Web Analytics Made Easy - Statcounter

​به گزارش همشهری آنلاین، مهدی بابایی رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران درباره اظهارات شهردار تهران مبنی بر بالا بودن جریمه قطع درختان که باعث می‌شود مردم تمایلی برای کاشت درخت نداشته باشند، اظهار کرد: افزایش میزان جریمه در جریان بررسی بودجه ۱۴۰۱ در کمیسیون سلامت و محیط زیست مورد بحث قرار گرفت و ما هم به این نتیجه رسیدیم که نباید این جریمه را نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش دهیم بنابراین یک عدد خیلی جزئی افزایش دادیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او درباره نظر کارشناسان محیط زیست که می‌گویند جریمه در نظر گرفته شده آنقدری نیست که عامل بازدارنده‌ای در قطع درختان یا خشکاندن آن باشد گفت: فرضا شما به عنوان مالک و یا سازنده شروع به ساخت و ساز می‌کنید؛ جلوی درب منزل شما سه درخت چنار است که نه به دلیل ساخت و ساز بلکه به دلیل تغییر اقلیم یکی از آن‌ها خشک می‌شود؛ در این شرایط حداقل ۲۰۰ میلیون تومان برای یک اصله درخت باید جریمه پرداخت کنید، در حالی که مالک اقدام به خشک شدن هم نکرده بلکه درخت خشک شده و این عدد خیلی بالا است و به دیه یک انسان نزدیک شده است. 

بابایی با اشاره به اینکه جریمه قطع درخت نباید مشابه دیه انسان باشد، تصریح کرد: این حد رویکرد بازدارنده احتیاج نبوده و نباید دیه یک گیاه را مشابه یک انسان بدانیم. در هر صورت بالا بودن این عدد بازدارنده است اما در مجموع با کاهش این عدد مخالف هستم و از طرفی هم با رشد این عدد براساس تورم سالیانه نیز مخالف هستم. 

او در پاسخ به سوال دیگری درباره وضعیت منابع آبی پایتخت در تابستان پیش رو با توجه به کم بارشی در آغاز فصل بارش اظهار کرد: ما در مدیریت شهری با سازمان آب و وزارت نیرو جلساتی را در حوزه‌ای که مربوط به بهره برداری از آب‌های زیرزمینی است برگزار کردیم. همچنین جلساتی را با سازمان بوستان‌ها داشتیم تا بتوانیم برنامه‌های بهره وری آب حوزه‌های فضای سبز و مکانیزاسیون آبیاری را داشته باشیم تا میزان مصرف آب را کاهش دهیم. 

عضو شورای شهر درباره توقف بهره‌برداری از حلقه‌های چاه های آب افزود: این موضوع را پیگیری کردیم که آیا براساس برنامه پنج‌ساله سوم مکانیزاسیون آبیاری، بهره وری و مسدود کردن چاه‌ها پیشرفت دارند یا خیر. چرا که براساس برنامه پنج‌ساله باید سالانه بهره برداری از حداقل ۵ الی ده چاه آب را متوقف کنیم و به جای آن از پساب‌های تصفیه خانه‌ها استفاده کنیم. از این برنامه عقب هستیم و بررسی‌های ما هم نشان می‌دهد که وزارت نیرو نیز آنگونه که باید پای کار نیست. 

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران گفت: ابتدا باید پساب تصفیه خانه در اختیار ما قرار بگیرد و بعد از آن نسبت به مسدودسازی چاه اقدام کنیم. در حال حاضر ۱۴ کیلومتر شبکه آبیاری ایجاد کردیم تا از پساب تصفیه خانه استفاده کنیم اما به دلیل‌ همکاری نکردن وزارت نیرو موفق نشدیم، درب چاه‌ها را مسدود کنیم و این همکاری بیشتر وزارت نیرو را می‌طلبد. 

 ۱۴ کیلومتر شبکه آبیاریِ آماده معطل یک تفاهمنامه

او با تاکید بر اینکه باید بتوانیم برداشت از چاه‌ها را متوقف و پساب را جایگزین کنیم، افزود: چاه‌هایی که در تهران استفاده می‌شوند معین است و براساس برنامه ریزی باید بتوانیم برداشت از تعدادی از این چاه‌ها را متوقف کرده و از پساب‌ها استفاد کنیم اما اکنون با وجود اینکه ۱۴ کیلومتر شبکه آماده داریم که تا تصفیه خانه هم این شبکه را رساندیم، اما موفق نشدیم که به یک تفاهم برسیم و پساب در اختیار ما قرار گیرد. 

بابایی ادامه داد: البته جلساتی را برگزار کردیم و پیگیری‌ها در حال انجام است اما اینکه خود وزارت نیرو و شرکت آب و فاضلاب رویکرد توجه به مسائل زیست محیطی را به مسائل اقتصادی اولویت دهد، می‌تواند به مدیریت بهینه منابع آب تهران بحران را حل کند. 

۴۰۰ حلقه چاه برای آبیاری فضای سبز تهران 

عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران ادامه داد: حدودا ۴۰۰ حلقه چاه برای آبیاری فضای سبز مورد استفاده قرار می‌گیرد و در تلاش هستیم این میزان را کاهش دهیم. توصیه کردیم در مناطق تصفیه خانه‌های محلی برای تصفیه روان آب‌ها استفاده شود چرا که کیفیت آبی که از تصفیه خانه‌ها دریافت می‌شود براساس بررسی صرفا می‌تواند به صورت قطره‌ای برای پارک‌های جنگلی اطراف تهران استفاده شود و توصیه نمی‌شود که از پساب تصفیه خانه‌ها برای پارک‌ها در داخل شهر استفاده کنیم. 

او ادامه داد: بنابراین اگر بتوانیم در محلات از تصفیه خانه‌های محلی برای تصفیه روان آب‌ها استفاده کنیم و کیفیت را بالا ببریم می‌توانیم از آن‌ها در حوزه بوستان‌ها و پارک‌های شهری استفاده کنیم.

کد خبر 670391

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: تصفیه خانه ها استفاده کنیم وزارت نیرو شورای شهر محیط زیست فضای سبز چاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۰۹۱۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فضای سبز بروجرد با پساب آبیاری می‌شود

یحیی عیدی بیرانوند در مراسم روز زمین پاک، اظهار کرد: در اسلام به توسعه فضای سبز و درختکاری سفارش شده است و همه در قبال زیبایی زمین مسؤولیم.

وی بیان کرد: شهرداری بروجرد در غرب کشور، اولین شهری است که برای آبیاری فضای سبز از پساب استفاده می‌کند. در غرب کشور چنین پروژه‌ای شروع نشده است و با این طرح، استفاده از آب شرب برای آبیاری فضای سبز قطع خواهد شد و یک کار اساسی و زیربنای برای آینده شهر بروجرد است.

او افزود: برای تفکیک زباله با شرکت‌های بومی و غیربومی رایزنی کرده‌ایم و هر شرکت برنامه بهتری برای تفکیک زباله داشته باشد با شهرداری قرارداد خواهد بست.

 

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • چاه‌های مسدود شده شهرداری قم فک پلمب شد
  • قطع درختان در محدوده باغ موزه قصر
  • ماجرای قطع درختان در بوستان قصر چیست؟
  • ۵ اتفاقی که شهرداری تهران پای درختان ایستاد | دیه قطع درختان شهر کجا هزینه شد؟
  • ۵ اتفاقی که شهرداری تهران پای درختان ایستاد | توسعه فضای سبز با عوارض قطع درختان
  • ۵ اتفاقی که شهرداری تهران پای درختان ایستاد
  • احداث و راه اندازی ۳۹۰۰ مترمکعب تصفیه خانه پساب در غرب تهران
  • فضای سبز بروجرد با پساب آبیاری می‌شود
  • فک پلمب چاه‌های مسدود شده شهرداری قم
  • آیا خشکاندن و آب ندادن به درختان جرم است؟