Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، هر ساله با فرارسیدن سالگرد شهادت شهید آوینی و هفته هنر انقلاب از چهره‌های شاخص هنری کشور قدردانی می‌شود.

نصرالله قادری که به دلیل نگارش نمایشنامه شهید بهشتی و شهید آوینی این هفته جایزه هنر انقلاب را دریافت کرد، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره فعالیت‌های تازه خود گفت: چهارگانه من بر اساس نهج‌البلاغه مولای عدالت علی‌بن ابی‌طالب و در رابطه با چهار گروه قاسطین، مارقین، ناکسین و قائدین نوشته شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اولین اثر با عنوان «تنهاترین مظلوم، مظلوم‌ترین تنها» زندگی شهید بهشتی از لحظه تولد تا شهادت را روایت می‌کند. دومین اثر تحت عنوان «قربانی همیشه» وضعیت فعلی ما را به تصویر می‌کشد و نشان می‌دهد که چگونه چهار گروه مارقین، ناکسین، قاسطین و قائدین در برابر اندیشه علوی ایستاده‌اند. این نمایشنامه گیر مستاجران خانه دایی یوسف است و امیدوارم از دست‌شان نجات پیدا کند.

وی افزود: سومین اثر من که با عنوان «راه طی شده» شناخته می‌شود، درباره زندگی شهید آوینی است. من سال‌های زیادی را با شهید آوینی کار کردم و دبیر بخش تئاتر مجله سوره بودم. چهارمین اثر زندگی شهید مطهری است.

قادری بیان کرد: من بعد از نوشتن رمان حضرت ابوذر و سلمان به فکر این بودم که چطور می‌شود از نهج‌البلاغه برای نوشتن نمایشنامه استفاده کرد، سپس رمان زندگی شهید شاه‌آبادی را نوشتم که آن هم در انتشارات سروش چاپ شد. نوشتن نمایشنامه‌های چهارگانه مذکور در دوره جدید مدیریت حوزه و با حمایت کوروش زارعی آغاز شد و الحمدلله ۲ تای آنها آماده شده‌اند در واقع نمایشنامه زندگی شهید بهشتی چاپ شده و نمایشنامه زندگی شهید آوینی به امید خدا به همین زودی‌ها چاپ می‌شود. قرار است نمایشنامه زندگی شهید مطهری را هم امسال بنویسم و نمایشنامه «قربانی همیشه» را مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری چاپ خواهد کرد و من امیدوارم چاپ شود.

وی با توجه به سابقه همکاری‌اش با شهید آوینی اظهار کرد: آخرین شبی که شهید آوینی رفت، پررنگ‌ترین خاطره من از او است؛ آخرین شبی که شهید آوینی رفت ما در ساختمان مجله سوره بودیم. آن روزها تعدادی از دانشجویان رشته پزشکی به بهشت زهرا (س) رفته بودند، در قبر خوابیده بودند و ادای نکیر و منکر را درآورده بودند و مشکل روانی برایشان پیش آمده بود بنابراین در بیمارستان روانی بستری شده بودند. شهید آوینی به من ماموریت داده بود بروم و ببینم که این مساله واقعیت دارد یا شایعه است؟ من در شبی که از آن یاد کردم گزارش وضعیت دانشجویان را در یک جلسه و با حضور تعدادی از دوستان به سید شهدای اهل قلم ارائه می‌دادم. پس از اتمام جلسه شهید آوینی به من گفت شما بمانید، کارتان دارم. من ماندم و گفتم می‌دانم می‌خواهی چه بگویی، نامه اخراج من در جیب توست و او گفت: بله.

این هنرمند عرصه تئاتر ادامه داد: گفتم نامه اخراج شما هم در جیب کس دیگری است. گفت مهم نیست، وقتی برگشتم من یک ماشین دارم، صبح تا ظهر من با آن کار می‌کنم و ظهر به بعد هم تو با آن کار بکن. و وقتی که رفت، دیگر برنگشت. و جایی رفت که می‌بایست می‌رفت.

قادری در بخش پایانی سخنان خود تصریح کرد: من در نمایشنامه‌ام این را گفته‌ام که شهید آوینی از طرف نیروهای خارجی، داخلی‌ها و تا نیمه راه آمده‌ها، مارقین و افرادی که هنوز ساکت هستند و حاضر نیستند راجع به او حرف بزنند و حتی اجازه نمی‌دهند فرد دیگری درباره آن شهید بزرگوار حرف بزند، مورد هجوم بود. قاطعانه اگر آوینی می‌ماند، اندیشه علی‌وار و آنچه را که باور داشت، همچنان مطرح می‌کرد و نیروهای بیشتری را پرورش می‌داد، آن زمان قطعاً هنر انقلاب جایگاه بهتری از الآن داشت.

کد خبر 5466871 فریبرز دارایی

منبع: مهر

کلیدواژه: نصرالله قادری هفته هنر انقلاب اسلامی هنرمندان تئاتر کارگردان تئاتر نمایشنامه نویس شهید سید مرتضی آوینی انقلاب اسلامی هنر انقلاب اسلامی هنر هفته هنر انقلاب اسلامی تئاتر ایران هنرمندان تئاتر ماه امید سریال ایرانی حوزه هنری فیلم سینمایی نمایشنامه نویس ماه رمضان 1401 محمد خزاعی آلبوم موسیقی موسیقی ایرانی نمایشنامه خوانی شهید آوینی زندگی شهید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۹۵۲۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری شش پیش‌همایش و دریافت ۳۰۰ مقاله علمی

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های ایسکانیوز از اصفهان، جلسه کمیته علمی این کنگره با حضور اعضای کارگروه‌های علمی این کنگره، بعد از ظهر دوازدهم اردیبهشت در محل مرکز تحقیقات نهج‌البلاغه دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

برگزاری شش پیش‌همایش

علی‌اصغر بیگی دبیر اجرایی کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه در ابتدای این نشست ضمن گرامی‌داشت روز معلم، در تشریح برنامه‌های آتی علمی این کنگره اظهار کرد: در خصوص کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه، تاکنون شش پیش‌همایش و ده‌ها نشست علمی با مشارکت هزاران استاد و دانشجو برگزار شده و اکنون در آستانه برگزاری پیش‌همایش‌های خارجی این کنگره هستیم.

دریافت ۳۰۰ مقاله تاکنون

رئیس مرکز تحقیقات نهج‌البلاغه با خبر دادن از برگزاری کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه در تاریخ سوم تیرماه جاری، ادامه داد: در نهایت، برونداد پژوهشی این کنگره به صورت مجموعه مقالات علمی با محور «نهج‌البلاغه و زیست شرافتمندانه» منتشر خواهد شد. تاکنون بیش از ۳۰۰ مقاله توسط دبیرخانه اعلام وصول شده و داوری بسیاری از این مقالات نیز انجام شده است.

بیگی تصریح کرد: در عین حال، باید برونداد علمی تبدیل به محتوای همگانی و همه‌پسند بشود که ارتقای ضریب نفوذ اجتماعی نهج‌البلاغه را نیز شاهد باشیم. پس از تولید محتوای علمی باید در گام رسانه‌ای، مطابق با استانداردهای روز، برونداد پژوهشی کنگره را در جامعه عرضه کنیم.

هم‌گرایی بین‌المللی

در ادامه، مسعود راعی دبیر علمی این کنگره خاطرنشان کرد: یکی از چالش‌های مهم موجود، سطح فعلی هم‌گرایی میان مجموعه‌های مختلف فعال در سطح کشورهای منطقه است. با رویکرد درست در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی، می‌توانیم تلاش‌های مشترک را برای پژوهش‌های علمی افزایش دهیم.

وی افزود: آن‌چه که می‌تواند شاخصه «حبل‌المتینی» [به معنای ریسمان استوار] به نهج‌البلاغه را رقم بزند، نگاه علمی است. نگاه علمی به نهج‌البلاغه نیز با علوم انسانی از جمله فسلفه، روان‌شناسی، اقتصاد، علوم تربیتی، حقوق و غیره پیوستگی دارد. برای مثال در حوزه حقوق بین‌الملل، آن‌چه که امروز در حوزه حقوق بشر جهانی محقق شده، هرگاه که به نامه ۵۳ امام علی (ع) می‌نگریم، می‌بینیم که با شاخصه‌هایی که حضرت برای حکم‌رانان می‌شمارد، قرابت دارد.

وحدت، رسالت جمهوری اسلامی

استاد تمام گروه حقوق دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان ادامه داد: جمهوری اسلامی در راستای نقش ام‌القرایی خود، می‌تواند با استفاده از ظرفیت‌های علمی نهج‌البلاغه، نقش وحدت‌آفرین را در جهان اسلام و هم‌چنان فراتر از آن، ایفا کند.

مدل حکمرانی مطلوب

راعی با تأکید بر مرجعیت علمی نهج‌البلاغه در حوزه علوم انسانی، خاطرنشان کرد: در طول دو دوره گذشته برگزاری کنگره، محتوای علمی خوبی تولید شده و فرصت این را داریم که فقر پژوهشی موجود را در سومین کنگره تا حد خوبی برطرف کنیم.

وی با اشاره به لزوم تبادل علمی میان اسلام‌شناسان و نهج‌البلاغه‌پژوهان برای پاسخ به نیازهای فکری و فرهنگی عامه مردم و نخبگان، بیان داشت: هدف‌گذاری نهایی ما «تبیین مدل حکمرانی مطلوب» بر اساس نهج‌البلاغه است تا بتوانیم خروجی علمی خود را از جهات مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، به صورت کاربردی و یکپارچه عرضه کنیم.

شایان ذکر است پس از دو دوره برگزاری کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان، آبان‌ماه گذشته با حضور دکتر طهرانچی، مرکز تحقیقات نهج‌البلاغه دانشگاه آزاد اسلامی افتتاح شد تا فعالیت‌های علمی دانشگاه آزاد در این زمینه با انسجام بیش‌تری ادامه یابد. برگزاری سومین دوره کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه مقارن با ایام عید غدیر، با هدف تبیین علمی و مدل‌سازی مفهوم «زیست شرافتمندانه» در انطباق با معارف علوی می‌باشد.

انتهای خبر/

کد خبر: 1229209 برچسب‌ها دانشگاه آزاد اسلامی امامت و مهدویت

دیگر خبرها

  • رونمایی از سه کتاب منتخب آثار جشنواره شهید آوینی
  • دانشگاه شهید بهشتی: دانشجویان اخراجی آمریکایی و اروپایی حامی فلسطین را بورسیه می‌کنیم
  • حضور ۱۵۰۰ نفر در جشنواره قرآنی، فرهنگی، هنری و ادبی شهید آوینی
  • دانشگاه شهید بهشتی ،دانشجویان آمریکایی اخراجی را بورسیه می‌کند
  • فرهنگ ایثار و شهادت باید به جهانیان معرفی شود
  • طرح ملی مهارت‌افزایی دانشجویان شاهد و ایثارگر برگزار می‌شود
  • برگزاری شش پیش‌همایش و دریافت ۳۰۰ مقاله علمی
  • معرفی ۱۰۷ برگزیده دومین دوره جشنواره شهید آوینی در شیراز
  • سیر تحول شهید آوینی آموزنده و تحسین برانگیز است
  • آزادسازی آب شرب از صنایع آذربایجان شرقی