Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس اقتصاد بین‌الملل گفت: نداشتن بدهی خارجی موجب مقاومت اقتصاد کشور در مقابل تکانه‌های تحریم، تورم و نوسانات شدید ارزی می‌شود.

میرهادی رهگشای در گفت‌وگو با ایران اکونومیست اظهار داشت: نداشتن بدهی خارجی قطعا یک مزیت است، به طور‌ کلی اگر یک کشور بخواهد در مقابل تکانه‌های تحریم یا هر تکانه‌ای که موجب کاهش منابع ارزی خارجی می‌شود (مانند کاهش قیمت نفت که برای کشور ما منبع مهم درآمد ارزی است) مقاوم باشد، صفر بودن یا  نزدیک به صفر بودن بدهی خارجی برای آن کشور بسیار مهم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

کارشناس اقتصاد بین‌الملل افزود: کشور ترکیه بدهی خارجی نسبتا بالایی دارد بنابراین چنین کشوری با وجود بدهی خارجی، برای تسویه بدهی‌ها نیاز  به جریان ارزی خروجی مستمر سالانه دارد.  

این کارشناس اقتصاد کلان اظهار داشت: بنابراین وقتی چنین کشوری با شوک افزایش قیمت انرژی مواجه می‌شود نمی‌تواند درآمدهای ارزی را به شیوه‌ای مدیریت کند که بدهی ارزی را پرداخت کند و این موضوع موجب می‌شود به‌صورت جدی با افت ارزش پول ملی مواجه شود که در چند ماه اخیر و حتی یکی دو سال اخیر در مورد ارزش پول ملی این کشور شاهد این موضوع بودیم. 

رهگشای با بیان اینکه کشور ترکیه با تورم 60 درصدی مواجه است، اظهار داشت: این در حالی است که این کشور مشکل اقتصادی خاصی ندارد و دچار تحریم هم نیست و صرفا برای افزایش قیمت انرژی که عامل تورم است با افزایش نرخ تورم مواجه شده است و از طرفی هم به علت تجدید جریان خروجی ارز و کاهش درآمدهای ارزی با تورم مواجه شده و لذا پایداری اقتصادش با مشکل مواجه شده است. 

وی افزود: اما اگر یک کشوری بتواند بدهی‌های خارجی را مدیریت کند و برای آن برنامه‌ریزی درست داشته باشد و به شکل بلند مدت برای شوک‌هایی که برای درآمدهای ارزی ایجاد می‌شود برنامه‌ریزی کند، استفاده از سرمایه‌های خارجی اصلا بد نیست. 

این کارشناس اقتصاد بین‌الملل اظهار داشت: در صورتی که بدهی خارجی در بخش‌هایی از اقتصاد که موجب ورود فناوری و دانش فنی قابل استفاده شود خوب است اما باید اثرات بلند مدت آن مدیریت شود و به صورتی نباشد که مانند ترکیه با کاهش منابع ارزی و خروج سرمایه و در نهایت هم کاهش ارزش پول ملی مواجه شود. 

وی در پاسخ به این سوال که کم بودن بدهی‌های خارجی ما ناشی از مدیریت است یا اینکه فرصت استفاده از منابع خارجی برای ما فراهم نشده است؟ گفت: هر دو عامل موثر بوده است به هر حال نتوانسته‌ایم سرمایه‌های خارجی را جذب کنیم زیرا نه تنها تمایلی از سمت کشورهای غربی برای سرمایه‌گذاری خارجی نبوده بلکه خودمان هم تمایل چندان برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی کشورهای شرقی نداشته‌ایم، بنابراین نه تنها نیاز به استفاده از تسهیلات نهادهایی مانند بانک جهانی یا صندوق بین‌المللی پول نداشته‌ایم بلکه آنها نیز تمایل به تسهیلات دهی به ما نداشته‌اند. 

رهگشای همچنین بیان داشت: مواجه شدن اقتصاد کشور با جهش تورمی دو دلیل عمده دارد که یکی ناشی از تحریم‌ها است، به طوری که دولت را از منابع ارزی محروم کرده است  و نکته دوم نیز اشکالات زیرساختی نظام بانکی است و با توجه به تورم مزمن به نوعی از افزایش نرخ ارز ناگزیر بوده‌ایم. 

وی گفت: اگر در یک دهه اخیر بدهی خارجی نیز داشتیم قطعا اوضاع بسیار بدتر می‌شد و شاید دچار افزایش نرخ ارز و تورم بیشتری نسبت به آنچه در یک دهه اخیر شاهد بودیم، می‌شدیم. 

 

منبع: خبرگزاری فارس برچسب ها: تکانه‌های تحریم ، بدهی خارجی ، منابع ارزی

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: تکانه های تحریم بدهی خارجی منابع ارزی کارشناس اقتصاد بدهی خارجی منابع ارزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۲۴۶۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انعکاس برنامه‌های روز ملی خلیج فارس در بوشهر از ۱۹ شبکه خارجی

مدیرکل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر گفت: بیش از ۱۹ شبکه معتبر خارجی به مناسبت روز خلیج فارس دعوت شده‌اند تا مکان رویدادهای تاریخ مقاومت خلیج فارس را آن گونه که هست ببیند و روایت کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اسماعیل سجادی‌منش ظهر امروز در نشست با خبرنگاران با بیان اینکه دو برنامه برای روز ملی _شنبه هشتم اردیشبهت_خلیج‌فارس با همکاری دستگاه‌های فرهنگی، استانداری و رهنمودهای آیت‌الله صفایی بوشهری انجام خواهد شد، اظهار کرد: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته بیش از ۱۹ شبکه معتبر خارجی به مناسبت روز خلیج فارس دعوت شده‌اند تا مکان رویدادهای تاریخ مقاومت خلیج فارس را آن گونه که هست ببیند و روایت کنند.

وی با اشاره به اینکه شبکه‌های تلویزیونی ترکیه، آلمان، آمریکا، روسیه، ایتالیا، لبنان، چین، عراق، انگلیس، امارات متحده عربی، افغانستان و قطر برای انعکاس این روز ملی به بوشهر دعوت شده‌اند، افزود: مدیران فرهنگی، تهیه‌کنندگان، نویسندگان، شاعران، مدیران خبرگزاری‌های داخلی و چهره‌های رسانه‌ای کشور از جمله العالم، پرس‌تی وی، خبرگزاری‌های ایسنا، مهر، دانشجو نیز دعوت شده‌اند.

مدیر کلاً اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بوشهر با بیان اینکه ابتدای حرکت تور مقاومت از کنسولگری انگلیس است، گفت: عمارت امیریه، مسجد آل عصفور، قبر ژنرال انگلیسی، گورستان انگلیسی‌ها، ساحل ریشهر (محل نبرد احمد خان تنگستانی با انگلیسی‌ها) و موزه ملی خلیج‌فارس از موارد مورد بازدید در این تور است.

سجادی‌منش از برگزاری روز ملی خلیج‌فارس با نگاه وعده صادق و نمایش اقتدار ایران اسلامی در بوشهر خبر داد و خاطرنشان کرد: این برنامه‌ها با همکاری منطقه دوم نیروی دریایی سپاه برگزار و در این راستا رزمایش اقتدار در نوار ساحلی بوشهر به نمایش گذاشته می‌شود، همچنین این برنامه از شبکه سه و در فواصل برنامه از شبکه یک و شبکه خبر نیز پخش خواهد شد.

وی با اشاره به برگزاری این مراسم در عرشه شناور نظامی با حضور معاون رئیس جمهور، دو تن از وزیران و دو نفر از وزارت امورخارجه اضافه کرد: شرح دفاع مقدس در خلیج‌فارس، نقش مقاومت شهید نادر مهدوی، تاریخ مقاومت و موزه تاریخ اسلام در این دو روز توسط چهره‌های مطرح کشور تحلیل می‌شود.

مدیرکل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر با بیان اینکه مطالعات صورت گرفته در کاوش‌های گورستان شغاب به صورت رسمی در خردادماه منتشر خواهد شد در خصوص تخصیص اعتبارات برای مرمت و ساماندهی بناها، بیان کرد: تخصیص اعتبار برای چهار مسجد بافت تاریخی، امامزاده عبدالمهیمن، میر محمد حنفی، امامزاده سلیمان گناوه، امامزاده زین العابدین زیارت دشتی، قبر شهید غضنفر السلطنه برازجانی، کاوش‌های باستان‌شناسی قلعه ریشهر، کاخ چرخاب، مسجد جامع بردستان و کتابخانه مصلحیان از جمله این موارد است.

منبع: فارس

کد خبر 748488

دیگر خبرها

  • مشارکت ۵ میلیارد دلاری قرارگاه خاتم‌ با خارجی‌ها
  • پرداخت ٤٠ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های صنعت برق از طریق بورس
  • سیاست‌گذاری هوشمندانه حوزه انرژی، توسعه درآمدهای ارزی کشور در شرایط تحریم را میسر کرد
  • انعکاس برنامه‌های روز ملی خلیج فارس در بوشهر از ۱۹ شبکه خارجی
  • پردیس تحقیقات ملی دیم گچساران ۵۰ رقم بذر جدید معرفی کرد
  • وزیر صمت: با وجود تحریم ۱۵۳ میلیارد دلار تجارت خارجی داریم
  • گاف دولتی در اعلام خودرو‌های وارداتی دپویی
  • آیا رویه واردات در مقابل صادرات خود اصلاح می‌شود؟
  • آغاز ایران‌اکسپو از فردا/ نمایش توانمندی‌های تولیدی و تجاری کشور
  • افزایش چهار برابری درآمدهای نفتی ایران با شبکه‌ باورنکردنی دور زدن تحریم‌ها