Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-30@02:20:35 GMT

لزوم حمایت از تولید آثار ملی و میهنی

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۱۲۳۹۲

لزوم حمایت از تولید آثار ملی و میهنی

قاسم صرافان معتقد است: «تولید آثار هنری درحوزه موسیقی‌های ملی – میهنی، در بین اقشار جامعه، حس خودباوری، وحدت و همدلی ایجاد کرده و همه مردم را فارغ از هر زبان و رنگ و قوم و نژاد زیر پرچم سه‌رنگ ایران جمع و یکدل می‌‌کند.»

روزنامه ایران: صرافان به دلیل سرودن تعداد قابل توجهی ترانه و ترانه انقلابی در سال 1400، طی روزهای گذشته چهره سال هنر انقلابی موسیقی معرفی و مورد تقدیر قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او در گفت‌وگو با «ایران» درباره ویژگی‌های شعر و ترانه‌های ملی و میهنی بیان کرد: «اشعار و ترانه‌هایی که قرار است در حوزه ملی و میهنی به یک محصول موسیقایی تبدیل شوند عموماً باید فضا و زبانی حماسی و شورانگیز داشته باشند و از دیدگاه من این شاخصه، وجهه غالب آثار این حوزه است البته کسانی که دستی در تولید آثار موسیقایی با کلام دارند و در این زمینه تجربه‌هایی کسب کرده‌اند، بخوبی می‌دانند که نمی توان برای رسیدن به یک اثر ماندگار، فرمول قطعی و مشخصی در نظر گرفت. بنابراین گاهی اوقات تطبیق موسیقی و کلام به شکلی و اجرای خواننده به صورتی با هم چفت می‌شوند و  کار دلنشینی تولید می‌‌شود و مورد استقبال قرار می‌‌گیرد.

در حالی که شاید به لحاظ نظریه‌پردازی، مطابق استانداردهای کامل و کافی ذهنی ما نباشد، اما خوش نشستن برخی از کلمات و تکیه کلام‌ها، خصوصاً در این گونه آثار باعث می‌‌شود آن اثر، برجسته، ماندگار و برای عموم مردم و مخاطبین دلنشین باشد. از نظر محتوا و مضمون هم باید گفت که اشاره به اسطوره‌ها یا افتخارات ملی و میهنی و با کمک از استعاره‌های اقلیمی مانند دماوند، اروند، خلیج فارس و... یا ویژگی‌های قابل اتکایی که در میراث فرهنگی یا طبیعت این آب و خاک وجود دارد، شاعر و ترانه‌سرا می‌تواند در جهت آفرینش یک اثر حماسی و شورانگیز در این حوزه تلاش و حرکت کند. البته درکنار بحث‌های حماسی می‌‌توان از زاویه احساسی هم به آثار ملی و میهنی  نگاه کرد اما آن چیزی که بیشتر دیده می‌‌شود و غلبه دارد، آثار باشکوه و باعظمت و حماسی و پرشور است که مخاطب را نیز با شور و حماسه خود همراه می‌‌کند. نکته دیگر ویژگی سهل و ممتنع بودن این آثار است که معنای آن، سرودن یک اثر روان و ساده و در عین حال عمیق و فاخر است البته گاهی این آثار به سمت شعاری شدن پیش می‌‌روند که از جذابیت آنها کم می‌کند، بنابراین این اشعار باید همزمان دارای مضامینی قوی و شاعرانه و در کنار آن زبانی ساده و روان و مناسب جهت همراهی با ملودی باشند.»


این نویسنده و شاعر در ادامه  به آثار تولید شده در این زمینه اشاره کرد و افزود: «سال‌ها قبل، در این حوزه آثار موفقی در قالب موسیقی‌های پاپ، سنتی و تلفیقی تولید و منتشر شده که جذابیت و ماندگاری بسیاری داشته که برخی از آنها تصنیف‌های فاخر، خاص و بی نظیری هستند مانند تصنیف «ای ایران ای مرز پرگهر» با صدای استاد بنان یا تصنیف‌هایی که با همکاری مرحوم استاد شجریان و مرحوم استاد محمدرضا لطفی  ساخته شدند و هنوز هم این آثار جزئی از آثار برجسته موسیقی و قطعات و تصنیف‌های حماسی در حوزه موسیقی سنتی هستند  یا کارهای زیبایی که سالار عقیلی، محمد معتمدی، حجت اشرف‌زاده و دیگر خوانندگان در این حوزه تولید کردند. در حوزه موسیقی پاپ و تلفیقی هم آثار بسیار خوبی تولید شده و مورد استقبال قرار گرفته و این موفقیت‌ها نشان می‌‌دهد که تا حدود زیادی، اصول لازم برای تولید چنین محصولاتی رعایت شده و این کار‌ها دیده شده‌اند. اگرچه به نظر من هر چقدر در این حوزه بتوانیم تولید محصول داشته باشیم، مخاطب این را از شما خواهد پذیرفت و نیاز به تولید چنین آثاری بسیار مشخص است چون این گونه آثار می‌‌تواند در بین اقشار جامعه، حس خودباوری، وحدت و همدلی ایجاد کند و در حقیقت همه را فارغ  از هر زبان و رنگ و قوم و نژاد زیر پرچم سه رنگ ایران جمع کرده  و یکدل کند.


صرافان به استفاده از شخصیت‌های ملی و میهنی اشاره کرد و گفت: به نظر می‌‌رسد در این زمینه موفقیت‌های کمتری در حوزه موسیقی به چشم می‌‌خورد و درباره اسطوره‌ها،  قهرمان‌ها و شخصیت‌های ملی مذهبی و شهدا  کارهای ملی و میهنی چندان موفق نبوده‌ایم و آثار برجسته‌ای تولید نشده است. البته شاید از لحاظ کمی، تعداد آثار، قابل توجه باشد اما به لحاظ کیفی و اثرگذاری و رسیدن به یک اثر ماندگار، به نظرم خیلی موفقیتی به دست نیامده است.


صرافان در پایان اشاره کرد که در حوزه کودک و نوجوان  نیز شاهد تولید آثار پرتعداد و با کیفیتی در حوزه ملی میهنی نیستیم. همین طور جای خالی کنسرت‌ها و آثار ارکسترال با شکوه نیز در این حوزه کاملاً احساس می‌شود. شاید یکی از دلایلش هزینه بالای تولید آثار ارکسترال باشد که باید حمایت‌هایی از طریق مؤسسات مرتبط و حوزه‌ها انجام شود.

انتهای پیام/

 

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: حوزه موسیقی ملی و میهنی تولید آثار یک اثر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۱۲۳۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاسداشت ادبیات، شعر و موسیقی اصیل ایرانی در شبکه آموزش

محمد مهدی قاسمی مدیر شبکه آموزش سیما و علیرضا قزوه مدیر دفتر شعر و موسیقی و سرود با هم دیدار و گفتگو کردند.در این نشست به جایگاه ویژه میراث پرشکوه شعر فارسی که گنجینه بی نظیر معرفت واخلاق و زیبایی و معنویت است، جایگاه شایسته شعر در بخش‌های گوناگون، موسیقی ملی و آیینی و انقلابی در برابر ابتذال اشاره و در جهت تولید و ارتقاء آثار مرتبط و همکاری گسترده‌تر فی مابین بحث و گفتگو شد.

 قاسمی گفت: با عنایت به اهمیت زبان و ادبیات فارسی و ضرورت سیاست گذاری و برنامه ریزی در این خصوص و با توجه به اهداف، ماموریت‌ها و اولویت‌ها، شبکه آموزش سیما آمادگی دارد تا در خصوص ادبیات فارسی، شعر و موسیقی اصیل ایرانی هر گونه همکاری لازم با دفتر شعر و موسیقی و سرود و دیگر مجموعه‌ها و نهاد‌ها را به عمل آورد.

همچنین گسترش فرهنگ و ادبیات فارسی، بهره گیری از ظرفیت اقوام و موسیقی فولکلور و محلی، آواز، تصنیف و مناجات خوانی، ارتباط و تعامل با شبکه نوای موسیقی و شعر اداره کل، پایش و تولید برنامه‌های جدید، تخصصی و فاخر در این حوزه‌ها و آموزش صحیح و تخصصی شاعری، نویسندگی و برنامه ریزی برای تولید مشترک برنامه شیر و شکراز دیگر موضوعاتی بود که در این نشست مورد بحث و گفتگو و در دستور کار طرفین قرار گرفت.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون

دیگر خبرها

  • انتشار دومین فراخوان حمایت از تولید فیلم ۱۰۰
  • لزوم برندینگ شهری با احیای گرافیک محیطی
  • سازمان اوقاف از جهش اقتصادی و مؤسسات دانش‌بنیان حمایت می‌کند
  • لزوم حمایت شوراها از شهرداران/ نفوذ از بیرون سبب ایحاد اختلاف در شورا می‌شود
  • تفاهم تولید آثار نمایشی مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برتر منعقد شد
  • لزوم ایجاد فضای مناسب برای مشارکت مردم در تحقق شعار سال
  • پاسداشت ادبیات، شعر و موسیقی اصیل ایرانی در شبکه آموزش
  • نهضت پلاتوسازی در دستور کار است/ برگزاری المپیاد هنر
  • حال موسیقی ایران خوب است
  • حرکت سازمان اوقاف در مسیر مولدسازی و بهبود اقتصاد کشور با حمایت از شرکت‌های دانش بنیان + فیلم