Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-29@19:29:04 GMT

چطور «سرخک» را از «آبله مرغان» تشخیص بدهیم؟

تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۲۲۸۸۳

چطور «سرخک» را از «آبله مرغان» تشخیص بدهیم؟

آینا ریاحی، متخصص کودکان درباره بیماری سرخک، اظهار کرد: سرخک یک بیماری ویروسی است که از طریق ویروس سرخک منتقل می‌شود، علائم اولیه این بیماری می تواند به صورت سرماخوردگی، تب، آبریزش بینی، بی حالی باشد که در کنار آن ضایعات پوستی که راش پوستی نیز گفته می شود به علائم اضافه می شود. مضافاً بر این بیمار می‌تواند درگیری چشمی یا علائم تنفسی به صورت سرفه را به همراه داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: بیماری سرخک معمولاً در کودکانی که سالم هستند اگر هم ایجاد شود خطرناک نیست اما در کسانی که نقص ایمنی یا بیماری زمینه ای دارند در موارد نادر نیز در کودکان سالم می‌تواند عوارضی شدیدی را به دنبال داشته باشد.

این  متخصص کودکان درباره تفاوت بیماری سرخک با آبله مرغان، خاطرنشان کرد: سرخک یک بیماری واضح و شناخته شده‌ای است که با آبله مرغان و یا سایر بیماری‌های ویروسی متفاوت است، سرخک از نظر سطح درگیری و همراهی علائمی مانند سرفه با آبله مرغان متفاوت است.

وی ادامه داد: در سرخک ضایعات راش‌های پوستی به صورت قرمز رنگ وجود دارد اما در آبله مرغان ضایعات پوستی به صورت تاول بوده وگاهی اوقات زخمی شونده نیز هستند در نتیجه آبله مرغان با سرخک  دو بیماری کاملاً متفاوت هستند.

ریاحی درباره علائم سرخک گفت: علائم این بیماری از روز اول با سرماخوردگی شروع می شود، پس از آن به صورت متداول ضایعات پوستی و درگیری ریوی به صورت سرفه ظاهر می‌شود و بعد از طی دوره نقاهت رفع خواهد شد.

وی درباره نحوه درمان سرخک نیز بیان کرد: به تازگی گفته شده سرخک شیوع پیدا کرده است، این ویروس در افرادی که سالم هستند معمولاً یک بیماری است که احتیاجی به درمان خاصی ندارد و خود به خود اصلاح می شود، اما در کسانی که دچار نقص ایمنی هستند و یا بیماری خاص دارند این بیماری می‌تواند حالت شدیدتر و حتی کشنده‌تری داشته باشد.

این متخصص کودکان با اشاره به واکسیناسیون سرخک در کشور، تأکید کرد: در کشور ما واکسیناسیون سرخک در دو مرحله تزریق می‌شود، نخست در سن یکسالی در قالب واکسنMMR  و به همراه واکسن اوریون و سرخجه تزریق و دیگری در سن ۱۸ سالگی دز دوم سرخک زده می‌شود.

وی درباره احتمال ابتلای کودکان زیر ۵ سال به سرخک، خاطرنشان کرد: معمولا سرخک کودکان زیر ۵ سال را درگیر می‌کند اما با توجه به شیوع این بیماری نگران کننده، توصیه می کنیم افرادی که در زمینه سرخک کودکان خود را واکسینه کامل نکرده‌اند یا اصلا واکسن تزریق نکرده‌اند برای واکسینه شدن کامل به مراکز بهداشتی مراجعه کنند.

این متخصص کودکان، در پاسخ به این پرسش که اگر دز دوم واکسن سرخک تزریق شده باشد آیا مراجعه بعدی نیاز است، خاطرنشان کرد:  در پاسخ به این پرسش باید بگویم خیر نیازی نیست. بلکه راه انتقال این بیماری از قطرات تنفسی و تماس های نزدیک است، توصیه می‌کنیم آنهایی که بیماری زمینه ای یا دارای نقص سیستم ایمنی هستند بچه‌ها در محیط های شلوغ قرار نگیرند تا محفوظ بمانند.

وی ابراز کرد: سرخک در حالت عادی درمان خاصی ندارند بلکه حمایتی است مانند کنترل تب، تأمین آب مورد نیاز بدن اما در مواقع شدید می تواند درگیری شدید ریوی و سیستم مغزی و سیستم عصب مرکزی یا اسهال های شدید را به همراه داشته باشد، در آن زمان احتمالا نیاز به بستری شدن کودک نیز وجود دارد.

منبع: فارس

منبع: فردا

کلیدواژه: سرخک آبله مرغان متخصص کودکان آبله مرغان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۲۲۸۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشخیص زودهنگام سرطان سینه این بار با طراحی یک حسگر

به گزارش خبرگزاری مهر، «طراحی و ساخت زیست حسگر الکتروشیمیایی جهت تشخیص زودهنگام میکروRNAهای دخیل در سرطان سینه در بستر میکروفلوئیدیک» عنوان رساله دکتری جلیل پرچکانی چوزکی است که با راهنمایی حسین نادری‌منش به انجام رسانده است.

پرچکانی چوزکی با مدرک دکتری بیوفیزیک از دانشگاه تربیت مدرس درباره این طرح توضیح داد: سرطان یکی از موضوعات حساس و مورد توجه است که یافتن راهی برای پیشگیری و تشخیص زود هنگام آن، همیشه از اهمیت بالایی برخوردار است. تشخیص دیرهنگام این بیماری، می‌تواند باعث گسترده شدن آن و آلوده کردن بافت‌های دیگر از طریق پدیده متاستاز شود که این موضوع از طریق خون یا لنف صورت می‌گیرد. متأسفانه هنگامی که متاستاز رخ دهد، درمان بسیار مشکل شده و در اصطلاح به آن سرطان بدخیم گفته می‌شود.

وی افزود: طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت سرطان سینه به همراه سرطان ریه شایع‌ترین سرطان‌ها بین افراد هستند و سرطان سینه شایع‌ترین سرطان در زنان ایرانی نیز محسوب می‌شود.

این محقق و پژوهشگر در ادامه بیان کرد: نکته مهم این است که سرطان سینه هم در زنان و هم در مردان دیده می‌شود، اما شیوع آن در زنان بسیار بیشتر از مردان است. به طوری که از هر ۸ زن ۱ نفر در طول عمرش به سرطان سینه مبتلا می‌شود اما مردان تنها ۱ درصد کل موارد سرطان سینه را تشکیل می‌دهد.

وی تأکید کرد: متأسفانه هیچ نشانگر سرمی معتبر برای پیش‌آگاهی اولیه وجود ندارد که حساس و به‌اندازۀ کافی خاص باشد تا به‌طور معمول مورد استفاده قرار گیرد اما در این زمینه، میکروRNA به‌عنوان نشانگر پیش‌آگاهی اولیه در بیماری سرطان در جامعه علمی، مورد توجه قرار گرفته است.

پرچکانی چوزکی خاطرنشان کرد: در این تحقیق به دنبال طراحی و ساخت بیوسنسور الکتروشیمیایی جهت تشخیص زودهنگام میکروRNAهای دخیل در سرطان سینه در بستر میکروفلوئیدیک بودیم چرا که به کمک این سنسور می‌توان سرطان سینه را در مراحل ابتدایی و با سرعت بالا تشخیص داد.

کد خبر 6089491 مهتاب چابوک

دیگر خبرها

  • ChatGPT در تشخیص آبسه مغزی شکست خورد
  • کاهش کانون‌های بیماری آبله در استان ایلام
  • آزمایش خون ممکن است ام‌اس زودرس را تشخیص دهد
  • ام‌ اس زودرس قابل تشخیص است؟
  • هوش مصنوعی آرتروز زانو را ۸ سال زودتر تشخیص می‌دهد
  • واکسیناسیون بیش از ۴۰۰۰ رأس دام علیه بیماری آبله گوسفندی در بدره
  • نقش آزمایشگاه‌های پزشکی هوشمند در تشخیص بیماری‌ها
  • نقش آزمایشگاه های پزشکی هوشمند در تشخیص بیماری ها
  • تشخیص زودهنگام سرطان سینه این بار با طراحی یک حسگر
  • درمان خانگی آبله مرغان + بهترین دارو برای از بین بردن جای جوش