Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرودگاه بین‌المللی بوشهر اولین فرودگاه بین‌المللی ایران بوده است که میزبانی شرکت هواپیمایی بریتیش ایرویز انگلستان و همچنین کی آلام هلند را که هم‌اکنون نیز فعال هستند و از مهم‌ترین و بهترین‌های صنعت هواپیمایی جهان به‌حساب می‌آیند را بر عهده داشته است.

از سال ۱۲۹۸ هجری شمسی که اولین پرواز‌های بین‌المللی با هواپیمای کوچک شکل می‌گرفت، فرودگاه بوشهر نیز فعال بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سال ۱۹۱۹ میلادی اولین پرواز که از اروپا عازم هندوستان بود، در مسیر پروازی جدید و در فرودگاه‌های خاکی بغداد – بوشهر- بندر لنگه و کراچی برای سوخت‌گیری و سرویس، نشست‌وبرخاست داشت و از اولین پرواز‌هایی بودند که از خاک و آسمان ایران استفاده می‌کردند.

با این حال از سوی دولت وقت ایران هیچ‌گونه نظارت و کنترلی بر روی این قبیل پرواز‌ها وجود نداشت تا اینکه در سال ۱۳۰۴ بر اساس مصوبه‌ای که دولت آن زمان داشت؛ اجازه احداث فرودگاه در بوشهر و چند شهر داده شد و در سال ۱۳۰۷ این مهم اتفاق افتاد.

این فرودگاه در سال ۱۳۰۷ و دقیقاً مطابق با دورانی که اولین پرواز‌های بین‌المللی با هواپیمای کوچک در اقصی نقاط جهان و علی‌الخصوص آسیا و خاورمیانه انجام می‌شدند، تأسیس شد.

مطابق با سال ۱۹۱۹ میلادی بود که اولین پروازی که از قاره اروپا عازم کشور پهناور هندوستان بود، در مسیر پروازی جدید و در فرودگاه‌های خاکی بغداد، بوشهر، بندر لنگه و کراچی برای انجام امر سوخت‌گیری و سرویس رسانی فنی به هواپیماها، نشست و بر خواست داشت این پرواز‌ها از اولین پرواز‌هایی بودند که از حریم هوایی آسمان ایران استفاده می‌کردند.

در سال ۱۳۰۸ شمسی با فرود یک فروند هواپیمای انگلیسی‌تبار، اولین پرواز خارجی رسمی و مشروع به خاک ایران شروع شد.

در شش‌ماهه بعد از شروع پرواز‌های رسمی خارجی‌ها به ایران، دومین هواپیمای کوچک مسافربری متعلق به شرکت هواپیمایی کی آلام هلند در این فرودگاه به زمین نشست. این هواپیما پس از انجام عمل سوخت‌گیری به سمت جاکارتای اندونزی پرواز کرد.

 

جایگاه فرودگاه بوشهر ظرفیت فراموش‌شده

فرودگاه بین‌المللی بوشهر به سبب قدمت و جایگاه فنی به سبب وضعیت جغرافیایی و جایگاه خاص منطقه‌ای بهترین مسیر و میانبر هوایی غرب به جنوب شرقی قاره آسیا است که این مهم می‌تواند آورده‌های فراوانی را برای بوشهر در حوزه اقتصادی به همراه آورد که این روز‌ها فرودگاه بوشهر از این همم محروم است

این فرودگاه می‌تواند با بهره‌گیری از ظرفیت خود در حوزه مختلف و با توجه به راه‌اندازی سامانه کمک ناوبری آی آل اس که از لغو پرواز جلوگیری نموده و باعث ارتقای ایمنی نشست و بر خواست هواپیما‌ها می‌شود مسیر را برای حضور پرواز‌های بین‌المللی هموار کند، اما این مهم در سال‌های گذشته مورد بی‌توجه‌ای قرار گرفته و اقدام عملی خاصی در رابطه با پرواز‌های بین‌المللی و استفاده از ظرفیت فرودگاه بوشهر صورت نگرفته است.

فقط یک پرواز خارجی

در اواخر بهمن‌ماه بود که معاون اقتصادی استانداری بوشهر از راه‌اندازی مجدد پرواز بوشهر به دبی خبر داد پروازی که بعد از ۳ سال اتفاق می‌افتد و این موضوع بیشتر به یک شوخی شبیه است که در سه سال گذشته فرودگاه بین‌المللی بوشهر بدون پرواز بین‌المللی بوده است.

جای سوال است که مدیریت فرودگاه‌های بوشهر برای رونق این فرودگاه بین‌المللی چه اقداماتی می‌توانسته انجام دهد آیا اصلاً برای خود در این حوزه نقشی قائل است یا نه و اگر وظایفی در رونق بخشی به فرودگاه بین‌المللی بوشهر به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین فرودگاه‌های بوشهر داشته چرا این مهم اتفاق نیفتاده و این مدیر بومی آیا قرار است با همین نگاه مسیر را در ادامه مدیریت خود طی کند.

شرایط خوب بوشهر برای پرواز‌های خارجی

مدیرکل فرودگاه‌های استان بوشهر می گوید کسب رضایت مسافران به‌عنوان یکی از اهداف اصلی سیاست‌های کلی اداره کل فرودگاه‌های استان بوشهر است که در این خصوص اقدامات موردنظر جهت سهولت تردد مسافران و توزیع پرواز‌ها در تمام ساعات شبانه روزبه منظور جلوگیری از ایستایی مسافران پیش‌بینی‌شده است.

کمال دهقان منشادی می گوید با تعامل هرچه بیشتر نهاد‌ها و ارگان‌های ذیربط و همچنین برنامه‌ریزی شرکت‌های هواپیمایی به مقصد قطر از فرودگاه بوشهر، تجربه خوشی از سفر به جام جهانی فوتبال برای هم‌وطنان حاصل شود.

به گفته وی فرودگاه بوشهر در پنج مقصد پرواز داخلی و یک مقصد خارجی به دبی با میانگین جابجایی هزار نفر در روز در مجموع است.

دهقان منشادی می گوید همچنین فرودگاه شهدای بوشهر آمادگی انجام پرواز حجاج به کشور عربستان همانند دوره‌های گذشته را دارد و این فرودگاه برای انجام پرواز‌های خارجی کاملاً آماده است.

وی می گوید فرودگاه شهدای بوشهر، با داشتن ترمینال پرواز‌های خارجی مجزا جزو نخستین فرودگاه‌های ایران است که سابقه تأسیس بیش از ۱۰۰ سال را دارا است.

 

فرودگاه بوشهر استاندارد‌های لازم را دارد

مدیرکل فرودگاه‌های استان بوشهر می گوید این فرودگاه دارای دو باند فرود است که طول هر باند چهار هزار و ۴۶۹ متر است که ظرفیت پنج هواپیمای پهن پیکر را به‌طور هم‌زمان در رمپ مسافری داراست.

به گفته وی جهت رفاه حال مسافران ترمینال‌های پروازی فرودگاه بوشهر دارای پارکینگ و تاکسی سرویس ۲۴ ساعته، دفاتر فروش بلیط شرکت‌های هواپیمایی، کافی‌شاپ، اتاق کودک، فضای بازی کودکان و … است.

مدیرکل فرودگاه‌های استان بوشهر  می گوید ازآنجاکه این فرودگاه با استاندارد‌های جهانی ساخته شده، ظرفیت پذیرش هواپیما‌های بزرگ مانند بویینگ ۷۴۷، ایرباس ۳۴۰ و هواپیما‌های بزرگ‌تر را دارد.

جام جهانی قطر فرصت گردشگری که نباید از دست رود

حال با توجه به نزدیکی برگزاری جام جهانی فوتبال در قطر و ظرفیت‌های گردشگری که با رایزنی‌های ملی امکان تحقق می‌یابد مسئولان ارشد استان باید برای بهره‌گیری از ظرفیت فرودگاهی استان هرچه سریع‌تر اقدام نمایند.

لازم به ذکر است که در تحقق این مهم افزایش کیفیت خدمات فرودگاهی و ایجاد پرواز‌های بین‌المللی نقش مهمی را دارد که باعث می‌شود در صورت انجام دیگر استان‌ها در این رقابت‌ها گوی را از ما نربایند.

این روز‌ها به‌جز اهالی پرواز کمتر کسی فرودگاه بین‌المللی قدیمی استان بوشهر را می‌شناسد و این فرودگاه در پرواز‌های بین‌المللی هیچ جایگاهی ندارد و برای ارتقا آن نیز اقدام عملی خاصی صورت نگرفته است.

منبع مهر

باشگاه خبرنگاران جوان بوشهر بوشهر

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جام جهانی صنعت گردشگری جاذبه گردشگری فرودگاه بین المللی بوشهر فرودگاه های استان بوشهر پرواز های بین المللی اولین پرواز فرودگاه بوشهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۱۶۷۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه پرواز‌های فرودگاه شیراز؛شنبه هشتم اردیبهشت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز فارس، برای اطلاع از تاخیر یا تغییر برنامه پروازی شیراز به سایت فرودگاه به نشانی https://shiraz.airport.ir مراجعه کنید.

پروازهای ورودی داخلی:

پروازهای خروجی داخلی:

پروازهای ورودی خارجی:

پروازهای خروجی خارجی:

دیگر خبرها

  • همه کارهایی که باید قبل از پرواز انجام داد
  • علت فرود اضطراری پرواز استانبول-تهران در ارومیه
  • دلیل فرود اضطراری پرواز استانبول تهران چه بود؟
  • شوخی مردم با موضوع «جت شخصی»/ کمک «ایر تاکسی» به صنعت هوایی
  • آغاز ۵ پرواز فوق العاده فرودگاه بجنورد
  • اولین پرواز مسافربری خودروی پرنده در جهان
  • اولین پرواز مسافربری خودروی پرنده در جهان را ببینید
  • فناوری‌های وارسی پروازی در فرودگاه گرگان انجام شد
  • برنامه پرواز‌های فرودگاه شیراز؛شنبه هشتم اردیبهشت
  • برنامه پرواز‌های فرودگاه اصفهان(۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)