Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-29@16:34:09 GMT

آلبوم موسیقی «مستوره» منتشرشد

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۱۷۳۸۲

آلبوم موسیقی «مستوره» منتشرشد

آلبوم «مستوره» از تازه‌ترین محصولات واحد موسیقی حوزه هنری استان کردستان است با سرپرستی محمد میرزایی و خوانندگی سجاد مهربانی به همت حوزه هنری استان کردستان و با همکاری و مشارکت دانشگاه کردستان منتشر شد.

امین مرادی رئیس حوزه هنری استان کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار کرد: در ادامه حمایت از تولید آثار هنری موسیقایی متناسب با فرهنگ و هنر بومی منطقه و همخوانی آن با شاخصه‌های موسیقی هنری ایران، آلبوم مستوره به عنوان  اولین اثر گروه همنوازان دانشگاه کردستان با حمایت حوزه هنری استان کردستان منتشر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به انتخاب اعضای این گروه از میان دانشجویان رشته‌ نوازندگی موسیقی ایرانی دانشگاه کردستان گفت: این اثر با استفاده از المان‌های تعامل‌پذیر موسیقی کردستان با موسیقی دستگاهی که برآمده از نتایج پژوهش‌های مرتبط با این دو حوزه است، تنظیم شده است.

مرادی اشاره‌ای به دیگر تولیدات موسیقایی حوزه هنری داشت و گفت: تولید آلبوم «دَریاب و دُریاب» با صدای محی‌الدین شعبانی، آلبوم «جام گلگون» اثر جلیل رحمتی و با صدای داریوش گودرزی، آلبوم «گول هه‌نار» با صدای دیلان نصیری، آلبوم موسیقی اورامی «کوسالان» با صدای هیوا شاه‌محمدی،کتاب و  آلبوم «موسیقی اورامان» اثر مهدی احمدی، کتاب «مفهوم بند در موسیقی کردهای مُکریان» اثر کژوان ضیاءالدینی، کتاب «آموزش مقدماتی تا پیشرفته دف نوازی» اثر فرزاد عندلیبی، کتاب «پرواز قطعاتی برای کمانچه» اثر راشد باباشهابی از آثاری است که تاکنون در بخش تولید در واحد موسیقی حوزه هنری کردستان انجام گرفته است.

وی با اشاره به ثبت سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی افزود: این عنوان و پتانسل بسیار بالای هنر موسیقی در استان فرصت مناسبی است تا با حمایت از هنرمندان متعهد نسبت به تولید آثار ارزشمندو فاخر موسیقایی متناسب با زیست بوم استان گام برداشت.

رئیس حوزه هنری استان کردستان با اشاره به فعالیت سه ساله گروه همنوازان دانشگاه کردستان گفت: پس از تأسیس گروه موسیقی دانشگاه کردستان در سال 1395، گروه همنوازان دانشگاه کردستان به عنوان نهاد اجرایی در زمینه‌ تولید و انتشار آثار هنری در سال 1397 بنیان نهاده شد.

وی ادامه داد: از دیگر برنامه‌های این گروه اجرای عملی و کاربردی نتایج پژوهش‌های مرتبط با موسیقی کردستان است.

مرادی خاطرنشان کرد: آواز در این اثر با موضوع قابلیت شعر مستوره اردلان برای همنشینی با موسیقی دستگاهی در دستگاه ماهور طراحی شده است.

رئیس حوزه هنری استان کردستان افزود: اشعار این آلبوم شا مل «شعرآواز- مستوره کردستانی»، «شعر تصنیف لیم یاخی- مه‌لا عه‌بدوللا بوکانی» و «شعر تصنیف فولکلور که ویار است که با شماره ثبت 428/م-1400 در مرکز موسیقی حوزه هنری منتشر و پس از برگزاری مراسم رونمایی که همزمان با روز سنه در سنندج برگزار می شود در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

گفتنی است؛ ماه‌شرف خانم مستوره اردلان در 1182 شمسی در سنندج دیده به جهان گشود تا در حیات پربار و البته کوتاه خود، عنوان اولین زن تاریخ نگار و شاعره‌ای صاحب سبک را بر دوش گیرد. تاریخ اردلان، عقاید مستوره در اعتقادات و دیوان اشعار، بخشی از آثار اوست که تاکنون چاپ و منتشر شده است.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۱

منبع: فارس

کلیدواژه: تولیدات حوزه هنری کردستان حوزه هنری استان کردستان دانشگاه کردستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۱۷۳۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باغ هنر با دو رویداد آغاز شد

به همت مرکز رشد کودک و نوجوان حوزه هنری انقلاب اسلامی نخستین سری از رویدادهای باغ هنر در سال ۱۴۰۳ با ۲ برنامه «امید فردا» و «تصویر یک پایان» آغاز شد.

به گزارش مشرق، نخستین رویداد از سلسله رویدادهای باغ هنر با عنوان «امید فردا» و «تصویر یک پایان» امروز ۱۰ اردیبهشت ماه در تالار سوره،‌ تماشاخانه مهر و ساختمان مرکز رشد حوزه هنری کار خود را آغاز کرد.

چهل و دومین جشنواره فرهنگی هنری «امید فردا» رویدادی از مرکز رشد کودک و نوجوان حوزه هنری است که روزهای ۱۰ و ۱۱ اردیبهشت ویژه دانش‌ آموزان پسر و روزهای ۱۲، ۱۶ و ۱۷ اردیبهشت ویژه دانش آموزان دختر، برگزار می‌شود.

در جشنواره «امید فردا» حوزه هنری انقلاب اسلامی میزبان بیش از ۵ هزار دانش آموز خواهد بود و دانش آموزان در سالن‌های سوره (بخش سرود)، سالن ماه (تئاتر عروسکی)، سالن مهر (تئاتر صحنه ای)، پلاتو رشد (نقالی و قصه گویی)، ساختمان امیرحسین فردی (نمایش نامه‌خوانی) به اجرا و رقابت می‌پردازند.

این جشنواره فرهنگی، هنری به سنت هر ساله، با هدف ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی و شناسایی استعدادها و توانمندی های هنری دانش‌آموزان سراسر کشور، در رشته‌های گوناگون فرهنگی هنری در ۲ بخش حضوری و مجازی در تمامی مدارس کشور برگزار می‌شود.

رویداد «امید فردا» با مشارکت اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران (معاونت پرورشی و فرهنگی) برگزار می‌شود و داوری بخش استانی این جشنواره در حوزه هنرهای نمایشی (تئاتر صحنه‌ای و عروسکی، نمایشنامه خوانی، ‌سرود، ‌نقالی، قصه‌گویی و لالایی) را نیز بر عهده دارد.

در رویداد دیگر یعنی «تصویر یک پایان» نیز جمعی از هنرمندان و تصویرگران نوجوان با موضوع پیروزی فلسطین، قدرت پوشالی اسراییل و ایران مقتدر به تولید اثر می پردازند. این رویداد نیز با حضور جمعی از علاقه مندان به حوزه گرافیک و تصویرسازی در قالب تصویرسازی با هوش مصنوعی، پوستر و تولید داستان مصور کار خود را آغاز کردند.

شرکت کنندگان این رویداد دانش آموزان متوسطه اول و دوم از رشته های مختلف هستند که تجربه تولید اثر هنری در قالب های گفته شده را داشته و حداقل یک تا سه اثر را در سامانه رویداد، ثبت کرده اند.

رویداد «تصویر یک پایان» روزهای ۱۰ و ۱۱ اردیبهشت ویژه نوجوانان پسر و ۱۲، ۱۶ و ۱۷ اردیبهشت ویژه نوجوانان دختر در رده سنی ۱۴ تا ۱۸ سال در مرکز رشد حوزه هنری کودک و نوجوان برگزار می‌شود.

آثار این دانش آموزان پس از فرآیند شناسایی و استعدادیابی توسط کارشناسان به رویداد راه پیدا می‌کنند و بعد از تولید محتوا در ۲ روز ضمن توانمند شدن در حوزه های مورد نظر و بهره گیری از راهنمایی مربی های متخصص و حضور در کارگاه های محتوایی به رقابت خواهند پرداخت و در پایان رویداد به آثار هنری منتخب اعتبار می‌بخشند.

دیگر خبرها

  • طالب‌زاده با وجود اهانت‌های گروه‌های مختلف، هیچگاه نه مردد شد و نه ترسید/زیست شهیدانه در زندگی نادر دیده می‌شد
  • باغ هنر با دو رویداد آغاز شد
  • نوای موسیقی مقامی خراسان در سواحل خلیج فارس
  • نمایشگاه عکس‌های قدیمی سنندج افتتاح شد
  • فارس و بوشهر زیر ذره‌بین دفتر موسیقی رفتند
  • مشکلات موسیقی استان‌های فارس و بوشهر بررسی می‌شود
  • « نئوتنالیتی » شنیدنی شد/ انتشار مجموعه «قاوال مکتبی»
  • ساز هنرمندان جنوب کرمان بر سکوهای بین‌المللی کوک می‌شود
  • «نئوتنالیتی» شنیدنی شد/ انتشار مجموعه «قاوال مکتبی»
  • مرحله استانی دومین جشنواره سرود فجر بسیج در بوشهر برگزار شد