Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-28@02:31:07 GMT

آیا کرونای شدید موجب بیماری مزمن ریه می شود؟

تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۲۲۵۸۹

آیا کرونای شدید موجب بیماری مزمن ریه می شود؟

به گزارش جام جم آنلاین، افراد مبتلا به کووید۱۹بسته به شدت بیماری خود اغلب علائم مختلفی را تجربه می‌کنند. علائم ۲ تا ۱۴ روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس SARS-CoV-2 ظاهر می‌شود و به طور متوسط ​​۱ تا ۴ هفته طول می‌کشد.

تخمین شیوع علائم طولانی‌مدت پس از عفونت SARS-CoV-2 دشوار است، تا حدی به این دلیل که معیارهای تشخیصی نامشخص هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال، سال گذشته دفتر آمار ملی(آمریکا) داده‌هایی را منتشر کرد که نشان می‌دهد علائم طولانی‌مدت در ۷ تا ۱۸ درصد از افرادی که علائم کرونا را تجربه کرده‌اند، رخ می‌دهد. این اثرات طولانی‌مدت با اعلام منابع مورد اعتماد COVID-19 به عنوان کرونای طولانی یا پیامدهای پس از کووید حاد (PASC) شناخته می شود.

PASC می‌تواند از سطح خفیف تا ناتوان‌کننده متغیر باشد، با علائم جدیدی که مدت‌ها پس از عفونت اولیه ظاهر شده یا تکامل می‌یابند.

دکتر برت الیکر، استاد بالینی در گروه رادیولوژی و تصویربرداری زیست پزشکی دانشگاه کالیفرنیا، یافته‌های رادیولوژی را در سرمقاله‌ای مورد بحث قرار می‌دهد.

وی توضیح می‌دهد که اثرات طولانی‌مدت پنومونی ویروسی به آسیب مستقیمی که ویروس ایجاد می‌کند و واکنش ایمنی بدن به ویروس، بستگی دارد.

آسیب به ریه ها در دو الگو رخ می‌دهد. نخست، برونشیولیت انقباضی یا بیماری راه هوایی کوچک: التهاب داخل راه‌های هوایی کوچک و نواحی اطراف آن که منجر به باریک شدن راه هوایی به دلیل اسکار یا فیبروز می شود. دوم، آسیب آلوئولی منتشر (DAD): فیبروز به آلوئول ها -ساختارهای بالونی ریز در انتهای برونشیول‌ها که گاز را در ریه‌ها تبادل می کنند- که ممکن است با گذشت زمان بهبود یابد، اما اغلب مقداری اسکار باقی می‌ماند.

این تیم تحقیقاتی در بررسی‌های خود از ریه‌های افراد مبتلا به علائم پایدار پس از عفونت تایید شده SARS-CoV-2 تصویربرداری کردند. اسکن‌ها احتباس هوا را نشان دادند که نشان دهنده بیماری «کوچکی راه هوایی» است. به دام انداختن هوا به حباب‌های هوایی اطلاق می‌شود که پس از بازدم در ریه محبوس می‌شوند. به عبارت دیگر از بازدم کامل فرد جلوگیری می‌کند. به دام انداختن هوا در شرایطی مانند آسم و بیماری‌های مزمن انسدادی ریه، رایج است.

آسیب راه هوایی کوچک

محققان دانشگاه آیووا اخیراً مطالعه‌ای را برای درک اثرات بلندمدت کووید۱۹ بر عملکرد ریه انجام داده اند. در این مطالعه ۱۰۰ بزرگسال مبتلا به عفونت SARS-CoV-2 تایید شده که بیش از ۳۰ روز پس از تشخیص بیماری، علامت داشتند با یک گروه کنترل شامل ۱۰۶ شرکت‌کننده سالم وارد مطالعه شدند.

در مجموع، ۶۷ درصد از شرکت‌کنندگان مبتلا به PASC به دلیل کووید۱۹ نیازی به بستری شدن در بیمارستان نداشتند -نویسندگان از این شرکت‌کنندگان به عنوان سرپایی یاد می‌کنند. علاوه بر این، ۱۷٪ نیاز به بستری شدن در بیمارستان و ۱۶٪ نیاز به بستری در بخش مراقبت‌های ویژه در طول عفونت اولیه را داشتند.

شایع‌ترین علائم پایدار PASC عبارتند از تنگی نفس (۷۳درصد)، خستگی (۵۶ درصد) و سرفه (۳۴ درصد). پزشکان پس از انجام مطالعات بالینی خود اعلام کردند که نتایج بدست آمده شواهدی را از نظر کمی و کیفی از آسیب مجاری هوایی چندین ماه پس از عفونت اولیه SARS CoV-2، از جمله بیمارانی که در ابتدا در محیط های سرپایی درمان شدند، نشان می‌دهد.

علیرغم آزمایش‌های عملکرد ریوی مورد انتظار در بیماران سرپایی، ۳۰ درصد از ریه‌های آن‌ها شواهدی از بیماری کوچک راه هوایی داشتند. همچنین برای برخی از شرکت‌کنندگان، این وضعیت بیش از ۶ ماه پس از عفونت اولیه وجود داشت.

منبع: بهداشت نیوز

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: خستگی ریه کووید ۱۹ کرونا عفونت اولیه پس از عفونت طولانی مدت راه هوایی ریه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۲۲۵۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیماری‌های خودایمنی که باعث ریزش مو می‌شوند

آفتاب‌‌نیوز :

دلیل مشکل ریزش مو فقط به افزایش سن محدود نیست، بلکه عوامل مختلفی مانند ژنتیک، هورمون‌ها، دارو‌های مصرفی و انتخاب‌های سبک زندگی می‌توانند در به‌وجود آمدن آن نقش داشته باشند. بیماری‌های خودایمنی هم یکی از دلایل ابتلا به ریزش مو هستند که معمولا کمتر کسی به آن‌ها توجه می‌کند. 

در ادامه با مهم‌ترین و مشهورترین بیماری‌های خودایمنی که با ریزش مو در ارتباط هستند، آشنا خواهیم شد. 

آلوپسی آره‌آتا 

آلوپسی آره‌آتا شایع‌ترین بیماری خودایمنی مرتبط با ریزش مو‌ها است که حدود ۱۴۷ میلیون نفر در سراسر جهان با آن درگیر هستند. این بیماری خودایمنی به‌واسطه ریزش موی تکه‌تکه مشخص می‌شود که می‌تواند به ریزش موی کامل در سطح پوست سر یا حتی در موارد شدید به ریزش مو در سرتاسر بدن منتهی شود. 

متاسفانه هیچ درمان تاییدشده‌ای برای مقابله با آلوپسی آره‌آتا وجود ندارد، اما تزریق کورتیکواستروئید به پوست سر یا پوست بدن تحت نظر پزشک متخصص می‌تواند به مقابله با آن کمک کند. 

لوپوس 
 
لوپوس می‌تواند سیستم‌ها و اندام‌های مختلف بدن را تحت تاثیر قرار دهد و طیف گسترده‌ای از علائم مانند خستگی، سردرد، درد مفصلی، کم‌خونی، لخته شدن غیرطبیعی خون و ریزش مو را به‌وجود بیاورد. 

ریزش مو زمانی اتفاق می‌افتد که آنتی‌بادی‌های شکل‌گرفته توسط بدن به فولیکول‌های مو نفوذ می‌کنند و باعث می‌شوند که ساقه مو‌ها توسط بدن پس زده شوند و سپس بریزند. در طول دوره‌های بهبودی معمولا مو‌ها دوباره رشد می‌کنند، اما ایجاد هر نوع آسیب اساسی در فولیکول‌ها باعث ریزش موی دائمی خواهد شد. 

بیماری هاشیموتو 

هاشیموتو که علت اصلی ابتلا به کم‌کاری تیروئید است، باعث شکل‌گیری التهاب در غده تیروئید می‌شود و درنتیجه عملکرد آن را مختل می‌کند. این اختلال باعث نازک شدن مو‌ها یا ریزش زیاد آن‌ها می‌گردد، تا حدی که معمولا بیمار هنگام حمام کردن می‌تواند ریزش حجم زیادی از مو‌ها را مشاهده کند. 

تغییر در بافت مو‌ها (خشکی، زبری یا گره‌خوردگی آنها) نیز از دیگر علائم بیماری هاشیموتو است. این ریزش مو تا زمانی که سطح تیروئید با کمک دارو‌ها یا روش‌های درمانی دیگر به محدوده عادی نرسد، ادامه خواهد داشت. 

پسوریازیس‌

پسوریازیس هم یکی از بیماری‌های خودایمنی است که اغلب علائم واضحی را در ناحیه آرنج‌ها، زانو‌ها و بند انگشت‌ها نمایان می‌کند، اما می‌تواند علائمی هم برای پوست سر داشته باشد. علائم پسوریازیس در پوست سر می‌توانند شدید باشند و باعث پوسته‌ریزی، قرمزی و گاهی هم احساس خارش پوست سر شوند. 

پسوریازیس معمولا باعث ریزش موی شدید نخواهد شد، اما می‌تواند قطر مو‌ها را تغییر دهد و باعث شکنندگی شدید مو‌ها شود. 

بیماری کرون و بیماری التهابی روده 

افراد مبتلا به بیماری‌های خودایمنی در معرض خطر ابتلا به بیماری کرون (نوعی مشکل التهابی در روده‌ها) قرار دارند، درحالی که همین اتفاق می‌تواند باعث ریزش مو‌ها شود. 

درمان مناسب برای بیماری کرون معمولا شامل مصرف دارو، جراحی و کنترل‌های تغذیه‌ای برای کنترل التهاب، اصلاح کمبود‌های تغذیه‌ای و کاهش علائم می‌شود. دارو‌های مناسب برای این بیماری معمولا التهاب را کاهش می‌دهند و تمرکز زیادی بر اصلاح‌های تغذیه‌ای دارند، درحالی که لیزردرمانی، دارو‌های تجویزی و PRP هم در مواردی ضروری هستند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • دلیل آبریزش دائمی بینی احتمالا «التهاب سینوسی مزمن» است
  • دلیل آبریزش دائمی بینی چیست؟
  • دلیل لرز و بدن درد بدون تب چیست؟
  • زخم‌های دیابت، کشنده‌تر از سرطان
  • علل پرش و اسپاسم عضلانی
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • آنچه باید درباره سندرم ناخن زرد بدانید
  • آنچه باید سندرم ناخن زرد بدانید
  • سندرم ناخن زرد چیست؟
  • بیماری‌های خودایمنی که باعث ریزش مو می‌شوند