Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-07@06:19:25 GMT

امکان کشت بهاره در منطقه سد «ایوشان» وجود ندارد

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۳۱۲۴۳

امکان کشت بهاره در منطقه سد «ایوشان» وجود ندارد

به گزارش خبرگزاری مهر، معاونت برنامه ریزی و امور اقتصادی، مدیر حوزه ریاست، مدیر آب و خاک و مسئول مرکز جهاد کشاورزی «بیرانشهر» به همراه تعدادی از کشاورزان بخش «بیرانوند» از سد مخزنی «ایوشان» و بند انحرافی «کاسیان» بازدید کردند.

در این بازدید که در خصوص بررسی مسائل و مشکلات سد «ایوشان» صورت گرفت اعلام شد با توجه به اینکه میزان ظرفیت ذخیره آب پشت سد «ایوشان» ۵۱ میلیون متر مکعب است و بر اساس اعلام مدیریت امور آب منطقه استان لرستان ذخیره موجود در پشت این سد هم اکنون ۲۲ میلیون مترمکعب است، نسبت به زمان مشابه سال گذشته که ذخیره آب پشت سد ۳۵ میلیون مترمکعب بوده، با کاهش و افت ۱۳ میلیون مترمکعبی از ظرفیت ذخیره آب سد «ایوشان» مواجه هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از ۲۲ میلیون مترمکعب حجم آب ذکر شده پنج میلیون مترمکعب آن را حجم آب مرده سد تشکیل می‌دهد که قابل استفاده نیست، میزان ۶.۳ میلیون مترمکعب از آن حجم، حق آبه زیست محیطی و میزان سه میلیون مترمکعب آن نفوذ و تبخیر شده و تنها شش میلیون مترمکعب باقی می‌ماند.

بنا بر این گزارش، از شش میلیون مترمکعب باقیمانده مطابق با اعلام قبلی اداره آب و فاضلاب استان لرستان با توجه به لزوم تأمین آب در سطح شهرستان خرم آباد و نیاز ۱۱۵ روستا به آن و بر اساس مصوبه شورای حفاظت منابع آب استان لرستان امسال هیچ دریچه‌ای از سد باز نخواهد شد و امکان کشت بهاره در سطح منطقه وجود ندارد و آب موجود بایستی برای کشت هوایی نظیر گندم، جو، یونجه، شبدر و باغ‌ها مدیریت شود.

بنا بر این تا زمانی که اداره آب منطقه‌ای و مدیریت منابع آب شهرستان خرم آباد به طور رسمی حجم آب را اعلام نکنند نمی‌توانیم برای فصول گرم سال برنامه ریزی های لازم را داشته باشیم.

در بازدید انجام شده همراه با بهره برداران آن حوزه، بر ضرورت شناسایی و معرفی چاه دارانی که اقدام به رعایت الگوی کشت نکرده اند، شناسایی کشاورزانی که در منطقه با موتور تلمبه‌های غیر مجاز اقدام به برداشت از آب‌های سطحی رودخانه کرده اند، ارائه توصیه‌های لازم به کشاورزان برای جایگزینی کشت‌های غیر آبدوست و همچنین جلوگیری از اجاره دادن اراضی کشاورزی به کشاورزان غیر بومی توسط دلالان و افراد سود جو تأکید شد.

کد خبر 5471237

منبع: مهر

کلیدواژه: سد ایوشان خشکسالی خرم آباد ویروس کرونا بوشهر کرمانشاه ارتش جمهوری اسلامی ایران آمار کرونا ماه رمضان 1401 خطبه های نماز جمعه خراسان رضوی مشهد روز ارتش ایلام امام حسن مجتبی ع هفته هنر انقلاب اسلامی 29 فروردین روز ارتش جمهوری اسلامی ایران میلیون مترمکعب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۳۱۲۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عقب نشینی ذخیره سد زاینده‌رود؛ ۳۹۶ میلیون مترمکعب آب آخرین موجودی

 بررسی آخرین آمار رسمی شرکت مدیریت منابع آب ایران نشان می‌دهد که ذخیره سد مخزنی زاینده‌رود تا ۱۶ اردیبهشت ماه به ۳۹۶ میلیون مترمکعب رسیده است.

در حال حاضر میزان پرشدگی سد زاینده رود ۳۲ درصد اعلام شده است.

براساس آمار شرکت مدیریت منابع آب ایران، ذخیره کنونی سد زاینده‌رود نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۹ درصد کاهش یافته است.

همچنین بنا بر آمار سازمان هواشناسی میانگین بارش‌ها در کوهرنگ سرشاخه اصلی حوضه آبریز زاینده‌رود از ابتدای سال آبی (یکم مهر ۱۴۰۲) تا ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، یک‌هزار و ۸۲ میلیمتر اعلام شده و ارتفاع برفی گزارش نشده است.

سد زاینده‌رود به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین سد‌های مرکز کشور و تأمین‌کننده آب شرب، محیط‌زیست، کشاورزی و صنعت در منطقه مرکزی ایران با ظرفیت افزون بر ۱.۲ میلیارد مترمکعب در سال ۱۳۴۹ بهره‌برداری شد، این سد قوسی شکل در ۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان قرار دارد.

منبع: مهر

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • ۸۲ درصد میانگین بارندگی استان بوشهر تحقق یافت
  • عقب نشینی ذخیره سد زاینده‌رود؛ ۳۹۶ میلیون مترمکعب آب آخرین موجودی
  • ذخیره سد زاینده‌رود به ۳۹۶ میلیون مترمکعب رسید
  • ۷۰ میلیون مترمکعب رواناب در خراسان جنوبی ذخیره شد
  • ذخیره کنونی سدهای کرمانشاه ۸۷۳.۵ میلیون مترمکعب است
  • حجم ذخیره آب سد رئیس‌علی دلواری به ۵۳ درصد رسید
  • ذخیره‌سازی ۲۵ میلیون مترمکعب آب باران در سدهای بوشهر
  • ذخیره سازی پنج میلیون متر مکعبی رواناب در سدهای مخزنی خراسان جنوبی
  • پنج میلیون مترمکعب روان‌آب در سدهای مخزنی خراسان جنوبی ذخیره شد
  • ورود بیش از ۵ میلیون مترمکعب روان آب به سد‌های خراسان جنوبی