Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکترای تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مازندران دریافت کالری‌های مورد نیاز را برای روزه داران ضروری دانست و گفت : رعایت در تعادل و تنوع مصرف مواد غذایی مختلف دارای ریز مغذی و درشت مغذی می‌تواند از سوء تغذیه افراد در ماه رمضان جلوگیری کند .

دکتر اکبر فاضل تبار روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایران اکونومیست با اشاره به اینکه تعادل در مصرف گروه های مختلف غذایی شامل ریز مغذی ها و درشت مغذی ها می تواند در وضعیت جسمی فرد تاثیر گذارد ، افزود : رعایت تعادل و تناسب در مصرف گروه های غذایی بدان معنی است که از این مواد به اندازه کافی و مورد نیاز بدن خورده شود چرا که فراتر از این مصرف می تواند باعث سوء تغذیه در افراد شود و این سوء تغذیه شامل زیادی و کم دریافت کردن کالری ها است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد : هر یک از ریزمغذی ها و درشت مغذی ها در تامین کالری مورد نیاز بدن هر فرد تاثیر دارد و نمی توان و نباید مصرف آنها را حذف و یا زیاد کرد چرا که در هر دو حالت این موضوع باعث می شود که تاثیر معکوسی در سیستم بدن بگذارد .

این کارشناس تغذیه گفت : به طور مثال مصرف زیاد مواد غذایی همچون چربی  به عنوان درشت مغذی باعث چاقی و همچنین به دنبال آن بیماری های غیر واگیر همچون فشار خون و یا مصرف زیاد کربوهیدرات ها شامل شیرینی جات ، گوشت قرمز و آجیل که بازهم درشت مغذی هستند ، باعث بروز افت قند خون و بیماری دیابت می شود .

وی افزود: در زمینه مصرف ریز مغذی ها که شامل پروتئین ها و مواد معدنی موجود در مواد غذایی همچون سبزیجات و میوه ها است نیز باید این تناسب و تنوع در مصرف رعایت شود چرا که کالری بالای برخی مواد غذایی در مقابل کالری پایین برخی دیگر از مواد غذایی می تواند همدیگر را پوشش دهند و بدین نحو کالری مورد نیاز بدن افراد از این طریق تامین شود .  

فاضل تبار با اشاره به تاثیر مستقیم تغذیه بر سیستم ایمنی بدن و اینکه هر نوع سوء تغذیه می تواند باعث تضعیف سیستم ایمنی شود ، گفت : آنچه پرواضح است  و در علم تغذیه نیز این مهم مورد تاکید قرار دارد این است دستیابی به افزایش ایمنی منوط به استفاده از انواع ریز مغذی ها و درشت مغذی ها است و عدم استفاده یا کم مصرف کردن هر یک از این نوع مواد می تواند به یک بخش از سیستم بدن آسیب بزند یا عملکرد آن را دچار خلل و تعلل کند .

وی ادامه داد : به طور کلی آنچه که به عنوان سوء تغذیه عاملی در ضعف ایمنی اشاره می شود یعنی همین کاهش یا عدم مصرف ریزمغذی ها و درشت مغذی های مورد نیاز بدن می باشد .

این دکتر تغذیه توضیح داد :  روی ، سلنیوم ، ویتامین ها از جمله ویتامین دی D  و آ، از جمله ریزمغذی های مورد نیاز بدن می باشند که هر کدام از آنها در مواد غذایی که روزانه مصرف می کنیم موجود است و بدن از طریق مصرف همین مواد غذایی می تواند به ریزمغذی های مورد نیاز خود دست یابد .

وی گفت :  با مصرف مناسب (تناسب، تعادل و تنوع) از همه گروههای غذایی می توانیم بدن را در این زمینه به بهره مندی لازم برسانیم و در صورت عدم تامین این ماده غذایی بدن دچار اختلال هایی در سلامت و ایمنی می شود که از آن جمله می توان به کم خوابی یا کم اشتهایی اشاره کرد .

دکتر فاضل تبار گفت : همچنین در تامین منابع برخی ویتامین ها نیز میوه های به رنگ نارنجی از جمله هویچ ، کدو زرد ، نارنگی ، پرتقال می تواند در افزایش ایمنی بدن تاثیر خود را بگذارد که مصرف آنها نیز جزو موارد توصیه ای تغذیه ای در ماه رمضان می باشد .

وی همچنین از غذاهایی که درشت مغذی ها مورد نیاز بدن انسان ها هستند به چربی های حیوانی و اشباع شده اشاره کرد  و گفت : مصرف این نوع مواد نیز نقش در کاهش سیستم ایمنی دارد  که البته مصرف به اندازه و مورد نیاز در افراد می تواند در این زمینه یاری گر باشند و زیاده روی در مصرف آنها می تواند نتیجه عکس را داشته باشد .

این متخصص تغذیه به افراد روزه دار توصیه کرد که برای مصرف این نوع مواد غذایی با راهنمایی از کارشناسان و متخصصان تغذیه میزان مصرف مورد نیاز بدن خود به این مواد را دریافت کنند تا دچار سوء تغذیه یا پرمصرفی این مواد نشوند که هر کدام از آنها می تواند در افزایش راندمان دفاعی بدن تاثیر خود را داشته باشند .

وی گفت : ریز مغذی ها و درشت مغذی ها مورد نیاز بدن هستند و بدون آن ها بدن قادر به انجام سوخت و ساز طبیعی خود نیست و تفاوت این مواد با سایر مواد غذایی در میزان مورد نیاز آنهاست، به طوری که بدن به میزان کمی از آنها احتیاج دارد. در عین حال کمبود هر یک از آنها بیماری های مختلفی را در انسان به وجود می آورند.

این کارشناس تغذیه با اشاره به اینکه روزه داری باعث می شود تا برنامه های غذایی تغییر کند ، افزود : غذا نخوردن در طول ۱۵ الی ۱۶ ساعت در روز نباید باعث شود تا در زمان های افطار و سحر از خوردن این مواد غذایی مورد نیاز بدن غافل بمانیم چرا که کاهش میزان این مواد مورد نیاز بدن می تواند اختلال و ضعف در سیستم ایمنی بدن را ایجاد کند .

وی تاکید کرد : سیستم ایمنی بدن بدین گونه نیست که تنها منوط به استفاده از یک نوع ماده غذایی و یا ریز مغذی و درشت مغذی خلاصه نمی شود و این مقوله همچون بسته غذایی کاملی است که تمام مواد می بایست در آن قرار داشته باشد .

دکتر فاضل تبار رعایت وعده های غذایی سه گانه را به عنوان خط قرمز برای حفظ سیستم ایمنی بدن نام برد و گفت : برخلاف برخی رفتار تغذیه ای که روزه گرفتن را به خوردن افطار خلاصه می کنند و یا اینکه افطاری پرغذایی دارند باید این نکات رعایت شود و حتما وعده غذایی ماه رمضان به سه وعده افطار ، شام و سحر رعایت شود .

وی افزود : با توجه به اینکه فرد ناشتا طولانی مدت غذایی نخورده است به منظور آمادگی معده می بایست در ابتدا با خوردن غذای مختصر به عنوان افطاری این کار را انجام داد .

دکتری تغذیه از قندهای ساده به عنوان عواملی در تضعیف سیستم ایمنی بدن افراد نام برد و گفت : این قندهای ساده شامل انواع نوشابه و شربت ها است که در طول سال مصرف آنها در برنامه غذایی افراد قرار می گیرد و در ماه رمضان مصرف آنچنانی نیست اما با توجه به کاهش مصرف غذایی در این ماه می بایست حدالامکان از مصرف این نوع مواد غذایی حاوی قندهای ساده پرهیز کنیم .

وی همچنین از مواد غذایی دارای اسید چرب اشباع شده را دیگر ماده غذایی با خاصیت کاهندگی سیستم ایمنی بدن اشاره کرد و افزود : قرار داشتن این مواد غذایی در لیست برنامه های تغذیه ماه رمضان می تواند تاثیر خود را بر کاهش سیستم ایمنی بدن بگذارد .

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: روزه داری ، رژیم غذایی ، مازندران

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: روزه داری رژیم غذایی مازندران مغذی ها و درشت مغذی ها سیستم ایمنی بدن مورد نیاز بدن مورد نیاز نوع مواد ریز مغذی ها ریزمغذی ها مواد غذایی ماه رمضان مصرف آنها سوء تغذیه فاضل تبار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۳۳۸۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف و معدوم سازی مواد غذایی فاسد در تاکستان

زهیر درگاهپور رئیس مرکز بهداشت تاکستان گفت: ۲۵۳۰ کیلوگرم مواد غذایی فاسد و غیرقابل مصرف، در طرح نظارتی و تشدید بازرسی از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی شهرستان تاکستان در فروردین سال ۱۴۰۳ ضبط و از چرخه عرضه خارج شد. 

وی بیان کرد: در روز‌های پایانی فروردین ماه ۱۴۰۳ و پس از طی مراحل قانونی، این مواد غذایی فاسد و غیرقابل مصرف، معدوم شد.

این مقام مسئول اظهار کرد: توقیف و کشف و ضبط اجناس تاریخ گذشته و فاسد و غیرقابل مصرف، به منظور کنترل و بررسی مواد غذایی عرضه شده در سوپرمارکت ها، فروشگاه‌ها و انبار‌های بزرگ مواد غذایی، از وظایف نظارتی بازرسان بهداشت محیط، برای تامین سلامت مردم است؛ که این امر با هماهنگی شهرداری و دادستان عمومی و انقلاب تاکستان، اجناس، کشف و ضبط و معدوم می‌شود. 

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • معدوم شدن بیش از ۲ تن مواد غذایی فاسد در تاکستان
  • کشف و معدوم سازی مواد غذایی فاسد در تاکستان
  • وعده صبحانه را با این مواد غذایی شروع کنید
  • این تخم‌مرغ‌ها را مصرف نکنید
  • از چند ماهگی به نوزاد ماست بدهیم ؟
  • اگر می خواهید راحت تر نفس بکشید این مواد غذایی را مصرف کنید
  • کودکان از چه سنی می‌توانند ماست بخورند؟
  • بیش از یک تن مواد غذایی غیرقابل مصرف در چناران نابود شد
  • مصرف برخی خوراکی‌ها احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد
  • مصرف این ۴ ماده غذایی برای مردان ضروری است