از ابتدا نقش‌آفرین بودیم و در پنجاهمین سالگرد مجمع عمومی بانک در ریاض شرکت فعالانه داشتیم، هستیم به‌گفته خاندوزی تنها نهادی که به‌رغم تحریم‌های ظالمانه آمریکا همچنان در تامین مالی پروژه‌ها از اعتبارات بین‌المللی به طرح‌های عمرانی کشور کمک می‌کند، بانک توسعه اسلامی است.

کد خبر 848189 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها وام احسان خاندوزی- وزیر اقتصاد بانک‌ توسعه‌ اسلامی

دیگر خبرها

  • یک بانک برای ۵۷ کشور | ایران وام جدید می گیرد؟
  • خبر ویژه در خصوص آزادسازی منابع مسدود شده ایران
  • پیام امیرعبداللهیان به همایش روز ملی خلیج فارس
  • امیرعبداللهیان: امنیت خلیج فارس با مشارکت تمامی کشورهای ساحلی تامین می‌شود
  • نشست هم‌اندیشی امیرعبداللهیان و مدیران رسانه‌ای برگزار شد
  • نشست هم‌اندیشی امیرعبداللهیان با مدیران عامل رسانه‌های کشور
  • امیرعبداللهیان روز ملی آفریقای جنوبی را تبریک گفت
  • امیرعبداللهیان روز ملی جمهوری آفریقای جنوبی را تبریک گفت
  • تبریک امیرعبداللهیان به وزیر خارجه آفریقای جنوبی
  • واکنش سخنگوی وزارت خارجه به تحریم های سه کشور علیه ایران: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند