Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@09:28:23 GMT

تنها ۳۰ درصد کشت پنبه خراسان شمالی مکانیزه است

تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۲۹۳۱۵

تنها ۳۰ درصد کشت پنبه خراسان شمالی مکانیزه است

فاطمه ستایش مهر روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در شیوه کشت مکانیزه و ردیفی که با دستگاه انجام می شود به ازای هر یک هکتار ۲۰ تا ۲۵ کیلوگرم بذر نیاز است اما در دست پاش که خطا نیز زیاد دارد کشاورز به ناچار بیش از ۵۰ کیلوگرم بذر در هر هکتار می پاشد.

وی سطح مزارع پنبه استان را ۱۰ هزار هکتار عنوان کرد و افزود: اگر بذرپاشی در این سطح به صورت ردیفی انجام شود ۲۰۰ تا ۲۰۰ تن بذر نیاز است اما هم اینک برای این سطح ۴۵۰ تا ۵۰۰ تن بذر استفاده می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ستایش مهر بر کاهش هزینه های تولید تاکید کرد و اظهار داشت: بدون احتساب یارانه بذر پنبه تولید داخل به ازای هر کیلوگرم ۴۰ هزار تومان و بذر خارجی نیز به ازای هر کیلوگرم ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تومان به فروش می رسد که دولت برای بذر ایرانی برای هر یک کیلوگرم ۲۰ هزار تومان نیز یارانه به کشاورز می دهد.

کارشناس مسوول پنبه سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی به کشاورزان توصیه کرد تا مراحل بذر پاشی را در راستای کاهش هزینه ها و بالا بردن راندمان تولید با دستگاه ها انجام دهند و افزود: با این اقدام در مصرف بذر نیز صرفه جویی خواهد شد.

وی با بیان اینکه ضریب نفوذ بذر پنبه در استان ۵۰ درصد است افزود: در مزارع بذری استان که طبق نظر کارشناسان پنبه به منظور تولید بذر کشت می شود پس از آزمایش های کنترل کیفی که از سوی مرکز تحقیقات کشاورزی انجام می شود بذر استاندارد و گواهی شده به شرکت ها تحویل داده می شود. 

ستایش مهر گفت: در سال زراعی گذشته ۹ هزار هکتار از کشتزارهای استان زیر کشت پنبه رفت که بیش از ۲۷ هزا تن وش پنبه برداشت شد که نسبت به سایر محصولات رتبه اول را در استان دارد.

وی با بیان اینکه از نظر اقتصادی و اجتماعی کشت پنبه در این استان مهم است گفت: خراسان شمالی در کشت این محصول رتبه پنجم در کشور را دارد.

کارشناس مسوول پنبه سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی افزود: بیشترین سطح زیر کشت پنبه در استان مربوط به شهرستان مانه و سملقان است که حتی ۶۰ درصد از بهره برداران تنها اراضی خود را به پنبه اختصاص می دهند.

به گزارش ایرنا پنبه رشد نامحدودی دارد اگر سرمای زمستانه دیر هنگام باشد کشتزارها سرسبز خواهند ماند و محصول نیز خواهند داد اما بعد از سرما گیاه خشک خواهد شد.

محصول رقم ساجدی در پنبه زارهای این استان از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است، به دلیل اینکه محصول زودهنگام برداشت می شود گیاه سبز است وش پنبه سفید و تمیز است، همراه محصول خار و خاشاکی وجود ندارد.

شهرستان های مانه و سملقان، اسفراین، جاجرم، بجنورد و راز و جرگلان از مناطق پنبه‌کاری استان است که مانه و سملقان با سطح بیش از پنج هزار هکتار معادل ۷۵ درصد تولید این محصول را در استان دارد.

پنبه از محصولات مهم و راهبردی خراسان شمالی است که به لحاظ طول الیاف و رنگ از مرغوبیت بالایی برخوردار است.

بیشتر مزارع این استان زیر کشت ارقامی از قبیل خرداد، ساجدی، کاشمر، ارمغان، لیدر، مای و گلستان، رقم ورامین است.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این میزان ۳۰۰ هزار هکتار زراعی و مابقی باغی است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند. بیشترین شاغلان استان در بخش کشاورزی اشتغال دارند.   

حدود ۴۴ درصد از جمعیت این استان در روستاها سکونت دارند و ۳۷ تا ۴۲ درصد اشتغال این استان در حوزه کشاورزی است.

برچسب‌ها بجنورد کشاورزی پنبه خراسان شمالی مانه وسملقان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بجنورد کشاورزی پنبه بجنورد کشاورزی پنبه خراسان شمالی مانه وسملقان خراسان شمالی هزار هکتار کشت پنبه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۲۹۳۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح های بهداشت ودرمان خراسان شمالی افتتاح و کلنگ زنی می شود

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان شمالی؛ این طرح‌ها شامل مرکز دیالیز فاروج، بخش ویژه بیمارستان امام خمینی شیروان و مرکز درمانی، خوابگاه دانشجویی و مرکز آموزشی ودر مانی بیمارستان خاتم الانبیای این شهرستان با ۴۵۰۰ متر مربع مساحت است.
سپس در بجنورد، طرح‌های ام آر آی، دستگاه سی تی اسکن و آنژیوگرافی بیمارستان امام حسن، بیمارستان مادر و کودک، چهار همراه سرای بیمارستان امام علی و همچنین رادیولوژی دیجیتال بیمارستان امام علی با حضور معاونان وزیر بهداشت، افتتاح خواهد شد.

دیگر خبرها

  • رشد ۴۲ درصدی بارش‌ها در خراسان شمالی نسبت به سال گذشته
  • کشت مکانیزه ۷۵ درصد از اراضی شالیزاری شفت
  • رشد ۱۶ درصدی اهدای خون در خراسان شمالی
  • آبراهه‌های چند صدساله خراسان‌شمالی تشنه برف و باران
  • آسفالت ۴۰۰ هزار متر مربع معابر روستا‌های خراسان شمالی
  • آسفالت ۴۰۰هزار مترمربع معابر روستا‌های خراسان شمالی
  • آبیاری نوین ؛ گامی به سوی جهش تولید
  • طرح های بهداشت ودرمان خراسان شمالی افتتاح و کلنگ زنی می شود
  • روند سرمایه‌گذاری در سیستان‌وبلوچستان تسهیل شود
  • نخستین نشای مکانیزه برنج در شفت انجام شد