Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، وزارت دفاع ترکیه باوجود مخالفت مقامات عراقی اعلام کرد که عملیات نظامی فرامرزی را علیه مواضع گروه تروریستی پ.ک.ک در شمال عراق آغاز کرده است.

این عملیات فرامرزی ترکیه در شمال عراق با واکنش شدید مسئولان و شخصیت‌های عراقی از جمله برهم صالح رئیس جمهور، فواد حسن وزیر خارجه، مقتدی صدر رئیس جریان صدر و سید عمار حکیم رئیس جریان حکمت ملی عراق مواجه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دفتر ریاست جمهوری عراق در بیانیه‎ای اعلام کرد که عملیات نظامی ترکیه در اقلیم کردستان عراق نقض حاکمیت و تهدید امنیت ملی این کشور است.

در بیانیه دفتر برهم صالح آمده است: تکرار عملیات نظامی ترکیه در داخل مرزهای عراق بدون هماهنگی با بغداد، امری غیر قابل قبول است.

وزارت امور خارجه عراق اعلام کرد: حملات هوایی بالگردها و پهپادهای تهاجمی ترکیه به مناطق متینا، زاپ، اواشین و باسیان در شمال عراق را قویا محکوم می‌کنیم.

در ادامه بیانیه این وزارتخانه که ریاست آن را فواد حسین بر عهده دارد، آمده است: این اقدام ترکیه نقض حاکمیت کشور، قوانین بین المللی و اصل حسن همجواری است.

مقتدی صدر رئیس جریان صدر عراق هم در توئیتی به عملیات ترکیه در شمال عراق واکنش نشان داد و نوشت که در برابر تکرار این عملیات سکوت نخواهد کرد.

وی ادامه داد: اگر خطری از سمت مرزهای عراق، ترکیه را تهدید می کند ضروری است  با دولت بغداد هماهنگی انجام دهد. ترکیه بدون آنکه حق یا توجیهی داشته باشد خاک عراق را بمباران کرد.

صدر گفت: عراق کشوری با حاکمیت ارضی کامل است و اجازه تعرض و بر هم خوردن امنیت خود را نمی‌دهد، همچنان که اجازه تعرض به کشورهای دوست و برادر همسایه را نمی‌دهد.

«سید عمار حکیم» رهبر جریان حکمت ملی عراق نیز ضمن محکوم کردن حملات ترکیه به عراق گفت: بمباران هوایی و حمله نظامی زمینی نیروهای ترکیه در کردستان عراق اقدامی غیر قابل قبول است.

وی از دولت عراق خواست که مرزهای کشور را کنترل کند و به هیچ طرفی اجازه استفاده از خاک عراق برای انجام حملات به کشورهای همسایه را ندهد.

رهبر جریان حکمت ملی عراق همچنین از کشورهای همسایه خواست که به حاکمیت عراق احترام بگذارند و از اجرای عملیات نظامی در خاک کشور خودداری کنند.

«خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه بامداد دیروز اعلام کرد که عملیات نظامی فرامرزی این کشور با حضور نیروهای زمینی و هوایی علیه مواضع «پ.ک.ک» در شمال عراق آغاز شده است.

وزیر دفاع ترکیه افزود: در این عملیات نظامی، تیم‌های کماندویی و نیروهای ویژه ارتش ترکیه با پشتیبانی پهپادها، بالگردهای تهاجمی و توپخانه شرکت دارند.

به گفته وی، نیروهای ترکیه توانسته‌اند تعدادی از پناهگاه‌ها، انبارهای مهمات، مراکز فرماندهی حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) را در ارتفاعات کوه متین و مناطق مرزی زاپ و آواشین باسیان هدف قرار دهند.

برخی منابع خبری دیروز همچنین خبر دادند که ترکیه در حال احداث چهار پایگاه نظامی جدید در عمق خاک عراق است.

این اقدامات ترکیه در شمال همزمان با سفر جمعه گذشته «مسرور بارزانی» نخست وزیر اقلیم کردستان عراق به آنکارا و دیدار و گفت وگو با مسئولان ترکیه از جمله «رجب طیب اردوغان» صورت گرفت.

مقام های اربیل با وجود تشدید عملیات، استقرار نیرو و پایگاه نظامی در شمال عراق به بهانه حضور عناصر «پ. ک.ک» (حزب کارگران کردستان ترکیه) روابط گسترده‌ای با آنکارا دارند.

ارتش ترکیه به بهانه حضور نیروهای پ. ک.ک از تابستان ۱۳۹۹ با اجرای عملیات موسوم به «پنجه» به حملات زمینی و هوایی خود علیه مناطق گوناگون در استان های اربیل، دهوک و سلیمانیه اقلیم کردستان عراق شدت بخشیده است.

این در حالی است که مقامات عراقی بارها ترکیه را به نقص حاکمیت سرزمینی خود متهم و عملیات آنکارا را در شمال عراق را محکوم کرده اند.

برچسب‌ها عراق ترکیه بغداد

منبع: ایرنا

کلیدواژه: عراق ترکیه بغداد عراق ترکیه بغداد ترکیه در شمال عملیات نظامی کردستان عراق شمال عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۲۵۹۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سلبریتی عراقی تیک‌تاک به ضرب گلوله کشته شد | عکس

به گزارش همشهری آنلاین، مقامات امنیتی عراق می‌گویند ام فهد، اینفلوئنسر معروف شبکه اجتماعی تیک‌تاک در خارج از خانه‌اش در بغداد به ضرب گلوله کشته شد. او به خاطر انتشار ویدئوهایی نامتعارف با موسیقی عراقی و پوشیدن لباس‌های خارج از عرف فرهنگی این کشور، در شبکه اجتماعی تیک‌تاک معروف بود و ده‌ها هزار دنبال کننده داشت.

وزارت کشور عراق هم در بیانیه‌ای تایید کرد «زنی که در شبکه‌های اجتماعی شناخته شده است، توسط ضاربان ناشناس» کشته شده است. در این بیانیه گفته شده است که «یک تیم ویژه» برای بررسی این حادثه تشکیل شده است.

این اینفلوئنسر سال گذشته به دلیل انتشار ویدیوهایی که به گفته دادگاه برخلاف «عفت و اخلاق عمومی» بود به شش ماه زندان محکوم شد. عراق سال گذشته کمیته‌ای دولتی برای نظارت بر شبکه‌های اجتماعی و بررسی محتوای توهین آمیز و مجازات مسببین آن تشکیل داد.

کد خبر 847462 برچسب‌ها فرهنگ خبر مهم هنر عراق

دیگر خبرها

  • علل موفقیت در فتح خرمشهر از زبان سرهنگ عراقی + ویدیو
  • سنگ‌اندازی واشنگتن در توافق راهبردی عراق و ترکیه
  • زلزله در اسرائیل در آستانه صدور حکم بازداشت نتانیاهو و مقامات ارشد اسرائیل/ افشای طرح ارتش اسرائیل برای حمله به رفح
  • پارلمان عراق قانون ممنوعیت همجنس‌بازی را تصویب کرد
  • برای تماشای بازیگران ترکیه‌ای یا قصۀ شمس و مولانا؟
  • نیروهای ارتش ترکیه مورد حمله عناصر «پ.ک.ک» قرار گرفتند
  • اینفلوئنسر عراقی و ستاره « تیک تاک » کشته شد
  • سلبریتی عراقی تیک‌تاک به ضرب گلوله کشته شد | عکس
  • ایران بازار عراق را از دست می‌دهد؟ | واکنش معاون وزیر صمت به رقابت ترکیه با ایران در بازار عراق
  • حمله پهپادی به میدان گازی کورمور در شمال عراق