Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-06@23:26:36 GMT

انتخاب دستکش ایمنی محافظ مناسب

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۰۶۰۴۸

انتخاب دستکش ایمنی محافظ مناسب

دستکش ایمنی از تجهیزات حفاظتی است که هدف آن پوشاندن و محافظت از دست های اپراتور است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ دستکش ایمنی از تجهیزات حفاظتی است که هدف آن پوشاندن و محافظت از دست های اپراتور است.

دستکش ها کاربردهای صنعتی بسیار متنوعی دارند: جابجایی، حفاظت حرارتی، محافظت در برابر سرما، مواد دی الکتریک و شیمیایی، بریدگی و غیره.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خواص دستکش مربوط به موادی است که از آن ساخته شده اند. مواد مورد استفاده بستگی به کاری دارد که باید انجام شود: دستکش چرمی ضخیم برای جابجایی، دستکش پارچه ای ضخیم یا کولار برای کار در محیطی که درجه حرارت بالا است، دستکش های لاتکس، پی وی سی، نیتریل برای آزمایشگاه ها و صنایع شیمیایی؛ دستکش مش فلزی برای جلوگیری از بریدگی و ...

قبل از انتخاب دستکش های حفاظتی، مهم است که مطمئن شوید که آن ها در برابر خطرات معین شده، مقاوم هستند، و مطابق با وظیفه ای هستند که باید انجام دهند، راحت هستند و توسط استاندارد مناسب تایید شده اند.

چگونه دستکش ایمنی انتخاب کنیم؟

در یک محیط صنعتی، اپراتورها ممکن است با خطرات مختلفی مواجه شوند:

خطرات مکانیکی (خرد شدن، بریدگی ، سوراخ شدن ) خطرات حرارتی (گرما ، سرما ) خطرات شیمیایی (کار با مواد شیمیایی خالص یا مخلوط) خطرات الکتریکی (شوک، قوس الکتریکی، برق گرفتگی)

نوع کار و زمان تماس را مشخص کنید

نوع دستکش کار که انتخاب می کنید به ماهیت کاری که باید انجام شود بستگی دارد. آیا تماس با مواد خطرناک وجود خواهد داشت؟ آیا این مواد مرطوب خواهند بود یا روغنی؟

دستکشی که انتخاب می کنید به ماهیت تماس با ماده خطرناک نیز بستگی دارد. آیا این تماس طولانی خواهد بود یا متناوب؟ آیا دستکش ها به طور کامل یا جزئی غوطه ور خواهند شد؟ کدام قسمت های بدن (دست، مچ، بازو) باید محافظت شود؟

به خاطر داشته باشید : دستکش‌های نازک محافظت کمتری نسبت به دستکش‌های قوی ضخیم ارائه می‌کنند، اما مهارت بهتری را برای اپراتور تضمین می‌کنند. بنابراین مسئله ، سازش بین سطح حفاظت و مهارت در حرکت است. دستکش های کوتاه برای پاشش های ساده مناسب هستند، اما برای غوطه وری کامل، دستکش هایی را انتخاب کنید که طول آن ها از عمق غوطه ور شدن بیشتر باشد.

 

راحتی اپراتور را در نظر بگیرید

کاربر باید با دستکش ایمنی راحت باشد، آنها نباید خیلی بزرگ یا خیلی کوچک باشند زیرا ممکن است مانع کار اپراتور شود. برای یافتن اندازه ی مناسب به راهنمای اندازه ارائه شده توسط سازنده مراجعه کنید.

به خاطر داشته باشید : اگر نمی توانید دستکش کار خوب متناسب با اندازه خود پیدا کنید، بهتر است دستکش کوچکتر از دستتان را  انتخاب کنید.

مراقب آلرژی های لاتکس باشید که به طور فزاینده ای شایع می شود. در این مورد، جایگزین هایی مانند نیتریل وجود دارد.

در نهایت، دست ها می توانند در داخل دستکش عرق کنند، که می تواند اپراتور را آزار دهد. برای کاهش اثرات تعریق، از پوشیدن دستکش های نخی زیر دستکش های محافظ خود دریغ نکنید.

 

انواع دستکش ایمنی کار چیست؟

دستکش حفاظت مکانیکی : آنها با استاندارد EN 388 مطابقت دارند. در برابر سایش، برش، پارگی و سوراخ شدن مقاومت می کنند. مقاومت به طور کلی از 0 تا 4 درجه بندی می شود. هر چه امتیاز بالاتر باشد، سطح مقاومت بالاتر است. این نوع دستکش های محافظ 80 درصد بازار را تشکیل می دهند. دستکش محافظ شیمیایی : آنها با استاندارد EN 374 مطابقت دارند.در برابر نفوذ مواد شیمیایی (متانول، سود سوزآور، اسید سولفوریک و غیره) محافظت می کنند. دستکش محافظ حرارتی (حرارت و آتش ): آنها با استاندارد EN 407 مطابقت دارند. نسوز هستند و در برابر حرارت تماس، گرمای همرفت، گرمای تابشی و پاشش فلز مذاب محافظت می کنند. دستکش محافظ حرارتی ( سرما ) : آنها با استاندارد EN 511 مطابقت دارند. در برابر سرمای همرفتی، سرمای تماسی مقاوم بوده و ضد آب هستند. دستکش حفاظتی الکتریکی : آنها با استاندارد EN 60903 مطابقت دارند. این دستکش های عایق در برابر شوک الکتریکی و انفجار قوس الکتریکی در حین فعالیت های مربوط به ولتاژ محافظت می کنند. آنها اغلب از لاستیک طبیعی ساخته می شوند.

 

کدام ماده را برای دستکش کار حرفه ای خود انتخاب کنم؟

 هیچ ماده دستکشی نمی تواند در برابر همه مواد خطرناک محافظت کند، در اینجا 16 نوع دستکش ایمنی موجود را با ویژگی های آنها (مزایا و معایب) ارائه می دهیم و توضیح می دهیم که در چه مواردی می توانید از آنها استفاده کنید. به خاطر داشته باشید : برای کارهایی که نیاز به تماس با مواد مرطوب یا روغنی دارند، از دستکش هایی با سطح زبر یا بافت استفاده کنید که چسبندگی بهتری به شما می دهد.

 

دستکش های نخی و پارچه ای : اینها رایج ترین دستکش هایی هستند که برای کارهای عمومی استفاده می شوند. آنها سطح بالایی از محافظت را ارائه نمی دهند. آنها عمدتا برای جلوگیری از خراش های کوچک استفاده می شوند، اما نه برای جلوگیری از سوختگی و بریدگی. همچنین اگر زیر دستکش های محافظ دیگر قرار گیرند می توانند به عنوان پوششی برای جلوگیری از تعریق استفاده شوند. زمینه های کاربرد : دست زدن به اشیاء شکننده. دستکش پارچه ای روکش دار : آنها در برابر برخی از مواد شیمیایی با غلظت متوسط ​​محافظت می کنند. زمینه های کاربرد : آزمایشگاه . دستکش توری فلزی : مش فلزی به پارچه دوخته می شود. این دستکش ها محافظت بی نظیری در برابر سوراخ شدن و بریدگی دارند. زمینه های کاربرد : فرآوری مواد غذایی ، نجاری. دستکش چرمی :در برابر جرقه و حرارت متوسط ​​مقاوم هستند. آنها همچنین محافظت در برابر خطر بریدگی و ساییدگی را ارائه می دهند. چسبندگی و عایق خوبی دارند. آنها در معرض دمای بالا خشک می شوند و ترک می خورند. زمینه های کاربرد : جوشکاری دستکش لاتکس : آنها در برابر مواد شیمیایی، روغن ها، حلال ها و میکروارگانیسم ها مقاوم هستند.آنها راحت هستند و مهارت حرکتی بالایی دارند، بنابراین برای کارهای دقیق مناسب هستند. آنها بسیار الاستیک و مقاوم هستند. زیست تخریب پذیر هستند. از آنجایی که  نازک هستند، در برابر سوراخ شدن یا گرما مقاوم نیستند. به خاطر داشته باشید که بسیاری از افراد به لاتکس حساسیت دارند. زمینه های کاربرد : صنایع غذایی، شیمیایی ، نفت و پزشکی. دستکش لاستیکی بوتیل: آنها در برابر اسیدها (اسید نیتریک، اسید سولفوریک، اسید هیدروکلریک و پراکسید و غیره) محافظت می کنند و مایعات را جذب نمی کنند. در برابر دماهای سرد و گرم، سایش و خوردگی مقاوم هستند. زمینه های کاربرد : صنعت نفت دستکش کولار: آنها بسیار بادوام هستند. در برابر بریدگی و سایش مقاوم هستند. از سرما و گرما محافظت می کنند. آنها مستحکم هستند در حالی که امکان تحرک سطح بالایی را فراهم می کنند. آنها اغلب در زیر نوع دیگری از دستکش استفاده می شوند. زمینه های کاربردی : کلیه بخش های صنعت.

دستکش آلومینیومی:آنها حفاظت بازتابی و عایق را ارائه می دهند.آنها برای کار در تماس با گرما ایده آل هستند زیرا تا دمای 1000 درجه سانتیگراد محافظت می کنند.زمینه های کاربرد : جوشکاری، کوره و ذوب، آزمایشگاه. دستکش وینیل :آنها برای مواد غیر خطرناک مناسب هستند. خاصیت ضد الکتریسیته ساکن دارند. برای قرارگیری بهتر کمی پودر می شوند.آنها ارزان هستند. دوام کمتری دارند. زمینه های کاربرد : صنایع غذایی. دستکش نیتریل : آنها از لاستیک مصنوعی ساخته شده اند و جایگزین خوبی برای لاتکس در صورت حساسیت هستند. آنها محافظت مکانیکی و محافظت شیمیایی خوبی در برابر حلال های کلردار ارائه می دهند. آنها به ویژه برای محیط های مرطوب و چرب مناسب هستند. آنها بسیار ضد آب هستند و مقاومت حرارتی خوبی دارند (250 درجه سانتیگراد). در برابر سوراخ شدن مقاوم هستند. در برابر کتون ها و محصولات هالوژن چندان مقاوم نیستند. زمینه های کاربرد : صنایع شیمیایی، غذایی و خودروسازی دستکش پی وی سی : در برابر اسید مقاوم هستند. آنها در برابر الکل و مواد شوینده نفوذ ناپذیر هستند.عایق هستند.ضد آب و ضد هوا هستند.حفاظت آنها در برابر هیدروکربن های معطر و هالوژن کم است.زمینه های کاربرد : صنایع غذایی، شیمیایی و نفت. دستکش نئوپرن: آنها در برابر فرآورده های نفتی، مایعات هیدرولیک، الکل و اسیدهای آلی محافظت می کنند. آنها انعطاف پذیر و راحت هستند. آنها در برابر خطرات مکانیکی کمتر موثر هستند. در برابر حلال های معطر مقاومت چندانی ندارند. زمینه های کاربرد : خودروسازی ، صنایع شیمیایی و نظافت صنعتی. دستکش نومکس:در برابر درجه حرارت بالا مقاوم هستند.آنها همچنین می توانند بسیاری از مواد شیمیایی را تحمل کنند. دستکش زتکس : آنها در برابر شعله و جرقه مقاوم هستند. دستکش لاستیکی ویتون در برابر هیدروکربن ها مقاوم هستند. دستکش پلی اورتان: در برابر سایش و پارگی مقاوم هست

 

چه زمانی باید از دستکش ایمنی پودری استفاده کرد؟

دستکش های پودری عمدتاً از لاتکس، وینیل یا نیتریل هستند. آنها یک مزیت مضاعف دارند:

تعریق را محدود می کنند. پوشیدن  و درآوردن آن  آسان است.

آنها برای چه مواردی مناسبند؟

دستکش های پودری مخصوصاً برای فعالیت های آزمایشگاهی و بیمارستانی مناسب هستند.

 

چه زمانی نباید از دستکش پودری استفاده کرد؟

استفاده از دستکش های پودری در صنایع غذایی توصیه نمی شود زیرا پودری که از نشاسته ذرت تشکیل شده است را نمی توان با مواد غذایی برای مصرف مخلوط کرد.

این پودر همچنین می تواند برای کاربر ایجاد حساسیت کند. ایالات متحده اخیراً دستکش های جراحی پودری را به این دلیل که ادعا می شود باعث ایجاد مشکلات تنفسی جدی در بیماران می شود، ممنوع کرده است.

 

آیا دستکش ایمنی یکبار مصرف را انتخاب کنم یا قابل استفاده مجدد؟

دستکش های یکبار مصرف اغلب نازک هستند، به طوری که محافظت و بهداشت را فراهم می کنند و در عین حال سطح بالایی از حساسیت لمسی و سهولت حرکت را ایجاد می کنند. این دستکش ها در صورت تماس با مواد شیمیایی کم تهاجم محافظت می کنند. بنابراین آنها برای بخش پزشکی مناسب هستند زیرا از هرگونه خطر بیولوژیکی و باکتریولوژیکی بین مراقبان و بیماران جلوگیری می کنند. با این حال، آنها برای دست زدن به مواد شیمیایی تهاجمی مناسب نیستند. در حالی که دستکش های لاتکس محبوب ترین نوع دستکش یکبار مصرف هستند، دستکش های وینیل و نیتریل نیز مزایای خود را دارند.

 

دستکش های لاتکس: انعطاف پذیر و راحت هستند و سطح بالایی از حساسیت لمسی را ارائه می دهند. زمینه های کاربرد : صنایع غذایی و پزشکی. دستکش های وینیل: برای استفاده کوتاه مدت و کم خطر (بدون تماس با محصولات خطرناک) مناسب هستند. زمینه های کاربرد : صنعت پزشکی. دستکش های نیتریل: ضد حساسیت و مقاوم در برابر مواد نفتی و شیمیایی هستند. زمینه های کاربرد : صنایع غذایی و الکترونیک.

 

دستکش کار ایمنی با قابلیت استفاده مجدد

دستکش های ایمنی قابل استفاده مجدد اغلب ضخیم تر از دستکش های یکبار مصرف هستند و بنابراین مقاومت شیمیایی و مکانیکی بالایی دارند. آنها در برابر مایعات و محصولات خطرناک مقاومت بیشتری دارند و بنابراین اگر کاربرد شما شامل دست زدن به مایعات یا محصولات خطرناک است، باید نسبت به دستکش های یکبار مصرف ترجیح داده شود. از طرف دیگر، از آنجایی که ضخیم‌تر هستند، نسبت به دستکش‌های یکبار مصرف حساسیت کمتری نسبت به لمس دارند. بسته به ماهیت عنصر مورد استفاده، اقدامات احتیاطی خاصی باید انجام شود.

پس از تماس با یک ماده شیمیایی بسیار فرار ، دستکش ها را می توان قبل از استفاده مجدد در دمای اتاق شسته و خشک کرد. شما همچنان باید قبل از استفاده مجدد، دستکش کار را بررسی کنید تا مطمئن شوید که آسیبی ندیده اند. پس از تماس با یک ماده شیمیایی غیر فرار ، آلودگی زدایی می تواند دشوار باشد. برخی از اسیدها پتانسیل تجزیه بالایی دارند. در این صورت، اکیداً توصیه می شود که از دستکش ها استفاده مجدد نکنید.

 

کلاس های مختلف دستکش های ایمنی کدامند؟

طبق دستورالعمل‌های اروپایی CEE/89/686 و CEE 93/69 ، دستکش‌های ایمنی به 3 کلاس ، متناسب با سطوح خطر تقسیم می‌شوند.

کلاس I : این دستکش ها در برابر حداقل خطرات مانند دستکش های یکبار مصرف محافظت می کنند. آنها توسط استاندارد EN 420:2003 اداره می شوند .

 

دسته دوم II : این دستکش ها در برابر حداقل خطرات مانند دستکش های یکبار مصرف محافظت می کنند. بسته به خطرات، استاندارد EN 420:2003 همچنان اعمال می شود، اما استانداردهای دیگری نیز به آن اضافه شده است: دستکش برای خطرات مکانیکی ( EN 388:2003 ) / دستکش برای سرما ( EN 511:2006 ) / دستکش برای خطرات حرارتی ( EN 407:2004 )

 

دسته III: این دستکش ایمنی از خطرات عمده ای مانند خطرات شیمیایی محافظت می کند.

 

منبع : فروشگاه لوازم ایمنی آرکو

 

 


 

 

منبع: دانا

کلیدواژه: دستکش های یکبار مصرف آنها با استاندارد EN خاطر داشته باشید زمینه های کاربرد برای جلوگیری محافظت می کنند ارائه می دهند آنها در برابر استفاده مجدد مواد شیمیایی مطابقت دارند دستکش ها دستکش ایمنی مناسب هستند صنایع غذایی مقاوم هستند دستکش ها باید انجام راحت هستند سطح بالایی دستکش کار سوراخ شدن نوع دستکش برای کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۰۶۰۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیرانوند نباید در پنج بازی گل بخورد؛ رقابت حسینی و پورحمیدی برای کسب دستکش طلایی

به گزارش قدس آنلاین، تیم‌های فوتبال پرسپولیس و سپاهان در هفته بیست و پنج لیگ برتر روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت در ورزشگاه آزادی رو در روی هم قرار گرفتند که این بازی در پایان با نتیجه تساوی بدون گل به پایان رسید.

نکته مهم این دیدار حضور علیرضا بیرانوند دروازه‌بان پرسپولیس درون دروازه این تیم پس از غیبت طولانی مدت به دلیل مصدومیت بود که توانست دروازه خود را بسته نگه دارد تا با ۱۱ کلین شیت پشت سر سید حسین حسینی و حسین پورحمیدی دروازه‌بانان تیم‌های استقلال تهران و تراکتور در رده دوم قرار بگیرد.

تنها پنج هفته تا پایان مسابقات لیگ برتر زمان باقی است و اختلاف بیرانوند با صدر جدول کلین شیت ۳ عدد است و اگر دروازه‌بان شماره یک تیم ملی و پرسپولیس خواهان دریافت جایزه دستکش طلایی است باید حداقل در چهار بازی از پنج دیدار تیمش، دروازه خود را بسته نگه دارد.

پرسپولیس در این پنج هفته، روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت در قائمشهر میهمان نساجی خواهد بود، شاگردان «اوسمار ویه‌را» پس از آن باید در روز ۲۲ اردیبهشت رو در روی هوادار قرار گیرند. سرخ‌ها در هفته بیست و هشتم، میزبان استقلال خوزستان در ورزشگاه آزادی خواهند بود و در دو هفته پایانی به ترتیب رو در روی شمس آذر در قزوین و مس رفسنجان در تهران قرار خواهند گرفت.

بیرانوند در این پنج بازی کار راحتی نخواهد داشت و در صورتی که رقبای او نتوانند دروازه خود را بسته نگه دارند، دروازه‌بان پرسپولیس می‌تواند بار دیگر جایزه دستکش طلایی را از آن خود کند.

اما آنچه مشخص است رقابت اصلی برای کسب دستکش طلایی میان سید حسین حسینی دروازه بان استقلال حسین پورحمیدی دروازه بان تراکتور است.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • راهنمای خرید نهال گردو اصلاح شده ضمانتی و معتبر
  • آمادگی حداکثری برای محافظت از گندم‌های خریداری شده در کشور
  • چه مواد غذایی از آسیب های آلودگی هوا محافظت می‌کند
  • کشور‌های مختلف برای محافظت از کودکان چه کردند؟
  • چطور یک کولر گازی مناسب انتخاب کنیم
  • بیرانوند نباید در پنج بازی گل بخورد؛ رقابت حسینی و پورحمیدی برای کسب دستکش طلایی
  • رقابت سخت بین حسینی و پورحمیدی برای کسب دستکش طلایی
  • دستکش گلر برزیلی نساجی به ارث رسید!
  • رقابت برای دستکش «طلا» سخت شد/ بیرانوند نباید در ۵ بازی گل بخورد
  • قطعی شد: دستکش طلا برای ستاره آرسنال