Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-04@09:37:19 GMT

معرفی کوتاه تجهیزات ایمنی

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۰۰۳۴۰

معرفی کوتاه تجهیزات ایمنی

شاید بتوان گفت مهم‌ترین وظیفه ی تمام کارفرمایان، تامین امنیت و ایمنی کارکنان باشد. امروزه با پیشرفت صنعت و افزایش تعداد روز افزون کارگاه های صنعتی در مقیاس های کوچک و بزرگ، تجهیزات صنعتی و تجهیزات ایمنی نیز تبدیل به نیاز اساسی کارگاه ها برای تامین امنیت جانی کارکنان شده است.

 گستره ی این تجهیزات بسیار وسیع است و تقریبا هر صنعتی، تجهیزات ایمنی منحصر به فرد دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تجهیزات ایمنی اعتبار کارگاه های صنعتی را افزایش می دهد و می تواند بسیاری از خطرات و احتمال آسیب جانی و مالی را کاهش دهد. در این مقاله برای شما از انواع و دسته بندی های تجهیزات صنعتی خواهیم گفت. در ادامه قبل از هرچیز مایلیم یک تعریف روشن در مورد تجهیزات ایمنی داشته باشیم تا با علم بیشتری نسبت به این کلمه به باقی مقاله بپردازیم.

تعریف تجهیزات ایمنی:

تجهیزات ایمنی به تمامی اشیا و تدابیری گفته می شود که از جان و مال افراد و کارکنان، در مقابل خطرات احتمالی محافظت می کند. تهدیدات بسیاری روزانه می تواند در شرایط مختلف کاری افراد را در احاطه کند. با استفاده از این تجهیزات می توان از اتفاقات ناگوار احتمالی جلوگیری کرد. لذا عاقلانه است با در نظر گرفتن تمام احتمالات، تدابیر امنیتی و استفاده از تجهیزات ایمنی را جدی بگیریم.

 متاسفانه در برخی از شرکت ها، با بهانه ی تسهیل در امور، شاهد عدم سخت گیری توسط کارفرمایان برای استفاده از انواع تجهیزات ایمنی در روند تولید هستیم. این امر نه تنها آسان گیری، بلکه بازی با جان کارگران است. یک کارفرمای خوب سخت ترین جرایم را برای کارکنانش، در صورت عدم استفاده از این پروتکل ها در نظر می گیرد. در ادامه با شما از ضرورت استفاده از تجهیزات ایمنی و انواع آن سخن می گوییم.

تجهیزات ایمنی شامل مواردی چون عینک های ایمنی، کفش ایمنی، گوشی ایمنی و انواع لباس کار ایمنی میشود که در سایت رسمی نارون به فروش ان پرداخته ایم .

ضرورت استفاده از انواع تجهیزات ایمنی

می توان فلسفه ی به وجود آمدن تجهیزات ایمنی را، جمله ی طلایی پیشگیری بهتر از درمان است، دانست. نقش تجهیزات ایمنی بسیار مهم تر از انواع بیمه است. زیرا بیمه پس از بروز حادثه به کار شما می آید و تجهیزات ایمنی از بروز انواع حادثه و پیشامد های ناگوار جلوگیری می کند. در هر صنعت و زمینه ای، تجهیزات ایمنی کارایی خاص خود را دارند و به لطف تولیدات داخلی و فراوانی تجهیزات ایمنی، امروزه تامین امنیت و ایمنی کارگاه و کارخانه های صنعتی اصلا کار سختی نیست.

 کافیست ابتدا خطرات احتمالی و تهدیدات جانبی را بررسی کنید و سپس برای جلوگیری از این تهدیدات لوازم و تدابیری ایمنی خود را تامین کنید. پس اگر شما هم یک کارآفرین هستید، برای کارآمد بودن خروجی تولید خود، به تجهیزات ایمنی اهمیت دهید‌. در سال های اخیر با پیشرفت صنعت این امر ثابت شده است که اهمیت تجهیزات ایمنی دقیقا به اندازه ی تجهیزات صنعتی می باشد. اما ما می گوییم، ابتدا ایمنی، سپس کار. محافظت از جان کارکنان مسئولیت خطیری است که این تجهیزات می توانند تا حد بالایی سلامت جان همکاران شما را تضمین کنند.

 در سال های اخیر، در راستای حمایت جانی از قشر کارگر، استفاده از این تجهیزات به یک قانون برای کارفرمایان تبدیل شده است. تخطی از این قوانین، جریمه های کلانی را برای شما به عنوان یک کارفرما به دنبال خواهد داشت. پس اگر به عمد از تامین تجهیرات ایمنی مربوط به کار خود دوری می کنید، باید این نکته را متذکر شویم که هزینه های عدم استفاده از این تجهیزات به مراتب برای شما بیشتر خواهد بود. تقریبا برای هر کار و حرفه ای، پوشش خاصی وجود دارد. ظرفیت این مقاله اجازه ی ذکر تمام تجهیزات ایمنی در همه ی صنعت ها را به ما نمی دهد. لذا برای شما از صنایع مهمی که امروزه مشغول هستند صحبت خواهیم کرد. در ادامه به دسته بندی تجهیزات ایمنی می پردازیم.

دسته بندی تجهیزات ایمنی

همانطور که اشاره کردیم، تجهیزات ایمنی گستره ای وسیع دارند و برای هر صنعتی گوناگونی تجهیزات ایمنی فراوان می باشد. این دسته بندی های مختلف، به دلیل بررسی دقیق تهدیدات مربوط به هر حوزه می باشد. برای مثال خطراتی که در حوزه ی معدن وجود دارد با خطراتی و تهدیدات صنعت ساختمان سازی یکسان نیست. در نتیجه تجهیزات ایمنی متفاوت و گوناگونی برای کارکنان هر یک از صنعت ها در نظر گرفته می شود.

 این تجهیزات از طراحی تا اجرا مراحل مختلفی را از سر می گذرانند تا بهترین نتیجه و کارایی را برای محافظت از جان کارکنان داشته باشند. در آزمایش کارایی این تجهیزات، موقعیتی مشابه به تهدیدات را  به وجود می آورند تا میزان مقاوت هر یک از این تجهیزات را امتحان و بررسی کنند. هر یک از این تجهیزات از فیلتر های خاصی عبور می کند تا به ایمنی مورد نظر برسند و قابلیت تولید انبوه را داشته باشند.

 بنابراین می توانید به آنها اعتماد کنید، این تجهیزات سال هاست امتحان خود را پس داده اند. تحقیقات نشان می دهد، در کارگاه ها و شرکت هایی که از تجهیزات ایمنی استفاده می شود، پیشامد های ناگوار بسیار ناچیز است. هر چند برای هر حوزه ای چه کوچک و چه بزرگ، تجهیزات ایمنی خاصی تولید شده است. اما می توان به طور کلی تجهیزات ایمنی فردی و جمعی را به دسته های زیر در صنعت تقسیم بندی کرد. در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات مفیدی در این حوزه به دست بیاورید.

انواع تجهیزات ایمنی و دسته بندی های آن چیست؟

تجهیزات صنایع ریخته گری: این صنعت به دلیل حساسیت بیش از حد به تجهیزات ایمنی خاصی نیاز دارد. از جمله این تجهیزات ایمنی می توان به انواع ماسک، عینک های خاص، لباس های نانو، دستکش و لباس و کفش مناسب اشاره کرد.

تجهیزات ایمنی صنایع ساختمانی: کلاه ایمنی فلزی، کفش ایمنی، دستکش، بی سیم، لباس مناسب و انواع ماسک از جمله تجهیزات این دسته می باشد.

تجهیزات ایمنی مربوط به صنایع برق: خطر این صنعت بسیار بالاست در نتیجه باید تجهیزات مناسبی را برای ایمنی کارکنان در نظر گرفت. لباس های نارسانا، کلاه های عایق، کفش های مناسب و لباس مخصوص در این دسته جای می گیرد.

تجهیزات صنایع دارویی: در این صنعت گرچه خطر و تهدیدات به چشم نمی آیند اما به دلیل بهداشتی بودن محیط لباس های مناسب و سفید، انواع ماسک های فیلتر دارد و لوازم استریل شده و آنتی باکتریال از تجهیزات ایمنی این دسته به شمار می آید. تجهیزات ایمنی صنایع دارویی و صنایع غذایی از حساسیت بالایی برخوردارند. این تجهیزات باید در بالاترین حالت بهداشت و سلامت باشند.

تجهیزات آتش نشانی: خطر سوختگی از بزرگترین تهدیدات جانی در این حوزه است. لذا تمام لباس های این عزیزان باید از پارچه های نانو و نسوز دوخته شوند. ماسک های فیلتر دار، کلاه ایمنی، چراغ قوه، کفش ضد آتش از جمله این تجهیزات است.

تجهیزات ایمنی بیولوژیکی: این تجهیزات باید بسیار مقاوم باشند زیرا ممکن است کار در این صنعت تهدید بیماری های بیولوژی را برای کارکنان داشته باشد. در نتیجه انواع لباس های ضد اسید، انواع لباس های ضد گاز شیمیایی، انواع ماسک های فیلتر دار و کفش مناسب باید در این حوزه استفاده شوند.

جمع بندی و کلام آخر

به دلیل تنوع صنعت، در کنار گسترش صنعت تولیدات لوازم ایمنی نیز توسعه یافتند. بنابراین سفارشی سازی تجهیزات ایمنی در عصر حاضر بسیار در دسترس می باشد. شرکت های تولید تجهیزات ایمنی این امکان برای برای کارفرمایان فراهم کرده اند که با طرح و تعداد دلخواه، تجهیزات ایمنی حوزه ی کاری خود را تامین کنند.

شما می توانید با مشورت گرفتن از یک مهندس ناظر خبره، لیستی از انواع تجهیزات ایمنی برای کار خود تهیه کنید. حتما در تهیه ی این لیست و بررسی تهدیدات و خطرات احتمالی کار خود، از یک فرد با تجربه و تحصیل کرده در صنعت مربوطه بهره ببرید. مهندسین ناظر با دقت بسیار بیشتری نسبت به شما می توانند حتی کوچک ترین تهدیدات را بررسی کنند.

علاوه بر مطالبی که گفته شد، بهداشت و کیفیت خود تجیزات نیز جای تامل زیادی دارد. کیفیت تجهیزات ایمنی و اکسسوری های آن باید به گونه ای باشد که عوارض جانبی برای افراد ایجاد نکند. کارکنان شما روزانه ساعات زیادی را به طور مداوم از این تجهیزات استفاده می کنند. لذا برای مثال یک ماسک یا لباس بی کیفیت می تواند به جای محافظت از جان افراد، خود خطر و تهدید محسوب شود. 

متاسفانه کیفیت پایین این تجهیزات، کارمندان را به سمت خطرات جبران ناپذیری سوق می دهد. تحقیقات نشان می دهد که دقت و مراقبت فردی که از تجهیزات ایمنی استفاده می کند، به دلیل اعتمادی که به آن تجهیزات دارد، بسیار پایین است. حال تصور کنید که فردی در صنعت ساختمان سازی در ارتفاع مشغول به کار است. کیفیت پایین کمربند های ایمنی و پاره شدن آن، می تواند باعث مرگ این افراد بشود.

کارفرمایان به دو دلیل ممکن است از تامین تجهیزات با کیفیت امتناع کنند: دلیل اول هزینه های بالای اجناس با کیفیت و دلیل دوم استهلاک این تجهیزات می باشد. خرید تجهیزات بی کیفیت هم به خروجی کار و هم به جان کارگران آسیب جدی وارد می کند. بنابراین انتظار می رود با تحقیق و بررسی لازم بهترین تجهیزات ایمنی را در اختیار کارکنان خود بگذارید. البته این مسِئولیت تنها از طرف کارفرمایان نیست، کارکنان نیز باید گزارشات خود را در خصوص نارضایتی از عدم تجهیزات ایمنی به اصناف برسانند تا دلایل آن بررسی و مشکل برطرف گردد. 

منبع: فارس

کلیدواژه: کوتاه تجهیزات تجهیزات تجهیزات ایمنی ایمنی انواع تجهیزات ایمنی تجهیزات ایمنی انواع ماسک ی تجهیزات دسته بندی کارگاه ها برای کار برای شما ی صنعت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۰۰۳۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حماس: از خواسته‌های اساسی خود کوتاه نخواهیم آمد

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) بار دیگر بر پایبندی مقاومت به سه خواسته اصلی در هر توافق آتش‌بس تاکید کرد هرگز از این خواسته‌های اساسی کوتاه نخواهد آمد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، جنبش حماس اعلام کرد : هیئتی از حماس روز شنبه برای تکمیل مذاکرات در سایه تماسهای  اخیر با میانجیگران در مصر و قطر راهی قاهره می شود.

اشغالگران نتوانستند مانع از پوشش اخبار غزه به جهانیان شوندالاخبار فاش کرد: جزئیات پیشنهاد رژیم صهیونیستی به حماس

حماس  افزود بر روح مثبتی(انعطاف پذیری) که هنگام بررسی پیشنهاد آتش بس که اخیرا دریافت کردیم، تاکید می‌کنیم.

این جنبش تاکید کرد حماس و گروههای مقاومت دیگر مصمم هستند توافقی به دست آید که توقف تجاوزات و عقب نشینی اشغالگران و بازگشت آوارگان را محقق کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حماس: از خواسته‌های سه گانه خود کوتاه نخواهیم آمد
  • شهرک تخصصی کفش در قم ایجاد می‌شود
  • حماس: از خواسته‌های اساسی خود کوتاه نخواهیم آمد
  • عصبانیت پوستکوگلو: کوتاه‌‌ترین کنفرانس ممکن!
  • کشف ۲۰۰ میلیارد ریال کالای قاچاق در قم
  • انقلاب تولیدات دانش بنیانی صنعت پتروشیمی در راه است
  • لاپید به امارات می‌رود
  • راهیابی ۱۰ پویانمایی کوتاه ایرانی در جشنواره روسیه
  • ارائه توانمندی‌های گردشگری کردستان در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴
  • ۱۰ انیمیشن کوتاه ایرانی در جشنواره روسی