Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-05-02@03:21:07 GMT

بازار نابسامان اجاره مسکن در تهران

تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۲۹۶۲۱

در حالی چند هفته به آغاز فصل جابجایی مستأجران در بازار مسکن باقیمانده که به دلیل کم‌کاری دولت قبل، این بخش با رشد سرسام‌آور قیمت مواجه شده است.

 

 

 

 

 

 

اخیرا مرکز آمار ایران طی گزارشی از افزایش ۲۸.۱ درصدی نرخ اجاره‌بهای مسکن در تهران طی زمستان  سال گذشته خبر داد.بر این اساس در زمستان سال گذشته شاخص قیمت اجاره بهای واحدهای مسکونی در مناطق شهری، به عدد ۲۷۹.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۷ رسید که نسبت به فصل قبل  ۶.۴ درصد افزایش داشته است.

در این فصل استان یزد با ۸.۶درصد بیشترین و استان سیستان و بلوچستان با ۱.۵ درصد، کمترین نرخ تورم فصلی را در بین استان‌های کشور داشته اند. درصد تغییرات شاخص قیمت اجاره‌بها مسکن در زمستان گذشته نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه)، ۲۸.۱درصد بوده که نسبت به فصل پاییز  سال ۱۴۰۰ با ۲۵.۷ درصد ۲.۴ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

در این فصل بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه با ۴۰درصد مربوط به استان لرستان و کمترین نرخ تورم نقطه به نقطه با ۱۱.۸ درصد، مربوط به استان سیستان و بلوچستان است. به عبارتی در فصل زمستان ۱۴۰۰، خانوارهای استان لرستان به طور متوسط ۱۱.۹ واحد درصد بیشتر از میانگین کل کشور و خانوارهای استان سیستان و بلوچستان، به‌طور متوسط ۱۶.۳ واحد درصد کمتر از میانگین کل کشور در بخش اجاره بها هزینه کرده‌اند.

نرخ تورم اجاره بها در چهار فصل منتهی به فصل زمستان ۱۴۰۰ ، برابر ۲۶.۹  درصد است، که استان لرستان با ۳۷.۴ درصد، بیشترین و استان سیستان و بلوچستان با ۱۲.۸ درصد، کمترین نرخ تورم اجاره بها را داشته اند. همچنین در فصل مورد اشاره متوسط افزایش هزینه اجاره بها برای کل خانوارهایی که تمدید قرارداد داشته اند، برابر با ۵۰.۹ درصد بوده است.

به گزارش تسنیم، در حالی هنوز چند هفته‌ای به آغاز فصل نقل و انتقالات در بازار اجاره مسکن باقیمانده که بررسی‌ها نشان از قیمت‌های سرسام‌آور دارد. این وضعیت که دلیل اصلی آن بی‌توجهی محض به بخش مسکن در دولت یازدهم و دوازدهم است فشار مضاعفی را بر خانوارهای مستأجر کشور وارد خواهد کرد. در این بین مشخص نیست برنامه دولت برای حمایت از اجاره‌نشین‌ها مانند سال گذشته عملیاتی می شود یا خیر. سال گذشته یکی از اقدامات حمایتی دولت تعیین سقف افزایش نرخ اجاره بها برای تهران، کلانشهرها و سایر شهرها به ترتیب ۲۵ درصد، ۲۰ و ۱۵ درصد و پرداخت وام ودیعه بود.

گرچه مطابق آمار مرکز آمار ایران در مورد اول نرخ اجاره‌بهای مستأجرانی که قرارداد آنها تمدید شده حدود ۵۱ درصد بوده است.

در زمان حاضر نگاهی به فایل‌های اجاره حاکی از آن است که یک واحد ۴۲ متری یک خواب واقع در جیحون با رهن ۱۸۰ میلیون تومان آگهی شده است. یعنی رهن هر مترمربع از این واحد حدود ۴.۲ میلیون تومان است.

رهن آپارتمان ۷۰ متری نوساز در یوسف‌آباد ۸۵۰ میلیون تومان (هر مترمربع ۱۲.۱ میلیون تومان )، رهن و اجاره ماهانه یک واحد ۴۲ متری در سهروردی به ترتیب ۳۷۰ میلیون و ۳ میلیون تومان، رهن آپارتمان ۸۲ متری نوساز ۶۳۰ میلیون تومان، و رهن و اجاره ماهانه آپارتمان ۷۰ متری در جنت‌آباد به ترتیب ۲۰۰ میلیون و ۳ میلیون تومان است.

همچنین در نیروی هوایی یک واحد ۴۵ متری با رهن ۱۰۰ میلیون تومان و اجاره ماهانه ۴ میلیون تومانی آگهی شده است. در خیابان پاستور واحد ۵۸ متری ۱۴ سال ساخت با رهن ۱۰۰ میلیون و اجاره ماهانه ۶ میلیون تومانی آگهی شده و مالک این آپارتمان تاکید کرده این رهن و اجاره غیرقابل تبدیل است.

در خیابان پاسداران ودیعه آپارتمان ۱۲۵ متری ۵۰۰ میلیون  با اجاره ماهانه ۲۰ میلیون تومانی است. در شهرک غرب واحد ۱۳۰ متری با ویو ابدی با رهن ۲.۳ میلیارد تومانی آگهی شده است،‌ یعنی رهن هر مترمربع حدود ۱۷.۷ میلیون تومان.

در نیاوران  رهن یک آپارتمان ۱۱۰ متری ۱.۱ میلیارد تومان بوده و در یافت‌آباد واحد مسکونی غرق در نور ۱۳۰ متری با رهن ۴۰۰ میلیون تومانی آگهی شده است.

منبع: تسنیم

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: بازار بازار سرمایه بازار مسکن بازار طلا استان سیستان و بلوچستان اجاره ماهانه میلیون تومانی میلیون تومان آگهی شده اجاره بها سال گذشته نرخ تورم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۲۹۶۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید مسکن با اخذ مالیات از اراضی بایر و رها شده رونق می گیرد/ممانعت قیمت گذاری های کاذب مسکن در سکوهای آنلاین بازار مسکن

به گزارش «نماینده»، محمدرضا رضایی کوچی در خصوص طرح ساماندهی املاک مسکونی و تاثیر اجرای ان بر مدیریت بازار اجاره گفـت: ایرادات شورای نگهبان در خصوص طرح ساماندهی اجاره بها املاک مسکونی در مجلس بررسی و رفع شد امیدواریم با تایید نهایی آن توسط شورای نگهبان و اجرایی شدن آن نظم و انضباطی به بازار اجاره بها مسکن ببخشد.

این نماینده مردم در مجلس ادامه داد: در طرح ساماندهی اجاره بها املاک مسکونی تلاش کردیم پایه و مبنایی برای قیمت‌گذاری واحد های مسکونی تعیین کنیم و نظارت وزارت خانه‌های راه و شهرسازی و صمت را بر بازار پر تلاطم مسکن افزایش دهیم. همچنین به شورای عالی مسکن اجازه دادیم در حوزه قیمت‌گذاری و تعیین سقف مجاز اجاره بها در مناطقی که تورم مسکن به صورت غیر واقعی افزایش پیدا کرده و بیش از 20 درصد باشد، ورود کنند. این طرح ضمن توجه به روش‌های مختلف از جمله پرداخت تسهیلات از مستاجران حمایت کرده و با اخذ مالیات از اراضی بایر و رها شده، انگیزه تولیدکنندگان مسکن را نیز افزایش می‌دهد. همچنین موجب افزایش تولید و عرضه واحدهای مسکونی به بازار می‌شود که این خود به کاهش و تعدیل قیمت‌های کمک می‌کند.

رضایی کوچی عنوان کرد: همچنین در طرح مذکور، با ساماندهی سکوهای خرید و فروش مسکن و نیز رتبه بندی دفاتر مشاوران املاک و افزایش نظارت بر آنها و شیوه های مختلف تلاش کردیم مانع درج آگهی های جعلی و قیمت‌گذاری های کاذب شویم. امیدواریم با اجرای دقیق آن بازار پر آشوب اجاره بها مسکن مدیریت شده و به آرامش برسد.

دیگر خبرها

  • وضعیت بازار اجاره مسکن در جنوب تهران
  • حال مستأجران بهتر می شود؟!
  • قیمت آپارتمان در محدوده «تهران قدیم»
  • ۶ برنامه برای کنترل بازار اجاره
  • دست باز مستاجران در عقد قرارداد اجاره / با سامانه خودنویس، دیگر نیازی به مراجعه به مشاورین امکان نیست
  • تولید مسکن با اخذ مالیات از اراضی بایر و رها شده رونق می گیرد/ممانعت قیمت گذاری های کاذب مسکن در سکوهای آنلاین بازار مسکن
  • قیمت مسکن ملی پرند؛ متری ۱۰ میلیون تومان
  • هزینه مسکن ملی پرند متری ۱۰ میلیون تومان برآورد می شود
  • هزینه مسکن ملی پرند متری ۱۰ میلیون تومان
  • شب عید املاکی‌ها، روز سیاه مستاجرها