Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-29@21:29:28 GMT

«گِرگِشو»؛ آیینی کودکانه که گره از کار مردم می‌گشاید+عکس

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۰۰۳۴۲

«گِرگِشو»؛ آیینی کودکانه که گره از کار مردم می‌گشاید+عکس

خبرگزاری فارس- جزیره خارگ، کوروش امینی: گرگیعان یا قرقیعان نام یک آیین سنتی است که ریشه در تکریم میلاد کریم اهل بیت، امام حسن مجتبی (ع) دارد. این مراسم در بین مردم استان بوشهر مخصوصا جزیره خارگ به مراسم گرگشو (گره گشا) معروف است. 

در نیمه ماه رمضان کودکان جزیره خارگ که با شور و شعف و با کیسه‌ای برای جمع آوری عیدی و شیرینی و تنقلات به در خانه‌ها رفته و با گفتن گرگشو گرگشو، از صاحبخانه که نذری داشته عیدی خود را دریافت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این آیین در شهریور سال ۱۳۹۵ به عنوان میراث معنوی مردم عرب زبان ساکن سواحل جنوبی ایران ثبت ملی شده است.

چگونگی آیین گرگشو

در این آیین کودکان با در دست داشتن کیسه‌هایی به نام گرگشویی که مادرانشان از قبل آن‌ها را دوخته‌اند به در منازل می‌روند و از صاحب خانه طلب گرگشو می‌کنند. گرگشو در واقع خوراکی‌هایی است که خانواده‌ها از قبل برای کودکان در این شب تدارک دیده اند؛ بعضی از خانواده‌ها خوراکی‌هایی نطیر ذرت بو داده، آجیل، نخود و کشمش و شکلات و شیرینی تهیه دیده‌اند و برخی دیگر نیز خوراکی‌های سوپرمارکتی مثل انواع بیسکویت، کاکائو، ژله و چیپس وپفک را آماده کرده اند. 

در این شب کودکان بعد از افطار کیسه‌های گرگشویی خود را در دست می‌گیرند، به در خانه‌ها می‌روند و آواز ”گرگیشو گرگیشو … سی فردشو دکله بشو » می‌خوانند. معنی این شعر یعنی‌ ای گره‌گشا گندم هات را بشو و دنگ کن برای فردا شب. 

اگر صاحب خانه‌ای به آن‌ها خوراکی بدهد به منظور قدردانی همگی با هم شعار ” خونه گچی، پر همه چی» سر می‌دهند. اما اگر خانه‌ای مراسم گرگشو را برگزار نکند یا فراموش کرده باشد چیزی تدارک ببیند با شعار «خونه گدا، هیچیش ندا» صاحب خانه را رسوا می‌کنند. 

خانواده‌هایی که طی سال صاحب فرزندی شده‌اند این مراسم را کمی پرشورتر برگزار می‌کنند و با هفت نوع خوراکی که به آن هفت رنگ می‌گویند از بچه‌ها استقبال می‌کنند. این خوراکی‌ها شامل گردو، بادام، نخود، کشمش، تخمه، شکلات، نقل و شیرینی‌های دیگر است. 

این مراسم تا نیمه‌های شب ادامه دارد و سپس کودکان به خانه‌هایشان بر می‌گردند و کمی از خوراکی‌ها را با خانواده‌شان تقسیم می‌کنند و بقیه را برای خودشان نگه می‌دارند. 

پیشینه آیین گرگشو

قدیمی‌ها معتقدند این مراسم باعث افزایش رزق و روزی خانواده‌هایی می‌شود که به بچه‌ها گرگشو می‌دهند. در واقع کلمه گرگشو تغییر شکل یافته کلمه گره گشا است که گویا برای اولین بار توسط حضرت فاطمه (س) برگزار شد. آن‌ها بر این باورند که حضرت فاطمه (س) به مناسبت به دنیا آمدن اولین فرزندش یعنی امام حسن مجتبی (ع) با توزیع شیرینی در میان کودکان همسایه شادی خود را با آن‌ها تقسیم کرد. 

مهمترین پیام این آیین تقسیم مال، شادی و همدلی و از بین بردن تبعیض میان کودکان فقیر و غنی است. 

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: گرگشو گرگیعان خانواده ها خوراکی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۰۰۳۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای آیین دو هزار ساله بیل‌گردانی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ آیین پهلوانی دو هزار ساله بیل‌گردانی با حضور اقشار مختلف مردم شهرستان محلات و مسولان برای استقبال از کشت‌های بهاره در شهر نیم ور این شهرستان برگزار شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان مرکزی گفت: بیل گردانی ریشه در فرهنگ مردم نیم ور دارد و مردم این منطقه معتقدند، به برکت و زیادی آب در فصل بهار کمک می‌کند.

مرادی افزود: در این آیین ۱۲۰ نفر از کشاورزان از نیمه اسفند تا نیمه فروردین، مسیر ۱۸ کیلومتری از نهر‌ها و کانال‌های آب شهر را که مملو از گل و لای و گیاهان شده با همکاری هم پاکسازی می‌کنند. پس از لایروبی جوی‌های آب، در آیینی بیل گردانان به نوبت، هفت بیل را در دو دسته چهار و سه تایی به یکدیگر بسته و با مهارت و قدرت در دو جهت مخالف به صورت ضربدری بالای سر می‌چرخانند و قدرت نمایی می‌کنند.

به گفته مرادی ریشه آیین بیل‌گردانی به دلیل اهمیت آبیاری در این شهر و جنگ دیرینه انسان و طبیعت بر سر آب اجرا می‌شود.

این مراسم با اجرای موسیقی محلی و برگزاری غرفه‌های سوغات محلی و صنایع دستی در نیم ور از توابع شهرستان محلات اجرا شد.

آیین بیل گردانی در سال ۱۳۸۹ ثبت معنوی شده است ومقدمات ثبت جهانی آن در حال انجام است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • مردم از مصرف قارچ خودرو در طبیعت خودداری کنند
  • زکات مستحبی گره های اقتصادی جامعه را می گشاید
  • گرامیداشت سالروز تولد سیمین دانشور برگزار شد
  • جشنواره «عروسکخونه» برگزیدگان خود را شناخت/ تجلیل از حسن دادشکر و عادل بزدوده
  • برگزیدگان جشنواره تلویزیونی «عروسک‌خونه» معرفی شدند/ انتقاد پیشکسوت نمایش عروسکی از وفور جیغ، دست و هورا در تلویزیون!
  • برگزیدگان جشنواره تلویزیونی «عروسک‌خونه» معرفی شدند/ انتقاد پیشکسوت نمایش عروسکی از وفور جیغ و دست هورا در تلویزیون!
  • اجرای آیین دو هزار ساله بیل‌گردانی
  • ترانه‌ کودکانه «ببعی تو بازیگوشی» اینستاگرام را منفجر کرد + ویدئو
  • بوی خوش گیاهان بهاری درسفره گروسی‌ها/۱۳۵ نوع گیاه خوراکی در بیجار
  • ۵۵ درصد از واحد‌های فرسوده در بافت‌های تاریخی قرار دارند