Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@02:06:52 GMT

خطر انقراض گیاهان دارویی در چهارمحال و بختیاری

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۰۱۵۱۲

خطر انقراض گیاهان دارویی در چهارمحال و بختیاری

ایسنا/چهارمحال و بختیاری معاون اداره فنی مرتع اداره کل منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری گفت:موضوعی که موجب نگرانی از آینده گیاهان دارویی و ارزشمند موجود در چهارمحال و بختیاری می‌شود برداشت آن‌ها پیش از کامل شدن رشد طبیعی است که این موضوع می‌تواند آن‌ها را با خطر انقراض رو به رو کند.

عزت‌الله سلیمانی در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص گیاهان دارویی خوراکی در چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: هرساله با آغاز فصل بهار طبیعت و منابع خدادادی نعمت‌های بی‌بدیل و گسترده‌ای را به انسان‌ها عرضه می‌کنند که یکی از آن‌ها گیاهان دارویی، عطری و ادویه‌ای هستند و امروزه نیز مصرف و توجه به این گیاهان با فرهنگ مردم استان عجین شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون اداره فنی مرتع اداره کل منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری افزود: از ۱۲۰۰ گونه گیاهی شناسایی شده در این استان ۲۳۰ گونه دارای خواص دارویی هستند که از آخرین روزهای زمستان تا آخرین روزهای بهار قابلیت عرضه، برداشت و استفاده دارند.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین خواص گیاهان موجود در فصل بهار طبع گرم آن‌ها است چرا که با خاصیت سم‌زدایی سبب از بین رفتن اخلاط در بدن می‌شود همچنین سمومی که در فصل پاییز و زمستان در اثر بی‌تحرکی و... در بدن انسان تجمع می‌کنند با مصرف این گیاهان از بین می‌روند که همین موضوع نیز دلیل استقبال مردم چهارمحال و بختیاری از این گیاهان و استفاده آن‌ها است.

سلیمانی با اشاره به تنوع مصرفی گیاهان دارویی موجود در چهارمحال و بختیاری، عنوان کرد: بسیاری از این گیاهان را می‌توان به صورت‌های مختلف مانند تازه‌خوری، پخته، سرخ شده، ترشی، شوری و... مصرف کرد و این تنوع مصرف نیز یکی دیگر از دلایل استقبال مردم از این گیاهان است.

معاون اداره فنی مرتع اداره کل منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: هرساله اواخر زمستان و اوایل بهار گونه‌های گیاهی ارزشمندی مانند کلوس، شنگ، کارداریا، پرموسیر، اندشت، تره کوهی، بن سرخ، ترشک، ریواس، کنگر، پیاز موسیر، آویشن، انواع پونه‌های کوهی، مرزه بختیاری، مریم گلی و ده‌ها گیاه با ارزش دیگر در سبد مصرفی مردم قرار می‌گیرند.

وی تصریح کرد: موضوعی که موجب نگرانی از آینده گیاهان دارویی و ارزشمند موجود در چهارمحال و بختیاری می‌شود برداشت آن‌ها پیش از کامل شدن رشد طبیعی است که این موضوع می‌تواند آن‌ها را با خطر انقراض رو به رو کند به همین دلیل به مصرف‌کنندگان و افرادی که کار برداشت، حمل و نقل و فروش این گیاهان را برعهده دارند توصیه می‌شود اجازه دهند گیاه مراحل رشد فیزیولوژیک خود را طی کرده و سپس برای برداشت آن‌ها اقدام کنند چرا که با این کار بقای این گونه‌های ارزشمند تضمین می‌شود.

سلیمانی یادآور شد: جهت حفظ و جلوگیری از انقراض گیاهان دارویی برابر ماده ۴۳ قانون حفاظت و بهره‌برداری، بوته‌کنی گیاهان تخلف اعلام شده و با متخلفان مطابق قانون برخورد می‌شود همچنین یگان حفاظت منابع طبیعی نیز از طریق گشت‌ها و اکیپ‌های ثابت و سیار با هرگونه تخلفی در این زمینه برخورد خواهند کرد البته مرتع‌داران نیز با بکارگیری قرقبان عملیات حفاظت از عرصه‌ها را انجام می‌دهند.

معاون اداره فنی مرتع اداره کل منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اهمیت آموزش بهره‌برداران در حفظ گیاهان دارویی، خاطرنشان کرد: برگزاری کلاس‌های آموزشی جهت ارتقا سطح فکر بهره‌برداران، تهیه، تصویب و احاله مدیریت طرح‌های مدیریت منابع طبیعی اعم از طرح‌های مرتع‌داری، جنگل‌کاری و ماده سه و... راهکارهایی است که منابع طبیعی جهت ساماندهی بهره‌برداری از عرصه‌ها با مشارکت بهره‌برداران اجرا و نظارت می‌کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی منطقه چهارمحال و بختیاری گياهان دارويي فصل بهار چهارمحال و بختیاری گیاهان دارویی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۰۱۵۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرزده‌های استاندار جدید لرستان از ادارات

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان لرستان؛استاندار لرستان در بازدید از مجموعه کشت و صنعت فجر صفای خرم آباد گفت:کشت و صنعت فجر صفای خرم آباد ظرفیت سرمایه گذاری کلان در حوزه کاشت و عصاره‌گیری گیاهان دارویی را دارد.
ابوطالب شفقت افزود:مجموعه کشت و صنعت فجر صفای خرم آباد علاوه بر کشت گیاهان دارویی و فعالیت های دامی، گردشگری مدرن را دنبال می کنند که می تواند در سطح ملی و بین المللی پذیرای میهمانان مختلف باشد.
 استاندار لرستان بازدید دانشجویان و دانش آموزان از فجر صفا را اقدام مثبتی برای اشاعه فرهنگ « ما می توانیم » دانست و گفت:سرمایه گذار این مجموعه همه اقدامات را با صبر و حوصله و انجام کارهای پژوهشی پیش برده و همه کارها از جمله واحد هیدروپونیک و درختچه های کشت بافت را ایرانی کرده است.
وی انجام کار پژوهشی و تولید محصولات کاملا ایرانی را از مزیت های این مجموعه برشمرد وافزود:نژاد دامی که وارد مجموعه شده بود، تغییر یافته و ایرانی شده است.
استاندار لرستان با تأکید بر ایجاد زنجیره ی ارزش دام و تولید پوست و پشم در کشت و صنعت خرم آباد گفت: با توجه به سطح اراضی این مجموعه،چنانچه گیاهان دارویی کشت و عصاره گیری شود مردم نیز می توانند در هر جای استان نسبت به کاشت و فروش گیاهان دارویی به کشت و صنعت اقدام کنند که درآمد این امر از تولید برخی محصولات رایج کشاورزی هم بیشتر است.
شفقت افزود:بیش از ۵۰ نقطه ی استانظرفیت کشت و توسعه گیاهان دارویی را دارد که جهاد کشاورزی باید در این  زمینه به صورت جدی اقدام کند.



دیگر خبرها

  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان
  • سرزده‌های استاندار جدید لرستان از ادارات
  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • انهدام باند قاچاق و تهیه زغال از چوب آلات جنگلی در گلبهار/۴ نفر از اتباع بیگانه دستگیر شدند
  • شکار یک پلنگ ایرانی توسط یک تبعه پاکستان (+عکس)
  • خبر شکستن یک سد معیشتی در ساوه چه بود؟
  • گیاهان دارویی بومی ایلام، در خطر انقراض
  • گیاهان خوراکی خودرو؛ گنجینه‌ای ارزشمند در چهارمحال و بخیاری
  • بازگشت ۳۷۰ هکتار از اراضی جنگلی مازندران به طبیعت
  • عملکرد فرمانداران و روسای اداره های جهاد کشاورزی فارس