Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@01:52:59 GMT

رتبه ۱۹ قزوین در هزینه‌های خالص یک خانوار شهری

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۱۴۶۸۲

رتبه ۱۹ قزوین در هزینه‌های خالص یک خانوار شهری

ایسنا/قزوین مدیرکل اقتصاد و دارایی استان قزوین گفت: استان قزوین از نظر بالا بودن متوسط هزینه‌های خالص یک خانوار شهری در رتبه ۱۹ قرار دارد و بالاتر بودن تورم مناطق شهری استان ۳۶.۲ درصد از میزان رشد متوسط هزینه‌ها به معنی کاهش ارزش واقعی هزینه‌های خالص خانوارهای شهری در سال ۱۳۹۹ است.

امیر خلیل‌خواه در ستاد تنظیم بازار استان قزوین که عصر امروز یکشنبه ۲۸ فروردین در سالن شهید سلیمانی برگزار شد، در خصوص شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی در سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: نرخ تورم گروه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات در استان بالاتر از نرخ تورم کالاهای غیرخوراکی و خدمات است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین نرخ تورم خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها و دخانیات در استان معادل ۵۴.۱ و و در کشور معادل ۵۱.۵۲ درصد است.

وی ادامه داد: در نرخ تورم در ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۰ به تفکیک گروه‌های کالایی باید بگویم که بالاترین نرخ تورم در استان قزوین و کشور متعلق به گروه "رستوران، هتل‌ها" و "خوراکی ها و آشامیدنی‌ها" است به گونه‌ای که نرخ تورم رستوران و هتل در استان ۵۵.۲ و در کشور ۶۱.۶ و و نرخ تورم خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در استان ۵۴.۷ و در کشور ۵۱.۹ درصد است. همچنین نرخ تورم بهداشت و درمان، آموزش و دخانیات در استان قزوین بیش از میانگین کشوری است.

مدیرکل اقتصاد و دارایی استان قزوین خاطرنشان‌کرد:
تورم از ۲ طریق بر قدرت خرید خانوار تأثیر می‌گذارد نخست آن که تورم می‌تواند موجب افزایش قدرت خرید صاحبان داراییهای غیر منقول شود و همچنین افزایش یا کاهش سطح عمومی قیمت ها اثر متفاوتی بر هزینه خانوارهای فقیر و ثروتمند دارد زیرا سبد کالاها و خدمات مصرفی در رده‌های مختلف متفاوت بوده و بنابراین محتمل است که با توجه به صحنه کالاها و خدمات مختلف در سبد مصرفی خانوارها اثر تغییرات تورم بر هزینه دهک‌های مختلف یکسان نباشد.

وی اعلام کرد: استان قزوین از نظر بالا بودن متوسط هزینه‌های خالص یک خانوار شهری در رتبه ۱۹ قرار دارد و بالاتر بودن تورم مناطق شهری استان ۳۶.۲ درصد از میزان رشد متوسط هزینه‌ها به معنی کاهش ارزش واقعی هزینه‌های خالص خانوارهای شهری در سال ۱۳۹۹ است.

خلیلی‌خواه تصریح کرد: نکات قابل توجه در تحلیل ترکیب سهمی هزینه دهک‌ها باید بگوییم که دو گروه هزینه‌ای "مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها" و "خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها" در مجموع ۸۱.۴ درصد از خانوارهای شهری دهک اول و ۵۱.۳ درصد از کل هزینه دهک دهم را تشکیل می‌دهد.

وی افزود: هزینه دهک دهم برای خوراکی و آشامیدنی ها ۴۹ برآورده که فقیر است هزینه دهک دهم برای پوشاک و کفش ۱۱۱ برابر هزینه دهک اول برای این گروه مصرفی است هزینه دهک دهم برای تفریح و فرهنگ ۵۳ برابر هزینه دهک اول برای این گروه مصرفی است هزینه دهک دهم برای گروه آموزش ۴۴.۳ برابر سهم آن در دهک اول است هزینه دهک دهم برای گروه حمل و نقل و ارتباطات ۲۵ برابر سهم آن در دهک اول است.

مدیرکل اقتصاد و دارایی استان قزوین بیان کرد: بر اساس آمارها هزینه خانوارهای دهک اول در سال ۹۹ در ۱۰ گروه از گروه‌های کالا و خدمات نسبت به سال ۹۸ کاسته شده است در ۲ گروه کالایی با کشش قیمتی پایین شامل "خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها" و "مسکن، آب، برق و گاز" این تغییرات افزایشی بوده است‌.

وی تشریح کرد: تورم گروه "خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها" در سال ۹۹ به میزان ۳۷.۳ درصد بوده این در حالی است که هزینه‌های خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در دهک اول تنها به میزان ۱۲ درصد افزایش یافته است بنابراین می‌توان گفت رشد هزینه‌ها در این گروه به اندازه تورم نیز بوده است. کنترل بهای "مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها" و گروه‌های "خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها" موجب افزایش رفاه نسبی و آزاد شدن بخش عمده‌ای از مخارج خانوارهای فقیر شهرنشین استان خواهد شد؛ همچنین کاهش قیمت حمل و نقل و ارتباطات در بخش غیر عمومی بیشتر به سود دهک‌های ثروتمند خواهد بود.

خلیلی‌خواه توضیح داد: خانوارهای فقیر و ثروتمند شهری استان قزوین تقریباً به یک میزان مالیات بر مصرف کالاها و خدمات پرداخت می‌کنند با توجه به اینکه اختلاف زیاد و ۱۱۱ برابری هزینه پوشاک و کفش خانواده‌های ثروتمند نسبت به خانواده‌های فقیر دهک اول می‌توان بیان کرد که کاهش نرخ مالیات بر ارزش افزوده در کالاهای با کشش قیمتی پایین نظیر کالاهای گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در عوض افزودن به نرخ مالیات بر ارزش افزوده کالاهای گروه پوشاک و کفش می‌توان اثرات حمایتی مطلوبی برای خانوارهای فقیر استان بدون کاهش درآمدهای مالیاتی استان داشته باشد.

وی تحلیل کرد: با وجود اینکه گروه خدماتی نظیر بهداشت، درمان و تفریحی و سرگرمی مورد نیاز عموم هستند اما سهم هزینه بهداشت و درمان در دهک دهم ۸۳ برابر سهم هزینه آن در دهک اول؛ سهم هزینه گروه تفریح و فرهنگ ۵۲ برابر سهم هزینه‌های دهک اول و سهم هزینه گروه آموزش در دهک دهم ۴۴ برابر سهم آن در دهک اول است؛ بنابراین به نظر می‌رسد گرچه کاهش تورم در گروه خدمات مصرفی بهداشت و درمان آموزش و تفریحات به نفع تمام گروه‌ها است اما پایین نگهداشتن بهای خدمات از طریق پرداخت یارانه در واقع به معنای پرداخت یارانه بیشتر به دهک‌های بالای جامعه است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: قزوين استانی اقتصادی اقتصاد خوراکی ها و آشامیدنی ها هزینه دهک دهم خانوارهای فقیر هزینه های خالص کالاها و خدمات متوسط هزینه ها استان قزوین برابر سهم سهم هزینه بر هزینه نرخ تورم گروه ها ۲ درصد دهک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۱۴۶۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عصبانیت سرمربی لیگ برتری؛ از جیب شهر ما ۱۰۰ میلیارد برای خرید پرسپولیس دادند

به گزارش همشهری آنلاین سعید دقیقی با اشاره به اعطای مالکیت پرسپولیس و استقلال به ۲ هلدینگ بزرگ، گفت: شهرداری قزوین با سهام ۶.۶ درصد سهامدار عمده بانک شهر محسوب می‌شود و حالا این بانک نزدیک ۴۰ درصد مالکیت باشگاه پرسپولیس را در اختیار دارد؛ یعنی از سهم و منابع شهرداری قزوین به عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی هزینه شده برای اینکه باشگاه پرسپولیس را خریداری کنند و هیچ عیبی ندارد که تقریباً ۱۰۰ میلیارد از جیب مردم قزوین برای خریداری باشگاه پرسپولیس هزینه شده اما ما هم تقاضا داریم که ارگان‌هایی مانند شهرداری برای تیم شمس‌آذر که دغدغه مردم قزوین است هزینه کنند.

دقیقی در پایان بیان کرد: اگر شهرداری و شورای شهر قزوین سالیانه ۳۰ میلیارد برای حمایت از شمس‌آذر اختصاص دهند به نفع مردم شهر خواهد بود و قطعاً این موضوع مطالبه مردم است تا تیمشان قوی‌تر از گذشته بدون دغدغه مالی کار کند؛ توجه کنید این درخواست من به عنوان یک شهروند قزوینی است چون دوست دارم تیم شمس‌آذر قوی‌تر از قبل در لیگ کار کند و حتی بتواند سهمیه آسیا بگیرد.

کد خبر 848225 برچسب‌ها ویژه ورزشی باشگاه پرسپولیس

دیگر خبرها

  • تورم بیشتر برای انگلیسی‌ها در سایه کنترل‌های جدید برگزیتی
  • کالری مصرفی نیمی از ایرانیان در سال ۱۴۰۱ کمتر از استاندارد بوده است
  • هشدار مرکز پژوهش‌های مجلس درباره سبد غذایی خانوار
  • کالری مصرفی 50 درصد ایرانیان زیر استاندارد
  • عصبانیت سرمربی لیگ برتری؛ از جیب شهر ما ۱۰۰ میلیارد برای خرید پرسپولیس دادند
  • نقش کارگران در تولید بی‌بدیل است
  • کُرسی آینده‌پژوهی یونسکو به قزوین آمد
  • هشدار مرکز پژوهش های مجلس درباره سبد غذایی خانوار : کالری مصرفی نیمی از ایرانیان در سال ۱۴۰۱ کمتر از استاندارد بوده است
  • نرخ بیکاری در قزوین به ۴.۷ درصد کاهش یافت
  • تجلیل از نخبگان جامعه کار و تولید استان قزوین