Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان شمالی معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی از اجرای مطالعه طرح تغذیه مصنوعی آبخوان ها برای مدیریت مصرف آب در این استان خبر داد.

وحید واسطه در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: درصدد هستیم تا مطالعه این طرح در مکان های مستعد انجام گیرد تا بعد از پایان مطالعه و اجرای طرح، مکان هایی برای مهار سیلاب ها ساخته شود تا از این طریق آبخوان و سفره های زیرزمینی تغذیه شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه امسال نیز همانند یکی دو سال گذشته با مشکل کاهش شدید بارندگی مواجه هستیم، گفت: مدیریت تشکل های آب بران یکی دیگر از برنامه هایی است که امسال برای مدیریت مصرف آب انجام می شود.

واسطه با بیان اینکه در سال های گذشته نیز مدیریت تشکل های آبران در این استان وجود داشت، افزود: هر ساله میزان آب اختصاصی از سد و شبکه های آن به آب بران اعلام و به آن ها گفته می شود که از کشت چه محصولاتی به علت شرایط موجود خودداری شود.

وی ادامه داد: تعداد زیادی از این افراد به موارد اعلامی از سوی شرکت آب منطقه ای توجه کرده و طبق آن کشت های خود را انجام می دهند، به طوریکه طی امسال کشت بهاره در را در مسیر شبکه های سد محدود کردند.

این مقام مسئول تصریح کرد: انسداد چاه های غیرمجاز، جلوگیری از اضافه برداشت چاه های مجاز و نصب چاه ها به کنتور هوشمند از دیگر اقداماتی است که امسال برای مدیریت آب در استان انجام می شود.

به گزارش ایسنا، ۳ هزار و ۳۸۰ حلقه چاه آب مجاز در این استان وجود دارد که میزان برداشت سالانه این چاه های آب ۴۲۰ میلیون متر مکعب است.

میزان اضافه برداشت چاه های مجاز از آب برداشتی چاه های غیر مجاز بیشتر است که میزان اضافه برداشت این چاه ها، ۷۰ میلیون متر مکعب است.

میزان برداشت آب از چاه های غیر مجاز استان ۴۰ میلیون متر مکعب در سال است.

۹۰ درصد از آب در استان در بخش کشاورزی استفاده می شود.

طی سال آبی گذشته ۵۵ صدم متر آب های زیرزمینی خراسان شمالی کاهش یافته و این در حالی است که در سال آبی ۹۸-۹۹، چهارده صدم متر به حجم آب آبخوان های این استان افزوده شد.

در حال حاضر آبخوان های شهرستان های اسفراین، شیروان و بجنورد در وضعیت بحرانی تری قرار دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی خراسان شمالي مدیریت آب آبخوان داری خراسان شمالی برای مدیریت آبخوان ها چاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۱۱۴۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گرد وغبار شهر اهواز به ۸ و شوش به ۴ برابر حد مجاز رسید

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خبرآنلاین؛ مدیر روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: صبح امروز غلظت گرد و غبار در اهواز بیش از هشت برابر حد مجاز و در وضعیت «خطرناک» و «قهوه‌ای» بوده است.

شهریار عسکری، مدیر روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به میزان آلاینده‌های پدیده گرد و خاک امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت، اظهار کرد: در پی وقوع گرد و غبار در استان خوزستان، طبق آخرین اندازه‌گیری‌ها در ساعت ۸ صبح امروز میزان ذرات ریزگردها در اهواز ۱۲۴۱ میکروگرم بر متر مکعب بوده است.

وی با بیان اینکه میزان مجاز آلاینده‌ها در هوا ۱۵۰ میکروگرم بر مترمکعب است، افزود: بدین ترتیب غلظت گرد و غبار در شهر اهواز بیش از هشت برابر حد مجاز و در شهر شوش بیش از چهار برابر حد مجاز بوده و هوا در این دو شهر در وضعیت «خطرناک» و «قهوه‌ای» بوده است.

عسکری بیان کرد: در این مدت غلظت گرد و غبار در شوشتر ۱۶۱ و در شادگان ۱۹۶ بر متر مکعب اندازه‌گیری شده و از حد مجاز بالاتر بوده است.

شاخص کیفیت هوا (AQI) به پنج دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شود. بر اساس این تقسیم‌بندی از عدد صفر تا ۵۰ هوا پاک، از ۵۱ تا ۱۰۰ هوا قابل قبول، از ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا ناسالم برای گروه‌های حساس، از ۱۵۱ تا ۲۰۰ هوا ناسالم برای همه گروه‌ها، از ۲۰۱ تا ۳۰۰ هوا بسیار ناسالم و از ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا خطرناک است.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901050

دیگر خبرها

  • حفاظت از حیات وحش مناطق آزاد نیازمند اجرای قرق اختصاصی است
  • حفظ منابع آبی نیازمند ترویج فرهنگ صرفه‌جویی و مسئولیت‌پذیری جمعی است
  • آخرین آمار از میزان بارش‌ها در کشور / ایران از خشکسالی دور شد؟
  • «نان کامل» چه نانی است؟
  • ابلاغ ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار سفر رییس جمهور به خراسان‌شمالی
  • رشد ۱۹ درصدی میزان بارش‌ها در خراسان شمالی طی امسال
  • تخصیص جدید اعتبارات سفر ریاست جمهوری به خراسان شمالی
  • تخصیص ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای طرح تغذیه مصنوعی بندان
  • میزان پرشدگی مخازن سد‌های کشور
  • گرد وغبار شهر اهواز به ۸ و شوش به ۴ برابر حد مجاز رسید