Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/زنجان رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست خرم‌دره گفت: هجوم انسان‌ها به زیستگاه‌های حیات‌وحش در این فصل از سال به منزله تیر خلاصی بر پیکر بی‌جان طبیعت است.

توکل سلیمانی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه هر ساله با آغاز فصل بهار و رویش گیاهی در مراتع، عزیمت حیوانات اهلی و انسان به مراتع و جنگل‌ها آغاز می‌شود، اظهار کرد: مراتع جایگاه اصلی حیوانات و جانوران است اما شگفتی آنجا است که انسان به غذای علوفه‌ای این گونه از جانداران هم رحم نکرده و با عناوین مختلف، از جمله سبزی و تره‌کوهی و گیاهان دارویی به پوشش گیاهی دست‌درازی می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه بدترین اقدام نیز هنگام چیدن این قبیل گیاهان به ریشه‌کنی و پیازکنی انواع مختلف آنان است، اضافه کرد: نتیجه این اقدام نیز علاوه بر تخریب و تضعیف مراتع، کاستن از حجم تغذیه حیوانات اهلی و دام‌های سبک و سنگین است.

سلیمانی با یادآوری اینکه متاسفانه در بررسی پیامدهای این گونه از اقدامات متعرضان به طبیعت به نظارت نکردن اداره منابع‌طبیعی برمی‌خوریم که ماموران و جنگل‌بانان بسیار کمتر و کمتر در محیط طبیعی حضور دارند، تصریح‌ کرد: این موضوع در حالی است که اداره منابع‌طبیعی در حوزه فرهنگ‌سازی و آموزش و اقدامات نرم‌افزاری در بین گروه‌های مختلف مردم نیز عملکرد غیرقابل قبولی دارد.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست خرم‌دره با بیان اینکه چرای بیش از حد دام، ورود و خروج بی‌موقع دام به مراتع، کنترل نشدن پروانه چرای دامداران و شاخ شماری نکردن احشام از عمده علل تضعیف پوشش گیاهی در کوه‌ها، جنگل‌ها و مراتع است، متذکر شد: متاسفانه این سازمان هیچ برنامه‌ای برای تقویت پوشش گیاهی در مناطق مختلف ندارد بر همه این ضعف‌های نظارتی شخم دامنه کوه‌ها توسط روستائیان و بوته‌کنی توسط سودجویان و اخیرا هم پدیده نوظهوری به نام آفرود سواران با ماشین‌های شاسی‌بلند را هم بیفزایید که جملگی موجب وضعیت بسیار بد پوشش گیاهی کوه‌ها ومراتع شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: زنجان استانی اجتماعی طبيعت پوشش گیاهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۰۱۰۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستور استاندار خراسان رضوی بر راه اندازی تیمارگاه حیات وحش در استان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، استاندار خراسان رضوی در بازدید خود از اداره کل محیط زیست استان که به مناسبت هفته زمین پاک صورت گرفت، دستور ساخت تیمارگاه حیات وحش استان را صادر کرد.

یعقوبعلی نظری در این بازدید با اشاره به ضرورت فرهنگ‌سازی، اطلاع‌رسانی و آموزشی در حوزه محیط زیست، گفت: با ارتباطی که از طریق این محور‌ها برقرار می‌شود مدیریت این حوزه راحت‌تر پیش خواهد رفت.

وی افزود: محیط‌زیست یک زیرساخت لازم برای همه فعالیت‌هاست که هم برای حال و هم برای آینده ضرورت دارد.

استاندار خراسان رضوی بر روان‌سازی و تسریع در صدور مجوز‌ها تاکید و بیان کرد: در محیط زیست نگاه ایجابی باید وجود داشته باشد.

در این تیمارگاه، حیات وحش از جمله پرندگان آسیب دیده تیمار می‌شوند و پس از بهبودی به محیط زیست برخواهند گشت.

استاندار خراسان رضوی در برنامه امروز خود از بخش‌های مختلف اداره کل محیط زیست استان بازدید کرد و از نزدیک در جریان فعالیت این حوزه قرار گرفت.

دیگر خبرها

  • مبارزه با تغییرات اقلیمی با استفاده از پوشش گیاهی
  • دستور استاندار خراسان رضوی بر راه اندازی تیمارگاه حیات وحش در استان
  • پارک های جنگلی، اکوسیستمی ارزشمند اما بحرانی
  • دو رأس بزغاله کوهی به دامان طبیعت بازگردانده شدند
  • ارائه طرح جنگلداری چندمنظوره توسط محقق ایرانی
  • لزوم حضور به موقع در بحران‌های طبیعی/وقوع۳۰ آتش‌سوزی در مراتع سقز
  • رنگین شدن سفره‌های مردم مراغه با گیاهان کوهی
  • رنگین شدن سفر‌ه ها با رویش گیاهان در مناطق کوهستانی مراغه
  • رنگین شدن سفر‌ه ها با رویش گیاهان کوهی مراغه
  • به صدا درآمدن زنگ خطر انقراض ۵۰ گونه گیاه دارویی وخوراکی درآذربایجان غربی