Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@00:02:23 GMT

روزی وابسته به ایمان، شغل و توانمندی‌های انسان نیست

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۱۲۶۲۸

روزی وابسته به ایمان، شغل و توانمندی‌های انسان نیست

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید محمدباقر علوی تهرانی استاد حوزه علمیه همزمان با ایام ماه مبارک رمضان در مسجد حضرت امیر (ع) به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: در بحث روزی، مراد رسیدن به بینش درست نسبت به روزی است، و آنچه که منطبق به شرع مقدس است. روزی تقسیم شده و روزی هر کسی هم معین است.

این کارشناس مذهبی با استناد به آیات قرآن کریم بیان کرد: خداوند می‌فرماید ما در زندگی دنیا معیشت بندگان را در میانشان تقسیم کرده‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین آمده هیچ چیز نیست زیر این گنبد خضری مگر اینکه خزانه‌اش دست خدا است. از امام صادق (ع) روایت شده اگر روزی تقسیم شده است که شده است، برای چی حرص می‌زنید. حضرت امیر (ع) این فرمایش را زیاد می‌فرمودند: به یقین بدانید بنده‌ها، هر چقدر که دارای هوش بالایی باشند و هر میزانی که تلاش کنند، و هر مقدار که دانش فنون کسب و کار را داشته باشند، محال است بیشتر از آنچه که خدا مقرر کرده، به دست بیاورند، آن تقسیم بندی بر اساس حکمت است. روزی خدا وابسته به هیچ شرطی نیست، نه به ایمان، نه به توانمندی و دانش و نه به شغل، شرط ارتزاق، جنبنده بودن است.

وی با بیان اینکه روزی وابسته به شغل نیست، گفت: هیچ جنبنده‌ای روی زمین نیست مگر اینکه روزی او به دست خداست. این آیه شریفه بیان مبارکش این است که روزی به شغل، به مقدار اشتغال، و به سختی و آسانی کار ربطی ندارد.

علوی تهرانی با اشاره به اینکه مردم در باور به روزی پنج گروه هستند، عنوان کرد: گروه اول، کسانی هستند که بر این اندیشه‌اند که روزی از ناحیه کار است نه از ناحیه خدا، این‌ها کافر هستند. گروه دوم، عده‌ای بر این باور هستند که روزی هم به دست خدا هست و هم کار نقش دارد، این‌ها مشرک هستند. گروه سوم، عده‌ای اعتقاد دارند روزی به دست خداست و کسب وسیله روزی است. ابهام دارند، این‌ها منافق هستند. گروه چهارم، گروهی بر این باورند که روزی به دست خداست، و کسب و کار وسیله است، حق این عقیده را ادا نمی‌کنند، و می‌افتند در تجارت حرام، این‌ها اهل گناه هستند. و در نهایت گروه پنجم، کسانی هستند که اعتقاد دارند، روزی دست خداست کسب هم سبب است، حق این مطلب را هم ادا می‌کنند و عصیان نمی‌کنند، در مسیر روزی مؤمن هستند و لقمه آن‌ها هم پاک است. نظریه پنجم صحیح است.

استاد حوزه علمیه با تاکید بر اینکه شغل، روزی ساز نیست، آنچه را که خدا مقدر کرده است، به واسطه کار، به شما می‌رسد، گفت: قاعده کار کردن نخست کسب حلال، پرهیز از بیکاری و میانه‌روی در کار است. امام عسکری (ع) فرمودند: مبادا روزی ضمانت شده تو از عمل واجب، تو را باز بدارد. همچنین باید توجه داشت که روزی وابسته به توانمندی و دانش نیست. حضرت امیر (ع) فرمودند: روزی به توانمندی افراد نیست. قارون گفت آن چه را که شما می‌بینید، بر اساس دانش من است، بعد حضرت حق می‌فرماید، از این با دانش‌تر قبل نبوده که ما هلاکش کردیم، همین عامل باعث شد که به زمین فرو برود چون غرور پیدا کرد، غرور او باعث تفاخر شد.

وی با بیان اینکه روزی را خدا عطا می‌کند، به یکی زیاد می‌دهد به یکی کم می‌دهد، این بر اساس حکمت خدا تقسیم می‌شود، اظهار داشت: حضرت امیر (ع) فرمودند: اگر روزی بر اساس هوش و توانمندی بود حیوانات و انسان‌های ساده از گرسنگی می‌مردند. لازم به تاکید است که روزی وابسته به ایمان هم نیست. در سوره مبارکه اسرا آیه ۲۰ خداوند دو گروه را معرفی می‌کند نخست کسانی که دنیا را انتخاب و خدا را انکار می‌کنند و دسته دیگر کسانی که آخرت را انتخاب می‌کنند، این‌ها مؤمن به خدا هستند. خداوند می‌فرماید به هر دو گروه روزی می‌دهیم.

علوی تهرانی در پایان خاطرنشان کرد: اگر تفکر به رزق و روزی، صحیح شد، آنگاه یک ارتباطی با امام عصر (ع) می‌توان برقرار کرد، با لقمه حرام نمی‌شود محضر امام عصر رسید. لا یَمسّهُ اِلّا المُطَهَّرون،، باید در مقام تطهیر بود.

کد خبر 5468787 فاطمه علی آبادی

منبع: مهر

کلیدواژه: حوزه علمیه قرآن ماه مبارك رمضان ماه رمضان 1401 ماه امید ماه رمضان 1401 ماه امید ماه مبارك رمضان قرآن قرآن کریم فعالیت های قرآنی سازمان دارالقرآن الکریم سازمان تبلیغات اسلامی آیت الله خامنه ای امام حسن مجتبی ع نمایشگاه قرآن اوقات شرعی مقام معظم رهبری روزی وابسته دست خدا حضرت امیر دست خداست بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۱۲۶۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری اعضای یک باند وابسته به داعش در ترکیه

وزیر کشور ترکیه امروز (دوشنبه) از دستگیری اعضای یک باند وابسته به داعش در این کشور خبر داد.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، «علی یرلیکایا» وزیر کشور ترکیه با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی «ایکس» (توییتر سابق) اعلام کرد که نیروهای امنیتی کشورش چند فرد مظنون به همکاری با داعش را در شهر استانبول بازداشت کرده‌اند.

وی اعلام کرد که این باند وابسته به داعش در حال آماده سازی خود برای انجام یک حمله تروریستی در ترکیه بودند.

پلیس ترکیه ۱۲ فروردین نیز در یک عملیات گسترده در ۲۱ استان، ۵۱ نفر را به ظن ارتباط با داعش دستگیر کرده بود.

وزیر کشور ترکیه بار دیگر بر مبارزه قاطعانه کشورش با معضل تروریسم تاکید کرد.

نیروهای امنیتی ترکیه به طور مداوم پیگرد و بازداشت عناصر و هواداران گروه تروریستی داعش در مناطق مختلف این کشور را در دستور کار دارند. این گروه تروریستی بارها مسوولیت عملیات تروریستی مختلفی را در ترکیه به عهده گرفته است.

دیگر خبرها

  • دستگیری اعضای یک باند وابسته به داعش در ترکیه
  • بازداشت چند داعشی در استانبول
  • تسلیم شدن ۱۰۰ تروریست الشباب سومالی
  • نمایشگاهی از صنایع‌دستی و هنر‌های وابسته در زابل
  • افتتاح نمایشگاه صنایع‌دستی و هنر‌های وابسته در زابل
  • افتتاح نمایشگاه صنایع‌دستی و هنرهای وابسته در زابل
  • معرفی پنجمین سرمربی فصل تیم پرحاشیه!
  • هویت پوشالی صهیونیست‌ها در مقابل ایمان و قدرت موشکی ایران فروریخت
  • روحیه عقیدتی میان نیروهای انقلابی تقویت شود
  • جامعه و دولت به درآمدی که مردم ایجاد می‌کنند وابسته است