اسکوچیچ: از انگلیس نمیترسیم و به دیدار با آمریکا هم نگاه سیاسی نداریم
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۹۱۶۵۸
سرمربی تیم فوتبال ایران میگوید که او و شاگردانش در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر هدف جاهطلبانهای مانند پایان دادن به طلسم ناکامی در صعود به مرحله حذفی را دنبال میکنند.
به گزارش ایران اکونومیست، دراگان اسکوچیچ سرمربی تیم ملی فوتبال ایران، در یک گفتوگو با سایت کرواتزبان «لاووچه» از رؤیای خودش برای رقم زدن دستاوردی بیسابقه در تاریخ این تیم صحبت کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
یکی از سوژههای داغی که درباره حضور اسکوچیچ و شاگردانش در قطر وجود دارد، رویایی آنها با تیم ملی آمریکا در گروه B جام جهانی 2022 قطر است که به خاطر روابط سیاسی دو کشور نه فقط برای خود آنها بلکه زیر ذرهبین رسانههای سایر کشورها هم قرار گرفته است.
اسکوچیچ البته میگوید هیچ تمایلی ندارد که به این بازی از منظر سیاسی نگاه کند. او گفت: سیاست برای من اصلاً جذاب نیست. من فقط از جنبه ورزشی به این بازی (برابر آمریکا) نگاه میکنم، چون وظیفه من این است که تیم را برای هر بازی آماده کنم و بازی مقابل آمریکا هم یکی از آنهاست. سه امتیاز همیشه سه امتیاز است. البته باید این را هم قبول کرد که برای ما خارجیها، برخی مسائل برخلاف مردم بومی قابل درک نیست. با تمام اینها فوتبال مانند هر ورزش دیگری باید پلهایی برای کنار هم آوردن مردم بسازد. من چنین طرز تفکری دارم و خیلیهای دیگر هم همینطور فکر میکنند. در همین راستا هم حرکتی که بازیکنان دو تیم ملی ایران و آمریکا قبل از بازیشان در جام جهانی 1998 انجام دادند (عکس یادگاری گرفتن بازیکنان دو تیم با یکدیگر) پیامی واضح بود. من فکر نمیکنم که این بار هم چنین اتفاقی رخ بدهد، اما امیدوارم تنها این توپ باشد که در زمین بازی صحبت میکند و خبری از کینه و خصومت طرفین نسبت به یکدیگر نباشد.
سرمربی کروات تیم ملی ایران درباره اولین بازی شاگردانش در جام جهانی که مقابل انگلیس خواهد بود، اظهار داشت: بازی برابر هر تیمی سختیهای خاص خودش را دارد. هرچه نباشد ما در حال صحبت از بازی در مرحله نهایی جام جهانی هستیم. ما مصمم به صعود به مرحله حذفی هستیم. ایران تیمی خوبی است و من هم اغلب اوقات به بازیکنانم میگویم که خودتان را باور و ایمان داشته باشند که میتوانند صعود کنند. چه کسی میداند که این دوره همان دورهای نیست که ایران برای اولین بار از گروهش صعود نخواهد کرد. در مورد انگلیس هم من سرمربیشان «گرت ساوتگیت» و فلسفه فوتبالی او را خوب میشناسم. صحبت درباره ارزش تیمی و فردی بازیکنان این تیم هم تکرار مکررات است، ولی ما هرگز احساس نمیکنیم که از همان شروع بازی بازنده هستیم. برای حریفمان احترام قائل هستیم، اما از آن نمیترسیم. آنها میگویند که ما را خوب نمیشناسند. مشکلی نیست. تا چند ما دیگر خواهند فهمید که ما چه تیمی هستیم و چه تواناییهای داریم.
اسکوچیچ درباره سومین حریف شاگردانش که یکی از سه تیم، اوکراین، ولز یا اسکاتلند خواهد بود، گفت: درباره آنها زمانی که مشخص شوند کدامشان به جام جهانی خواهند آمد، صحبت میکنیم. در مورد قرعهکشی هم فکر میکنم که ممکن بود در گروه سختتری مانند گروه آلمان و اسپانیا قرار بگیریم. گروه ما نه گروه بسیار سختی است نه گروهی آسان. خلاصه بگویم، ما میتوانیم برای صعود بازی کنیم. رؤیای من این است در جام جهانی با کرواسی روبهرو شویم.
یکی دیگر از بخشهای مصاحبه اسکوچیچ، روابط او با بازیکنانش بود. سرمربی کروات زمانی که با پاسخی درباره عدم دعوت از مهدی طارمی به تیم ملی به خاطر انتقادش از او مواجه شد، گفت: از این نوع اتفاقات رخ میدهد. او زمانی یک حرفی زد و بعد فهمید که اشتباه کرد و عذر خواست و در همان لحظه همه چیز برای من تمام شد.
اسکوچیچ در ادامه گفتوگویش به مسیر سختی که تیم ملی ایران برای صعود به جام جهانی داشت، اشاره و عنوان کرد: زمانی که هدایت ایران را برعهده گرفتم، تیم شرایط سختی داشت و روحیهاش تضعیف شده بود. زمانی که من به عنوان سرمربی این تیم منصوب شدم، خیلیها میگفتند که لیاقت چنین پستی را ندارم. خیلیها مرا دستکم گرفتند و برایم احترام قائل نبودند، اما من الان خیلی خوشحالم، چون از آزمونی که در زمین بازی داشتم، سربلند بیرون آمدم و معتقدم که تیمم روزهای بهتری هم خواهد داشت.
بخش آخر مصاحبه سرمربی سابق تیمهای فولاد، ملوان و صنعت نفت که هشت سال در ایران کار کرده، به توضیح درباره شرایط زندگیاش در ایران اختصاص پیدا کرد. او عنوان کرد: ایران با آن چیزی که مردم خارج از این کشور تصور میکنند، فرق دارد. همه فقط درباره سیاستهای این کشور صحبت میکنند، اما میهماننوازی که من در این کشور دیدم، خارقالعاده است. ضمن اینکه مربیان کروات در این کشور بسیار محبوب و پرطرفدار هستند. فقط کافیست که نام افرادی مانند پوکلپوویچ (استانکو)، برانکو ایوانکوویچ یا بلاژویچ را ببرم. من در این کشور با کلی آدم خوب آشنا شدم و دوستانی جدید پیدا کردم و از این بابت بسیار خوشحالم. در حال حاضر هیچ دلیلی وجود ندارد که بخواهم از اینجا بروم، اما در آینده نمیدانم که چه اتفاقاتی رخ خواهد داد.
منبع: خبرگزاری تسنیم
منبع: ایران اکونومیست
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۹۱۶۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حسن صباح جزو مقدسات نیست/ ممنوعیت تماشای سریال "حشاشین" موجه نیست
عصر ایران؛ هومان دوراندیش - ممنوعیت پخش سریال "حشاشین" در ایران، مبتنی بر این دو "دلیل" بوده: تحریف تاریخ اسلام، ضد ایرانی بودن سریال. البته در توجیه این ممنوعیت به "رویکرد سیاسی مغرضانه" هم اشاره شده که به نظر میرسد این رویکرد ادعایی، از نظر ممنوعکنندگان پخش این سریال در ایران، انگیزۀ تحریف تاریخ اسلام در این سریال و جهتگیری ضد ایرانی آن بوده.
(مهدی سیفی، مدیرکل نظارت و تطبیق ساترا گفته است: سریال «حشاشین» محصول کشور مصر است و روایت آن از تاریخ اسلام متضمن تحریفهای فراوانی است که به نظر میرسد با رویکرد سیاسی مغرضانه تولید شده است.)
خلاصه اینکه از نظر مقامات ساترا (سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی)، مشتی مغرض در مصر نشستهاند و سریالی ساختهاند برای تحریف تاریخ اسلام و ضدیت با ایران و ایرانی.
دقیقا معلوم نیست تحریف تاریخ اسلام چه معیارهایی دارد. دربارۀ سریال مختارنامه نیز برخی از نظر اهل سنت چنین نظری داشتند و البته نحوۀ شخصیتپردازی عبدالله بن زبیر (با بازی رضا کیانیان) را مغرضانه میدانستند.
طبیعتا در درون هر دینی، بین پیروان مذاهب مختلف، اختلاف نظرهایی دربارۀ وقایع و شخصیتهای تاریخی وجود دارد. خارج از ادیان نیز چنین اختلافاتی طبیعی است. مثلا هر فیلمی که دربارۀ ژاندارک یا لوتر و کالون ساخته شود، احتمالا مناقشاتی را بین مورخان و چه بسا کاتولیکها و پروتستانها پدید آورد.
اما آیا چنین مناقشاتی دلالت دارد بر اینکه ما حق نداریم سریال حشاشین را ببینیم؟ و اگر این سریال را ببینیم ایمان خودمان را به شخصیت حسن صبّاح از دست میدهیم؟ اساسا مگر کسی در جامعۀ ایران شیفتگی خاصی نسبت به حسن صباح دارد که نگران باشیم کسانی در مصر از او چه تصویری ترسیم کردهاند؟
حسن صباح که جزو مقدسات نیست. بر فرض که سازندگان سریال حشاشین از او به بدی یاد کرده باشند. میتوان سریال را دید و نقاط ضعف یا حتی حرف اصلیاش را نقد کرد. اینکه عدهای برای مردم تصمیم بگیرند حق ندارید این سریال را تماشا کنید، از عجایب است؛ چون این سریال نه پورنوگرافیک است، نه علیه مقدسات شیعی است و نه حتی متعرض شخصیتهای برجستۀ مذهب تشیع شده است؛ یعنی افرادی نظیر سلمان و ابوذر و مالک اشتر، را که نزد شیعیان ایران از احترام ویژهای برخوردارند.
اگر هم این سریال ضد ایرانی باشد، قاعدتا چنگی به دل مردم ایران نمیزند و حتی ممکن است جمعی از آریاییهای غیور به صفحات مجازی سازندگان سریال هجوم ببرند و آنها را تنبیه کنند!
ولی واقعیت این است که سریال حشاشین، حسن صباح را شخصیتی در دل تاریخ و تمدن اسلامی ترسیم کرده است. علاوه بر این، فارغ از اینکه سازندگان سریال چه نیتی داشتهاند، حسن صباح عملا شخصیتی جذاب و دلنشین از آب درآمده است.
از این حیث سریال حشاشین تا حدی شبیه سریال امام علی (ع) شده که معاویه و عمرو عاص را جوری ترسیم کرده بود که بیننده از آنها بیزار نمیشد. در همان زمانی که سریال امام علی (ع) پخش میشد، بسیاری به داوود میرباقری ایراد گرفتند که چرا معاویه و عمرو عاص در سریالت جذابتر از سلمان و ابوذر شدهاند.
تازه اگر بپذیریم حسن صباح در "حشاشین"، به عنوان یک ایرانی، شخصیتی منفی و منفور است، خواجه نظامالملک هم به عنوان یکی از شخصیتهای اصلی سریال، یک ایرانی است که در برابر او قرار دارد. اگر حسن صباح تروریست ترسیم شده، خواجه نظامالملک هم به درستی سیاستمداری قلمداد شده که بر ضرورت تدبیر و خرد سیاسی پا میفشارد. مبدع ترور هم در تاریخ اسلام، حسن صباح نبوده. در همان قرن اول هجری، افراد گوناگونی در تقابلهای سیاسی در جهان اسلام ترور شدند.
نکتۀ مهم دیگر اینکه، حسن صباح در اواسط قرن پنجم هجری در خانوادهای به دنیا آمد که شیعۀ دوازدهامامی بودند ولی بعدها به مذهب اسماعیلی گروید. یعنی او امام موسای کاظم و ائمۀ بعدی شیعیان را به عنوان امام قبول نداشت.
دربارۀ چنین فردی، قاعدتا در ایران نمیتوان فیلم و سریال مثبتی ساخت. این هم از عجایب است که خودمان حاضر نیستیم یک فیلم یا سریال در تجلیل از حسن صباح بسازیم، ولی به دیگران هم میگوییم چیزی در انتقاد از او نسازید!
در آغاز دهۀ 1390 که فیلم آرگو ساخته شد، برخی از مقامات سینمایی کشور گفتند این فیلم ضد ایرانی است. ولی آرگو را بسیاری از مردم دیدند و چون فیلم مهمی نبود، آب از آب تکان نخورد. یعنی فیلم، دست کم در ایران، تاثیرگذاری چندانی پیدا نکرد و امروز حتی کمتر کسی به خاطر دارد فیلمی به نام آرگو، روزی در این کشور اهمیت سیاسی پیدا کرده بود.
در سریال حشاشین، شخصیتی که حقیقتا نزد ایرانیان محبوب است، حکیم عمر خیام است که تصویری مثبت و دلنشین نیز از او ترسیم شده. همین نکته نیز یکی از دلایل ضد ایرانی نبودن سریال حشاشین است.
این هم از عجایب است که ما در کشور خودمان احتمالا دربارۀ خیام هم نمیتوانیم فیلم یا سریالی توام با تجلیل و تحسین بسازیم. اگر هم بتوانیم، دست کم مصریها زودتر از ما دست به کار شدهاند و خیام را در یک اثر هنری، به نیکی و دلنشین ترسیم کردهاند.
به هر حال حتی اگر ممنوعیت پخش سریال حشاشین در پلتفرمهای رسمی قابل توجیه باشد، منتفی شدن امکان دانلود این سریال در فضای مجازی به هیچ وجه قابل توجیه نیست. ساترا تصمیم گرفته "حشاشین" از فیلیمو و پلتفرمهای مشابه پخش نشود؟ قبول. ولی اینکه کاری کردهاند که هیچ کس نتواند این سریال را دانلود و تماشا کند، شگفتآور است.
اگر الان یک استاد تاریخ بخواهد این سریال را دانلود و تماشا کند، چه کار باید بکند؟ باید بگوید ساترا صلاح دیده من به عنوان یک ایرانی مسلمان شیعه، این سریال را نبینم تا مبادا گمراه شوم؟ آیا این توهینآمیز نیست؟ و مگر حسن صباح مصداق "راه" است که بدبینی احتمالی به او پس از تماشای این سریال، مصداق "بیراهه" و "گمراهی" باشد؟
(اشتباه نشود. این یادداشت در دفاع از تمام محتوای سریال نیست. در دفاع از حق تماشای چنین سریالی است.)
کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: واکنش نشریۀ 29 ساله به حذف سریال «حشاشین» از شبکۀ نمایش خانگی/ علاقه ایرانیان به داستان حسن صباح تاریخی است؛ نسازی، میسازند(+ جلد)