Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-28@02:15:49 GMT

صادرات تنها راه رونق فرش دستباف است

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۳۲۳۴۲

صادرات تنها راه رونق فرش دستباف است

حمت الله تجدد  گفت: میزان فروش فرش‌های دستباف به علت گرانی و پایین آمدن قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده و از طرفی فرش نیاز روز نیست و فقط افراد در مواقعی نظیر تعویض منزل یا تهیه جهیزیه به دنبال خرید فرش جدید می‌روند.

به گفته او در حال حاضر بازار فرش دستباف به دلیل کاهش صادرات و استقبال کم داخلی در رکود به سر می‌برد و صادرات فرش دستباف به دلیل تحریم‌ها از ۴۰۰ دلار در سال ۱۳۹۷ به ۶۰ میلیون دلار در سال ۱۴۰۰ رسید و همچنین در داخل کشور نیز به دلیل گرانی فرش دستباف و مشکلات مالی که گریبان‌گیر مردم شده کاهش خرید را در بازار داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس اتحادیه فرش دستباف استان اصفهان می گوید مشکلات و موانع تولیدی عواملی مانند بالا رفتن قیمت ابریشم است که با افزایش دلار رقم خورده، این اتفاق سبب کاهش واردات ابریشم نیز شده و میزان فروش فرش‌های دستباف به علت گرانی و پایین آمدن قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده است.

مساله و مشکل اصلی در صادرات پیش آمده که اگر این موضوع حل بشود به دنبال آن مشکلات دیگر نیز رفع خواهد شد و کاهش صادرات فرش به دلایلی نظیر مشکلات اقتصادی جهانی، تحریم‌ها و در ۲ سال گذشته نیز بیماری کرونا پیش آمده است.

کاهش ورود گردشگران به دلیل شرایط کرونایی حاکم بر جهان نیز باعث افت شدید فروش و حتی تعطیلی برخی مغازه‌های فرش فروشی شده است.

راهکار برون رفت از این شرایط، اختصاص ارز دولتی به واردات ابریشم است 

به گفته او دولت باید برای واردات، تسهیلات و ارز اختصاصی در نظر بگیرد تا تولید کنندگان ابریشم را با قیمت مناسب تهیه کنند و تولید افزایش یابد و برای فروش بیشتر داخلی هم وام و شرایطی فراهم کنند که مردم به صورت اقساطی قادر به تهیه فرش دستباف بشوند و میزان استقبال آن‌ها نیز بالاتر برود.

رئیس اتحادیه فرش دستباف استان اصفهان می گوید: انتظار ما از مسئولان اهمیت بیشتر به صنعت فرش دستباف به عنوان صنعتی عظیم و ملی هست و درخواست داریم این صنعت از زیر نظر وزارت صمت جدا شود و به صورت سازمان مستقل تحت پوشش نهاد ریاست جمهوری قرار بگیرد تا روزنه امیدی در روند حل مشکلات به وجود بیاید.

منبع: تسنیم

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: فرش دستباف صادرات فرش فرش دستباف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۳۲۳۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات محصولات کشاورزی ایران از مرز ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار فراتر رفت

صادرات انواع محصولات کشاورزی تا پایان سال گذشته از ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار فراتر رفت.

به گزارش ایسنا، حامد نجفی علمدارلو - قائم‌مقام معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: همزمان با مدیریت مصرف و کاهش واردات، برنامه‌ریزی صورت گرفته منجر به بهبود تجاری این بخش به میزان بیش از ۲ میلیارد دلار شده است.

وی افزود: براساس آمار گمرک، صادرات محصولات کشاورزی در سال گذشته ۶.۲ میلیارد دلار بوده که نسبت به سال ۱۴۰۱، یک میلیارد دلار افزایش را نشان می‌دهد.

نجفی گفت: همچنین میزان واردات در بخش کشاورزی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱، یک میلیارد دلار کاهش و در مجموع تراز تجاری ۲ میلیارد دلار بهبود یافته است.

وی با بیان اینکه کارشناسی‌های انجام شده نشان می‌دهد مراقبت از شرایط فوق و تداوم آن نیازمند افزایش تولید است، گفت: تامین مالی، ریالی، ارزی و به‌هنگام زنجیره تامین محصولات کشاورزی، راهکار اساسی رشد تولید است.

قائم‌مقام معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: ارزش افزوده بخش کشاورزی با صادرات آن رابطه دوطرفه دارد و تجارب موفق نشان داده است، اختصاص ارز به نهاده‌های تولیدی بخش کشاورزی، اگر به لحاظ زمانی در اولویت تامین و تخصیص قرار گیرد، منجر به کاهش واردات محصول نهایی و افزایش صادرات می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سیاست‌گذاری هوشمندانه حوزه انرژی، توسعه درآمدهای ارزی کشور در شرایط تحریم را میسر کرد
  • صادرات محصولات کشاورزی ایران از مرز ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار فراتر رفت
  • ممنوعیت هرگونه خرید و فروش اراضی شهرک‌های صنعتی
  • فراز و فرود نوغانداری در گیلان /تجارت پر سودی که از رونق افتاد
  • کاهش نرخ بیکاری در دولت سیزدهم کاهش چشمگیر داشته است
  • صادرات دام راهکاری برای ایجاد رونق صنعت دامپروری
  • هوشمندی ایران در از سرگیری سوآپ گاز ترکمنستان، تمدید صادرات گاز عراق و تکمیل خط لوله صلح
  • از راه اندازی شهرک تخصصی برای فرش بختیاری تا مشتریان پر‌ و پا قرص اروپایی
  • رشد صددرصدی صادرات فرش دستباف از خراسان رضوی
  • مشکلات اتحادیه عطاران و سقط فروشان بررسی شد