Web Analytics Made Easy - Statcounter

روزنامه گاردین فاش کرد که در بحبوحه جنگ روسیه و اوکراین، انگلیس ۱۴ سال پس از بسته شدن انبار‌های نظامی خود، در تلاش برای مدرن سازی این انبار‌ها برای ذخیره تسلیحات هسته‌ای آمریکاست.

به گزارش این روزنامه، دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در درخواست برای بودجه دفاعی ۲۰۲۳ خواست تا انگلیس به همراه بلژیک، آلمان، ایتالیا، هلند و ترکیه به فهرست کشور‌هایی اضافه شوند که در آن‌ها سرمایه گذاری زیرساختی و انبار‌هایی برای نگهداری «سلاح‌های ویژه» صورت می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تخمین زده می‌شود در این کشورها حدودا ۱۰۰ بمب هسته‌ای «بی ۶۱» نگهداری شود.

هانس کریستنسن، مدیر پروژه اطلاعات هسته‌ای در فدراسیون دانشمندان آمریکایی در این باره گفت که او معتقد است سایتی که انگلیس در حال مدرن سازی آن است، پایگاه هوایی «لیکن هیث» آمریکا در ۱۰۰ کیلومتری شمال شرق لندن است.

گاردین در گزارش خود اشاره کرد که آمریکا در سال ۲۰۰۸ بمب‌های هسته‌ای «B۶۱» را از پایگاه خود در «لیکن هیث» خارج کرد و این نشان‌دهنده پایان نزدیک به نیم قرن نگهداری ذخایر هسته‌ای آمریکا در این کشور بود. اما پس از آغاز حمله روسیه به اوکراین و تهدید ناتو، صحبت‌ها درباره بازگشت سلاح‌های آمریکا به انگلیس از سر  گرفته شد.

به عنوان بخشی از برنامه آمریکا برای مدرنیزه کردن تسلیحات خود، بمب هسته‌ای «B۶۱» با یک سیستم هدایت جدید به  «B۶۱-۱۲» ارتقا یافته است و قرار است در ماه مه به تولید کامل برسد.

درخواست بودجه دفاعی آمریکا برای سال ۲۰۲۳ نشان می‌دهد که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در آستانه تکمیل یک برنامه سرمایه گذاری زیرساختی به ارزش ۳۸۴ میلیون دلار در انبار‌های نظامی در چندین کشور از جمله انگلیس با هدف نوسازی سیستم‌های امنیتی، ارتباطی و ... است.

این در حالی است که انگلیس سال گذشته اعلام کرد که ذخایر کلاهک‌های هسته‌ای خود را با ۴۰ درصد افزایش به ۲۶۰ عدد خواهد رساند که این اولین افزایش از این نوع از زمان پایان جنگ سرد است.

منابع دولتی انگلیس می‌گویند که لندن اهمیت نقش خود را به عنوان یک کشور دارای سلاح هسته‌ای در دوران رقابت بین کشور‌ها به ویژه چین و روسیه درک می‌کند.

پس از انتشار این گزارش وزارت دفاع انگلیس در مورد اطلاعات ذکر شده در درخواست بودجه دفاعی آمریکا اظهار نظری نکرد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بمب هسته ای جو بایدن سلاح هسته ای تحولات انگلیس انبار ها هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۹۱۵۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چند کشور غربی به دنبال کاهش فروش تسلیحات نظامی به اسراییل هستند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، روزنامه حُریت ترکیه به نقل از «منابع آگاه» مدعی شد که چند کشور غربی در مجموعه‌ای از اقداماتی که در نشست دو روزه در ریاض، پایتخت عربستان بررسی شد، کاهش فروش تسلیحات و اعمال محدودیت برای تحویل فناوری‌ها به اسراییل را پیشنهاد دادند.

به نوشته حُریت، سازمان همکاری اسلامی، اتحادیه کشورهای عربی و شماری از کشورهای اروپایی در نشست ریاض در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد، درباره اقداماتی که ممکن است علیه اسراییل و کشورهای حامی دولت صهیونیسی در جنگ غزه اعمال شود، گفتگو کردند.

بنابر گزارش حُریت، این بحث با هدف مشارکت هرچه بیشتر کشورها در بسته «عناصر فشار» بود که شامل پیشنهادی درباره محدودیت های فضای هوایی، از جمله موارد دیگر است.

پیشتر نشریه پولیتیکو گزارش داده بود که گروهی متشکل از بیش از ۹۰ وکیل آمریکایی، از جمله دست‌کم ۲۰ وکیل از کابینه دولت از جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا خواستند «کمک‌های نظامی به اسرائیل را به دلیل اقدامات اسرائیل در نوار غزه متوقف کند؛ اقداماتی که در تضاد با قوانین بین‌المللی و قوانین بشردوستانه است.»

کد خبر 6093218

دیگر خبرها

  • چند کشور غربی به دنبال کاهش فروش تسلیحات نظامی به اسراییل هستند
  • درخواست وکلای دولت بایدن برای متوقف کردن عرضه تسلیحات آمریکا به رژیم صهیونیستی
  • موبایل پرچمدار هواوی تحریم‌های تراشه آمریکا را دور زد
  • آمریکا با هواپیمای آخرالزمانی آماده جنگ احتمالی هسته‌ای می‌شود
  • صنعا: سرکوب دانشجویان موید دروغ بودن شعار دموکراسی آمریکاست
  • دانشجوی آمریکایی: بزرگترین تهدید جهان اسرائیل و آمریکاست
  • علیرضا عسگری؛ سوژه‌ای سوخته برای فرار از شکست
  • درخواست دوباره زلنسکی برای دریافت تسلیحات
  • حمایت دانشجویان و استادان دانشگاه میبد از ملت مظلوم غزه
  • تشکل‌های دانشجویی غزه دوشادوش جنبش دانشگاهی تاریخ ساز در آمریکاست