Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@03:56:58 GMT

یادواره شعر ملی آئینی زمان در گلستان برگزار می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۲۱۲۴۱

یادواره شعر ملی آئینی زمان در گلستان برگزار می‌شود

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد رعیت روز دوشنبه در آیین تشییع و تدفین پیکر این شاعر فقید گلستانی با اشاره به این که امروز در واقع روز تولد و شکفتن حوزه شعر و ادب است، اظهارداشت: از همه شاعران و اُدبا دعوت می‌شود تا آن چنان که عشق به اهل بیت (ع) دارند در ترویج این مسیر بیش از پیش کمک کنند و این فرهنگ را پاس بدارند و اشعار خود را به دبیرخانه این یادواره ارسال کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: مرحوم گلدسته عمر با برکت و با سعادت خویش را وقف و نثار ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و فرهنگ اهل بیت (ع) و در راستای ترویج معارف اهل بیت (ع) و در خدمت و استوارسازی سرمایه‌گذاری کرد.

وی با قدردانی از حضور اقشار مردم در این آیین یادآور شد: این حضور نشانه این است که هر کس در راه خدمت به آرمان‌ها و در راه بسط و گسترش آموزه‌های دینی و قرآنی و اهل بیتی و در راه معارف قرآن و اهل بیت خالصانه و صادقانه گام بردارد، مردم با تمام وجود آن عزیزان را در دلشان جای می‌دهند.

رعیت گفت: انتظار داریم راه و مسیر این شاعر فقید، گلدسته جان‌ها را ادامه دهیم و به ویژه جوانان و نوجوانان این مسیر عرض ارادت و ترویج عشق و محبت به اهل بیت (ع) و ایثار و شهادت را طی کنند.

یادگار هشت سال دفاع مقدس و شاعر و مداح دوران جنگ تحمیلی گفت: اشعاری که از سوی من در محضر رهبر معظم انقلاب بیان و قرائت می‌شد، همه از سروده های مرحوم محمدزمان گلدسته بوده و رهبر انقلاب بارها سراینده آن اشعار را (محمدزمان گلدسته) مورد تمجید و تجلیل قرار می‌داد.

حاج‌صادق آهنگران در این مراسم تصریح کرد: مرحوم گلدسته آنقدر که برای مردم و هیات رزمندگان شهرهای دزفول و اهواز و مجموع مردم خوزستان شناخته شده است، برای مردم این استان شناخته شده نیست.

وی اضافه کرد: شادروان گلدسته هیچ چشمداشتی نسبت به اشعاری که برای من می‌سرایید، نداشت و هر گاه از او درخواست شعر و نوحه‌ای می‌کردم در کمترین زمان ممکن آن را تحویل می‌داد.

وی با یادآوری این که چندین جلد کتاب و دفترچه از شعرهای محمدزمان از ۲۰ سال گذشته تاکنون برای من به یادگار مانده، ادامه داد: فوت حاج‌قاسم سلیمانی و محمدزمان گلدسته ضربه سنگینی حتی سنگین‌تر از ارتحال پدرم و حتی داغ‌های دوران دفاع مقدس بر من وارد کرد.

آهنگران گفت: مرحوم گلدسته پسری مظلوم و محجوب بود و این خصوصیتش ما را جذب کرده بود و در واقع می‌توان از او به عنوان یک عارف یاد کرد.

وی خاطرنشان کرد: از آنجایی که محمدزمان علاقه خاصی به سردار سلیمانی داشت و بعد از شهادت این سردار ۲ دفترچه شعر کاملش از او در نزد من است، همچون سردار دل‌ها بدنش "اربا اربا" شد.

مادر مرحوم محمدزمان گلدسته که از بانوان فعال فرهنگی، اجتماعی و سیاسی گلستان است، گفت: دادن و گرفتن فرزندم لطف خدا بود و ما امروز متوجه شدیم که پدر و مادر شایسته برایش نبودیم.

نرجس رحمانی (گلدسته) در این مراسم با بیان شکر خدا کردن پس از خبر فوت فرزندش، خاطرنشان کرد: محمدزمان عاشق اهل بیت (ع) بود و اشعارش نشان از این علاقمندی دارد.

وی یادآور شد: هرچند عمر محمدزمان کوتاه بود، اما اشعارش عمیق بود و ما عمق مطالبش را درک نمی‌کردیم.

وی ادامه داد: علاقه مرحوم محمدزمان به شهدا و مفقودالاثرها که همیشه در اشعارش از استخوان و پلاک شعر می‌گفت، باعث شد تا امروز جزء یک پلاک ماشین و تکه‌ای از استخوانش برایم نیاید.

مادر مرحوم گلدسته با ابراز شرمندگی در مقابل خانواده‌های شهدا، جانبازان و ایثارگران، گفت: عزت و سعادتش باعث شد تا عشق و محبتش در دل مردم قرار بگیرد و امیدوارم راعش در مسیر نشر اهل بیت (ع) ادامه یابد.

پیکر مرحوم محمدزمان گلدسته شاعر آئینی و مذهبی ملی گلستانی امروز دوشنبه ۲۹ فروردین ماه با حضور اقشار و گروه‌های مختلف مردم و مسوولین در گرگان به خاک سپرده شد.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیداحسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی، رییس سازمان صدا و سیما، نماینده ولی فقیه در گلستان و امام جمعه گرگان، استاندار گلستان، غلامرضا منتظری نماینده مردم گرگان و آق‌قلا و نائب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و نیز مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیام‌های جداگانه‌ای درگذشت این شاعر ملی آئینی و مذهبی گلستانی را تسلیت گفتند.

صادق آهنگران از افراد ویژه شرکت کننده در مراسم تدفین مرحوم گلدسته بود که در مراسم وداع با پیکر این شاعر و نیز در طول مسیر تشییع جنازه و مراسم تدفین به مداحی و نوحه‌خوانی پرداخت.

به گزارش ایرنا مرحوم محمدزمان گلدسته ۳۱ شهریور ماه ۱۳۵۴ در یکی از محلات قدیم گرگان دیده به جهان گشود.

این شاعر آیینی دوشنبه هفته گذشته به علت تصادف و آتش‌سوزی ماشین در سن ۴۷ سالگی درگذشت و پیکرش به علت شدت سوختگی بعد از ۴۸ ساعت با پیگیری پلیس فتا شناسایی شد. به علت شدت آسیب ناشی از سوختگی بالا برای احزار هویت، با دستور پزشکی قانونی تهران، اقدامات لازم انجام شد و روز گذشته پیکر این هنرمند از تهران به گرگان منتقل گردید.

مرحوم گلدسته از سیزده سالگی به صورت جدی سرودن شعر را آغاز کرد و در سال ۱۳۶۶ به صورت رسمی وارد انجمن شعر گرگان شد و تا زمان اخذ مدرک دیپلم صدها بیت شعر سرود که ابیات حماسی و نوحه سرایی هم در کارهایش مشاهده می‌شود.

این شاعر گرگانی در ۲۳ سالگی به صورت رسمی در زمره سرایندگان نوحه قرار گرفت و پس از آشنایی با مرحوم محمدرضا آقاسی و قرار گرفتن در زمره شاگردان وی، ضمن وارد شدن به دوره جدیدی از زندگی، با ارائه شعر و ترانه‌های خود وارد دنیای شاعری شد که سرودن اشعار آئینی و حماسی در اولویت کارهایش قرار گرفت.

او در جشنواره‌‏های مختلفی از جمله جایزه ادبی محتشم کاشانی و جشنواره سراسری شعر عاشورایی دانشجویان به عنوان نفر برگزیده انتخاب شد و از سال ١٣٨١ به عضویت هسته تصمیم‌‏گیری مجمع شاعران اهل بیت درآمد.

محمد زمان پس از فوت آقاسی استادی بزرگ را از دست داد، اما علاقه‌اش به مداحان و شاعران مذهبی سبب شد تا بتواند ارتباطاتی با حاج‌صادق آهنگران برقرار کند که آن دیدارها سبب برقراری پیوند عمیق بین آن ۲ شد، به طوری که بسیاری از نوحه‌های سال‌های اخیر آهنگران با اشعار مرحوم گلدسته اجرا شد.

از این شاعر گرگانی که در قالب کلاسیک کار می‌‏کرد و اغلب مثنوی و غزل می‏‌سرود ۲ مجموعه شعر با عناوین "گل صد برگ"، "روح و ریحان" و مجموعه سی‌دی تصویری "چاووش" منتشر شده است.

وی که از پیشگامان شاعران جوان در حوزه سرودن اشعار مذهبی بود در کنار خلق آثار ماندگار برای مداحان برحسته کشور و نیز با تلفیق شعر و موسیقی، سبک جدیدی را در اجراهای سنتی تجربه کرد که توانست اولین آلبوم موسیقی عاشورایی‌اش با نام "شاه و گدا" را خلق کند.

از مرحوم گلدسته ۲ دختر به یادگار مانده است.

برچسب‌ها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گرگان شعر گلستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گرگان شعر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گرگان شعر گلستان اهل بیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۲۱۲۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام زمان قرعه‌کشی مرحله بعدی جام حذفی

به گزارش "ورزش سه"، روز گذشته دور یک هشتم نهایی پیکارهای جام حذفی به اتمام رسید که شکست پرسپولیس برابر آلومینیوم اراک، مهمترین اتفاق این دور از پیکارها بود تا سرخ پوشان نیز به مانند رقیب دیرینه خود، از دور مسابقات کنار بروند.

با برگزاری این پیکارها، حالا تیم های راه یافته به دور بعدی مسابقات، در انتظار مشخص شدن حریفانشان هستند. طبق اعلام کمیته برگزاری مسابقات، قرعه‌کشی مرحله یک‌چهارم نهایی مسابقات جام‌ حذفی روز دوشنبه هفته جاری برگزار خواهد شد.

آنگونه که از قبل و توسط سازمان لیگ و کمیته برگزاری مسابقات جام حذفی اعلام شده بود، مرحله یک‌چهارم نهایی این مسابقات روزهای ۲۶ و ۲۷ اردیبهشت‌ماه برگزار خواهد شد.

پیش از این نیز مهدی تاج اعلام کرده بود که فدراسیون فوتبال قصد دارد تا بازی فینال را در کرمان برگزار کند.

دیگر خبرها

  • کاهش مدت زمان رسیدگی به پرونده‌های شکایت کارگران در گلستان
  • انتخابات مرحله دوم گنبد در ۲۳۰ شعبه برگزار می شود
  • تجلیل از ۵۰ شاعر و شاعره محله دستگرد در «گنج‌های پنهان»
  • یادواره شهدای کارگری شهرستان شفت برگزار شد
  • اجرای آثار جشنواره تئاتر ایثار در شهر‌های استان گلستان
  • اعلام زمان تبلیغات نامزدهای دور دوم انتخابات مجلس
  • زمان تبلیغات نامزدهای دور دوم انتخابات مجلس اعلام شد
  • زمان تبلیغات نامزدهای دور دوم انتخابات مجلس مشخص شد
  • اجرای آثار جشنواره تئاتر ایثار در شهرهای استان گلستان
  • اعلام زمان قرعه‌کشی مرحله بعدی جام حذفی