Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-07@18:05:16 GMT

سفیر اوکراین: چرا ایران برای کمک به ما نفت نمی‌دهد؟

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۰۹۶۹۱

سفیر اوکراین: چرا ایران برای کمک به ما نفت نمی‌دهد؟


سفیر اوکراین در ایران خواستار حمایت ایران از کشورش و ارسال سوخت برای کمک به اوکراین شده است.

به گزارش تابناک، "سرگئی بوردیلیاک" سفیر اوکراین در تهران در مصاحبه‌ای با روزنامه "آسیا" که روز شنبه (۲۷ فرودین ۱۴۰۱) بازتاب داشته است، از موضع تهران در قبال جنگ اوکراین انتقاد کرده و خواستار قرار گرفتن ایران در کنار اوکراین و حمایت تهران از "کی یف" شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این دیپلمات اوکراینی تحریم نفت و گاز روسیه از سوی اروپا را فرصتی کم نظیر برای جمهوری اسلامی ایران توصیف کرده و گفته است:" این شرایط صد در صد به نفع جمهوری اسلامی ایران است و می‌تواند آمریکا و غرب را به امضای موافقت‌نامه برجام با ایران را نزدیک‌تر کند. اما بیایید فکر کنیم که نفع روسیه برای ایران چیست؟ جمهوری اسلامی ایران اکنون در کنار روسیه ایستاده است، اما اگر مثلا فرض کنیم سال آینده مشکلاتی در روابط با روسیه به‌وجود بیاید و اگر مواضع دولت ایران در مورد عدم حمایت از اوکراین ادامه پیدا کند و سال بعد بخواهید موادغذایی‌تان را از اوکراین تأمین کنید، اوکراین خواهد پرسید شما تاکنون کجا بودید؟ یک سال پیش که ما به کمک‌های بشردوستانه شما احتیاج داشتیم، شما کجا بودید؟ "

 

او با اشاره به وضعیت روابط اقتصادی بین دو کشور ایران و اوکراین توضیحات بیشتری داد و گفت: پیشتر من در جزیره‌ی قشم بودم و آنجا تانکر‌های نفت را دیدم که منتظر مشتری‌اند فکر کردم چه می‌شد که چند تا از این تانکر‌ها را از طریق لهستان و رومانی برای کمک به اوکراین می‌فرستادید. در این صورت مایه غرورتان می‌شد که به یک کشور جنگ‌زده کمک کرده‌اید. تا آنجایی که من می‌دانم شما تا اول فروردین ممنوعیت صادراتی نفت و سوخت و مواد پتروشیمی داشتید. یعنی از فروردین شما می‌توانید این اقلام را صادر کنید. فرصت تجاری دیگری نیز برای ما و شما هست. ما برای تجهیزات کشاورزی‌مان به سوخت نیاز داریم و می‌توانیم با محصولات دیگر تهاتر کنیم. نباید این فرصت را از دست بدهیم. "


بوردیلیاک گفت:" در مورد مواد خوراکی هم تا آنجایی که من می‌دانم نخست وزیر اوکراین گفتند که این کشور برای چند سال محصولات کشاورزی، غلات، روغن، ذرت و دیگر مواد خوراکی ذخیره دارد و حتی می‌تواند صادرات داشته باشد، اما باید درنظر داشته باشیم که حدود ۸۰ هزار کیلومتر مربع در اوکراین مین‌گذاری شده است؛ و از سوی دیگر مخازن نفتی، سوخت، غلات و محصولات غذایی هدف موشک‌های روسیه قرار گرفته‌اند. پس فعلا معلوم نیست که ما بتوانیم چه میزان از زمین‌های کشاورزی را زیر کشت ببریم. من تقریباً مطمئن هستم که امسال و سال بعد در کشور کمبود و قحطی محصولات غذایی نخواهیم داشت، اما باید توجه داشت که اوکراین هشتاد درصد مواد غذایی، شامل غلات و گندم کشور لبنان، نود درصد گندم سوریه که به واسطه‌ی ترکیه به این کشور وارد می‌شود را تأمین می‌کند. "


سرگئی بوردیلیاک در ادامه توضیح داد: همچنین ۲۷ درصد موادغذایی کشور یمن از اوکراین وارد می‌شد. این‌ها آماری است که دبیر کل سازمان ملل متحد، آنتونیو گوترش ارائه کرده است. با توجه به این آمار ما، شرایط کنونی اوکراین خاورمیانه و آفریقا با خطر کمبود موادغذایی روبه رو خواهد شد. حتی ممکن است با ادامه این شرایط، ایران هم با کمبود موادغذایی مواجه شود و در این صورت افزایش قیمت مواد خوراکی در منطقه و در ایران قابل پیش‌بینی است. نصف روغن مصرفی مردم ایران از اوکراین تأمین می‌شود، یعنی از هر دو لیتری که روغن می‌خرید یک لیتر آن را اوکراین تأمین می‌کند. ما همواره این‌ها را به دولت شما اعلام می‌کنیم. "

منبع: تابناک

کلیدواژه: ماه رمضان طرح ترافیک 1401 میانکاله دعای روز پانزدهم رمضان اوکراین دیپلمات اوکراینی نفت و گاز روسیه ماه رمضان طرح ترافیک 1401 میانکاله دعای روز پانزدهم رمضان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۰۹۶۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روسیه بلافاصله پس از شکست اوکراین، بیخ گوش ما موشک مستقر می‌کند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، امانوئل ماکرون، رییس جمهور فرانسه با اشاره به زیان‌بار بودن پیروزی کامل روسیه در اوکراین، مدعی شد که این اتفاق مسکو را قادر می‌سازد تا موشک‌هایش را درست پشت دروازه‌های اتحادیه اروپا مستقر کند.

ماکرون در گفت‌وگو با «لاتریبیون» بار دیگر با حمایت از سیاست «ابهام راهبردی» در قبال روسیه، این کشور را «دشمن» خواند و گفت که چنین سیاستی، نمایش قدرت بدون «ارائه جزئیات درباره ابزار بازدارندگی» است!

وی همچنین گفت: ایجاد محدودیت‌های تئوری، ضعف تلقی می‌شود و باید رویت‌پذیری این محدودیت‌ها را حذف کنیم زیرا این اقدام، بازدارندگی ایجاد می‌کند.

به گفته ماکرون، اوکراین برای امنیت فرانسه اهمیت دارد زیرا این کشور در فاصله تنها یک هزار و ۵۰۰ کیلومتری از مرزهای پاریس واقع شده است.

رییس جمهور فرانسه مدعی شد: اگر روسیه پیروز شود، بلافاصله امنیت در رومانی، لهستان، لیتوانی و کشور ما از بین خواهد رفت. قابلیت و بُرد موشک‌های بالستیک روسیه، همه ما را در معرض خطر قرار می‌دهد.

اظهارات و ادعاهای ماکرون یک ماه پس از آن مطرح شده است که او گفته بود «کشورهای غربی قانونا باید این سوال را از خود بپرسند که اگر قرار به پیشروی روس‌ها در خط مقدم جبهه باشد و اوکراین درخواست بدهد، آیا باید به کی‌یف نیرو اعزام کنند؟»

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، اظهارات ماکرون را «بسیار مهم و خطرناک» و مدرک دیگری دال بر مشارکت مستقیم پاریس در جنگ است.

کد خبر 6097268

دیگر خبرها

  • روسیه در واکنش به تهدید انگلیس، حمله به تاسیسات این کشور را حق خود دانست
  • در صورت تحقق تهدیدهای لندن، احتمال حمله روسیه به تاسیسات نظامی انگلیس وجود دارد
  • روسیه سفرای انگلیس و فرانسه را احضار کرد
  • وزیر اسبق زلنسکی در فهرست تحت تعقیب روسیه قرار گرفت
  • اوکراین و غرب آمادگی گفت‌وگوی جدی با روسیه را ندارند
  • لاوروف: غرب و اوکراین برای مذاکره جدی با روسیه آماده نیستند
  • پیش بینی ۲۷ سال پیش برژینسکی درمورد ایران که درست از آب درآمد
  • سوئیس: به اوکراین سلاح نمی‌دهیم
  • روسیه بلافاصله پس از شکست اوکراین، بیخ گوش ما موشک مستقر می‌کند
  • روسیه وزیر دفاع سابق اوکراین را تحت تعقیب قرار داد