Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-27@18:43:38 GMT

جنس قاچاق و تقلبی در تیررس بازرسان

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۱۹۸۷۴

جنس قاچاق و تقلبی در تیررس بازرسان

از 15 فروردین طرح ویژه مبارزه با کالاهای قاچاق و تقلبی در کشور آغاز شد.

روزنامه ایران: بر این اساس لوازم یدکی خودرو، لوازم‌خانگی، آرایشی و بهداشتی، پوشاک و دخانیات، پنج اولویت نخست اجرایی این طرح در سطح کشور بودند که در گام اول جمع‌آوری لوازم یدکی هدفگذاری شد. می‌توان گفت بیش از 30 درصد از لوازم یدکی خودرو موجود در بازار تقلبی و قاچاق است و این امر بشدت برای خریداران مشکل آفرین شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در گزارش تصادف‌هایی که ارائه شده قطعات معیوب خودرو سهم بسزایی در بروز سانحه داشتند لذا جمع‌آوری این قطعات باید با سرعت انجام می‌شد تا سودجویان نتوانند در این بازار به جولان خود ادامه دهند.


فعالان بازار اعتقاد دارند که از سال 97، قطعات قاچاق و تقلبی به کشور سرازیر شد و این امر ضمن صدمه زدن به تولید داخل سبب شد که جان و مال مردم نیز به خطر بیفتد. در این میان کارشناسان بارها به دولت گذشته هشدار دادند که باید قطعات قاچاق و تقلبی از بازار حذف شود اما تمام برخوردها مقطعی و کوتاه مدت بود. اما دولت سیزدهم تصمیم گرفته است که این طرح را به صورت مستمر و پیوسته انجام دهد، لذا افرادی که  در قاچاق لوازم یدکی فعالیت می‌کنند دیگر آب خوش از گلویشان پایین نخواهد رفت چرا که روزانه بازرسان سازمان حمایت، تعزیرات و امنیت اقتصادی ورود می‌کنند تا دیگر هیچ تعمیرگاه و فروشنده‌ای نتواند از قطعات قاچاق و تقلبی استفاده کند. به گفته مسئولان وزارت صمت، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و اتحادیه تخصصی آن، فرایندی که آغاز شده اثرگذار بوده و باعث شده بخشی از فروشندگان، لوازم یدکی قاچاق و تقلبی را کنار بگذارند.


دولت طرح خود را بلندمدت اجرا کند

حسن قلندری، یکی از فروشندگان لوازم یدکی خودرو به «ایران» گفت: خیلی از مغازه‌داران با شروع طرح ویژه مبارزه با کالای قاچاق و تقلبی، لوازم یدکی قاچاق را جمع کردند و در انبارهای خود گذاشتند تا بعد از فروکش کردن برخوردها دوباره فروش آن را آغاز کنند، اما اگر دولت در تصمیم جمع‌آوری این نوع کالاها مصمم باشد و این موضوع را بلندمدت ببیند، قطعاً فروشندگان هم این قطعات را وارد فاز فروش نخواهند کرد.


قطعات تقلبی از نمایندگی‌ها هم جمع‌آوری شود

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد دولت موفق به جمع‌آوری لوازم یدکی قاچاق و تقلبی شده است، تصریح کرد: لوازم یدکی قاچاق و تقلبی تنها در مغازه‌ها و تعمیرگاه‌های خصوصی سطح شهر نیست، بعضاً دیده شده که نمایندگی تعمیر خودروسازان و فروشندگان قطعات خودروسازان نیز قطعات قاچاق و تقلبی می‌فروشند، لذا از دولت می‌خواهیم که این گروه را هم مورد رصد ویژه قرار دهند.


اطمینان خاطر در سطح بازار

محمدمهدی برادران، معاون صنایع عمومی وزارت صمت در جلسه مشترک کارگروه مبارزه با قاچاق بیان کرد: در قالب 12 راهبرد اصلی و 38 اقدام کلیدی موضوع مبارزه با کالاهای قاچاق و تقلبی را دنبال می‌کنیم که امیدواریم بتوانیم به رضایت عموم مردم و اطمینان خاطر در سطح بازار برسیم. براساس نظرسنجی که اخیراً صورت گرفته تعداد قابل توجهی از مردم لوازم یدکی خارجی را کالای اصل نمی‌دانند.
معاون صنایع عمومی وزارت صمت با تأکید بر اینکه ابلاغ اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا اقدام خوبی بود، اظهار داشت: براساس قوانین جدید در برخورد با متخلفان اگر خدماتی ارائه شود و این خدمات به فرایند کالاهای قاچاق کمک کند جرم خواهد بود؛ به عنوان مثال فرد تعمیرکار در صورتی که به صورت عامدانه و آگاهانه از لوازم تقلبی و قاچاق استفاده کند، جرم مرتکب شده است. همچنین اگر یک شرکت بیمه‌ کالای قاچاق را بیمه کند جرم است. بنابراین مجموعه این اقدامات باعث می‌شود هر فردی مسئولیت اجتماعی خود را بپذیرد و به این ترتیب می‌توان به یک بازار متعادل دست یافت. وی گفت: از 15 فروردین مبارزه با لوازم یدکی قاچاق و تقلبی آغاز شده است و تمام تولید‌کنندگان کالا باید شناسه خود را اخذ کنند.  برای برخورد و شناسایی با کالاهای خارج از شبکه نظام توزیع، سه ماه فرصت وجود دارد.


انجام خدمات گارانتی برای کالای قاچاق جرم است

امیرمحمد پرهام‌فر، مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز در حاشیه جلسه ستاد مبارزه با کالاهای قاچاق و تقلبی در وزارت صمت، گفت: موفقیت مبارزه با کالاهای قاچاق و تقلبی در حوزه لوازم یدکی در کنار اقدامات انجام شده توسط وزارت صمت و ستاد مبارزه با کالاهای قاچاق به همکاری تشکل‌ها و اتحادیه‌های صنفی نیازمند است. وی با اشاره به اصلاحیه جدید قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز که 20 فروردین توسط رئیس جمهور ابلاغ شد، افزود: در بخش مربوط به شفافیت گردش کالا در بازار در سطح نگهداری الزامات جدیدی پیش‌بینی شده که دارای اهمیت است که یکی از مباحث آن الزام ثبت کالا در سامانه جامع انبارها و صدور قبض و حواله انبارها با مشخصاتی است که در قانون به صراحت تعیین شده است.


شناسه کالا اجباری است

مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بیان داشت: در قانون به مشخصات قبض و حواله انبار اشاره شده که عدم ثبت کالا به این شیوه ضمانت اجرایی به همراه دارد و اگر کالایی مشمول شناسه کالا باشد مانند لوازم خودرو باید الزاماً شناسه کالا داشته باشد و انباری بدون ثبت این کالاها مشمول مجازات تبصره ماده 18 قانون می‌شود که مجازات آن حداقل میزان همان کالا است. وی گفت: در اصلاحیه جدید ارائه هرگونه خدمات با کالاهای مشمول قاچاق از طریق بیمه، گارانتی، خدمات پس از فروش، نصب و تعمیر نیز مشمول مجازات است و در ماده 6 مکرر و تبصره ذیل آن در قانون جرم‌انگاری شده است و لذا عدم ثبت در انبار برای کلیه کالاها از سوی ستاد تنظیم بازار و ستاد مبارزه با قاچاق مجازات شدیدی را در پی‌خواهد داشت.


کشف 92 میلیارد ریالی لوازم یدکی قاچاق و تقلبی

جلال امینی، رئیس پلیس امنیت اقتصادی انتظامی جمهوری اسلامی ایران نیز در این خصوص گفت: یکی از اولویت‌های مأموریتی ناجا مبارزه با قاچاق کالا است و سطح عرضه از این قاعده مستثنی نیست. طرح مبارزه با لوازم یدکی قاچاق و تقلبی از هفته گذشته در اولویت کار ما قرار گرفته و این طرح در سراسر کشور اجرا شده است. وی افزود: در حوزه لوازم یدکی قاچاق و تقلبی در استان اصفهان 5 میلیارد ریال در استان قم 80 میلیارد ریال و در استان آذربایجان غربی 7 میلیارد دلار کشفیات ثبت شده است. در فرایند ورود و خروج کالا، حمل و نقل و انبارش اقدامات خوبی انجام شده است.

بــــرش
۶،۵ هزار میلیارد تومان پرونده قاچاق و احتکار

سیدمجتبی سجادی، مدیرکل بازرسی ویژه و امور تعزیرات سازمان حمایت در مورد وضعیت بازرسی از انبارها طی سال گذشته، گفت: سال گذشته بیش از ۲۰۰ هزار بازرسی از انبارها و مراکز نگهداری کالا انجام شد که در این بازرسی‌ها ۶،۵ هزار میلیارد تومان کالای مکشوفه داشتیم.
وی اظهار کرد: طی سال گذشته تعداد ۲۱۷ هزار و ۸۹۴ مورد بازرسی از واحدهای انبار، سردخانه و مراکز نگهداری کالاها توسط بازرسان سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت سراسر کشور به منظور مقابله با قاچاق و هرگونه احتکار احتمالی کالا صورت گرفته که منجر به تشکیل ۹۱۷۷ فقره پرونده برای واحدهای متخلف شده است.


تشدید بازدیدها و بازرسی‌ها

مدیرکل بازرسی ویژه و امور تعزیرات سازمان حمایت افزود: کالاهای مکشوفه شامل کالاهای اساسی از جمله برنج، چای، روغن نباتی، شکر، تخم مرغ، تجهیزات پزشکی، انواع شوینده و... به ارزش بیش از ۶۵ هزار و ۸۶۲ میلیارد ریال است.
وی با اشاره به تشدید بازدیدها و بازرسی‌ها و نظارت‌های مستمر و بدون وفقه بازرسان تصریح کرد: مردم کمافی‌السابق می‌توانند از طریق شماره تلفن ۱۲۴ یا سامانه دریافت و رسیدگی به شکایات این سازمان در سراسر کشور، تخلفات اقتصادی را منعکس کنند تا بر اساس قانون برخورد بازدارنده با متخلفان انجام پذیرد.

انتهای پیام/

 

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: مبارزه با کالاهای قاچاق و تقلبی مبارزه با قاچاق کالا و ارز ستاد مبارزه با قاچاق قطعات قاچاق و تقلبی قاچاق و تقلبی وزارت صمت جمع آوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۱۹۸۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف بیش از ۴۸ میلیارد ریال کالای قاچاق در ایلام

به گزارش خبرگزاری مهر، سردار جمال سلمانی در تشریح جزئیات این خبر اظهار داشت: در راستای طرح سراسری مبارزه با قاچاق کالا وارز با اولویت واپایش انبارها، محل دپو کالای قاچاق و برخورد با خودروهای شوتی در سطح استان مقادیر قابل توجهی کالای اساسی کشف شد.

وی افزود: ماموران پلیس امنیت اقتصادی با هماهنگی دستگاه قضایی یک انبار بزرگ کالای اساسی که فاقد مجوز قانونی بود را کشف کردند.

این مقام انتظامی ادامه داد: با تلاش کارکنان انتظامی ۹ دستگاه خودرو موسوم به شوتی که حامل کالاهای فاقد مجوز قانونی بودند را شناسایی، توقیف کردند.

فرمانده انتظامی استان ایلام با اشاره به اینکه در این راستا ۱۰ متهم دستگیر شد بیان کرد: متهمان دستگیر شده پس از تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی تحویل مرجع قضایی شدند.

سردار سلمانی با بیان اینکه کارشناسان ارزش ریالی کالاهای مکشوفه را ۴۸ میلیارد و ۲۶۰ میلیون ریال اعلام کردند، تصریح کرد: هموطنان می‌توانند اخبار واطلاعات خود درخصوص قاچاق کالا، احتکار، اختلاس و دیگر جرایم و مفاسد اقتصادی با شماره ۰۹۶۳۰۰ درمیان بگذارید.

کد خبر 6090263

دیگر خبرها

  • جریمه بیش از ۵ میلیارد ریالی، فرجام قاچاق لوازم یدکی خودرو در تایباد
  • کشف بیش از ۴۸ میلیارد ریال کالای قاچاق در ایلام
  • کشف و ضبط لوازم خانگی قاچاق در بهار
  • راهنمای تشخیص کالای اصل از تقلبی | کدام کالاها بیشتر در معرض تقلب هستند؟
  • هرگونه افزایش قیمت در حوزه کالا‌های اساسی گرانفروشی است
  • دستور ستاد مبارزه با قاچاق برای ساماندهی مبادلات طلا
  • آتش‌سوزی گسترده انبار کالا در جنوب تهران
  • جزئیات تکمیلی حادثه آتش‌سوزی در انبارهای شهرری اعلام شد
  • بازگشایی بازارچه‌های هنگه‌ژال و سیف در حال پیگیری است
  • کشف کالا‌های قاچاق ۵۶ میلیاردی در اردبیل