Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام والمسلمین حسینی مزاری، با تأکید بر این‌که یکی از عوامل اقتدار حاکمیت و مردم افغانستان و همچنین نهضت ملی ضد آمریکایی، نزدیک بودن افغانستان با جمهوری اسلامی ایران است، تأکید کرد که طبیعی است هدف مستقیم و مشخص دشمن این است که ایران را از کنار افغانستان جدا کند، تا مبادا باعث اقتدار بیش از پیش افغانستان، مردم و حکومت آن شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایران اکونومیست، حجت الاسلام والمسلمین سید عیسی حسینی مزاری،، رییس کل خبرگزاری صدای افغان(آوا) و مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان در نشست واکاوی «ایران هراسی در افغانستان و افغانستان هراسی در ایران» در تهران، ادامه داد: اینجاست که در بحث افغانستان هراسی و ایران هراسی کار می‌شود تا تنفر و ناراحتی در بین هر دو ملت ایجاد کنند. 

رییس کل خبرگزاری آوا و همچنین مرکز تبیان گفت: ایران هراسی در ده های گذشته به خصوص در بیست سال اخیر در افغانستان بسیار داغ و گرم وجود داشته و در این اواخر هم بحث افغانستان هراسی روی دست دشمنان قرار گرفته است.

اما وی این سوال را مطرح کرد که اصولا چرا ایران هراسی یا افغانستان هراسی؟ در پاسخ گفت که طبعا افغانستان و ایران حتما از اهمیت جدی برخوردار اند که اقتدار و عظمت این دو کشور باعث نگرانی و ناراحتی دشمنان شده؛ لذا سعی دارند که این دو کشور را تضعیف و تحقیر کنند تا به مطلوب و هدف خودشان نایل شوند.

چرا افغانستان‌هراسی؟

حسینی مزاری در ابتدا در مورد افغانستان‌هراسی گفت که امریکا با آن همه قدرت و عظمتش در عرصه افغانستان شکست خورد و به گفته حضرت امام خامنه‌ای(حفظه‌الله تعالی) تحقیر شد و فعلا نه در منطقه و نه در دنیا از آن شأن و منزلت سابق برخوردار نیست‌. طبعا اگر افغانستان با همین نهضت و حکومت که از دل این نهضت بیرون شده، باقی بماند و پیش برود و اقتدار بگیرد، باعث ایجاد خطر برای تمام استکبار به خصوص آمریکا خواهد بود.

البته به گفته وی، این بدان معنی نیست که در افغانستان تنها طالبان نهضت ضد امریکایی را به وجود آورده اند، بلکه این نهضت نهضتی همگانی و عمومی است. درست است که طالبان در عرصه‌های نظامی جنگ و نبرد داشتند و حرف شان هم این بود که جنگ شان، جنگ ضد اشغال ضد امریکایی است، اما سایر اقشار و طبقات جامعه هم حرکات ضد امریکایی جدی داشتند. از جمله تشکلاتی که طی بیست گذشته با جدیت در مبارزه با امریکا حضور داشت و در جبهه جنگ نرم از هیچ کوششی دریغ نکرد و در این نبرد بها و شهید داد، مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان است.

رییس خبرگزاری آوا تصریح نمود که حالا این نهضت ملی ضد امریکایی باعث شد بستری فراهم شود که در این بستر جریانی به نام طالبان بتوانند بیایند در کابل و حاکمیت را به دست بگیرند و حکومت تشکیل بدهند.

اینجاست که به گفته وی، غرب به رهبری امریکا با تمام توان تلاش دارد که خصوص جریان های دینی و حلقات ضد امریکایی افغانستان تضعیف شود، لذا است از هر حربه که بتواند بهره میبرد و سعی می‌کند که افغانستان را منزوی تر کند.

نزدیک بودن با ایران، از عوامل اقتدار حاکمیت و مردم افغانستان

حسینی مزاری تأکید کرد که یکی از عوامل اقتدار حاکمیت و مردم افغانستان و همچنین نهضت ملی ضد امریکایی نزدیک بودن افغانستان با جمهوری اسلامی ایران است.

وی با طرح این سوال که چه دلایلی وجود دارد که نزدیکی ایران با افغانستان باعث اقتدار افغانستان شود، افزود: دلیل اول این‌که نزدیکی ایران با افغانستان می‌تواند بر اقتدار افغانستان در عرصه‌های مختلف و به رسمیت شناخته شدن حاکمیت کنونی تاثیرگذار باشد. دلیل دیگر سابقه و تجربه جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریزم است و یکی از راهکارهای دشمن در راستای ضربه زدن به حاکمیت فعلی و نهضت ضد امریکایی در افغانستان، رشد دادن گروه‌های تروریستی در کشور به خصوص کمک کردن به گروه های تروریستی مثل داعش است. دلیل دیگری که بودن ایران در کنار افغانستان باعث اقتدار افغانستان خواهد شد، بحث اقتصادی است و جمهوری اسلامی ایران تجربه شکستاتدن تحریم ها، مبارزه با آن و دور زدن تحریم ها را دارد و می‌تواند به افغانستان کمک کند. دلیل دیگر هم بحث فرهنگی و آموزشی است. مسئله مهم دیگر که ایران می‌تواند به اقتدار افغانستان است، توجه به وضعیت مهاجرین است.

رییس مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان در بحث مهاجرین خاطرنشان کرد که اگر جمهوری اسلامی ایران به وضع مهاجرین توجه نکند و از خود بزرگواری و سعه ‌صبر نشان ندهد، با توجه به اوضاعی که در داخل افغانستان است و مشکلاتی که در روزهای اخیر پیش آمده، به راحتی می‌تواند زمینه اخراج مهاجرین را فراهم بکند که چه معضلات و دشواری‌هایی برای حکومت ما به وجود خواهد آمد. طبیعی است که پذیرش مهاجرین، کمک به آن‌ها در امور مختلف و ایجاد سهولت برای‌شان، خود کمک بسیار بزرگی برای دولت افغانستان است.

وی تأکید کرد که دولت افغانستان در رابطه با بحث مهاجرین مسئولیت اولیه را دارد تا به آن رسیدگی بکند و دست جمهوری اسلامی ایران را در منطقه و دنیا بگیرد که وضعیت مهاجرین در ایران رو به بهبود باشد و خوب پیش برود.

بر این اساس، این فعال فرهنگی اجتماعی تأکید کرد: وقتی جمهوری اسلامی ایران این مقدار فواید برای افغانستان داشته باشد، طبیعی است، هدف مستقیم و مشخص دشمن این است که ایران را از کنار افغانستان جدا کند. ایران نباید در کنار حکومت و جریان های مردمی افغانستان قرار بگیرد تا مبادا باعث اقتدار بیش از پیش افغانستان و مردم و حکومت آن شود.

اینجاست که به گفته وی، در بحث افغانستان هراسی و ایران هراسی کار می‌شود تا تنفر و ناراحتی را در بین هر دو ملت ایجاد کنند و هر دو طرف هم علیه هم موضع بگیرند، چنان‌که که در هفته های اخیر شاهد چنین روندی در افغانستان بودید که البته تازگی ندارد و این روند از بیست سال به این طرف وجود داشته است.

راهکارها در برابر توطئه دشمن برای افغانستان هراسی و  ایران هراسی

حسینی مزاری در بخش راهکار در برابر این ترفند و توطئه‌ی دشمن تأکید کرد که اولین راهکار این است که باید ملت های منطقه به خصوص ملت های ایران و افغانستان هوشیار شوند، بیدار شوند و به راحتی فریب توطئه های غرب و حرکت ها و تولید محتواهای جعلی را نخورند. ما در این شب و روزها در فضای مجازی و عرصه های رسانه‌ای شاهد هستیم که 99.9‌ درصد کلیپ‌ها و متن‌ها و صوت ها جعلی بوده و تولید شده توسط شبکه های استخباراتی امریکایی در منطقه است، اما به راحتی هم سران و مسئولان دولت‌ها و هم نخبگان فریب خوردند و موضع گرفتند. این ها نشانگر این است که ما از ضعف سواد رسانه‌ای برخورداریم.

وی بر انسجام رسانه های ایران و افغانستان و فعالیت سازمان یافته و هدفمند بین دو کشور تأکید کرد، در حالی که در طول بیست سال گذشته شرایط برای بسیاری از رسانه های افغانستان فراهم نبود، نه تنها فراهم نبود، بلکه اکثر رسانه های افغانستان اجیر و مزدور غربی ها بودند.

به عنوان دومین راهکار برای آگاهی‌دهی، این عالم دینی تأکید کرد که علمای حوزه علمیه و اساتید دانشگاهی طیف باید در این عرصه ورود پیدا کنند. همچنین عناصر فرهنگی و فرهنیگان جامعه بایستی در این راستا اقدام بکنند.

وی در کنار هوشیار کردن ملت ها، به مقابله با تهدیدات به عنوان راهکار اصلی دیگر اشاره کرد و تأکید کرد که در بحث مقابله با تهدیدات حکومت ها بایستی وارد شوند؛ از یک‌سو در کنار رسانه ها و به عنوان حامی رسانه ها عمل بکنند و و از طرح و برنامه فرهنگیان استقبال کنند، و از سوی دیگر، در برابر عوامل مخرب در هر دو کشور بایستند.

حسینی مزاری تأکید کرد: حکومت طالبان بایستی بصورت قاطع در برابر عناصر و جریاناتی که در افغانستان علیه جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کنند، بایستد و جلو آنها را بگیرد. همچنان جمهوری اسلامی ایران هم بایستی جلو عناصر و جریاناتی که علیه حکومت و تمامیت ارضی افغانستان فعالیت دارند را بگیرد.

در ادامه این نشست، کارشناسان و شرکت‌کننندگان نیز به بیان دیدگاه‌های خود پیرامون موضوع برنامه پرداختند که فشرده آن در گزارشی جداگانه منتشر خواهد شد.

به گزارش ایران اکونومیست، به دنبال برخی فتنه‌ها و تلاش‌های دشمنان افغانستان و ایران برای به راه انداختن فضای «ایران‌هراسی در افغانستان و افغانستان‌هراسی در ایران» و تخریب روابط تاریخی، تمدنی و استراتژیک دو کشور، با استفاده ابزاری از وضعیت مهاجرین، دفتر نمایندگی خبرگزاری صدای افغان(آوا) در تهران پنج شنبه(25 حمل/ فروردین) در نشستی با همین عنوان و حضور ریاست کل این خبرگزاری و مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان، اعضای دفتر نمایندگی مرکز تبیان در تهران، فعالان، نخبگان، اساتید دانشگاه و کارشناسان مهاجر افغانستانی و ایرانی، به واکاوای این فتنه‌ها و فضای به وجود آمده پرداخت.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: حسینی مزاری ، روابط ایران افغانستان

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: حسینی مزاری روابط ایران افغانستان جمهوری اسلامی ایران اقتدار افغانستان افغانستان هراسی ضد امریکایی باعث اقتدار ایران هراسی حسینی مزاری رسانه ها دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۹۶۱۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عوامل کشتار نمازگزاران در هرات شناسایی و مجازات شوند

شورای علمای شیعه هرات، شخصیت‌ها و برخی نهادها در بیانیه‌ای از حکومت کابل خواستند تا هرچه زودتر عوامل کشتار نمازگزاران در حمله تروریستی شهرستان «گذره» مجازات شوند. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، شورای سراسری علمای شیعه هرات در واکنش به حمله تروریستی شب گذشته در مسجد امام زمان(عج) با صدور بیانیه‌ای از حکومت طالبان خواست هرچه زودتر عوامل این جنایات را شناسایی نموده و آنها را به اشد مجازات برساند.

در این بیانیه آمده است: «بار دیگر عوامل جنایت پیشه و مزدور اجانب با اقدام تروریستی در مسجد امام زمان(عج) واقع در شهرک اندیشه شهرستان گذره ولایت هرات عده‌ای از نمازگزاران مظلوم و بی دفاع کشورمان را شهید و مجروح ساختند».

بیانیه می‌افزاید: «این اقدام وحشیانه که قلوب هموطنان عزیز و تمامی آزادگان جهان را جریحه دار کرده است، نشانگر نهایت ددمنشی و پست فطرتی عاملان و آمران پشت پرده این جنایت است که از سر استیصال و عجز، چشم دیدن افغانستانی باثبات، آرام و در حال پیشرفت را ندارند و دست به این قبیل جنایات می‌زنند».

شب گذشته هنگام نماز مغرب و عشا افراد مسلح ناشناس به نمازگزاران در مسجد امام زمان(عج ) حمله کردند که در نتیجه آن 7 نفر شهید و چندین تن دیگر زخمی شدند.

«نثاراحمد الیاس» سخنگوی والی هرات نیز با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکومیت این حمله گفت: تلاش‌های نیروهای امارت اسلامی جهت دستگیری عاملین این حمله جریان دارد و هرچه زودتر آنها را پیدا و به دست خواهند سپرد.

«حامد کرزی» رئیس‌جمهور سابق افغانستان نیز در بیانیه‌ای ضمن محکومیت حمله تروریستی به نمازگزاران در مسجد امام زمان(عج) در شهرستان «گذره» هرات گفت: این عمل تروریستی خلاف تمام موازین دینی و بشری است.

«عبدالله عبدالله» رئیس شورای عالی مصالحه ملی دولت سابق افغانستان نیز در پیامی ضمن محکومیت این حمله اظهار داشت: «در حالیکه حمله بزدلانه بر هموطنان بی‌دفاع ما را مخالف موازین اسلامی و انسانی می‌دانم، از بارگاه ایزد متعال برای شهدای این حادثه بهشت برین و برای مجروحین شفای عاجل استدعا دارم».

دفتر هیئت معاونت سازمان ملل در افغانستان نیز در شبکه ایکس نوشت: «تحقیقات و پاسخ‌گویی برای عاملان و اقدامات حفاظتی برای جامعه‌ شیعه افغانستان به فوریت مورد نیاز است».

سفارت ایران حمله به نمازگزاران شیعه در هرات را محکوم کردحمله مسلحانه به نمازگزاران شیعه در هرات

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • روایت روزنامه جمهوری اسلامی از مدارا با طالبان بدون خط قرمز/ جازدن سیل به جای دادن حقابه!
  • عوامل حمله تروریستی در هرات شناسایی و مجازات شوند
  • عوامل کشتار نمازگزاران در هرات شناسایی و مجازات شوند
  • اعلام مجدد آمادگی راه‌آهن جهت حمل بار ترانزیتی افغانستان به ترکیه
  • راه‌آهن: قطار ترانزیتی افغانستان مجوز گمرک را ندارد
  • منصوری:‌ جمهوری اسلامی ایران در دوره اقتدار قرار داد
  • بلینکن با سران جمهوری آذربایجان و ارمنستان گفت‌وگو کرد
  • تأکید امیرعبداللهیان بر توسعه مناسبات با قاره آفریقا
  • کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان، متشکل از چند شرکت خصوصی ایرانی است!
  • اعلام آمادگی مجدد راه آهن جهت حمل بار ترانزیتی افغانستان به ترکیه