Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-30@18:44:09 GMT

مشکل در برخورد با مافیا و اصلاح نشدن نظام بانکی

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۹۸۷۷۴

مشکل در برخورد با مافیا و اصلاح نشدن نظام بانکی

به گزارش «تابناک»، بیژن مقدم در گفت‌وگو با ایسنا، درباره فعالیت احزاب و جریان های سیاسی کشور و ارتباط آنها با جامعه، اظهار کرد: جریان های سیاسی در مساله ارتباط با مردم دچار ضعف هستند. احزاب ایران مردم پایه نیستند و محفلی از افراد هم سلیقه هستند که فعالیت آنها هم فصلی است. مشکل احزاب فعالیت فصلی آنهاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنها یا ارتباط با مردم را بلد نیستند یا به هر دلیلی نمی خواهند این ارتباط برقرار باشد. احزاب بدنه مردمی ندارند و اعضای آنها هم محدود هستند.

وی با اشاره به حضور بخشی از جریان اصولگرا در بدنه اجرایی کشور، تصریح کرد: این افراد تمام همت خود را صرف تحقق وعده های خود و ایجاد کارنامه موفق کردند. ارتباط آنها با مردم هم در بهترین حالت است. مدل رفتاری رئیس جمهور و برخی اعضای کابینه و وزرا در ارتباط بی تکلف و خارج از تشریفات با مردم، در گذشته یک آرزو بوده است. بخش دیگری از اصولگرایان هم که دارای رسانه هستند، هم جنبه انتقادی دارند و هم تشویقی، البته رویکرد تشویقی آنها پررنگ‌تر است چون به هر حال دولت عمر زیادی ندارد و برای نقد دولت به زمان بیشتری نیاز است.

این فعال رسانه ای در پاسخ به این پرسش که چه زمانی برای نقد دولت مناسب است؟ گفت: به نظر من یکسالگی دولت برای نقد عملکردها زمان مناسبی است. دولت در همین مدت هم اقدامات خوبی مثل تامین واکسن، آزادسازی سواحل و تسهیل در صدور مجوز کسب و کارها انجام داده است. قبلا این انتقاد وجود داشت که چرا همه دنیا واکسیناسیون انجام می دهند، اما در ایران خبری از آن نیست، اما اکنون به مردم التماس می کنند که بروند و واکسن بزنند. این نمونه ها نشان داد که هرگاه دولت زیرساخت ها را فراهم کرده و میان دستگاه ها هماهنگی برقرار کند و عزم جدی داشته باشد، موفق می شود.

مقدم همچنین با بیان اینکه پس از یک سالگی می توان از دولت مطالبه کرد که چه میزان از وعده های خود را محقق کرده است؟ افزود: البته در برخی حوزه ها نه تنها این دولت، بلکه سایر دولت ها هم شعار دادند، اما موفق نشدند، بنابراین باید به ریشه این عوامل پرداخت. این دولت هم مثل دولت های قبل گفته است که با مافیا برخورد می کند، اما چرا اینکار نشده است؟ همه دولت ها طرح مساله کرده اند اما چرا در حل مساله موفق نشده اند؟ اصلاح نظام بانکی را همه دولت ها گفته اند اما الان باید بررسی و پژوهش شود که چرا این هدف محقق نشده است؟ چرا دولت های قبلی موفق نشدند؟ نخواستند یا نتوانستند؟

وی در پایان تصریح کرد: من اعتقادی ندارم که این مشکلات راه حلی ندارد. تجربه این دولت نشان داده است که اگر زیرساخت ها و هماهنگی میان دستگاه ها و عزم جدی وجود داشته باشد می توان عملکرد موفقی داشت.

منبع: تابناک

کلیدواژه: ماه رمضان طرح ترافیک 1401 دعای روز چهاردهم رمضان دولت رئیسی مبارزه با فساد مافیا نظام بانکی ماه رمضان طرح ترافیک 1401 دعای روز چهاردهم رمضان دولت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۹۸۷۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا عمده مردم از دریافت وام بانکی محروم اند؟/سو استفاده بانک ها

به گزارش خبرنگار مهر، به‌روزرسانی فهرست ابر بدهکاران بانکی از سوی بانک مرکزی را شاید بتوان بزرگ‌ترین اقدام در راستای شناسایی عوامل وضعیت ناترازی بانک‌ها و خلق نقدینگی در اقتصاد کشور دانست، این فهرست حکایت از آن دارد که اغلب ابر بدهکاران بانکی، همان بانک‌ها در قالب یک نام دیگر هستند؛ به بیانی دیگر بانک‌ها با تأسیس شرکت‌هایی، تسهیلات کلان را به‌راحتی دریافت می‌کنند.

آمار و اطلاعات موجود نشان می‌دهد؛ بانک‌ها به‌سهولت به شرکت‌های زیر مجموعه خود تسهیلات کلان پرداخت می‌کنند، به‌عنوان نمونه یکی از شرکت های زیر مجموعه یکی از بانک های خصوصی ۵۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده است.

این در حالی است که مطابق با آیین‌نامه تسهیلات و تعهدات کلان بانک مرکزی، مجموع خالص تسهیلات و تعهدات اعطایی و ایجادشده به هر ذی‌نفع واحد که میزان آن حداقل معادل ۱۰ درصد سرمایه پایه مؤسسه اعتباری باشد، تسهیلات و تعهدات کلان محسوب می‌شود.

همچنین مطابق با همین آیین‌نامه، حداکثر مجموع تسهیلات و تعهدات کلان به هر ذی‌نفع واحد نباید از ٢٠ درصد سرمایه پایه آن مؤسسه اعتباری تجاوز کند. هر چند آیین‌نامه فوق خالی از اشکال نیست، اما همین مفاد قانونی نیز دور زده می‌شود.

درواقع بانک‌ها در یک تعامل جالب، به شرکت‌های زیرمجموعه سایر بانک‌ها تسهیلات پرداخت می‌کنند، در واقع شاهد تسهیلات ضربدری میان بانک‌ها هستیم.

البته پرداخت تسهیلات به‌منظور فعالیت اقتصادی مولد برای هر نظام اقتصادی قابل‌پذیرش است، اما در نظام بانکی کشور، شاهد شرکت‌های غیرمولدی هستیم که تسهیلات کلان را تنها به سبب زیرمجموعه بودن یک مؤسسه اعتباری و مالی دریافت می‌کنند.

از آنجایی که بانک‌های ناتراز یکی از علل اصلی افزایش نقدینگی هستند، لذا هر گونه تغییر در پرداخت تسهیلات کلان، به تغییر مولفه‌های اقتصادی کشور منجر می‌شود، اما شرایط فعلی، تغییر رویکردی را پیرامون پرداخت تسهیلات کلان بانک‌ها به شرکت‌های زیرمجموعه خود و کاهش خلق نقدینگی نشان نمی‌دهد.

شکل‌گیری فساد نتیجه پرداخت تسهیلات کلان از سوی بانک‌ها به شرکت‌های خودی

مرتضی افقه، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، در خصوص پرداخت تسهیلات کلان به شرکت‌های زیرمجموعه خود بیان کرد: بانک‌های خصوصی در ابتدا برای مشارکت در فعالیت‌های مولد در جهت پیشرفت اقتصادی کشور مجوز دریافت کرده بودند؛ اما متأسفانه برخی از ساختارها، زمینه سوءاستفاده و فساد را در این حوزه فراهم کرده است.

وی با بیان اینکه اطلاعی از منع قانونی بابت پرداخت تسهیلات کلان به شرکت‌های زیرمجموعه بانک‌ها ندارد، ادامه داد: بانک‌ها سپرده‌های مردم را جمع‌آوری کرده؛ اما در جهت منافع خاص خود یعنی پرداخت تسهیلات به شرکت‌های زیرمجموعه بانکی که حتی عمده سهام‌داران اصلی آن نیز بانک‌ها هستند، به کار می‌گیرند و این مسئله یکی از مظاهر فساد است.

تراکم ثروت و فساد با پرداخت تسهیلات کلان به شرکت‌های بانکی

به گفته افقه پرداخت تسهیلات کلان به شرکت‌های زیرمجموعه باعث تراکم ثروت، فساد و محروم شدن توده مردم از تسهیلات بانک‌ها می‌شود. وی ادامه داد: چراکه تمرکز تسهیلات بانک‌ها به شرکت‌های خاص و وابسته به بانک‌ها یا حتی شرکت‌های محدود، توده مردم را از اخذ تسهیلات بانکی برای مشارکت در فرایندهای اقتصادی محروم می‌کند.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: برخی از اقتصاددان‌ها با تقلید از کشورهای موفق دنیا، بانکداری خصوصی و فشار برای بهره‌برداری از بخش خصوصی را بدون فراهم‌کردن زمینه و زیرساخت به کشور آوردند؛ اما متأسفانه شواهد نشان می‌دهد بانکداری خصوصی بسترساز بسیاری از فسادهای انجام شده در کشور بوده است.

وی در پایان با اشاره به تراکم ثروت پدیدآمده در بانکداری خصوصی گفت: به دلیل فراهم بودن زمینه فساد، این‌گونه سرمایه‌گذاری‌ها موجب تشدید نابرابری‌ها و سوءاستفاده عده‌ای از منابع کشور می‌شود.

کد خبر 6092788 محمدحسین سیف اللهی مقدم

دیگر خبرها

  • آئین تکریم مدیرعامل سابق و معارفه سرپرست جدید بانک سینا برگزار شد
  • چرا عمده مردم از دریافت وام بانکی محروم اند؟/سو استفاده بانک ها
  • چرا مافیا جلوی واردات خودوی برقی را گرفته است؟+فیلم
  • مصباحی مقدم : کنترل بانک‌ها از خرداد در اختیار بانک مرکزی قرار می‌گیرد
  • فرصت خدمتگزاری به مردم بسیار محدود است
  • بانک مرکزی از خرداد ماه بانک ها را کنترل می کند
  • رحمانی فضلی: دولت ضعیف و قوی، هر کدام ۲۰ درصد کشور را عقب یا جلو می برند /بدون فضای باثبات نمی شود کاری کرد
  • رابط اصلاح‌طلبان با رهبری بعد از فوت هاشمی‌رفسنجانی چه کسی است؟
  • فرزین برای ارائه گزارش عملکرد منابع و مصارف نظام بانکی در سال ۱۴۰۲ به کمیسیون اقتصادی می رود
  • ارتباط مشکل مسکن با کمبود پرستار در شهر‌ها/ تعرفه ترجیحی پاسخگوی نیاز پرستاران نیست