Web Analytics Made Easy - Statcounter

عصر ایرانوقتی صحبت از آکنه به میان می‌ آید، شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌ دهد رژیم غذایی و سبک زندگی بیش از هر چیز دیگری روی پوست تاثیر می‌گذارند. این موضوع غالبا در تضاد کامل با باورهای رایج در مورد آکنه است.

چه چیزی باعث آکنه می شود؟

در حالی که تعداد کمی از افراد صرف نظر از تغذیه خود دارای پوستی بی عیب و نقص به صورت ژنتیکی هستند(رنگ بنفش سمت چپ در تصویر) و شمار محدودی نیز از آکنه های ژنتیکی رنج می برند(رنگ بنفش سمت راست)، هر دوی این گروه ها درصد اندکی را به خود اختصاص می دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همانطور که در تصویر فوق مشخص است، در خصوص اکثر مردم رژیم غذایی و سبک زندگی نقش مهمی در تعیین احتمال بروز آکنه بازی می‌کنند(رنگ صورتی در مرکز تصویر).

برخی از رایج ترین محرک های آکنه در رژیم غذایی و سبک زندگی عبارتند از تغذیه نامطلوب (هم کمبود مواد مغذی و هم خوردن غذاهای نامناسب)، استرس و عدم تعادل هورمونی (که اینها نیز تا حدی تحت تأثیر رژیم غذایی و انتخاب سبک زندگی قرار دارند).

در ادامه نگاهی به مواد طبیعی اثرگذار بر آکنه و همچنین یک اسموتی(نوشیدنی) ساده موثر بر آن را معرفی می کنیم:

مواد طبیعی قاتل آکنه

- سبزیجات: شامل اسفناج، کلم پیچ، کاهو، کلم سبز

- میوه: سیب، آووکادو، موز، همه انواع توت ها، خربزه، گیلاس، کیوی، لیمو، انبه، هلو، آناناس، هندوانه

- مایعات: آب، آب نارگیل، شیر گیاهی، آب میوه تازه، چای سبز دم کرده

اسفناج طعمی خنثی دارد و بنابراین بهترین برگ سبز برای تهیه اسموتی است. کلم پیچ و کاهو طعم بیشتری دارند و از این رو بهتر است از آنها در اسموتی هایی استفاده شود که حاوی میوه های طبیعی شیرین زیادی هستند (مانند موز و انبه).

خوراکی های ذکر شده تنها تعدادی از ساده ترین موادی هستند که می توان آنها را در اسموتی های ضد آکنه ترکیب کرد. 

نکته: مراقب شیر سویا (حتی به شکل ارگانیک) باشید. این ترکیب در مورد شماری از بانوان می تواند منجر به تشدید عدم تعادل هورمونی شود که خود از علل تاثیرگذار آکنه به شمار می رود.

اسموتی انفجاری برای کاهش آکنه

مواد تشکیل دهنده اسموتی انفجاری به کاهش قرمزی و التهاب مرتبط با جوش کمک می کنند.

انواع میوه های مذکور مانند توت فرنگی: یک لیوان از این اسموتی حاوی تقریبا 300 درصد از مقدار توصیه شده روزانه ویتامین C است. ویتامین C با رادیکال های آزاد مبارزه، از تولید کلاژن حمایت و به پوستی شفاف و مقاوم در برابر چین و چروک کمک می کند.

زنجبیل: زنجبیل فواید ضد التهابی قوی دارد که می تواند به کاهش اندازه و قرمزی جوش کمک کند.

بذر کتان: کتان حاوی امگا 3 است که به واسطه فواید ضد التهابی آن به طور گسترده مورد توجه قرار گرفته است و می تواند به از بین بردن لک و کاهش قرمزی جوش یاری برساند.

دارچین: دارچین ترکیبی است که به تعادل قند خون کمک می کند. تحقیقات نشان می دهند که رژیم غذایی با شاخص قند خون بالا مانند رژیم غذایی پر از غذاهای تصفیه شده، نه تنها قند خون را افزایش می دهند، بلکه با بروز بیشتر آکنه نیز در ارتباط هستند.

زردچوبه: اگر بخواهیم زردچوبه را با تنها یک خصوصیت تعریف کنیم، قطعا باید به کاربرد مهم آن در مبارزه با التهاب اشاره کرد و همه اینها به لطف آنتی اکسیدان کورکومین است که بیشترین ترکیب مورد مطالعه در ساختار زردچوبه محسوب می شود.

زردچوبه تازه از منظر طعم بهترین کیفیت را دارد، اما اگر به آن دسترسی ندارید زردچوبه آسیاب شده نیز قابل استفاده خواهد بود. میزان زردچوبه ای که در اسموتی ضد آکنه مصرف می شود کاملا به جوانه های چشایی و تمایل شخصی فرد بستگی دارد. به طور کلی بهتر است که با مقدار کمی از این ترکیب شروع کنید.

مواد تشکیل دهنده اسموتی ضد آکنه

- 1 فنجان توت فرنگی منجمد، موز، کیوی و یا میوه دلخواه شما

- 2 قاشق چایخوری زنجبیل تازه

- 1 قاشق غذاخوری دانه کتان

- 1 فنجان آب

- نیمی از یک عدد لیمو ترش تازه

- یک چهارم قاشق چایخوری دارچین

- یک چهارم قاشق چایخوری زردچوبه به دلخواه

-  مقدار بسیار کمی عصاره وانیل به دلخواه

به منظور تهیه این اسموتی خوشمزه و بسیار آسان تنها کافیست تمام مواد را به مخلوط کن اضافه و با سرعت بالا به مدت حداقل 5 دقیقه تا زمان ایجاد یک اسموتی یکنواخت ترکیب کنید.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: رژیم غذایی سبک زندگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۹۸۶۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گیاهی که برای جلوگیری از ریزش مو معجزه می‌کند

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسکانیوز،‌ شنبلیله گیاهی است که به طور سنتی برای درمان بیماری ها از جمله ریزش مو استفاده می شود. برخی تحقیقات نشان می دهد که ممکن است شنبلیله در واقع برای جلوگیری از ریزش مو مفید باشد.

دلایل احتمالی اثرگذاری شنبلیله منبع غنی از پروتئین:

شنبلیله منبع خوبی از پروتئین است که برای سلامت مو ضروری است. کمبود پروتئین می تواند منجر به ضعیف شدن و شکنندگی مو شود.

سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی:

شنبلیله حاوی ویتامین ها و مواد معدنی مختلفی از جمله آهن، ویتامین B6، اسید فولیک و نیاسین است که همگی برای سلامت مو مهم هستند. کمبود این مواد مغذی می تواند منجر به ریزش مو شود.

خواص ضد التهابی:

شنبلیله دارای خواص ضد التهابی است که می تواند به کاهش التهاب پوست سر کمک کند. التهاب پوست سر می تواند یکی از عوامل ریزش مو باشد.

هر آنچه باید در مورد ریزش مو بدانید | روش‌های جدید برای درمان ریزش مو

نحوه استفاده از شنبلیله برای مو ماسک مو:

می توانید از پودر شنبلیله برای تهیه ماسک مو استفاده کنید. برای تهیه این ماسک، ۲ قاشق غذاخوری پودر شنبلیله را با ۲ قاشق غذاخوری ماست یا روغن نارگیل مخلوط کنید. مخلوط را به پوست سر و موهای خود بمالید و بگذارید ۳۰ دقیقه بماند. سپس با شامپو بشویید.

آب شنبلیله:

همچنین می توانید از آب شنبلیله برای شستشوی موهای خود استفاده کنید. برای تهیه آب شنبلیله، ۲ قاشق غذاخوری دانه شنبلیله را به مدت یک شب در آب خیس کنید. صبح روز بعد، دانه ها را صاف کرده و از آب برای شستشوی موهای خود استفاده کنید.

مصرف خوراکی:

می توانید شنبلیله را به صورت خوراکی نیز مصرف کنید. شنبلیله را می توان به عنوان ادویه در غذاها استفاده کرد یا به صورت مکمل مصرف کرد.

موارد احتیاط در مصرف شنبلیله

اگر به شنبلیله حساسیت دارید، از استفاده از آن خودداری کنید. زنان باردار یا شیرده باید قبل از مصرف شنبلیله با پزشک خود مشورت کنند.

کد خبر 847415 برچسب‌ها خواص مواد غذایی موی سر سبزی خبر مهم

دیگر خبرها

  • گیاهی که برای جلوگیری از ریزش مو معجزه می‌کند
  • برای تقویت حافظه چی بخوریم بهتر است؟
  • قند‌های پنهان در رژیم غذایی خود را بیابید و آن‌ها را حذف کنید
  • قندهای پنهان در رژیم غذایی خود را بیابید و آنها را حذف کنید
  • طرز تهیه لوبیا پلوی اصیل شیرازی را اینجا بخوانید
  • ۲۰ دلیل برای این‌که تخم‌مرغ و پنیر را باهم نخورید
  • امحای هزار و ۵۳۹ کیلوگرم مواد غذایی تاریخ گذشته در هشترود
  • نوشیدنی‌های سرشار از آهن
  • ماکودا ؛ پیشنهادی جذاب، لذیذ و خوشمزه
  • معدوم سازی ۲۸ تن مواد غذایی فاسد در کبودراهنگ