Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  روز یکشنبه ایرنا از موسسه تحقیقات آب، «محمدرضا کاویانپور» افزود: وضعیت بارش‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری تا هجدهم فروردین‌ماه نشان می‌دهد به‌جز بخش‌هایی در محدوده‌های جنوب و جنوب شرق کشور و همچنین برخی از حوضه‌های آبریز نسبتا کوچک مربوط به دریای خزر، در اکثر نقاط میزان بارش‌ها زیر نرمال قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه‌داد: بارش‌ها در حوضه‌های آبریز محدوده مناطق مرکزی و مرزی شرقی کشور و همچنین در بسیاری از حوضه‌های آبریز جنوب غربی کشور (شامل حوضه‌های آبریز کرخه و زهره- جراحی) وضعیت خوبی را در مقایسه با مقادیر بلندمدت تاریخی نشان نمی‌دهد و در واقع در شرایط خشکسالی قرار دارند.

رییس موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو گفت: میزان متوسط بارش دریافتی کشور از ابتدای سال آبی جاری تاکنون بر اساس منابع اطلاعاتی مختلف، بین ۱۹ تا ۲۷ درصد کاهش نسبت به مقادیر بلندمدت تاریخی دارد.

وی اضافه‌کرد: در فروردین ماه امسال نسبت به متوسط تاریخی وضعیت اسفناک است و ۹۰ درصد کاهش بارش بر اساس آمارهای درازمدت در فروردین‌ماه اتفاق افتاده است، این در حالی است که بخش قابل‌توجهی از نیاز آبی سالیانه کشور از بارش‌های بهاری تامین می‌شود.

کاویانپور اظهار داشت: البته پیش‌بینی‌های قبلی این موسسه در خصوص بارش ماه فروردین در سطح کشور نیز کاهش جدی بارش‌ها در مناطق زیادی از کشور به‌خصوص جنوب و جنوب غرب کشور و حوضه کارون بزرگ، جراحی و کرخه را نشان داده بود.

وی درباره وضعیت ماه‌های آتی گفت: پیش‌بینی بارش برای فروردین تا خردادماه و مقایسه آن با متوسط تاریخی نشان دهنده احتمال بارش‌ در مناطق غربی کشور است و انتظار می‌رود بارندگی در اردیبهشت بهتر از فروردین و خرداد باشد.

رییس موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو افزود: پیش‌بینی اکثر مدل‌ها درباره تابستان متفاوت است و میزان بارش در این فصل کم بوده و اتفاق قابل‌توجهی رخ نخواهد داد.

وی خاطرنشان‌کرد: در فصل پاییز پیش‌بینی اکثر مدل‌ها بارش کمتر از نرمال را برای بسیاری از مناطق کشور نشان می‌دهد که اهمیت مدیریت بهینه منابع آب موجود برای گذر از خشکسالی پیش رو را دو چندان می‌کند.

این مسوول درباره وضعیت دمایی کشور هم گفت: اختلاف میانگین دمای متوسط روزانه از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۸ فروردین در اکثر نقاط کشور نسبت به دوره بلندمدت با افزایش دمای نیم تا چهار درجه مشاهده می‌شود که تمایل برای تقاضای آب را بیشتر خواهد کرد.

وی بیان‌داشت: بررسی اختلاف دمای ابتدای سال جاری تا ۱۸ فروردین امسال با میانگین درازمدت، نشان دهنده افزایش دما بوده و سال با گرمای ۲ درجه بالاتر از متوسط بلندمدت شروع شده است.

رییس موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو خاطرنشان‌کرد: بررسی وضعیت مخازن آبی کشور از ابتدای سال آبی و میزان آب ورودی و خروجی و مقایسه‌ها با دوره بلندمدت نشان می‌دهد که با تخلیه مدیریت‌ شده توانسته‌ایم شرایط را کنترل کنیم.

کاویانپور درباره وضعیت کسری تجمعی آبخوان‌های کشور، ادامه‌داد: ۱۲۲ میلیارد متر مکعب از مخازن از ابتدای زمان پایش با کسری همراه هستند که نشان از افزایش بی‌رویه مصارف در کشور است.

وی ادامه‌داد: پیش‌بینی ۲۰ ساله نشان از آن دارد که با کاهش بارش و افزایش دمای هوا در کشور روبه‌رو خواهیم بود که این تغییر آب و هوایی باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

برچسب‌ها تغییرات آب و هوا دریای خزر وزارت نیرو سرانه مصرف آب

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تغییرات آب و هوا دریای خزر وزارت نیرو تغییرات آب و هوا دریای خزر وزارت نیرو سرانه مصرف آب ابتدای سال آبی موسسه تحقیقات آب حوضه های آبریز فروردین ماه وزارت نیرو پیش بینی بارش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۰۹۴۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارش‌های اخیر پرشدگی سدهای کشور را چند درصد افزایش داد؟

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، حجم آب سدهای بزرگ و مهم کشور در اثر بارش‌های اخیر با یک درصد رشد از ابتدای سال آبی جاری (مهر ۱۴۰۲) تا ۱۶اردیبهشت‌ماه نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته همراه شد.

فروردین‌ماه امسال بارش‌های خوبی در برخی مناطق کشور رخ داد که برخی مواقع موجب بروز سیل شد. تداوم این بارش‌ها در اردیبهشت‌ماه نیز سبب بهبود اندک حجم آب موجود در سدهای مهم و بزرگ کشور شد.

بر اساس آمار تازه منتشر شده دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور، موجودی آب سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر ۱۴۰۲) تا ۱۶ اردیبهشت ماه نسبت به مدت مشابه در سال آبی گذشته یک درصد افزایش یافت.

بر این اساس از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر ۱۴۰۲) تا ۱۶ اردیبهشت‌ماه ۳۲.۳۹ میلیارد مترمکعب آب در سدها موجود است. سال گذشته و در همین بازه زمانی ۳۱.۹۷ میلیارد مترمکعب آب در سدها موجود بوده است.

این سدها در ایران ۱۰۰ درصد پر شده‌اند

کاهش ۵ درصدی ورودی آب به سدهای کشور

مجموع آب ورودی به سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۶ اردیبهشت در حالی به رقم ۲۸.۶۹ میلیارد مترمکعب رسیده که این میزان در سال آبی گذشته ۳۰.۳۲ میلیارد مترمکعب بوده که ۵ درصد کاهش دارد.

بر اساس این گزارش از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر ۱۴۰۲) تا ۱۶ اردیبهشت‌ماه ۱۷.۹۸ میلیارد مترمکعب آب از سدها خارج شده است.

سال آبی گذشته (ابتدای مهر ۱۴۰۱ تا آخر شهریور ۱۴۰۲) در مجموع ۱۷.۴۴ میلیارد مترمکعب آب از سدها خارج شده است.

این خروجی آب از سدها علاوه بر تأمین آب موردنیاز کشور بوده برای مدیریت بهتر سیلاب‌ها انجام شده است.

میزان پرشدگی سدها از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر ۱۴۰۲) که تا ۸ اردیبهشت‌ماه ۶۴ درصد بود با رشد یک‌درصدی به ۶۵ درصد رسید.

کد خبر 849453 منبع: ایرنا برچسب‌ها خبر مهم سد سازی آب و هوا - ایران باران سد

دیگر خبرها

  • وضعیت سدهای کشور پس از بارش‌های اخیر | هنوز ۱۱ استان دچار کم بارشی هستند
  • توزیع بیش از ۱۲۰ میلیون لیتر سوخت هوایی در فروردین ۱۴۰۳
  • بارش‌های اخیر پرشدگی سدهای کشور را چند درصد افزایش داد؟
  • خشکسالی در ۲۲ استان کشور؛ کاهش ۸.۹ درصدی بارش‌ها!
  • خشکسالی در 22 استان کشور! بارش‌ها 8.9 درصد کاهش یافت
  • بارش ها در ۲۲ استان همچنان منفی است | این ۳ استان بیشترین رشد بارش را تجربه کردند | کاهش ۹ درصدی بارش‌ها در کشور
  • کاهش ۹ درصدی بارش‌ها در کشور
  • کاهش ۹۳.۵ میلیمتری بارش‌ها در تهران
  • بهادری جهرمی: رشد تجارت خارجی فروردین، ۴۸ درصد مدت مشابه سال قبل است
  • میزان صادرات نفت اعلام شد/ تراز تجاری ایران در این وضعیت است