Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بازار نیوز»
2024-04-27@09:02:25 GMT

علت اصلی کمبود روغن در بازار مشخص شد

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۰۲۳۱۶

سرپرست مدیریت نظارت و بازرسی محصولات کشاورزی سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی گفت: کمبودی که در حال حاضر در سطح کشور شاهد آن هستیم به علت ادامه روش‌های توزیع پیش از قانون انتزاع است. مشکل تامین و توزیع در حال حاضر خود را نشان داده، زیرا سهمیه استان کاهش پیدا کرده است.

به گزارش بازارنیوز، ناصر شعربافیان در خصوص التهاب و کمبود روغن در بازار اظهار کرد: کمبودی که در حال حاضر در سطح کشور شاهد آن هستیم به علت ادامه روش‌های توزیع پیش از قانون انتزاع است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قانون انتزاع مسئولیت تامین و توزیع این محصول را به جهادکشاورزی منتقل کرد؛ لذا ایراد اصلی، تامین روغن مصرفی خانوار استان از سایر استان‌ها است.

وی افزود: در حال پیگیری ساماندهی ساختار تامین و توزیع روغن در سطح استان هستیم یعنی به عبارتی سهمیه مورد نیاز استان باید از واحد‌های تولیدی داخل استان تامین شود. در حال حاضر چهار کارخانه تصفیه روغن در سطح استان وجود دارد که این کارخانه‌ها ظرفیت تولید بیش از نیاز استان را نیز دارند.

سرپرست مدیریت نظارت و بازرسی محصولات کشاورزی سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی در پاسخ به این سوال که چند درصد از سهمیه استان در خود آن تولید می‌شود، بیان کرد: در روش توزیع فعلی هر مرحله با مرحله بعدی متفاوت است، یعنی سهمیه اسفند و بهمن استان متفاوت بود. میزان تولید کارخانه‌های استان بستگی به میزان روغن خامی دارد که به آن‌ها اختصاص داده می‌شود و این عدد در ماه‌های مختلف متفاوت است. آنچه که نیاز داریم عدد ثابتی است، اما چیزی که به ما تخصیص داده می‌شود کمتر از این عدد است.

شعربافیان ادامه داد: مصرف ماهانه روغن نباتی در استان برای خانوار حدود ۷۰۰۰ تن، برای اصناف حدود ۱۲۰۰ تن و برای صنعت حدود ۹۰۰ تن است، یعنی استان ماهانه ۹۱۰۰ تن روغن نباتی نیاز دارد. ظرفیت تولید چهار کارخانه تصفیه روغن موجود در استان بالغ بر ۱۲ هزار تن است.

وی عنوان کرد: سهمیه اختصاص داده شده به استان در اسفند ماه برای مصرف خانوار ۵۶۲۰ تن بود که همین سهمیه را نیز از کارخانجات مختلفی به ما دادند. درخواست ما این است که این سهمیه از کارخانجات داخل استان داده شود.

سرپرست مدیریت نظارت و بازرسی محصولات کشاورزی سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی اضافه کرد: سهمیه هر ماه باید در ابتدای ماه مشخص شود. سهمیه‌ها در کل کشور یک ماه عقب است یعنی تخصیص روغن خام به واحد‌های تولیدی برای تولید محصول و توزیع در شبکه یک ماه عقب است و این عقب بودن باعث خالی شدن قفسه فروشگاه‌ها و احساس کمبود می‌شود.

شعربافیان خاطرنشان کرد: احساس کمبود باعث فراهم شدن زمینه سواستفاده، ایجاد بازار سیاه و افزایش قیمت‌ها می‌شود؛ این موضوعات دست به دست هم داده و مشکلات فعلی را ایجاد می‌کنند. در حال حاضر مشکل کمبود و افزایش قیمت روغن در صنف و صنعت جدی‌تر است.

وی اظهار کرد: سهمیه روغن در نظر گرفته شده برای صنف و صنعت در اسفند ماه کمتر از ۴۰۰ تن بود که مسلماً کافی نبوده و در این حوزه کمبود داریم. از زمانی که جهادکشاورزی متولی موضوع روغن شده است؛ اصلاح ساختار تامین و توزیع روغن در هر سه بخش خانوار، صنف و صنعت مدنظر قرار گرفته و در بالاترین رده‌های وزارت نیز این موضوع پیگیری می‌شود.

سرپرست مدیریت نظارت و بازرسی محصولات کشاورزی سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی افزود: شرایط فعلی موضوع دیروز و امروز نیست؛ مشکل تامین و توزیع در حال حاضر خود را نشان داده، زیرا سهمیه استان کاهش پیدا کرده است. متولی تصمیم‌گیری میزان سهمیه‌ها وزارت جهادکشاورزی و انجمن‌های مرتبط تامین و توزیع است.

شعربافیان بیان کرد: با پیگیری‌های انجام شده بلافاصله پس از اعلام و توزیع سهمیه فروردین، مشکلات حوزه روغن حل خواهد شد. سهمیه‌ای که جذب استان شده و در شبکه توزیع قرار گرفته تماماً بر اساس قیمت مصوب عرضه می‌شود. قیمت مصوب، قیمتی است که روی تولیدات انواع احجام روغن وجود دارد.

وی ادامه داد: هرگونه شکایت گران‌فروشی از طرف مردم پیگیری می‌شود؛ اگر فروشگاهی بخشی از روغن را از شبکه عرضه به مردم خارج کند و عرضه خارج از شبکه داشته باشد برای آن فروشگاه پرونده تشکیل خواهد شد. در این راستا ۲ محموله عرضه خارج از شبکه به وزن ۵۰ تن در استان کشف و در این خصوص پرونده تشکیل شد.

سرپرست مدیریت نظارت و بازرسی محصولات کشاورزی سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی عنوان کرد: از مردم تقاضا داریم در صورت مشاهده از طریق سامانه‌های مختلف از جمله سامانه پیامکی ۳۷۶۵۵۵۵ یا از طریق تلفن ۱۲۴ تخلفات را گزارش دهند.

/ ایسنا

برچسب ها: کمبود روغن ، علت اصلی ، مشکل تامین و توزیع لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000RB8

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: کمبود روغن علت اصلی مشکل تامین و توزیع تامین و توزیع حال حاضر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۰۲۳۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افرایش دو برابری داروخانه‌ها در خوی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،دکتر حبیب زاده رئیس دانشکده علوم پزشکی خوی در بازدید فرماندار از روند توزیع دارو از انبار دارویی این دانشکده گفت: در دوسال گذشته با صدور مجوزتاسیس به ۳۰ داروخانه جدید شمار داروخانه‌های این شهرستان از ۲۸ داروخانه به ۵۸ داروخانه رسید و روند توزیع و تامین دارو در شهرستان به استاندارد هاو شاخص‌های لازم نزدیک شد
وی افزود: در این مدت همچنین با را ه اندازی یک داروخانه شبانه روزی جدید تعداد داروخانه‌های شبانه روزی شهرستان به ۹ داروخانه رسیده است 
دکتر عمرانی معاون غذا داروی دانشکده علوم پزشکی خوی هم باشاره به تامین وتوزیع دارو در شهرستان گفت: با تدابیر لازم کلیه دارو‌های انتی بیوتیک و سرم مورد نیاز شهرستان خوی به موقع تامین شده و هیچ گونه مشکلی در زمینه تامین دارو در بیمارستان‌ها و داروخانه‌های این شهرستان وجود ندارد 
علی نژاد فرماندار خوی هم با تاکید برضرورت تامین به موقع دارو برای داروخانه‌ی شهرستان برضرورت نظارت در توزیع شبکه دارو برای جلوگیری از کمبود دارو تاکید کرد

دیگر خبرها

  • مانور نظارت بر مراکز تامین، تولید و توزیع کالا‌های اساسی در شهرستان یزد
  • کاهش سهمیه سوخت تراکتورداران مهمترین دغدغه کشاورزان اسدآبادی
  • سهمیه ایران در لیگ قهرمانان آسیا مشخص شد
  • سهمیه ایران در مسابقات باشگاهی آسیا مشخص شد
  • کمبود آمبولانس در خرمشهر بیداد می‌کند
  • توزیع بیش از ۴۷ هزار تن آرد روستایی در بین روستائیان استان قزوین
  • توجه به زیرساخت‌های حوزه امنیت غذایی یک ضرورت است
  • توسعه زیرساخت‌ها در بنادر امری ضروری است
  • افرایش دو برابری داروخانه‌ها در خوی
  • ضرورت توجه به زیرساخت‌های حوزه امنیت غذایی