Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، «جواد قناعت» استاندار خراسان جنوبی، ظهر امروز در جلسه شورای حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان، اظهار داشت: عملیات پنجه عقاب توسط یک ابرقدرت جهانی، با هدف آزادسازی گروگان‌های آمریکایی و در شرایطی انجام شد که نظام جمهوری اسلامی ایران تازه مستقر شده بود و امکانات و تجهیزات کافی در اختیار نداشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به فرمایش امام خمینی (ره) که شن‌های صحرای طبس مأمور خدا بودند، ادامه داد: شب که همه ما خواب بودیم، حرکتی عجیب و معجزه‌ای در تاریخ معاصر صورت گرفت که هواپیماهای آمریکایی را زمین‌گیر و عملیات را متوقف کرد.

لزوم زنده نگهداشتن واقعه صحرای طبس

استاندار خراسان‌جنوبی افزود: این اتفاق، تکلیف همه ما را سنگین می‌کند و وظیفه انسانی و انقلابی داریم که خاطره ارزشمند این واقعه را زنده نگهداریم.

قناعت با تأکید بر پاسداشت مقام همسر شهید «محمد منتظر قائم»، متذکر شد: از ظرفیت این بانوی بزرگوار در حفظ خاطرات واقعه صحرای طبس باید بهترین استفاده را ببریم.

وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی مسجد شکر و قرار گرفتن آن در حاشیه جاده دسترسی استان‌های مرکزی و غربی به مشهد مقدس، تصریح کرد: از این فضا می‌شود به عنوان یک مجتمع رفاهی بین راهی و استراحتگاه استفاده و در فرصت حضور مسافران، رانندگان، گردشگران و نسل جدید، واقعه طبس را برای آن‌ها تبیین کرد.

غفلت چندین ساله جبران شود

استاندار خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه در صورت امکان، قطعات باقی‌مانده از هواپیماهای آمریکایی حادثه طبس به محل مسجد شکر منتقل شوند تا بهتر مورد بهره‌برداری قرار گیرند، تبیین کرد: باید غفلت چندین ساله در ساخت موزه استکبارستیزی طبس جبران شود.

قناعت اظهار داشت: از آنجایی که این موزه ملی است و ظرفیت بین‌المللی شدن را دارد، باید در اجرای آن و تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز از ظرفیت‌های کشوری استفاده شود.

وی بر ضرورت برگزاری هرچه باشکوه‌تر مراسم گرامیداشت روز پنجم اردیبهشت تأکید کرد و گفت: بدین منظور لازم است با استفاده از تجربیات سال‌های گذشته، جلسه هماهنگی با محوریت معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی و با حضور مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان برگزار و برنامه‌ای جامع ارائه شود.

تأمین زیرساخت‌های مجموعه

استاندار خراسان‌جنوبی تأمین زیرساخت‌های مجموعه در قالب برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت را ضروری دانست و بیان داشت: در برنامه کوتاه‌مدت باید امکانات مورد نیاز برای مراسم محوری پنجم اردیبهشت‌ به‌گونه‌ای فراهم شود که برای حضور مردم و انعکاس رسانه‌ای برنامه مشکلی نداشته باشیم.

قناعت ادامه داد: در برنامه بلندمدت هم لازم است موضوعات تأمین اعتبارات پروژه موزه استکبارستیزی صحرای طبس، راهکارهای شتاب بخشیدن به روند اجرای پروژه و غیره با محوریت معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری پیگیری شود.

استاندار خراسان‌جنوبی تأکید کرد: نکته بسیار مهم در واقعه صحرای طبس، تولید محتوای مناسب در راستای استفاده حداکثری از این حادثه تاریخی است که باید با محوریت صدا و سیما پیگیری و اجرا شود.

ضرورت ساخت مرکز فرهنگی دفاع مقدس

قناعت با اشاره به ضرورت ساخت مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان خراسان جنوبی، گفت: این مرکز فرهنگی باید به بهترین و زیباترین شکل ممکن احداث شود تا با ظاهری شکیل و مناسب بتواند مخاطبین زیادی را به خود جذب کند.

وی متذکر شد: دفاع مقدس نباید برای نسل جدید به فراموشی سپرده شود؛ بلکه جوانان و نوجوانان ما باید از رشادت‌های رزمندگان در دوران جنگ تحمیلی آگاه شوند.

استاندار خراسان‌جنوبی با اشاره به روند اجرای پروژه ساخت مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان، تصریح کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که از حیث ساخت این مجموعه، عقب‌ماندگی‌های سنتی داریم که اصلاً شایسته نیست.

همه دستگاه‌ها باید پای کار بیایند

وی افزود: برای شتاب بخشیدن به روند اجرای کار و جبران این تأخیر، همه دستگاه‌ها باید پای کار بیایند و کمک کنند تا به وضعیت مطلوبی برسیم.

قناعت با بیان این‌که ۱۱ یادمان شهدای گمنام در دست ساخت در سطح استان خراسان جنوبی وجود دارد، اظهار داشت: در هر مجموعه‌ای که شهید گمنامی خاکسپاری شده است، آن دستگاه مکلف به ساخت یادمان و حفظ شأن شهید است.

استاندار خراسان‌جنوبی گفت: در جلسه ویژه‌ای با حضور معاونت‌های مرتبط در استانداری و دستگاه‌های متولی برای تکمیل ۱۰۰ درصدی و اتمام یادمان‌های در دست اقدام تا پایان سال جاری برنامه‌ریزی خواهد شد.

قناعت با اشاره به ضرورت تدوین دانشنامه دفاع مقدس استان خراسان جنوبی، گفت: دانشنامه دفاع مقدس استان خراسان جنوبی به‌عنوان یک موضوع تخصصی، شناسنامه و تاریخ ضبط و ثبت شده استان است.

تدوین دانشنامه به تعویق نیافتد

وی با تأکید بر اینکه در بحث تدوین دانشنامه دفاع مقدس خراسان جنوبی از دیگر استان‌ها عقب‌تر هستیم، تصریح کرد: لازم است کمیته‌های ذیل مجموعه فعال‌تر شوند تا کار تدوین دانشنامه بیش از این به تعویق نیافتد.

استاندار خراسان‌جنوبی به ضرورت استفاده از تجربیات دیگر استان‌ها در تأمین منابع مالی و جمع‌آوری مدارک مورد نیاز برای تدوین دانشنامه دفاع مقدس این استان تأکید و متذکر شد: با عنایت به اینکه خیلی از راویان دفاع مقدس از دنیا رفته و دیگر در جمع ما نیستند، باید فرصت حضور راویان حاضر را مغتنم بشمریم و کار را شتاب ببخشیم.

قناعت اضافه کرد: برای خراسان جنوبی با این پشتوانه غنی و قوی در دفاع مقدس و با وجود ۲ هزار شهید، زیبنده نیست که کتاب مرجعی در زمینه دفاع مقدس موجود نباشد.

انتهای پام/۳۶۳۵/ب

منبع: فارس

کلیدواژه: استاندار خراسان جنوبی جواد قناعت موزه دفاع مقدس مرکز فرهنگی دفاع مقدس دانشنامه دفاع مقدس تدوین دانشنامه دفاع مقدس استاندار خراسان جنوبی استان خراسان جنوبی دفاع مقدس استان مرکز فرهنگی صحرای طبس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۹۰۸۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتاب‌هایی که اگر فیلم شوند، پرفروش می‌شوند

گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، مهناز سعیدحسینی- مریم قربان زاده نویسنده شناخته شده‌ای در کشور ما است که عموماً او را با کتاب «خاتون» و «قوماندان» که توجه و تقریظ رهبر انقلاب را به دنبال داشت، می‌شناسند، اما این نویسنده صاحب سبک کتاب‌های متعدد و قابل توجهی در حوزه ادبیات دفاع مقدس با تمرکز ویژه بر روی نقش بانوان دارد که نه تنها هم قد و قواره خاتون و قوماندان هستند، بلکه حتی می‌توان این کتاب‌ها و ویژه حوض شربت این نویسنده را یک سر و گردن بلندتر هم دانست. با این بانوی نویسنده گپ و گفتی درباره ادبیات دفاع مقدس و نقش زنان در این ادبیات داشتیم که با هم در ادامه می‌خوانیم:

خانم قربان زاده! از نظر شما اهمیت پرداختن به شخصیت مادران و همسران شهدا یا جانبازان چیست؟ این پرداخت چه کمکی می‌تواند به وضعیت امروز ما در حوزه زنان بکند؟

ما در جامعه و به خصوص در مورد نوجوان‌ها نیاز به الگو داریم. از این منظر خواندن از موفقیت‌ها و توفیقات افراد حتماً اثرگذار خواهد بود و به تغییر دیدگاه خیلی از خانم‌هایی که مشکلات و مسائل زندگی‌ شان تقریباً شبیه آنها است، کمک می‌کند. کلاً قصه گویی ما ایرانی‌ها سر همین ماجرا است. از کودکی دنبال این مسئله بودیم که ببینیم آن شخص چطور مشکلش را حل کرد و در آن افسانه چه اتفاقی افتاد و برای آن اسطوره چه مسئله‌ای پیش‌آمد و بعد بعد به خودمان بگوییم پس تو هم می‌توانی همان راه را بروی و موفق شوی.

الگویی برای زنان امروز

 زن امروز جامعه ما یک مقدار سردرگم شده است. نمی‌داند که دقیقاً از خودش چه می‌خواهد. دلش می‌خواهد یک مادر خیلی خوب و کامل باشد، دلش می‌خواهد تحصیل کرده در مدارج عالی باشد، دلش می‌خواهد یک مانکن باشد ... نمی‌داند چه می‌خواهد و به همین دلیل هر دری را می‌زند تا ببیند کدام یک از این جنبه‌ها می‌تواند او را به آرامش برساند. دیدن الگوها و شنیدن زندگی آن‌ها از این جهت که این راه را نشان می‌دهد و الگویی می‌شود تا به راه دیگری هم فکر کرد و طور دیگری هم نگاه کرد، اهمیت دارد.

کیفیت کتاب‌های منتشر شده در این زمینه چگونه است؟

 آن چنان نیست که انتظار می‌رود و لایق این حوزه است. علی رغم تنوعی که به لحاظ موضوعات و افراد و سوژه‌ها و زندگی‌هایی که بازتاب داده می‌شود، کتاب‌ها خیلی متنوع نیستند؛ یعنی انگار روی یک سیر خط زمانی پیش می‌روند. هرچند همه آنها یک جاهایی باهم دیگر فرق می‌کنند اما در نهایت یک زندگی شبیه زندگی یکی دیگر شد. گرچه سبک زندگی آدمهایی که در این مسیر هستند تا حدودی شبیه هم هست، اما این شباهت یک وقت‌هایی باعث شده که خواننده را نتواند قانع برای خواندن کتاب جدید کند. تعجیلی هم که ناشرها دارند برای کتاب‌های این سبکی که به فلان مراسم و به فلان تاریخ برسد و در کنارش عدم همکاری خانواده‌ها باعث می‌شود نویسنده فراغ بال نداشته باشد و نتواند ان چنان که دلش می‌خواهد بنویسد همین منجر می‌شود به کتاب‌سازی.

حجم کار زیاد است و همه دلشان می‌خواهد در این حوزه باشند و برای خودشان کلی تکلیف و وظیفه تعیین کرده‌اند، اما به لحاظ کیفیت آنچه که باید باشد نیست. ضعف ادبی و قدرت مانور ادبیات، به لحاظ تاریخی و نگاه جدید و خلاقی که نویسنده باید داشته باشد بر فقر آثار می افزاید و همین‌ها دست به دست هم می‌دهد که این کارهای ضعیف بر کارهای قوی غلبه کند و کارهای قوی چوب کارهای ضعیف را بخورد.

ضربه به ادبیات پایداری و کتاب‌هایی که طعم و نمک ندارند

این کتاب سازی‌ها چه آسیبی می‌زنند و در مقابل چه کار باید کرد؟

 دلم می‌خواهد به نهادها و ارگان‌های مسئول بگوییم که کاری نکنند! حداقل در حوزه‌ی ادبیات و بحث‌های رسانه‌ای کاری نکنند. ما بیشترین ضربه را از همین نهاد‌ها و ارگان‌ها و سازمان‌هایی خوردیم که دلشان می‌خواست بیلان کاری پر کنند و زودتر طرحها را به تولید برسانند و کتاب‌ها را منتشر کنند و لیست بدهند و جدول پر کنند. علی الخصوص بسیاری از اینها نگاه ادبی به کتاب‌ها ندارند؛ نگاه اعتقادی دارند و آن احساس تکلیف_ که حتماً محترم و مقدس است_ باعث ورود آنها شده اما بیشتر آسیب می‌زنند. چقدر از ادبای کشور و اهل پژوهش و ادبیات، در مصادر تولید کتاب‌های حوزه دفاع مقدس هستند؟ چقدر رسته‌های نظامی یا دولتی در مناصب تولید این آثارند؟ در این شکل دیگر آن شانیتی که کار ادبی باید داشته باشد و در ادبیات پایداری خودش را نشان بدهد، ندارد. چون آن ارگان و نهاد و موسسه دنبال این هستند که زودتر کتابش دربیاید و بعد بتواند آن را بگذارد روی میز و جلو بقیه‌ی نهاد‌ها و ارگان‌ها بگوید مثلاً من این کتاب را چاپ کردم و این سوژه ما بوده و مسائل این چنینی...

این کارها به ادبیات پایداری آسیب زده است. بسیاری از این کتابها خشک و بی‌روح هستند و طعم و نمک ندارند.

نظرتان درباره جایزه‌ها چیست؟

جایزه‌ها با هدف رشد و شناسایی و تشویق نویسنده‌هاست اما عملاً جایزه‌ها برای کتاب‌های سفارشی خود نهادهای سفارش دهنده است. وقتی خودشان کتاب می‌نویسند، خودشان تقدیر و خودشان چاپ می‌کنند باید خودشان هم کتاب را بخوانند!

این قسمت ماجرا آزار دهنده است و کار برای نویسنده‌هایی که بخواهند مستقل کار کنند و زیر بلیت کسی نباشند، سخت است و نامشان در لیست کاندیداهای جوایز قرار نمی‌گیرد.

اعتبار جوایز به آثاری است که بر می‌گزینند. انتخاب آثار ضعیف به صرف این که سفارش دهنده یا ناشر یا داوران دستی در تولید آن داشته‌اند، ضربه زدن به اعتبار جوایز ادبی است و نویسندگان اصیل ترجیح می‌دهند اصلاً در چنین جوایزی شرکت نکنند.

یعنی شما معتقد هستید برای تولید آثار بهتر و بیشتر در حوزه دفاع مقدس به حمایت نهادها و ارگان‌ها هیچ نیازی نیست؟

این حمایت‌ها و احساس تکلیف‌های نادرست باعث شده ما با لشکری از آدم‌ها مواجه باشیم که توهم نویسندگی دارند. فضا آن قدر بی‌در و پیکر شده که همه دل شان برای شهدا می‌سوزد و احساس می‌کنند باید قلم دست بگیرد و بنویسد. اما این افراد ادبیات را نمی‌شناسند و با شرکت در چند کلاس و دوره فکر می‌کنند نویسنده شده‌اند. نویسنده‌ای که رمان نخوانده و ادبیات و سبک‌ها و اصلاً جریانات ادبی را نمی‌شناسد، چطور می‌تواند نویسندگی کند؟ به صرف اینکه قلم خوبی دارد؟

قلم‌هایی که نیاز به رشد دارند

این قلم قابل احترام است اما همان قلم نیاز به رشد و پرورش دارد. با چهار تا کارگاه و کلاس نویسندگی که آدم نویسنده نمی‌شود. اما این اتفاق دارد می‌افتد و کرور کرور از این مدل آدم‌ها می‌آیند و کتاب می‌نویسند. هر چند با همان کتاب اول _متاسفانه بگوییم یا خوشبختانه _خلع سلاح می‌شوند و دیگر اقبالی به سمتشان پیدا نمی‌شود. این درد هم دامن‌گیر افراد است و هم دامنگیر ادبیات. یک بار یکی از ناشران از من خواست تا بر کار نویسندگانشان نظارت کنم. یکی از شروط من برای این کار این بود که این نویسنده‌ها صد رمان برتر دنیا را خوانده باشند و لیست رمان‌های خوانده شده‌شان را به من بدهند. اما آن ناشر خندید و گفت شما خیلی توقعتان بالا است!

طبیعی است وقتی اینطور به ادبیات نگاه می‌کنند نباید منتظر کتاب‌های مانا و تأثیر گذار باشیم.

مساله مهم دیگر اینکه با وجود کتاب‌های ضعیف و سطحی، ما کتاب خوب در حوزه دفاع مقدس کم نداریم، چرا از این کتاب‌ها به اندازه کافی اقتباس نشده است و ما فیلم خوب دفاع مقدسی هم کم داریم؟

این را باید از کارگردان‌ها و سینماگران و تهیه کننده‌ها بپرسید. سرمایه گذاری در این گونه موضوعات توجیه پذیر است و می‌توانند سرمایه‌شان را برگردانند. مردم ادبیات پایداری را دوست دارند و از فیلم‌هایی که ساخته‌ می‌شود استقبال می‌کنند.

چه طور می‌توان یک زنجیره کامل از کتاب تا اثر هنری مثل تئاتر، فیلم، مستند، انمیشن و در کشور ایجاد کرد؟

سینمای ما هنوز نفهمیده که اصالت با متن و با کتاب است. همان طور که بازیگر نمی‌داند اصالت با کارگردان است و کارگردان از او مهم‌تر است. کتاب‌های خوب دفاع مقدس کارهای آماده‌ای هستند. علی الخصوص کارهایی که مربوط باشد به زندگی همسران شهداست، صحنه‌های نظامی و هزینه بردار هم ندارد که خرجش بالا باشد. سوژه این کتاب‌ها هم مورد نیاز جامعه است. اینکه در سال‌های پس از پیروزی انقلاب سراغ این سوژه‌ها نرفتند واقعاً برای من هم جای سؤال دارد. یک بخش‌اش شاید بحث همین رسانه‌ها و مطبوعات و تلویزیون است که این نیاز را منتقل و این بستر را فراهم نکرده‌اند تا گفت‌وگویی بین نویسنده و فیلمنامه‌نویس یا تهیه‌کننده اتفاق بیافتد و نویسنده بتواند تهیه‌کننده و کارگردان را مجاب کند که آنچه نوشته است ارزش فیلم ساختن را دارد. گفت‌وگویی بین این دو گروه برقرار نمی‌شود.

به هر حال برای بسیاری از کارگردان‌ها و تهیه کننده‌ها اقتصاد خیلی مهم هست و بالاخره بحث اقتصاد سینما چیزی نیست که آدم بتواند از آن بگذرد یا حتی بخواهد زیر سوالش ببرد اما بعضی از کارها و کتاب‌های دفاع مقدس آن قدر خوب هستند که اگر ساخته شوند بازخورد خوبی خواهد داشت و مطمئناً تهیه کنندگان می‌توانند به بازگشت سرمایه خودشان مطمئن باشند. چه بسا که بیش از بازگشت سرمایه هم برایشان داشته باشد؛ چیزی که تا الان تجربه نشان داده فیلم‌های خانوادگی طیب و طاهر با دیالوگ‌های خلاقانه و با صحنه پردازی‌های فکر شده توانسته‌اند مردم را به تماشای خودشان بکشانند و موفق شوند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • «سروان شوذب مشکینی» زیر تیغ نقد
  • کتاب‌هایی که اگر فیلم شوند، پرفروش می‌شوند
  • اختصاص ۸۲ میلیاردتومان اعتبار برای ساخت پروژه دفاع مقدس در گلستان
  • افتتاح موزه‌های دفاع مقدس در ۵ استان کشور
  • حضور نشر سرو با بیش از ۱۱۳ عنوان اثر در نمایشگاه کتاب تهران
  • تشییع شهید گمنام دفاع مقدس در سازمان زندان‌‎ها
  • دفاع مقدس ما امروز در جنگ نرم است
  • افتتاح فاز نخست موزه دفاع‌ مقدس زنجان
  • فاز نخست موزه دفاع‌ مقدس زنجان افتتاح می‌شود
  • تشییع پیکر شهید دفاع مقدس در اهواز