Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-30@11:45:54 GMT

زخم «قفل پنجه» بر پیکر شمال عراق

تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۲۴۱۶۳

زخم «قفل پنجه» بر پیکر شمال عراق

ترکیه در جدیدترین تهاجم خود به خاک عراق، به بهانه هدف قرار دادن نیروهای پ‌ک‌ک عملیاتی گسترده با عنوان «قفل پنجه» را در بخش‌های کوهستانی شمال اقلیم کردستان کلید زد.

روزنامه ایران: به گزارش سایت شبکه خبری «رویترز»، عملیات «قفل پنجه» که تنها سه روز بعد از دیدار «رجب طیب اردوغان» با «مسرور بارزانی»، رئیس منطقه اقلیم کردستان عراق انجام شد، بنا بر بیانیه ارتش ترکیه سه منطقه کردی شمال عراق شامل متینا، زاپ و آواسین - بسیان را هدف گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرچند عملیات‌های ترکیه در خاک عراق همواره با اعتراض همسایه جنوبی همراه بوده و سیاستمداران این کشور بارها با تأکید بر حفظ احترام به تمامیت ارضی کشور خود، خواهان خودداری آنکارا از چنین حملاتی شده‌اند، اما این کشور بدون توجه به چنین اعتراض‌هایی به عملیات‌هایی که هر از گاه به راه می‌اندازد، ادامه می‌دهد. دیروز نیز در همین خصوص خبرگزاری «آناتولی» گزارش داد، «حلوصی آکار»، رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه در سخنانی اعلام کرد: «عملیات ما مطابق برنامه‌ای که از پیش تعیین شده بود، ادامه خواهد یافت و اهدافی که در فاز نخست این عملیات در نظر داشتیم، به دست آمده است.» بنا بر این گزارش عملیات فوق ابتدا با بمباران و پرتاب موشک‌ها به وسیله جنگنده‌ها و بالگردها انجام شد و سپس نیروی زمینی با عبور از نوار مرزی عراق وارد خاک این کشور شده و با پشتیبانی نیروی هوایی به مواضعی که اعلام کرده‌اند، متعلق به پ‌ک‌ک بوده است، حمله کردند.


بنا بر اطلاعاتی که فعالان توئیتری عراق منتشر کرده اند، ترکیه دیروز بعد از حملات خود، چهار پایگاه جدید در عمق خاک عراق ایجاد کرد.
عملیات «قفل پنجه» در حالی انجام شد که ارتش ترکیه درست ساعتی پیش از آن نیز 6 روستا در حومه حسکه در شمال شرقی سوریه را که واقع در نزدیکی یکی از پایگاه‌های ارتش روسیه است، گلوله‌باران کرد. به گزارش «دیده‌بان حقوق بشر سوریه»، در این عملیات ارتش ترکیه، یکی از اعضای نیروهای دموکراتیک سوریه کشته شد. به گزارش «ایرنا» شاهدان محلی گفته‌اند با گسترش دامنه این حملات برخی مناطق نزدیک به پایگاه نظامی روسیه در حومه تل تمر نیز هدف قرار گرفته شدند.


کینه پایان‌ناپذیر پ‌ک‌ک

ترکیه در چند سال اخیر به‌طور مرتب و تحت عناوین مختلف، دست به انجام عملیات نظامی در خاک دو همسایه جنوبی خود، عراق و سوریه زده است و برای انجام این تجاوزهای دائمی به تمامیت ارضی این دو کشور، مبارزه با نیروهای پ‌ک‌ک (حزب کارگران کردستان) و وای‌پی‌جی (یگان‌های مردمی کردستان سوریه) را دستاویز خود قرار داده است و با زدن برچسب‌های تروریستی به این دو گروه، اقدامات خود را دفاع از مردم کشورش عنوان کرده، این در حالی است که نیروهای دموکراتیک سوریه، هنوز برچسب تروریستی از جانب هیچ کشوری دریافت نکرده‌اند و پ‌ک‌ک نیز که از طرف امریکا در فهرست تروریسم قرار دارد، دیگر فاقد قدرت سابق خود است و در حملات متعدد ارتش ترکیه، شمار زیادی از رهبرانش را از دست داده و اکنون در ضعیف‌ترین شکل خود قرار دارد.


از همین‌رو به اعتقاد بسیاری از ناظران ترکیه در انجام چنین حملاتی بیش از آنکه نگران شرایط امنیتی کشور خود باشد، خواهان برطرف کردن برخی مسائل داخلی خود است. این نکته‌ای است که چندی پیش «بارکای مندیراچی»، تحلیلگر ترکیه‌ای در سایت «کرایسس گروپ» به آن اشاره کرد و نوشت: «ترکیه از سال 2015 به این‌سو دست به تاکتیک‌های جدیدی برای مبارزه با پ‌ک‌ک و نیروهای دموکراتیک شمال سوریه زده است و بر میزان حملاتش به آنها افزوده است.


اما این تاکتیک‌ها برایش، بهایی سنگین داشته‌اند؛ بهایی مانند اعتراض عراق و سوریه به نقض شدن تمامیت ارضی خود و همچنین ایجاد نارضایتی بین کردها از آنکارا و گرایش برخی از شهروندان به جذب شدن در این گروه‌ها. با این حال ترکیه این بها را پذیرفته است و به حملات خود ادامه می‌دهد... هرچند اصرار ترکیه بر حملات از این گروه‌ها دلایل بسیار دارد، اما احتمال دارد سران آنکارا در این شرایط نیم‌نگاهی هم به انتخابات 2023 و جذب آرای ملی‌گرایان داشته باشند.»

انتهای پیام/

 

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: ارتش ترکیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۲۴۱۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسئول «پلیس اسلامی داعش» در عراق به دام افتاد

نهاد اطلاع‌رسانی امنیتی عراق امروز اعلام کرد که در یک عملیات اطلاعاتی بی‌سابقه و بر اساس اطلاعات دقیق، یک تروریست داعشی تحت تعقیب دستگیر شد.

در بیانیه این نهاد آمده است که فرد مذکور معروف به (ابو صکر) در موصل دستگیر شد. وی تحت تعقیب دستگاه قضایی عراق و مسوول آنچه «پلیس اسلامی داعش» خوانده می‌شد، بود و با مدارک جعلی در عراق تردد می‌کرد.

از سوی دیگر رسانه‌های خبری گزارش دادند که ۱۹۱ خانواده عراقی متشکل از ۷۱۴ نفر اردوگاه الهول در سوریه را ترک کردند؛ بنابراین گزارش، این خانواده‌ها پس از بازدید هیأت عراقی از این اردوگاه که با هدف تسریع در روند انتقال کامل عراقی‌ها از سوریه طی سال آینده انجام شد، اردوگاه را ترک کردند.

اردوگاه الهول که جمعیت زیادی از اعضا و خانواده‌های گروه تروریستی داعش را در خود جای داده است، در شمال شرقی سوریه و در ۱۰ کیلومتری مرز عراق قرار دارد و تروریست‌های آمریکایی هر از چند گاهی اقدام به جابجایی همقطاران داعشی خود از سوریه به عراق و بالعکس می‌کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • مخالفان سوریه: موضع ترکیه در قبال ما ثابت است
  • دلنوشته فرمانده اسبق سپاه امیرالمومنین (ع) همزمان با تفحص پیکر شهید «محمدشفیع فیضی‌زاده»
  • بررسی مسائل مرزی میان دو کشور ایران و ترکیه در مرز‌های شمال استان آذربایجان غربی 
  • استرداد بیش از ۱۹۰ خانواده عراقی از اردوگاه الهول سوریه به عراق
  • ارتش ترکیه نیروی کمکی به شمال سوریه اعزام کرد
  • ناتوانی ترکیه در مهار درگیری گروه‌های تروریستی در شمال سوریه
  • ترکیه: ۱۵ تروریست در شمال عراق از پای درآمدند
  • ناتوانی ترکیه در مهار درگیری گروه های تروریستی در شمال سوریه
  • تحرکات آمریکا در سوریه از بیم تشدید عملیات‌های مقاومت
  • مسئول «پلیس اسلامی داعش» در عراق به دام افتاد