Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، حضور دانشجویان خارجی در هر کشور، علاوه بر درآمدزایی ارزی، موجب مشارکت فعال در روند جهانی شدن علم و تسهیل انتقال فناوری و غنی شدن فرایند آموزش می‌شود. به همین دلیل، کشورهای پیشرفته برای افزایش تعداد دانشجویان خارجی، برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری می‌کنند.

آمارها از تعداد دانشجویان داخلی و خارجی در دانشگاه‌های ایران نشان می‌دهد که از مجموع سه میلیون، ۲۰۶ هزار و ۳۸۰ نفر دانشجویان کشور در سال ۱۴۰۰، سه میلیون و ۱۷۹ هزار و ۸۸۰ نفر دانشجوی داخلی و ۲۶ هزار و ۵۰۰ نفر دانشجوی خارجی بوده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نمودار زیر بیانگر درصد دانشجویان داخلی و خارجی کشور در سال ۱۴۰۰ است؛

سهم دانشجویان خارجی در سال ۱۴۰۱ کمتر از یک درصد خواهد بود

با وجود تاکید کارشناسان بر سیاستگذاری در جهت افزایش تعداد دانشجویان خارجی در ایران؛ اما پیش‌بینی می‌شود تعداد دانشجویان خارجی در سال ۱۴۰۱ با افزایش ۵۰۰ هزار نفری به ۲۷ هزار نفر خواهد رسید. مقایسه تعداد دانشجویان خارجی با تعداد برآوردشده از دانشجویان داخلی در سال ۱۴۰۱ و محاسبه سهم آن‌ها از کل دانشجویان کشور، همچنان نشان‌دهنده سهم کمتر از یک درصد این دانشجویان است.

آمارها از تعداد دانشجویان حضوری وزارت علوم هم بیانگر این است که از مجموع ۷۰۱ هزار و ۶۲۰ نفر دانشجوی حضوری، تعداد دانشجویان داخلی ۶۸۷ هزار و ۹۷۶ نفر و تعداد دانشجویان خارجی ۱۳ هزار و ۶۴۴ نفر بوده است. پیش‌بینی می‌شود که سال ۱۴۰۱ در حالی که تعداد دانشجویان حضوری داخلی به ۶۸۸ هزار نفر افزایش خواهد یافت؛ اما تعداد دانشجویان خارجی حضوری به ۱۳ هزار نفر کاهش یابد.

انگلیسی چگونه کشوری پیشرو در جذب دانشجویان بین‌المللی شد؟

بررسی آمارهای جهانی نشان می‌دهد که انگلیس بیشترین سهم را از دانشجویان خارجی دارد. به طوری که ۲۰.۷ درصد از کل جمعیت دانشجویی این کشور را دانشجویان بین‌المللی تشکیل می‌دهد. کارشناسان معتقدند که دانشجویان خارجی به دلایلی مانند کیفیت آموزش، شهرت دانشگاه، طول دوره فرصت‌های کاری دانشگاه‌های انگلیس را انتخاب می‌کنند.

انگلستان یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین سیستم‌های آموزشی در جهان را دارد که مدتهاست یکی از کانون‌های برتر آموزشی است. چرا که از محققان و معلمان آکادمیک در سطح جهانی استفاده می‌کند. معمولا مدت دوره تحصیلی کارشناسی چهار سال است؛ اما انگلستان این فرصت را برای دانشجویان فراهم می‌کند که دوره کارشناسی خود را سه ساله به پایان برسانند که این یک مزیت به حساب می‌آید. کوتاه شدن دوره تحصیل فرصتی برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها برای دانشجویان بین‌الملل ایجاد می‌کند. 

یکی دیگر از مزایای تحصیل در دانشگاه‌های انگلستان این است که دانشجویان می‌توانند تا ۲۰ ساعت در هفته در حین تحصیل کار کنند و همچنی در طول تابستان به صورت تمام وقت ادامه تحصیل دهند. این مورد هم یکی از تجارب سودمند برای دانشجویان خارجی است که می‌توانند در زمان دانشجویی فضای کار را تجربه کنند چون در بازار کار امروزی، مدرک تحصیلی به تنهایی برای رسیدن به یک حرفه خوب کافی نیست. 

به نظر می‌رسد با توجه به مزایای حضور دانشجویان بین‌الملل در کشورها هم از جهت درآمدزایی و هم از جهت رشد علمی، لازم است وزارت علوم برنامه‌های جدی‌تری برای جذب دانشجویان خارجی داشته باشد. 

انتهای پیام/

عاطفه نظارتی‌زاده کد خبر: 1136805 برچسب‌ها دانشجویان غیرایرانی

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: دانشجویان غیرایرانی تعداد دانشجویان خارجی دانشجویان خارجی دانشجویان داخلی دانشجویان بین سال ۱۴۰۱ هزار نفر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۰۷۹۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌اندازی مرکز آموزش زبان فارسـی به غیرفارسی زبانان در دانشگاه شهرکرد

یاسر پیرعلی رئیس دانشگاه شهرکرد گفت: با توجه به دشواری‌های دریافت این مجوز از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و تعداد محدود این مراکز در سطح کشور، با تعاملات و پیگیری‌های انجام شده، مجوز راه‌اندازی و فعالیت مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی‌زبانان (آزفا)، در اردیبهشت‌ماه از سوی مدیرکل امور دانشجویان بین‌المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، به دانشگاه شهرکرد اعطا شد.

وی افزود: نظر به سیاست‌های گسترش زبان فارسی در تمامی کشو‌رهای منطقه و جهان، دانشگاه شهرکرد با ایجاد و گسترش این مرکز، می‌تواند به یکی از محور‌های اصلی جذب و آموزش زبان فارسی به اتباع خارجی و دانشجویان بین‌المللی در استان و کشور تبدیل شود.

بیشتر بخوانید

ارسال ۲۱۰ مقاله به نخستین همایش ملی دانش سنتی محیط‌زیست در شهرکرد

پیرعلی اضافه کرد: مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی‌زبانان فرصتی را فراهم می‌آورد که فارسی‌آموزان برای دستیابی به اهداف شغلی و ادامه تحصیل در ایران، زبان فارسی را در زمانی کوتاه یاد بگیرند. در انتهای هر دوره به زبان‌آموزان مدرک بین‌المللی ارائه می‌شود که مورد تأیید وزات علوم، تحقیقات و فناوری ایران است.

وی گفت: هم اکنون بیش از ۳۰۰ دانشجوی بین الملل در دانشگاه شهرکرد مشغول به تحصیل هستند و دانشگاه شهرکرد در تلاش است که با ارائه خدمات مناسب پذیرای تعداد بیشتری از دانشجویان بین الملل در آینده باشد.

پیرعلی بیان داشت: سایر دانشگاه‌های استان و کشور هم می‌توانند از خدمات مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی‌زبانان (آزفا) دانشگاه شهرکرد بهره‌مند شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • برگزاری نشست‌های تخصصی برای تبادل تجربه بین شرکت‌های ایرانی و خارجی در نمایشگاه نفت
  • رشد ۱۵ درصدی بخش نفتی اقتصاد ایران در سال گذشته
  • ایران آماده تعامل است/ ۱۵۳ میلیارد دلار حجم تجارت خارجی داریم
  •  بازتاب بین المللی تظاهرات دانشجویان آمریکا
  • پذیرش دانشجویان خارجی نمایشی از مرجعیت علمی مراکز دانشگاهی
  • بازتاب بین المللی تظاهرات دانشجویان آمریکا
  • پذیرش دانشجوی خارجی در ارشد هوشبری در دانشگاه جندی شاپور اهواز
  • افزایش ۳۰ درصدی خوابگاه متاهلین دانشگاه‌های علوم پزشکی
  • راه‌اندازی مرکز آموزش زبان فارسـی به غیرفارسی زبانان در دانشگاه شهرکرد
  • رییس دانشگاه شاهد : باید بورسیه دانشجویان کشورهای جبهه مقاومت را در دستور کار خود قرار دهیم/ سال گذشته ۵۰ دانشجو از کشورهای مقاومت را بورسیه کردیم