Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@03:17:12 GMT

تامین اعتبار برای تکمیل کتابخانه مرکزی مطالبه اهالی فرهنگ کرمانشاه

تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۲۳۸۵۱

تامین اعتبار برای تکمیل کتابخانه مرکزی مطالبه اهالی فرهنگ کرمانشاه

‍‍‍‍‍‍

به گزارش خبرنگار ایرنا، بسیاری از کارشناسان توسعه فرهنگی را پیشران توسعه در سایر حوزه‌ها می‌دانند و این در حالی است که جامعه‌ای که بر  بستر فرهنگی رشد و توسعه یابد علاوه بر توسعه اقتصادی از بسیاری آسیب‌های اجتماعی هم جلوگیری می‌کند.

توسعه زیرساخت‌های فرهنگی در استان کرمانشاه و در همه حوزه‌ها مورد غفلت مدیران قبلی قرار گرفته و سالهاست که تکمیل کتابخانه مرکزی کرمانشاه مطالبه اصلی اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه و عموم مردم استان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استان کرمانشاه براساس آخرین گزارش مرکز آمار از نظر سرانه مطالعاتی با هفته ای حدود سه دقیقه مطالعه در جایگاه ۲۹ کشور قرار دارد و این در حالی است که تکمیل کتابخانه مرکزی کرمانشاه بعد از ۱۵ سال بلاتکلیفی، می‌تواند گامی مهم و تاثیرگذاری در افزایش سرانه مطالعاتی استان داشته باشد.

تکمیل کتابخانه مرکزی در لیست پروژه‌های سفر آتی رئیس جمهوری

بعد از گزارشات مکتوب و تصویری ایرنا از روند تکمیل کتابخانه مرکزی؛ معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمانشاه در اولین جلسه انجمن کتابخانه‌های استان در سال ۱۴۰۱ با اشاره به اینکه استان کرمانشاه جزو سه استان آخر کشور از نظر سرانه مطالعه است، گفت: تکمیل کتابخانه مرکزی کرمانشاه منجر به تقویت این حوزه می‌شود و از این رو در لیست پروژه‌ها و مصوبات سفر آتی رئیس جمهوری به استان قرار گرفته است.

«حسین خوش اقبال» افزود: امروز کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه با فعالیت های جنبی نشان داده که برای گسترش فرهنگ کتابخوانی در بین مردم تلاش می کند و باید قدردان این زحمات بود لذا امیدواریم اثرات این برنامه های فرهنگی به زودی در توسعه فرهنگ عمومی مشهود باشد.

وی با اشاره به اینکه امروز جامعه ای موفق است که از تمام ابعاد اجتماعی، اقتصادی و سیاسی و علمی خودش را بالا کشیده و به رقابت پرداخته باشد، گفت: بخشی از مشکلات و خشنوت‌های موجود در جامعه به علت پایین بودن سرانه مطالعاتی است لذا ما باید با فعالیت های موثر مانند فعالیت های فرهنگی کتابخانه های عمومی و همراهی سایر ادارات در فرهنگ سازی و گسترش کتابخوانی در ارتقا فرهنگ مطالعه عمومی بیش از پیش عمل کنیم و خانواده ها را به سمت کتابخوانی تشویق و ترغیب نماییم.

این مقام مسئول، فرهنگ سازی و برجسته سازی الگوهای موفق در حوزه علمی و مطالعاتی را مشوق نوجوانان و جوانان در مطالعه دانست و گفت: تعطیلات مدارس باعث دوری از کتاب و کتاب خواندن درسی شد و کرونا اثرات زیادی را بر این فرهنگ گذاشت و باید این خلأ از طریق تلاش های مظاعف مسئولان و مردم جبران شود.

برای تکمیل کتابخانه مرکزی باید همت مضاعف صورت بگیرد

فرماندار کرمانشاه هم در اولین جلسه انجمن کتابخانه‌های شهرستان کرمانشاه در سال جدید بر تکمیل کتابخانه مرکزی تاکید کرد و گفت : تکمیل این پروژه در گرو توجه ویژه مسئولان کشوری است و برای شروع به کار باید همت مضاعف صورت گیرد.

«فضل الله رنجبر» با اشاره به اینکه اگر کتاب خواندن را در کارها در اولویت قرار دهیم، در تمام بخش های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی برنده میدان خواهیم بود افزود : هیچ چیز جای کتاب را نمی گیرد لذا بخش فرهنگ مهمترین بخش مدیریتی جامعه است و ما باید به مشکلات فرهنگی بیشتر توجه کنیم، تا بتوانیم سریعتر آن را حل کنیم.   

پروژه کتابخانه مرکزی کرمانشاه باید از تعطیلی خارج شود

وی با تاکید بر راهکارهای گسترش مطالعه کردن در بین مردم جامعه بیان داشت: باید از نویسندگان، فرهیختگان و تمامی دست اندرکاران و مسئولان در ارتقای کیفیت و کمیت فرهنگ مطالعه بهره ببریم و راهکارهای گسترش فرهنگ کتابخوانی را بررسی کنیم، لذا ما در قبال فرهنگ سازی و توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی مسئولیم.

فرماندار کرمانشاه با اشاره به اینکه پروژه نیمه کاره کتابخانه مرکزی استان کرمانشاه باید از حالت تعطیلی خارج شود و نباید اجازه دهیم که این سازه فرسوده شود افزود: کتابخانه مرکزی کرمانشاه مطالبه مردمی است لذا این مساله مهم و اساسی در حوزه زیرساخت فرهنگی استان بوده و می توان به جرات گفت شناسنامه فرهنگی استان روی زمین مانده و منتظر حمایت اساسی مسئولین کشوری است.

رئیس انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان کرمانشاه در مورد برخی از ناهنجاری های اجتماعی گفت: بسیاری از مشکلات جامعه از مطالعه نکردن و دور شدن خانواده ها و جوانان از کتاب و کتابخوانی باز می گردد، همچنین جای خالی کتاب در سبد کالای خانواده ها بیشتر احساس می شود و باید به شکل جهادی برای حل این مشکل فعالیت کرد.

کتابخانه مرکزی کرمانشاه پنج طبقه و ۱۱ هزار متر زیربنا دارد

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه در خصوص روند ساخت کتابخانه مرکزی به خبرنگار ایرنا گفت: این پروژه از سال ۱۳۸۶ کلنگ زنی شد و تا سال ۱۳۹۱ حدود ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار برای آن صرف شد اما به دلیل نبود اعتبارات لازم، پروژه متوقف شد و سال ۱۳۹۶ با تزریق اعتبار پروژه را از ۳۰ درصد به ۶۰ درصد رساندیم اما روند آن بازهم متوقف شد.

«معصومه حسنی‌خونسار» با اشاره به اینکه این پروژه در ابتدا هفت طبقه با زیربنای ۱۵ هزار متر مربع بود و به دلیل کمبود اعتبار به پنج طبقه و با زیربنای ۱۱ هزار متر مربع کاهش یافت، افزود: تکمیل این پروژه خواسته جوانان و مردم استان است و متاسفانه سالن‌های مطالعه ما امروز جوابگوی جوانان نیست لذا از مسئولان خواهشمندیم نگاه مثبتی به کتابخانه مرکزی داشته باشند.

تکمیل کتابخانه مرکزی کرمانشاه یکی از ضروریات فرهنگی استان است

وی تکمیل کتابخانه مرکزی را یکی از ضروریات فرهنگی استان دانست و گفت: اثر گذاری و غنی بودن این کتابخانه می تواند نسل جدید را به کتابخوانی جذب کند و برای کتابخوان شدن نسل جدید کمتر دغدغه داشته باشیم.

این مقام مسئول افزود: وجود زیرساخت های مجهز و به روز برای جذب جوانان و نوجوانان و جامعه مخاطب کتابخوانی جاذبه دارد لذا باید مسئولان امر برای تسریع در روند تکمیل پروژه ساختمان کتابخانه مرکزی استان کرمانشاه بیش از پیش تلاش کنند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه بیان داشت: در شهرستان کرمانشاه ۲۵ باب کتابخانه عمومی وجود دارد که از این تعداد ۱۹ باب شهری و ۶ باب  روستایی است.

وی تعداد منابع در ۲۵ باب کتابخانه را ۳۸۴ هزار و ۳۴۷ نسخه کتاب اعلام کرد و گفت: برای هر سه نفر یک جلد کتاب موجود است که این سرانه باید برای هر یک نفر یک جلد کتاب وجود داشته باشد.

باید منابع و کتابخانه های غنی داشته باشیم

دکتر «محمود مرادی»، استاد علم اطلاعات و دانش شناسی در دانشگاه رازی نیز در خصوص جایگاه فرهنگ کتاب و کتابخوانی در استان به ایرنا گفت: ما باید با کشورهای توسعه یافته و مجهز به علم روز رقابت کنیم و بسیاری از کشورها هستند که بعد از ایران به وجود آمده اند اما منابع و کتابخانه های غنی تری دارند  لذا تکمیل این کتابخانه یکی از ضروریات امروز است.

وی اظهار داشت: مسئولان مربوطه برای ارتقاء فرهنگ مطالعه و غنی شدن منابع و توسعه زیرساخت های فرهنگی و عمومی در راستای گسترش کتابخوانی با رقابت جدی تر با استان های دیگر و حتی سایر کشور ها رقابت داشته باشند تا کرمانشاه جایگاه اصلی خود را دوباره به دست بیاورد.

برچسب‌ها نهاد كتابخانه های عمومی کشور کرمانشاه کتابخوانی سرانه مطالعه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: نهاد كتابخانه های عمومی کشور کرمانشاه کتابخوانی نهاد كتابخانه های عمومی کشور کرمانشاه کتابخوانی سرانه مطالعه تکمیل کتابخانه مرکزی کرمانشاه کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه فرهنگی استان کتاب و کتاب فرهنگ کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۲۳۸۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای بخشی از مصوبات سفر رئیس جمهور به استان کرمانشاه

محمدامین کنجدی رئیس گروه نظارت فنی بر اماکن ورزشی کرمانشاه با اشاره به سفر دور اول رئیس جمهور به کرمانشاه، گفت : در این سفر برای تعدادی از پروژه‌های ورزشی نیمه کاره و احداث چند پروژه جدید در کرمانشاه مصوباتی داشتیم. 

وی افزود: پروژه استخر قهرمانی یکی از این مصوبات بود. پروژه‌ای در دهکده المپیک کرمانشاه که سال ۱۳۸۶ کلنگ زنی شده، اما هنوز به سرانجام نرسیده است. 

رئیس گروه نظارت فنی بر اماکن ورزشی کرمانشاه پیشرفت فیزیکی کنونی این پروژه را ۷۴ درصد اعلام کرد و گفت: در سفر رئیس جمهور به استان حدود ۲۸ میلیارد تومان اعتبار به این پروژه داده شد، اما باتوجه به اینکه از گذشته دیون زیادی داشت، این اعتبار صرف پرداخت دیون پیمانکار شد. 

وی با بیان اینکه میزان اعتباری که امسال قرار است به این پروژه اختصاص پیدا کند هنوز مشخص نیست، افزود: تکمیل پروژه استخر قهرمانی کرمانشاه در حال حاضر ۱۴۰ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد. 

به گفته این مسئول، شرکت توسعه و نگهداری از اماکن ورزشی کشور مجری اجرای این پروژه و اداره کل ورزش و جوانان استان بهره بردار آن خواهد بود. 

کنجدی یکی دیگر از مصوبات سفر رئیس جمهور به استان را پروژه سالن شش هزار نفری دهکده المپیک اعلام کرد و گفت: این پروژه از مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان است که سال ۱۳۹۱ کلنگ زنی شد و در حال حاضر ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. 

وی با بیان اینکه سال گذشته اعتبار چشمگیری به این پروژه اختصاص نیافت، عنوان کرد: مجموع اعتبار سال گذشته پروژه سالن شش هزار نفری ۶.۵ میلیارد تومان بود که بخشی از آن اسناد خزانه بود. 

رئیس گروه نظارت فنی بر اماکن ورزشی کرمانشاه میزان اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این پروژه را حدود ۱۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد. 

وی یکی دیگر از مصوبات سفر رئیس جمهور به استان را احداث دو پروژه پیست اتومبیلرانی و پیست سوارکاری عنوان کرد، افزود: از چند سال پیش احداث این دو پروژه در دستور کار استان قرار داشت و در سفر رئیس جمهور به تصویب رسید، با این وجود سال گذشته برای این دو پروژه اعتباری اختصاص نیافت، اما برای امسال حدود چهار میلیارد تومان به آنها اختصاص پیدا کرده و احتمالا عملیات اجرایی آنها تا حدود یک ماه دیگر آغاز خواهد شد. 

کنجدی یادآورشد: این دو پروژه که در محل دهکده المپیک احداث خواهند شد، حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. 

وی احداث ۲۰ زمین چمن مصنوعی در سطح استان را از دیگر مصوبات سفر رئیس جمهور به استان اعلام کرد و افزود: خوشبختانه در این زمینه اقدامات خوبی صورت گرفته و با تخصیص اعتبار مورد نیاز سال گذشته یازده زمین چمن را افتتاح و به بهره برداری رساندیم و برای ۹ پروژه باقی مانده نیز پیمانکار مشغول فعالیت است و در صورتی که اعتبارات به موقع تخصیص پیدا کند، ۹ زمین باقی مانده را نیز تا پایان سال به اتمام می‌رسانیم. 

رئیس گروه نظارت فنی بر اماکن ورزشی کرمانشاه در ادامه از تکمیل و تجهیز پروژه‌های ورزشی نیمه کاره کرمانشاه نیز به عنوان یکی دیگر از مصوبات سفر رئیس جمهور به استان یاد کرد و گفت: برای این پروژه‌ها حدود ۵۵ میلیارد تومان اعتبار مصوب شده بود که هنوز تخصیص چندانی پیدا نکرده است. 

به گفته این مسئول، در صورت تخصیص اعتبار برخی از پروژه‌های ورزشی مجموعه ورزشی ۱۵ خرداد همچون پیست دوچرخه سواری، پیست کانوپولو، زمین ساحلی، پیست اسکیت و آکادمی گلف در اولویت تکمیل قرار خواهد گرفت .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • تکمیل سد «دیورش» رودبار نیازمند اعتبار ۷۰۰ میلیارد تومانی است
  • نوسازی و توسعه خطوط جمع آوری فاضلاب بندرعباس ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار می خواهد
  • روایتی از نامهربانی مردم با یار مهربان + فیلم
  • جذب یک هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای بیماران خاص و صعب العلاج
  • تمرکز بر تکمیل پروژه‌های توسعه‌ای و شفاف‌سازی خریدهای شرکت مس با ایجاد سامانه استعلام قیمت
  • راه‌اندازی کتابخانه سیار در مناطق مختلف شهری و روستایی اراک ضروری است
  • اجرای بخشی از مصوبات سفر رئیس جمهور به استان کرمانشاه
  • لزوم اعتبار ۱۰۰ همتی برای تکمیل پروژه‌ های آب و خاک
  • لزوم اعتبار ۱۰۰همتی برای تکمیل پروژه‌ های آب و خاک
  • از پروژه‌های ورزشی مصوب سفر رئیس جمهور به کرمانشاه چه خبر؟