Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-26@02:29:40 GMT

امشب کهکشان گرداب M51 را رصد کنید

تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۸۷۶۴۹

امشب کهکشان گرداب M51 را رصد کنید

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: کهکشان گرداب M51 پنج‌شنبه _بیست‌وپنجم فروردین ماه_ در فاصله ۳۰ میلیون سال نوری و با ۶۰ هزار سال نوری پهنا در صورت فلکی سگ‌های شکاری قابل رصد است.

فاطمه فخرایی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: پنج‌شنبه _بیست‌وپنجم فروردین ماه_ عطارد در گرد ۸۸ روزه خود به دور خورشید به نزدیک‌ترین نقطه به خورشید (حضیض) در فاصله ۰.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۳۱ واحد نجومی از خورشید خواهد رسید. بر خلاف اکثر سیارات که تقریباً مداری دایره‌ای به دور خورشید را طی می‌کنند و فاصله آنها از خورشید در موقعیت اوج و حضیض تنها چند درصد تغییر می‌کند عطارد دارای مداری کاملاً بیضوی است. فاصله کوچک‌ترین سیاره منظومه شمسی از خورشید بین 0.307 AU در حضیض و 0.467 AU در اوج متغیر است. این تغییر بیش از ۵۰ درصد به این معنی است که سطح آن در نقطه اوج حدوداً دو برابر بیشتر نسبت به نقطه حضیض انرژی از خورشید دریافت می‌کند. امشب سیاره تیر در صورت فلکی حمل کمی بعد از غروب خورشید ساعت ۲۰:۱۱ غروب می‌کند.

سیارک اریس در مقارنه خورشیدی

وی افزود: پنج‌شنبه _بیست‌وپنجم فروردین‌ماه_ سیارک اریس یکی از اجرام متعلق به کمربند کویپر که بعد از پولوتو بزرگ‌ترین سیارک منظومه شمسی است در موقعیت مقارنه خورشیدی قرار می‌گیرد. در وضعیت مقارنه خورشیدی، اریس در فاصله‌ی ۱۱ درجه‌ای از خورشید ظاهر می‌شود و در حالی که در تابش خیره کننده خورشید گم می‌شود برای چندین هفته غیر قابل مشاهده می‌شود. تقریباً در این زمان، اریس در دورترین فاصله خود نسبت به زمین (96.83 AU) است؛ این دو جرم در دو طرف منظومه شمسی نسبت به خورشید قرار خواهند گرفت. طی هفته‌ها و ماه‌های بعد، اریس دوباره در غرب خورشید ظاهر می‌شود و برای مدتی در آسمان قبل از طلوع آفتاب قابل مشاهده خواهد شد. پس از حدود شش ماه به نقطه تقابل خورشیدی می‌رسد، زمانی که تقریباً تمام طول شب قابل رصد خواهد بود.

رصد کهشکان گرداب M51

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: کهکشان گرداب در واقع یک کهکشان مارپیچی است که پنج‌شنبه _بیست‌وپنجم فروردین‌ماه_ در فاصله ۳۰ میلیون سال نوری و با ۶۰ هزار سال نوری پهنا در صورت فلکی سگ‌های شکاری قابل رصد است. این کهکشان که M51 یا NGC 5194 نیز نامیده می‌شود یکی از پرنورترین و زیباترین کهکشان‌ها در آسمان ما است. رصد کهکشان گرداب M51 با میل ۴۷ درجه و ۱۱ دقیقه قوسی از نیمکره شمالی آسان‌تر است و از عرض‌های جغرافیایی جنوبی‌تر از ۲۲ درجه جنوبی قابل مشاهده نیست. این کهکشان از موقعیت رصدخانه لارستان تمام طول شب قابل مشاهده خواهد بود.

وی تصریح کرد: کهکشان گرداب M51 حوالی ساعت ۲۰:۱۴، ۳۳ درجه بالاتر از افق شمال شرقی شما در دسترس خواهد بود، سپس ساعت ۰۰:۵۵، ۷۰ درجه بالاتر از افق شمالی به بالاترین نقطه خود در آسمان خواهد رسید. این کهکشان تا گرگ و میش سحر، حدود ساعت ۰۵:۳۱، ۳۳ درجه بالاتر از افق شمال غربی شما قابل رصد است. M51 با قدر ۸.۴ کاملاً کم نور است و مطمئناً با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیست، اما می‌توان آن را از طریق یک دوربین دوچشمی یا تلسکوپ کوچک مشاهده کرد.

کد خبر 568046

منبع: ایمنا

کلیدواژه: نجوم رویداد نجومی رویدادهای نجومی پدیده نجومی رویداد نجوم عکاسی نجومی پدیده نجومی امروز رویداد نجومی امشب شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق کهکشان گرداب M51 قابل مشاهده پنج شنبه قابل رصد سال نوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۸۷۶۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید نمایندگان کمیسیون امنیت ملی مجلس از بخش های فضایی و موشکی وزارت دفاع / رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس: پیشرفت رو به جلو صنعت دفاعی قابل مشاهده و اندازه گیری هست

اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از بخش‌های فضایی و موشکی این وزارت خانه بازدید کردند.

 به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو به نقل از روابط عمومی وزارت دفاع، روز یکشنبه (۲ مرداد ماه) اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از بخش‌های فضایی و موشکی این وزارت خانه بازدید کردند و در جریان جدیدترین دستاورد‌های فناورانه و دفاعی این وزارت خانه در حوزه فضایی و موشکی قرار گرفتند.

وحید جلال زاده رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در جریان این بازدید ضمن تشکر از مجاهدت‌های خاموش متخصصین و تلاشگران وزارت دفاع و خداقوت به نیرو‌های مسلح به جهت پاسخ دندان شکن به رژیم صهیونیستی در عملیات وعده صادق گفت: در بازدیدی که امروز توسط اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از بخش‌های فضایی و موشکی وزارت دفاع صورت گرفت پیشرفت رو به جلو صنعت دفاعی بارز و نمایان بود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: طی جلسه‌ای که با مسئولان وزارت دفاع در حوزه اینده و نیاز‌های صنعت دفاعی برگزار شد، تصمیماتی اتخاذ شد که برای تقویت نیرو‌های مسلح و حمایت مجلس از صنعت دفاعی اجرایی خواهد شد.

اعضای کمیسیون امنیت ملی بر لزوم حمایت از برنامه فضایی و موشکی وزارت دفاع و ارزش افزوده قابل توجه این فناوری‌ها هم در بعد علمی و فناورانه و هم در بعد بازدارندگی و اقتدار دفاعی تاکید نمودند.

سردار طلایی نیک معاون توسعه مدیریت و برنامه ریزی راهبردی و امور مجلس وزارت دفاع در جریان این بازدید با اشاره به تعامل بسیار نزدیک و حمایت‌های بسیار موثر نمایندگان مجلس به خصوص اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس از نیرو‌های مسلح و وزارت دفاع گفت: این حمایت‌ها در جدیدترین مصوبه مجلس که قانون تشکیل سازمان پژوهش، علوم و نوآوری‌های دفاعی است مشخص است که یک ظرفیت جدید برای توسعه علوم دفاعی و پشتیبانی‌های دانش پایه و مرز شکنی دانش در حوزه فناوری‌های دفاعی را بیش از گذشته برای کشور فراهم می‌کند.

سازمان سپند از سال ۱۳۸۹ به پیشنهاد شهید فخری زاده تشکیل شده و در حال حاضر هم فعالیت دارد، اما زیرساخت قانونی برای فعالیت آن امر لازمی است که به تازگی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

دیگر خبرها

  • بین گروه آزمایشی تجربی و انسانی، فاصله قابل‌ملاحظه‌ای با سایر گروه‌ها وجود دارد!
  • ماه صورتی در آسمان امشب را ببینید
  • بازدید نمایندگان کمیسیون امنیت ملی مجلس از بخش های فضایی و موشکی وزارت دفاع / رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس: پیشرفت رو به جلو صنعت دفاعی قابل مشاهده و اندازه گیری هست
  • پیشرفت رو به جلو صنعت دفاعی قابل مشاهده و اندازه گیری هست
  • امشب رنگ ماه عوض می شود!
  • امشب پنجم اردیبهشت، ماه صورتی می‌شود
  • امشب ماه صورتی می‌شود
  • تصاویر نجومی پنجم اردیبهشت (۲۴ آوریل)
  • امشب ماه کامل صورتی را رصد کنید
  • تصاویر نجومی چهارم اردیبهشت (۲۳ آوریل)