Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-05-06@20:48:48 GMT

ساخت واکسن ایرانی کرونا «پاستوکوآد» در انستیتو پاستور

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۰۰۴۳۴

ساخت واکسن ایرانی کرونا «پاستوکوآد» در انستیتو پاستور

نتایج مطالعات پیش بالینی واکسن «پاستوکوآد» (بر پایه آدنوویروس) انستیتو پاستور ایران در یکی از مجلات معتبر بین المللی منتشر شد.

به گزارش مشرق، نتایج مطالعات پیش بالینی واکسن پاستوکوآد (بر پایه آدنوویروس) انستیتو پاستور ایران در یکی از مجلات معتبر بین المللی منتشر شد.

واکسن‌های موجود کووید-۱۹ در دنیا بر اساس فناوری و روش‌های متعددی تولید شده اند که شامل واکسن های غیر فعال شده مانند سینوفارم، واکسن‌های mRNA مانند فایزر، واکسن‌های پروتئینی مانند نووواکس  و واکسن‌هایی بر پایه ناقل آدنوویروسی مانند آسترازنکاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ایران، واکسن‌های تولید داخل، بر پایه پروتئین و واکسن‌های غیر فعال شده است. انستیتو پاستور ایران علاوه بر مشارکت با انستیتو فینلای کوبا در پروژه واکسن پاستوکووک که از فناوری منحصر بفرد پروتیین کونژگه برخوردار است، ساخت واکسن پاستوکوآد بر پایه ناقل آدنوویروس را نیز از مهر ۱۳۹۹ شروع کرد.   

بیشتر بخوانید: انتشار جدیدترین مقاله واکسن برکت در یک نشریه بین‌المللی

لازم به توضیح است فناوری تولید واکسن‌های بر پایه ناقل آدنوویروس که دارای ویژگی‌های مهمی از جمله کارآیی قابل توجه و همچنین امکان تولید و بازطراحی سریع است، در اختیار تعداد بسیار معدودی از کشورها قرار دارد.

بیشتر بخوانید: صادرات ۴ میلیون دز واکسن ایرانی کرونا

در طراحی واکسن پاستوکوآد با هدف تولید واکسنی موثر، علاوه بر پروتئین اسپایک که در سایر واکسن های مشابه استفاده شده، پروتئین نوکلئوکپسید کووید-۱۹ نیز مورد استفاده قرار گرفته است. پس از انجام مراحل کنترل کیفی و آزمون‌های پیش بالینی شامل تعیین قدرت ایمنی زایی، تعیین ایمن بودن واکسن و تعیین اثر حفاظتی و پیشگیری، طبق دستورالعمل‌های سازمان غذا و دارو، مستندات مربوطه به سازمان غذا و دارو ارائه شده است.

در نتایج این مطالعه که اخیرا در مجله معتبر بین المللی Vaccine منتشر شده  نشان داده شده که این واکسن توانایی تحریک سیستم ایمنی سلولی بر علیه ویروس کووید-۱۹ و نیز تولید آنتی بادی خنثی کننده علیه سویه‌های مختلف کووید-۱۹ مانند سویه ووهان، لامبدا، دلتا و اومیکرون را داراست. البته این اولین پروژه ساخت واکسن کرونا در داخل کشور است که پیش از درخواست مجوز کارآزمایی بالینی، موفق به چاپ نتایج پیش بالینی شده است.

ایجاد زیرساخت تولید واکسن و دارو با بهره گیری از ناقل‌های آدنوویروسی و بومی کردن این فناوری ارزشمند در کشور حایز اهمیت بسیاری است، زیرا علاوه بر دارا بودن مزیت‌هایی مانند سهولت تولید انبوه و پایین بودن هزینه تولید این دستاورد به راحتی می‌تواند در پیشگیری و درمان بیماری‌های دیگر و سرطانها مورد استفاده قرار گیرد تا نیاز کشور در مواقع بحرانی و حساس، بدون وابستگی به سایر کشورها، مرتفع گردد.  

لازم به ذکر است نتایج مطالعه فاز ۳ کارآزمایی بالینی واکسن پاستوکووک که سال گذشته توسط انستیتو پاستور ایران در ۸ شهر کشور انجام شد هم در یکی از معتبرترین مجلات بین‌المللی پذیرفته شده است و به زودی منتشر خواهد شد.

منبع: تسنیم

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو تحولات اوکراین ماه رمضان قیمت خبر خوب واکسن ایران سلامت خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت انستیتو پاستور ایران بین المللی پیش بالینی کووید ۱۹ بر پایه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۰۰۴۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رویداد ملی بازی آرا، کمک به صنعت تولید بازی در کشور

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، امیرمحمد رضایی از طراحان بازی رویداد ملی بازی آرا  گفت: رویداد ملی بازی آرا که با هدف تولید و رشد بازی‌های محتوایی برگزار می‌شود، کمک به صنعت تولید بازی فاخر ایرانی اسلامی است.

رضایی افزود: بازی سازان خوبی داریم که به محتوا خوب پرداختند، اما حمایتی از آنها نشده و فکر می‌کنم مثل سینما که سه نوع سینما داریم ما در بازی هم همینطور هستیم بازی تجاری است و نوع دیگر به آنها پرداخته می‌شود و از آنها حمایت می‌شوند و بازی‌های که قرار است فاخر باشند و نشان دهنده فرهنگ و ارزش‌های ایرانی باشند، احتیاج به حمایت‌های بیشتری دارند تا بتوانند شکل بگیرند و امیدوارم شاهد اتفاقات خوبی در زمینه بازی‌های ایرانی باشیم.

رویداد محتوایی بازی آرا از بیست و پنجم تا بیست و هفتم اردیبهشت با معرفی بازی های منتخب در تهران برگزار می شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • تام کروز از خلبانان ایرانی الهام گرفت
  • تعیین نتایج قبل از برگزاری مسابقات در سطوح پایه فوتبال!
  • رویداد ملی بازی آرا، کمک به صنعت تولید بازی در کشور
  • نخستین کارخانه مشترک میان مصر و آلستوم فرانسه
  • ساخت آجر‌های هوشمند انرژی با استفاده از پسماند
  • راه اندازی داشبورد آنلاین آمارنامه ملزومات دارویی
  • راه‌اندازی داشبورد آنلاین آمارنامه ملزومات دارویی
  • مشخصات ال۹۰ ایرانی اعلام شد + عکس
  • اگر واکسن آسترازنکا زده‌اید، بخوانید
  • ساخت سریال‌های جدید «الف ویژه» در دستور کار تلویزیون