Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-29@04:29:20 GMT

حذف انتقال محلی مالاریا در سیب و سوران

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۳۴۳۲۹

حذف انتقال محلی مالاریا در سیب و سوران

سید مهدی طباطبایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فرس در زاهدان اظهار کرد: علاوه بر حذف انتقال محلی مالاریا، تعداد موارد مثبت این بیماری در شهرستان سیب و سوران ۴۷ درصد در مقایسه با سال قبل  کاهش یافت. 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: تعداد موارد مثبت مالاریا در شهرستان سیب و سوران از 34 مورد مثبت در سال 1399 به 18مورد در سال 1400 کاهش پیدا کرده است که تمامی این 18 مورد نیز موارد وارده از همسایه شرقی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طباطبایی با تشکر از تلاش های مجموعه کارکنان مرکز بهداشت سیب و سوران و کارکنان سایر سازمان های همکار در برنامه حذف مالاریا گفت: خوشبختانه با همکاری و مساعدت آگاهانه و مسئولانه مردم خوب سیب و سوران موفق به حذف انتقال محلی مالاریا در این منطقه شدیم.

وی با اظهار خرسندی از به صفر رسیدن موارد انتقال محلی مالاریا بیان کرد: نباید کار را تمام شده فرض کنیم زیرا با وجود ترددهای غیرمجاز به آنسوی مرز همچنان خطر شعله ور شدن مجدد این بیماری در بسیاری از نقاط استان وجود دارد و اگر فعالیت های نظام مراقبت بیماری ها و میزان مشرکت مردم  کم رنگ شود شاهد افزایش دوباره تعداد مبتلایان و خواهیم بود.

طباطبائی آموزش همگانی به مردم منطقه و اجرای عملیات بیماریابی توسط کارشناسان مرکز بهداشت را از مهمترین دلائل کاهش موارد مثبت جدید و حذف انتقال محلی مالاریا برشمرد و گفت: در مجموع بیماری مالاریا تا حدود زیادی وابسته به شاخص ها توسعه است و شاخص های اجتماعی مانند دسترسی به برق، راه و ارتباطات مهترین نقش را در حذف و یا به صفر رساندن موارد بیماری دارد.

 رئیس مرکز بهداشت شهرستان سیب و سوران نیز گفت: این شهرستان به سبب ارتفاع پائین، دوری از دریا و کمی رطوبت اغلب دارای هوای نیمه گرم و خشک است اما با این وجود کانون هائی برای رشد و تکثیر پشه آنوفل به عنوان ناقل انگل مالاریا در این شهرستان وجود دارد و با توجه به تبادلات جمعیتی ناشی از تردد خودروهای حامل سوخت و اتباع غیر ایرانی غیر مجاز، در صرت هر گونه اهمال، احتمال افزایش تعداد موارد بیماری مالاریا در این شهرستان وجود دارد.

ایوب کرد تمین آموزش همگانی را مهمترین رکن فعالیت های مبارزه با مالاریا برشمرد و گفت: آشنائی مردم با راه های انتقال بیماری و علائم بیماری باعث شناسائی به موقع افراد مبتلا و کاهش چرخش انگل مالاریا در منطقه خواهد شد.

وی کنترل ناقلین بصورت مکانیکی، شیمیایی و بیولوژیکی، استفاده از پشه بند،  استفاده از داروهای ضد مالاریا توسط افرادی که قصد عزیمت به مناطق مالاریا خیز دارند، ارزیابی مسافرانی که از مناطق آلوده مالاریائی به یک منطقه غیر آلوده وارد می‌شوند، جلوگیری از مسافرت افراد پرخطر مانند کودکان و زنان باردار به مناطق آلوده مالاریا و  بررسی کامل اطرافیان و افرادی که با بیمار مالاریا ارتباط داشته است را از دیگر موارد پیشگیری عنوان کرد که با مشارکت مردم و کارکنان حوزه بهداشت قابل انجام است.

به گفته رئیس مرکز بهداشت سراوان در سال 1400  عملیات سمپاشی ابقایی طی 2 نوبت در این شهرستان انجام شده که یک نوبت  قبل از شروع فعالیت پشه های آنوفل و یک نوبت نیز در زمان اوج فعالیت این پشه بوده است.  وی افزود:  در طی این عملیات حدود 3500 مکان عمومی و خصوصی تحت پوشش سمپاشی  قرار گرفتند و علاوه بر سمپاشی،  محل های تکثیر و زیست لارو پشه آنوفل در شهرستان  نیز مورد بررسی و تحت عملیات لاروکشی قرار گرفت.

شایان ذکر است بیماری مالاریا هنوز هم جزو مشکلات مهم سلامتی در دنیاست و هرسال نزدیک به 210 میلیون نفر به مالاریا مبتلا می‌شوند و حدود 440 هزار نفر هم بر اثر این بیماری می‌میرند که بیشتر افرادی که بر اثر ابتلا به این بیماری از دنیا می‌روند، کودکان خردسال در آفریقا هستند.

بیماری مالاریا از سال ها قبل در مناطق گرمسیر و مرطوب کشور ما نیز شایع بوده و به رغم موفقیت های چشمگیری که در کاهش موارد ابتلا به این بیماری وجود داشته است در حال حاضر استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و جنوب کرمان 3 منطقه ایست که عملیات حذف مالاریا همچنان در این مناطق ادامه دارد.

انتهای پیام/3139

منبع: فارس

کلیدواژه: مالاریا پشه مالاریا سید مهدی طباطبایی بیماری مالاریا مرکز بهداشت سیب و سوران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۳۴۳۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای آیین دو هزار ساله بیل‌گردانی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ آیین پهلوانی دو هزار ساله بیل‌گردانی با حضور اقشار مختلف مردم شهرستان محلات و مسولان برای استقبال از کشت‌های بهاره در شهر نیم ور این شهرستان برگزار شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان مرکزی گفت: بیل گردانی ریشه در فرهنگ مردم نیم ور دارد و مردم این منطقه معتقدند، به برکت و زیادی آب در فصل بهار کمک می‌کند.

مرادی افزود: در این آیین ۱۲۰ نفر از کشاورزان از نیمه اسفند تا نیمه فروردین، مسیر ۱۸ کیلومتری از نهر‌ها و کانال‌های آب شهر را که مملو از گل و لای و گیاهان شده با همکاری هم پاکسازی می‌کنند. پس از لایروبی جوی‌های آب، در آیینی بیل گردانان به نوبت، هفت بیل را در دو دسته چهار و سه تایی به یکدیگر بسته و با مهارت و قدرت در دو جهت مخالف به صورت ضربدری بالای سر می‌چرخانند و قدرت نمایی می‌کنند.

به گفته مرادی ریشه آیین بیل‌گردانی به دلیل اهمیت آبیاری در این شهر و جنگ دیرینه انسان و طبیعت بر سر آب اجرا می‌شود.

این مراسم با اجرای موسیقی محلی و برگزاری غرفه‌های سوغات محلی و صنایع دستی در نیم ور از توابع شهرستان محلات اجرا شد.

آیین بیل گردانی در سال ۱۳۸۹ ثبت معنوی شده است ومقدمات ثبت جهانی آن در حال انجام است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • پیشتازی ایران در تشخیص مالاریا / مورد بومی ابتلا در کشور گزارش نشده است
  • پیشرفت ایران در تشخیص مالاریا
  • اجرای آیین دو هزار ساله بیل‌گردانی
  • فیلم| وضعیت بیماری مالاریا در سیستان و بلوچستان
  • ثبت نشدن هیچ موردی از بیماری مالاریا در نواحی تابع دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
  • هیچ مورد فوتی ناشی از مالاریا به ثبت نرسید
  • دانشگاه علوم پزشکی سبزوار: بیماری مالاریا نداشته ایم
  • هیچ موردی از بیماری مالاریا در غرب خراسان ثبت نشده است
  • افزایش مبتلایان به مالاریا در افغانستان
  • خوزستان عاری از بیماری مالاریا